Toelichting
Marc Van Aken heeft bij mailbericht van 24 augustus 2025 ontslag genomen als raadslid. Voorzitter Els Goedgezelschap heeft hiervan kennis genomen op 25 augustus 2025, waardoor dit ontslag overeenkomstig artikel 13 Decreet Lokaal Bestuur definitief is geworden. Het is dan ook noodzakelijk een nieuw raadslid voor de fractie VLAAMS BELANG te installeren. Tot aan deze installatie blijft Marc Van Aken zijn mandaat als raadslid verder uitoefenen.
Besluit
Artikel 1: De geloofsbrieven van de heer Toon Vandendriessche goed te keuren.
Artikel 2: Akte te nemen van de eedaflegging van de heer Toon Vandendriessche.
Artikel 3: De heer Toon Vandendriessche zal rang 29 innemen in de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Besluit
Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 23 juni 2025 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
Marc Van Aken heeft bij mailbericht van 24 augustus 2025 ontslag genomen als raadslid en de voorzitter van de gemeenteraad heeft hier op 25 augustus 2025 kennis van genomen zodat dit ontslag definitief is. Hij zetelde voor VLAAMS BELANG ook in de gemeenteraadscommissie Beleven, welzijn en samenleven. Hij moet dan ook als lid van de betreffende gemeenteraadscommissie vervangen worden.
Besluit
Enig artikel: Raadslid Toon Vandendriessche zal ontslagnemend raadslid Marc Van Aken vervangen in de gemeenteraadscommissie Beleven, welzijn en samenleven.
Toelichting
Het politioneel zichtbaar gebruik van camera’s door de politie wordt geregeld in artikel 25/1 e.v. van de Wet op het Politieambt. Artikel 25/4 van deze wet bepaalt dat de korpschef formeel toestemming dient te vragen aan de gemeenteraad voor de plaatsing en het zichtbaar (politioneel) gebruik van camera’s op niet-besloten plaatsen.
Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad met de bedoeling om op overzichtelijke wijze alle reeds bestaande en in gebruik zijnde politionele camera’s (velen al van voor de wetswijziging in 2018) op de niet-besloten plaatsen op het grondgebied weer te geven, de plaatsing en het gebruik daarvan te herbevestigen, en tevens de plaatsing en het gebruik van de nieuwe camera’s van de nodige toestemming te voorzien.
De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste camera’s en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen:
Puurs:
Ruisbroek:
Sint-Amands:
De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste intelligente camera's (type ANPR) en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen:
Breendonk:
Puurs:
Sint-Amands:
Lippelo:
Ruisbroek:
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste camera’s en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen:
Puurs:
Ruisbroek:
Sint-Amands:
Artikel 2: De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste intelligente camera's (type ANPR) en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen:
Breendonk:
Puurs:
Sint-Amands:
Lippelo:
Ruisbroek:
Artikel 3: De in dit besluit verleende toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera's op zichtbare wijze conform de wettelijke bepalingen.
Artikel 4: De gemeenteraad neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Toelichting
De stad Antwerpen is door de fusie met de gemeente Borsbeek in het bezit gekomen van 277 A-aandelen (drinkwatervoorzieningsactiviteit) en 692 B-aandelen (HidroRio-activiteit) in Pidpa. De gemeenteraad van de stad Antwerpen heeft in zitting van 24 februari 2025 besloten dat de stad niet verder wenst te participeren in Pidpa. De stad Antwerpen heeft Pidpa in kennis gesteld van de beëindiging van de aansluiting van de stad Antwerpen bij Pidpa met ingang op 1 januari 2026. Bijgevolg werd de raad van bestuur van Pidpa verzocht om de statutaire procedure op te starten voor de aanbieding van de A-aandelen aan de gemeentelijke deelnemers die aangesloten zijn bij de watervoorzieningsactiviteit. De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa. De statuten bepalen dat de gemeentelijke deelnemers binnen een termijn van 60 werkdagen dienen aan te geven of zij ingaan op het aanbod om het hen toekomende deel van de aangeboden A-aandelen over te nemen of niet of wensen in te tekenen op nog bijkomende A-aandelen. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de overname van het pro rata deel van deze aangeboden A-aandelen, nl. 6 A-aandelen aan 2,50 euro per aandeel, zijnde 15 euro. De herverdeling van de B-aandelen onder de deelnemende HidroRio gemeenten is statutair bepaald en vraagt geen bijkomende beslissing van de gemeenteraad.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het aan de gemeente toekomende 'pro rata' deel van de aangeboden 277 A-aandelen over te nemen, nl. 6 en om de koopprijs zijnde 15 euro te voldoen na de uiteindelijke beslissing van de raad van bestuur van Pidpa over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen of via mail aan directiesecretariaat@pidpa.be uiterlijk op 30 september 2025. Deze mail vormt een uitoefeningskennisgeving zoals bedoeld in artikel 13.2, § 2 van de statuten van Pidpa.
