Mon 09/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Het AGB Puurs-Sint-Amands maakt facturen op voor de verstrekte dienstverlening (verhuur zalen, gebouwen, sportinfrastructuur, ...). Het gebeurt dat deze facturen niet worden betaald. In dat geval zijn er bijkomende administratieve kosten verschuldigd, aangezien de administratie de nodige tijd moet besteden aan de opvolging ervan en het verzenden van aanmaningen.
Voortaan bepaalt het Boek XIX van het Wetboek economisch recht - Schulden van de consument welke regels er moeten gerespecteerd worden om achterstallige betalingen bij consumenten in te vorderen.
In het boek XIX "Schulden van de consument" wordt iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen, als een onderneming aanzien. Het begrip onderneming dient heel ruim geïnterpreteerd te worden, want het verwijst naar iedere economische activiteit die op een duurzame en recurrente wijze wordt uitgeoefend. Onder economische activiteit wordt verstaan het tegen betaling aanbieden van goederen of diensten op een markt. De activiteit geeft aan dat het niet om een eenmalige actie moet gaan, maar om een duurzame activiteit op de markt, waardoor concurrentie met andere ondernemingen ontstaat. Noch de rechtsvorm, noch de wijze waarop de onderneming wordt gefinancierd speelt een rol. Het kan gaan om een natuurlijke persoon, een rechtspersoon, een vereniging of een publiekrechtelijk rechtspersoon. Bijgevolg kan elke entiteit die op duurzame wijze een economische activiteit uitoefent, als een onderneming worden beschouwd, wat dus ook het geval is voor een overheidsinstantie/lokaal bestuur.
Overheidsinstanties worden dus beschouwd als “ondernemingen” voor wat betreft de activiteiten die geen deel uitmaken van hun wettelijke opdracht van algemeen belang.
Zo zal bijvoorbeeld een autonoom gemeentebedrijf dat lokalen en sportinfrastructuur verhuurt voor dit soort activiteiten als een “onderneming” worden beschouwd.
In het geval dat een lokaal bestuur optreedt als "onderneming" dient de invorderingsprocedure die t.a.v. consumenten werd voorzien door Boek XIX gevolgd te worden, hetgeen impliceert dat:
- de eerste aanmaning kosteloos moet zijn;
- er een wachttijd van 14 dagen dient gerespecteerd te worden alvorens verdere stappen mogen ondernomen worden of kosten mogen worden aangerekend. De termijn van 14 kalenderdagen start op de derde werkdag na verzending van betaalherinnering per post of op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering digitaal werd verzonden;
- de kosten die nadien mogen aangerekend worden, wettelijk geplafonneerd zijn tot onderstaand forfaitair schadebeding:
- te verhogen met de wettelijke verwijlinterest zoals voorzien in artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties;
- de wet bepaalde “pauzeknoppen” voorziet waarbij de invorderingsprocedure tijdelijk opgeschort moet worden (bv. indien de consument een afbetalingsplan aanvraagt of schuldbemiddeling aankondigt).
Deze procedure geldt niet voor facturen die ten aanzien van bedrijven worden opgesteld.
Voor schuldinvordering ten aanzien van ondernemingen gelden de regels van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Dit impliceert dat er bij laattijdige of onvolledige betaling vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling, verwijlintresten, alsook een forfaitair schadebeding aangerekend mogen worden (in de praktijk doorgaans 10% van de hoofdsom), te verhogen met forfaitaire administratiekosten en eventuele bank-, port- en/of transactiekosten voor zover die van toepassing zijn en de desgevallende rechtsplegingvergoeding.
Het bestuur probeert maximaal in der minne in te vorderen. Indien de wanbetaler niet overgaat tot betaling, zal het dossier aan het aangestelde incassobureau worden overgemaakt voor verder gevolg.
De kosten voor het verzenden van aanmaningen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer een schuldenaar echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering (tijdig) te betalen, kan niet verwacht worden dat het AGB/de gemeente, en onrechtstreeks andere belastingplichtigen, mee betalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt.
Het getuigt van behoorlijk bestuur om diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen betalen en de gemeente verplichten om kosten te maken ten gevolge van nalatigheid, administratie- en aanmaningskosten aan te rekenen vanaf de tweede aanmaning. Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht. Wanneer het AGB dergelijk procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan. Omdat dergelijke kosten niet toegelaten zijn in het kader van Boek XIX voor schuldinvordering bij consumenten, kunnen dergelijke kosten enkel aan ondernemingen worden doorgerekend.