Toelichting
Een autonoom gemeentebedrijf (AGB) wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd die winstgevend moet draaien. Opdat het AGB Puurs-Sint-Amands economisch leefbaar moet zijn, dient het prijssubsidies te ontvangen van de gemeente Puurs-Sint-Amands als vergoeding voor het recht van toegang of deelname tot activiteiten die het AGB Puurs-Sint-Amands organiseert.
Voor 2025 werd op de gemeenteraad van 16/12/2024 de prijssubsidiefactor van 2,3 goedgekeurd op de toegangsprijzen (excl. BTW) tot sportinfrastructuur en evenementen van cultuur of vermaak in socio-culturele-museale infrastructuur en dit ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf. Het blijft evenwel een constante evenwichtsoefening om te beoordelen of deze vooraf bepaalde factor blijvend moet toegepast worden op deze prijzen.
Er wordt op basis van het verwachte resultaat van het AGB Puurs-Sint-Amands een aanpassing van de prijssubsidiefactor voor de periode van 1/9/2025 tot 31/12/2025 ter goedkeuring voorgelegd.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt voor de periode 1/9/2025 - 31/12/2025 een verhoogde prijssubsidiefactor goed van 5,2 op de toegangsprijzen (excl. BTW) tot sportinfrastructuur en evenementen van cultuur of vermaak in socio-culturele-museale infrastructuur' en dit ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf.
Toelichting
Conform art. 263 van het DLB van 22 december 2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het jaar. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over de uitvoering van het meerjarenplan gedurende het 1ste semester 2025.
Toelichting
Bornem en Puurs-Sint-Amands werken sinds 2016 samen aan hun woonbeleid via de intergemeentelijke samenwerking Wonen in Klein-Brabant (IGS WKB). Samen met IGEMO werken de gemeenten aan hun woonbeleid, kwaliteit van het patrimonium, leegstand en verwaarlozing en het informeren en begeleiden van burgers via het Stekr loket. Via de Vlaamse overheid heeft het IGS WKB een financiële ondersteuning ontvangen voor de uitvoering van deze taken. De huidige subsidieperiode loopt van 2020 tot en met 2025 en loopt dus eind dit jaar af. Voor de komende periode 2026 – 2031 wordt een nieuw subsidiedossier opgemaakt en ingediend.
Wonen in Vlaanderen ondersteunt via een subsidie de intergemeentelijke samenwerking rond wonen. De initiatieven die worden uitgevoerd in het kader van deze intergemeentelijke samenwerking vallen onder de 3 Vlaamse beleidsprioriteiten:
- Beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden
- Beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving
- Beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen
waarbij de gemeente bijzondere aandacht heeft voor
Vanaf 2026 is de mogelijkheid voorzien om jaarlijks eigen initiatieven toe te voegen of eigen initiatieven in te wisselen die minder relevant of prioritair worden geacht door de betrokken lokale besturen omwille van onvoorziene omstandigheden, andere uitdagingen en/of problematieken. Dit geeft de IGS-projecten meer ruimte en flexibiliteit om hierop in te spelen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het subsidiedossier voor de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen in Klein-Brabant' voor de periode 2026-2031 en keurt dit goed.
Toelichting
Raoul Paridaens, huidig algemeen directeur, heeft gevraagd zijn ambt te beëindigen met ingang van 1 mei 2026, zijn wettelijke pensioendatum. De gemeenteraad heeft hiervan kennis genomen in zitting van 23 juni 2025. Het is dus noodzakelijk om de functie van algemeen directeur vacant te verklaren.
Het ambt van algemeen directeur wordt statutair ingevuld omwille van de bijzondere positie van deze functie binnen de organisatie van het lokaal bestuur.
Aangezien de uit te oefenen functie een rechtstreekse of onrechtstreekse deelname aan de uitoefening van het openbaar gezag inhoudt of werkzaamheden omvat die strekken tot de bescherming van de belangen van het bestuur, moeten de kandidaten beschikken over de Belgische nationaliteit.
Het college van burgemeester en schepenen stelt de raad voor de functie vacant te verklaren zowel via bevordering als aanwerving. De invulling via bevordering werd weerhouden om interne medewerkers de kans te bieden zich kandidaat te stellen ook al beschikken zij niet over een diploma dat toegang geeft tot niveau A. De invulling via aanwerving werd weerhouden omdat het bestuur ook de mogelijkheid wil bieden aan personen extern aan het bestuur om zich kandidaat te stellen. Deze kandidaten moeten dan wel overeenkomstig de geldende regelgeving houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A. Zowel interne als externe kandidaten kunnen immers meerwaarde bieden aan de organisatie ofwel enerzijds door hun kennis van de interne context of anderzijds door nieuwe inzichten in te brengen in de organisatie.
Het college stelt voor om minimum 2 jaar leidinggevende ervaring te vereisen als bijzondere aanwervingsvoorwaarde, omdat dit enerzijds als een strikt minimum beschouwd wordt, maar anderzijds om ook geen kansen te ontzeggen aan kandidaten met een hoge potentie die snel ervaring verworven hebben.
De vacature wordt ruim extern en intern bekendgemaakt om voldoende kandidaten aan te trekken zodat de selectie succesrijk kan afgerond worden.
De selectiecriteria werden bepaald op basis van het takenpakket van de algemeen directeur en de daarvoor geldende functievereisten uitgewerkt op basis van het competentiemanagementsysteem dat van toepassing is op het personeel van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands.
De selectietechnieken zijn afgestemd op de hiervoor bepaalde selectiecriteria.
De selectiecommissie beschikt over de nodige competenties op basis van de door hen uitgeoefende functie en werkervaring.
Er wordt een wervingsreserve en bevorderingsreserve aangelegd voor het geval de functie opnieuw zou vacant worden binnen de eerstvolgende periode van 2 jaar.
De raad wordt gevraagd de functie van algemeen directeur (voltijds, statutair, decretale graad) vacant te verklaren via een combinatie van een aanwervings- en een bevorderingsprocedure en de selectieprocedure vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: Het voltijds statutair ambt van Algemeen directeur (decretale graad) wordt vacant verklaard.
Artikel 2: Deze betrekking zal ingevuld worden via een combinatie van een aanwervings- en een bevorderingsprocedure.
Artikel 3:
3.1 Aanwervingsprocedure
Kennis te nemen van de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voorzien in de artikelen 4, 5 en 7 §1 van de Rechtspositieregeling en volgende bijzondere aanwervingsvoorwaarden vast te stellen: ‘Beschikken over minimum 2 jaar leidinggevende ervaring’. Uit artikel 4 blijkt dat de kandidaten over de Belgische nationaliteit moeten beschikken.
3.2 Bevorderingsprocedure
Kennis te nemen van de algemene bevorderingsvoorwaarden voorzien in de artikelen 17 en 19 van de Rechtspositieregeling en volgende bijzondere bevorderingsvoorwaarden vast te stellen: ‘Beschikken over minimum 2 jaar leidinggevende ervaring’. Uit artikel 4 van de rechtspositieregeling blijkt dat de kandidaten over de Belgische nationaliteit moeten beschikken.
Artikel 4: De vacature zal bekendgemaakt worden op 9 september 2025 met een oproep tot kandidaten extern via een publicatie op Jobsolutions, VVSG.be, Jobat.be, VDAB-site, Publinieuws, De Zondag, sociale media en intern via eigen website en PuurSamen, met uiterste inschrijvingsdatum 2 oktober 2025.