Tariefreglementen worden vastgesteld bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
De raad van bestuur van het AGB legt dit tariefreglement voor het aanrekenen administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen en minnelijke invorderingen voor aan de gemeenteraad van 9 september 2024.
Onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad zal het reglement in werking treden met ingang van 1 oktober 2024 (factuurdatum 1 oktober 2024 en later).
Conform art. 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het boekjaar.
Deze bepalingen zijn ook van toepassing op autonome gemeentebedrijven en welzijnsverenigingen. Bij deze instanties wordt de rapportering dan voorgelegd aan de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering. Aldus wordt aan de raad van bestuur Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.
De opdracht van Cipal dv met referentie “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier waarbij Cipal dv optreedt als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016.
Het AGB Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting) en kan zich beroepen op afname via andere aankoopcentrales/opdrachtencentrales, raamovereenkomsten en/of overheidsopdrachten.
De dienstverlenende vereniging Cipal ("Cipal dv") is een intergemeentelijk samenwerkingsverband overeenkomstig deel 3, titel 3 van het Decreet Lokaal Bestuur. Cipal dv telt heden 276 vennoten (Vlaamse steden en gemeenten, OCMW’s, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, hulpverleningszones, welzijnsverenigingen en stadsregio's) die van haar diensten gebruikmaken.
De dienstverlenende vereniging Cipal legt zich niet langer zelf toe op het produceren en commercialiseren van software. De softwareproductie en de activiteiten die technisch van aard zijn werden de voorbije jaren ondergebracht in publiek-private partnerships.
De dienstverlenende vereniging Cipal startte daarom met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam "C-smart", dat beter aansluit bij de hedendaagse noden van de lokale besturen. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken. Daarbij zorgt ons samenwerkingsverband voor een efficiëntere verbinding tussen de lokale overheden enerzijds en de privéaanbieders van voornoemde technologieën anderzijds.
Deze raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks producten en diensten, waaronder:
In het bijzonder werden volgende zaken goedgekeurd in uitvoering van deze beslissing:
De raad van bestuur van Cipal dv heeft in zitting van 20 juni 2024 beslist om de opdracht te gunnen aan Dustin Belgium nv, met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B te 3110 Rotselaar.
Het AGB Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat het AGB Puurs-Sint-Amands gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Het AGB Puurs-Sint-Amands is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De looptijd van deze opdracht bedraagt 48 maanden (4 jaar) en kan eventueel nog twee keer met 12 maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op 72 maanden (6 jaar) kan komen.
Door het vertrek van de diensten van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands uit het Sociaal Huis naar het nieuwe gemeentehuis, zijn er op het gelijkvloers momenteel ruimten die leeg staan.
Om deze leegstand op te vangen, wordt er voorgesteld om bijkomende externe partners aan te trekken en zich daar te laten vestigen. Het Sociaal Huis is immers een actief dienstencentrum. Bijgevolg wordt voorgesteld om met de Eerstelijnszone Klein-Brabant Rivierenland een terbeschikkingstellingsovereenkomst af te sluiten voor onbepaalde duur. De modaliteiten worden vastgelegd in deze overeenkomst.
Door het vertrek van de diensten van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands uit het Sociaal Huis naar het nieuwe gemeentehuis, zijn er op het gelijkvloers momenteel ruimten die leeg staan.
Om deze leegstand op te vangen, wordt er voorgesteld om bijkomende externe partners aan te trekken en zich daar te laten vestigen. Het Sociaal Huis is immers een actief dienstencentrum. Bijgevolg wordt voorgesteld om met Emmaüs vzw een terbeschikkingstellingsovereenkomst af te sluiten voor onbepaalde duur. De modaliteiten worden vastgelegd in deze overeenkomst.
Er bestaat reeds een terbeschikkingstellingsovereenkomst met SBS BV (Skill Builders) met betrekking tot het Sociaal Huis.
De oorspronkelijke terbeschikkingstellingsovereenkomst werd goedgekeurd op 26 juni 2017 en ondertekend op 25 juli 2017.
Een eerste addendum werd goedgekeurd op 3 juni 2019, ondertekend op 4 juni 2019 en trad in werking op 1 juli 2019.
SBS (Skill Builders) wenst nu op maandelijkse basis (voltijds) gebruik te maken van de terbeschikkingstelling van de diensten en ruimte in het Sociaal Huis.
Bijgevolg dringt zich een tweede herziening van het contract op (addendum 2).