Artikel 5: De selectiecriteria werden bepaald op basis van het takenpakket van de algemeen directeur en de daarvoor geldende functievereisten. Deze functievereisten vindt men terug in de bijgevoegde functiekaart. Deze functiekaart is op basis van het door het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands gehanteerde competentiemanagement systeem verder gespecificeerd in bijgevoegd document. Deze documenten worden formeel goedgekeurd en maken integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 6: De selectietechnieken bestaan achtereenvolgend uit:
- Preselectie (indien meer dan 15 toegelaten kandidaten): kort gesprek waarin rudimentair gepeild wordt naar de geschiktheid van de kandidaten op basis van een aantal functievereisten en de motivatie om de functie uit te oefenen. Het gesprek wordt gevoerd door de selectiecommissie. De 15 best gerangschikte kandidaten worden uitgenodigd om deel te nemen aan de gevalstudie. Het behaalde resultaat telt niet mee voor het bepalen van de eindrangschikking van de kandidaten na de volledige selectieprocedure. Ze worden enkel gehanteerd om de kandidaten al dan niet toe te laten tot de verdere selectieprocedure.
- Gevalstudie (thuisopdracht), die verband houdt met de functie (25% van de punten). De beoordeling gebeurt door selectiecommissie. Kandidaten moeten minimum 50% halen om voor dit onderdeel om geslaagd te zijn en uitgenodigd te worden voor het selectiegesprek.
- Selectiegesprek: grondig gesprek waarin gepeild wordt naar de geschiktheid van de kandidaten op basis van de functievereisten en de motivatie om de functie uit te oefenen. De kandidaten zal ook gevraagd worden hun gevalstudie kort toe te lichten met mogelijkheid tot vraagstelling (75% van de punten). Het gesprek wordt gevoerd door de selectiecommissie. De kandidaten moeten minimum 50% halen om voor dit onderdeel en 60% op de totaliteit van gevalstudie en selectiegesprek om geslaagd te zijn.
- Assessment die o.a. de management- en leiderschapscapaciteiten van de kandidaten toetst naast de toetsing van een aantal competenties die we terugvinden in de functiekaart. Deze beoordeling gebeurt door het extern assessmentbureau en mondt uit in een oordeel ‘geschikt’ of ‘niet geschikt’. De kandidaten moeten een oordeel “geschikt” halen om geslaagd te zijn. Dit assessment is voorbehouden voor de 5 best gerangschikte geslaagde kandidaten. Indien van deze 5 niemand geschikt is bevonden, worden achtereenvolgens volgens rangschikking, de andere geslaagde kandidaten opgeroepen.
Artikel 7: De selectiecommissie bestaat uit
Artikel 8: Er wordt een wervings- en bevorderingsreserve aangelegd voor 24 maanden.
Toelichting
De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hof-ten Berglaan 19 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 507R met een oppervlakte volgens kadaster van 382 m², wordt te koop aangeboden. Ons bestuur is ook reeds in het bezit van de woningen Hof-ten Berglaan 21, 23 en 25. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 450.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij de site van het nieuwe gemeentehuis, het CC Binder en de parking in het binnengebied Hooiveld-Hof-ten Berglaan. Dit gebied komt in aanmerking voor de oprichting van de nieuwe kleuter- en lagere school.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een woning op en met grond en aanhorigheden gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hof-ten Berglaan 19, kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 507R met een oppervlakte volgens kadaster van 382 m², tegen een totaalprijs van € 450.000,00, alle vergoedingen inbegrepen.
Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij de site van het nieuwe gemeentehuis, het CC Binder en de parking in het binnengebied Hooiveld-Hof-ten Berglaan. Dit gebied komt in aanmerking voor de oprichting van de nieuwe kleuter- en lagere school.
Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2025: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.
Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door geassocieerd notarissen Verhaegen en Verlinden uit Puurs-Sint-Amands.
Toelichting
Ons bestuur kocht enige tijd geleden een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs nabij Nijvendries. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de gebruiker/pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Grooten Schaddekens Dries kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummer 256A met een oppervlakte volgens kadaster van 3840 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 6.900,00.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot uitwinning van de zittende gebruiker/pachter voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Grooten Schaddekens Dries kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummer 256A met een oppervlakte volgens kadaster van 3840 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 6.900,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.
Artikel 2: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2025: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.
Toelichting
De gemeente verkrijgt een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268B met een oppervlakte volgens meting van 583,15 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Molengracht kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 423B met een oppervlakte volgens meting van 3.289,44 m². De ruiling geschiedt met opleg te betalen aan ons bestuur van € 11.000,00. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de strook grond die ons bestuur hierbij verkrijgt zal dienen als bufferzone in het toekomstige RUP De Schans.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot ruiling:
de gemeente verkrijgt een strook grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268B met een oppervlakte volgens meting van 583,15 m²;
de gemeente staat af een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Molengracht kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 423B met een oppervlakte volgens meting van 3.289,44 m².
Artikel 2: De ruiling geschiedt met een opleg te betalen aan ons bestuur van € 11.000,00.
Artikel 3: De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de strook grond die ons bestuur hierbij verkrijgt zal dienen als bufferzone in het toekomstige RUP De Schans.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris. De kosten hieraan verbonden zijn ten laste van elke partij, ieder voor de helft.
Toelichting
De gemeente verkrijgt een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268D met een oppervlakte volgens meting van 756,41 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268C met een oppervlakte volgens meting van 1.151,30 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de strook grond die ons bestuur hierbij verkrijgt zal dienen als bufferzone in het toekomstige RUP De Schans.
Besluit
Artikel 1: De gemeente gaat over tot ruiling:
de gemeente verkrijgt een strook grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268D met een oppervlakte volgens meting van 756,41 m²;
de gemeente staat af een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse IJzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 268C met een oppervlakte volgens meting van 1.151,30 m².
Artikel 2: De ruiling geschiedt zonder opleg.
Artikel 3: De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de strook grond die ons bestuur hierbij verkrijgt zal dienen als bufferzone in het toekomstige RUP De Schans.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
Voor de realisatie van ruimtelijke uitvoeringsplannen, masterplannen, wegenwerken,... had de gemeente voordien een onderhandelaar ter beschikking voor de nodige vastgoedtransacties. Er is een noodzaak om deze leemte te vullen gelet op het aantal wegenwerken of realisaties van Masterplannen/RUP's die in de huidige legislatuur op de agenda staan. Hiermee gaan heel vaak innames of verwervingen gepaard. De intercommunale IGEMO biedt op dit vlak ondersteuning aan de lokale besturen. Alle afspraken met IGEMO worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst grondverwervingen voor openbaar nut met de intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO):
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST GRONDVERWERVINGEN VOOR OPENBAAR NUT
Overeenkomst IGEMO – GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS
Tussen de ondergetekenden
Enerzijds
De intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen en omgeving (IGEMO), publieke rechtspersoon die overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 de vorm van een dienstverlenende vereniging heeft aangenomen, met maatschappelijke zetel gevestigd te 2800 Mechelen, Schoutetstraat 2 en KBO nr. 0213.349.124, alhier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Walter Horemans, voorzitter, en de heer Dieter Goossens, algemeen directeur,
Hierna “IGEMO” genoemd,
En anderzijds
De gemeente Puurs-Sint-Amands, publieke rechtspersoon, met maatschappelijke zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Forum 6, met ondernemingsnummer 0697.609.548, voor wie rechtsgeldig optreden de heer Koen Van den Heuvel, burgemeester, en mevrouw Helena Lejon, algemeen directeur waarnemend, handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 8/09/2025,
Hierna “de gemeente” genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
De gemeente stelt IGEMO aan voor het begeleiden van de gemeente bij het minnelijk verwerven van onroerende goederen ten algemene nutte in functie van wegenwerken, ruimtelijke uitvoeringsplannen, Masterplannen, gemeentelijke projecten, enz.
Eventuele gerechtelijke verwervingen, in het geval geen minnelijk akkoord werd bereikt, vallen buiten het bestek van onderhavige overeenkomst.
Artikel 2: OMSCHRIJVING VAN DE OPDRACHT
In het kader van de werken of gemeentelijke projecten, bedoeld in artikel 1, treedt IGEMO op in opdracht van de gemeente als onderhandelaar met de eigenaar(s) van (delen van) eigendommen teneinde tot een minnelijke verkoopovereenkomst te komen.
Aan het begin van deze opdracht bezorgt de gemeente aan IGEMO minstens volgende informatie:
- een opmetingsplan;
- gegevens van de eigenaars;
- schattingsverslag(en);
- relevante informatie omtrent het algemeen nut van de verwerving.
Bij het voeren van minnelijke verwervingen hanteert IGEMO volgende stappenplan:
- Schattingsverslag:
- Overlegronde 1:
- Terugkoppeling met de gemeente;
- Overlegronde 2 en 3:
Artikel 3: UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Bij aanvang van elke opdracht bezorgt de gemeente alle beschikbare en relevante informatie voor de uitvoering van de opdracht aan IGEMO.
Op basis daarvan maakt IGEMO een indicatieve planning op en wordt een raming gemaakt van de te verwachten kosten. Ook wordt aangegeven welke informatie desgevallend nog ontbreekt of welke opdrachten (bv. schattingsverslag, opmetingen, opzoekingen) IGEMO / de gemeente nog moeten uitvoeren.
Na goedkeuring van het plan van aanpak door de dienst patrimonium van de gemeente wordt de opdracht door IGEMO aangevat.
Tijdens de uitvoering van de opdracht wordt de tijdsbesteding genoteerd. Indien er verwacht wordt dat de raming overschreden zal worden, wordt dit teruggekoppeld met de gemeente en wordt er na goedkeuring verder gewerkt.
Artikel 4: VERGOEDING
De prestaties geleverd in het kader van onderhavige overeenkomst worden gefactureerd op basis van volgende uurtarieven:
- 86,53 euro/uur voor prestaties van een projectmedewerker of administratieve medewerker;
- 97,34 euro/uur voor prestaties van een projectmanager (junior);
- 118,98 euro/uur voor prestaties van een projectmanager (senior).
Binnen de zelfstandige groepering van IGEMO en haar deelnemers, is op deze tarieven geen btw verschuldigd.
Voormelde uurtarieven worden jaarlijks op 1 januari geactualiseerd op basis van een positieve indexering aan een vast percentage van 4,5 % (omvattende de index en een component loopbaanevolutie). De aldus geïndexeerde uurtarieven zijn onmiddellijk van toepassing op alle prestaties verricht vanaf 1 januari van het betrokken jaar, ook indien de opdracht reeds voordien was besteld.
Onder prestaties wordt o.a. begrepen: de effectieve prestaties in functie van de opdracht, alsook de eventuele verplaatsingstijd vanaf IGEMO naar externe locaties.
Externe kosten worden hetzij door IGEMO volledig door gefactureerd aan de gemeente hetzij door de dienstverlener rechtstreeks aan de gemeente gefactureerd.
Artikel 5: Facturatie EN WIJZE VAN BETALING
De facturatie van de opdracht gebeurt aan het einde van de opdracht op basis van de werkelijk gepresteerde uren.
Facturen worden verstuurd naar de gemeente met vermelding van de gemeente en de referentie van de overeenkomst (naam en datum).
De betalingstermijn voor de facturen van IGEMO bedraagt 30 kalenderdagen na factuurdatum door middel van overschrijving op de bankrekening vermeld op de factuur.
Artikel 6: aansprakelijkheid en verzekering
IGEMO en zijn aangestelden zijn verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid via polis AXA met nr. 010.730.619.189.
De aansprakelijkheid van IGEMO is beperkt tot de tussenkomst verkregen in het kader van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien, om welke reden dan ook, er geen tussenkomst zou zijn vanwege voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering, is de aansprakelijkheid van IGEMO en zijn aangestelden beperkt tot het bedrag van de door de gemeente betaalde vergoedingen voor de door IGEMO verleende diensten die aanleiding geven tot de aansprakelijkheidskwestie.
IGEMO is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden of andere deskundigen, dewelke in samenspraak met de gemeente werden ingeschakeld.
Artikel 7: DUUR VAN DE OVEREENKOMST
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van onbepaalde duur en neemt een aanvang bij ondertekening van huidige overeenkomst.
Artikel 8: Wijzigingen
Partijen verbinden zich ertoe de bepalingen van deze overeenkomst te goeder trouw uit te voeren. Zo deze uitvoering ernstig verstoord wordt door een nieuw en belangrijk element, wordt dit dadelijk tussen de contractspartijen besproken teneinde de bepalingen van deze overeenkomst desgevallend schriftelijk aan te passen.
Elke wijziging van deze overeenkomst wordt opgenomen in een door de contracterende partijen ondertekend addendum bij de overeenkomst.
Artikel 9: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze overeenkomt wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgisch recht.
Beide partijen stellen alles in het werk om de betwistingen en geschillen voortspruitend uit deze overeenkomst in der minne te regelen. Zo dat niet mogelijk is, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen (Afdeling Mechelen) bevoegd uitspraak te doen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 6X met een oppervlakte volgens meting van 93 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 6X met een oppervlakte volgens meting van 93 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.
Toelichting
Vanaf september gelden nieuwe regels voor het zwemmen van individuen en scholen van Puurs-Sint-Amands in het zwembad van Bornem.
Aangezien de aankoop van beurtenkaarten vanaf 1 september 2025 niet meer mogelijk is en het tarief voor schoolzwemmen ook aanzienlijk verhoogt, dringt een nieuwe overeenkomst zich op. We houden er immers aan om zwempromotie in ons sportbeleid op te nemen.
Inwoners van Puurs-Sint-Amands kunnen vanaf september in het zwembad van Bornem gaan zwemmen aan hetzelfde tarief als de Bornemnaars. Dit gunsttarief geldt voor zwemmers binnen de tariefgroepen individuele zwembeurten, beurtenkaarten en jaarabonnementen. De gemeente Puurs-Sint-Amands voorziet hiervoor een forfaitaire bijdrage van € 40.000, jaarlijks geïndexeerd, aan het AGB Bornem.
Daarnaast wordt door Bornem aan de scholen van Puurs-Sint-Amands vanaf 1 september 2025 een tarief van 2,8 euro aangerekend per kind terwijl dit voorheen 1,5 euro was. De gemeente Puurs-Sint-Amands zal de meerkost dragen, inclusief toekomstige indexeringen. De meerkost wordt door de schooldirecties aan de gemeente Puurs-Sint-Amands gefactureerd op basis van het effectieve aantal zwembeurten. De procedure hiervoor maakt geen deel uit van deze overeenkomst.
De overeenkomst gaat in op 1 september 2025 en loopt tot en met de eerste 31 augustus volgend op de datum waarin het geplande zwembad van Puurs-Sint-Amands officieel in gebruik werd genomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande overeenkomst financiële regeling m.b.t. toegang inwoners en scholen van Puurs-Sint-Amands tot het zwembad van Bornem goed:
Overeenkomst financiële regeling toegang inwoners en scholen van Puurs-Sint-Amands publiek zwembad AG Bornem
Tussen enerzijds
Autonoom Gemeentebedrijf Bornem, ON 0877.556.624, gevestigd te Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem en vertegenwoordigd door mevr. Greet De bruyn, afgevaardigd bestuurder en dhr. Björn Caljon, secretaris, die verklaren gemachtigd te zijn via Raad van Bestuur autonoom gemeentebedrijf Bornem van 09 september 2025 om deze overeenkomst te tekenen.
Hierna ‘de aanbieder’ genoemd.
en anderzijds
Gemeente Puurs-Sint-Amands, ON 0697.609.548, gevestigd te Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands en vertegenwoordigd door dhr. Koen Van den Heuvel, burgemeester, in opdracht van mevrouw Els Goedgezelschap, voorzitter van de gemeenteraad, handelend ingevolge delegatiebeslissing van 5 december 2024 en mevrouw Helena Lejon, algemeen directeur waarnemend, handelend ingevolge een beslissing goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 september 2025;
Hierna ‘de afnemer’ genoemd
Artikel 1 Voorwerp
De afnemer wenst dat haar inwoners toegang hebben op een voordelige manier tot het zwembad van de aanbieder met bijhorende dienstverlening.
Voor onderstaande types van zwembeurten zijn voor de inwoners van Puurs- Sint-Amands dezelfde tarieven van toepassing als deze voor de inwoners van Bornem:
Hiervoor ontvangt de aanbieder een forfaitaire vergoeding (zie artikel 3.1).
Voor de scholen van Puurs- Sint-Amands zal het tarief van 2,80€ per zwembeurt en per leerling aangerekend worden (zie artikel 3.2). Dit tarief zal jaarlijks geïndexeerd worden volgens de indexeringsclausule voorzien in artikel 3.3.
De inwoners van Puurs-Sint-Amands hebben dezelfde rechten en verplichtingen als de inwoners van Bornem.
Artikel 2 Duurtijd
Deze overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur ingaand op 1 september 2025 en dit tot en met de eerste 31 augustus volgend op de datum waarin het geplande zwembad van Puurs-Sint-Amands officieel in gebruik werd genomen.
Artikel 3 Forfaitaire vergoeding en indexering
3.1 Forfaitaire vergoeding
Gelet op het akkoord van beide partijen, zal de afnemer, om deze dienstverlening te bekostigen, jaarlijks een forfaitaire vergoeding van € 40.000 verschuldigd zijn. Deze zal voor het eerst betaald worden na goedkeuring van deze overeenkomst op beide bevoegde organen, en vervolgens op de verjaardag van huidige overeenkomst, telkens na ontvangst van een factuur. De vergoeding dient gestort te worden op rekening BE64 0910 1309 7352 op naam van de aanbieder.
In deze forfaitaire vergoeding zijn alle andere kosten (voorziene en niet voorzien) inbegrepen.
Deze forfaitaire vergoeding blijft gedurende de duur van de overeenkomst verschuldigd en is ondeelbaar voor het gehele jaar, onafhankelijk de opening van het eigen zwembad van Puurs-Sint-Amands, met uitzondering van de periode van onbeschikbaarheid langer dan 1 maand.
De forfaitaire vergoeding blijft eveneens van toepassing tijdens voorziene en onvoorziene werken en wegens sluitingen wegens overmacht op voorwaarde dat die niet langer dan 1 maand duren. Desgevallend wordt het bedrag van de forfaitaire vergoeding verrekend door de aanbieder en wordt een creditnota opgemaakt en het teveel betaalde teruggestort aan de afnemer.
3.2 Tarief voor schoolzwemmen
De scholen van Puurs-Sint-Amands zullen een factuur ontvangen voor €2,80 (jaarlijks indexering volgens artikel 3.2) per schoolzwembeurt en per leerling. De aanbieder bezorgt hiervoor een factuur aan de desbetreffende scholen.
3.3 Indexering
De forfaitaire vergoeding en het tarief voor schoolzwemmen zijn gekoppeld aan de gezondheidsindex en zullen jaarlijks geïndexeerd worden volgens onderstaande formule:
Nieuw forfaitair bedrag = basistarief x nieuwe indexcijfer
aanvangsindex
Waarbij:
- nieuw indexcijfer = indexcijfer van 2 maanden voorafgaand aan de datum van de jaarlijkse indexering. De indexering vindt elk jaar plaats op de verjaardag van de inwerkingtreding van deze overeenkomst.
- aanvangsindex = indexcijfer van de maand voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze overeenkomst (augustus 2025).
In het geval dat de berekeningsbasis van het gezondheidsindexcijfer zou gewijzigd worden of deze index geschrapt zou worden, zal het forfaitaire bedrag gekoppeld worden aan de tarieven gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad of elk ander systeem ter vervanging van de index, zonder echter ooit lager te kunnen zijn dan het bedrag en berekend overeenkomstig de vorige berekeningswijze van de index. Bij ontstentenis van een dergelijk systeem, om welke reden dan ook, zal de aanbieder het recht hebben zich te baseren op elke verhoging van de levensduurte.
Artikel 4 Beëindiging
De overeenkomst is van bepaalde duur en eindigt bijgevolg van rechtswege op het einde van de overeengekomen periode, zoals bepaald in artikel 2 van deze overeenkomst.
Artikel 5 Toepasselijk recht – geschillen en bevoegde rechtbank
Deze overeenkomst wordt geregeld naar Belgisch recht.
Alle geschillen die eventueel zouden kunnen rijzen tussen de partijen over de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering en de beëindiging van deze overeenkomst, zullen zoveel mogelijk beslecht worden op minnelijke wijze.
Slagen de partijen er niet in een minnelijke oplossing te vinden binnen een termijn van dertig (30) dagen na het begin van de onderhandelingen tussen de partijen, dan is elke partij gerechtigd het geschil voor te leggen aan de normaal bevoegde hoven en rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen.
Artikel 6 - Slotbepalingen
Deelbaarheid van de overeenkomst
De nietigheid van één van de artikelen van deze overeenkomst, of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van deze overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd gelden tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van deze overeenkomst zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk overeenstemt met de intentie van de partijen. Komen de partijen niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) toegelaten is.
Evenzo zullen alle partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor ieder aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in deze overeenkomst.
Wijzigingen
Tenzij uitdrukkelijk anders voorzien in deze overeenkomst, kan deze overeenkomst slechts gewijzigd of aangevuld worden door middel van een addendum bij deze samenwerkingsovereenkomst, goedgekeurd door beide bevoegde organen en ondertekend door de vertegenwoordigers van de partijen.
Kennisgeving
Alle kennisgevingen in verband met deze overeenkomst moeten schriftelijk en in het Nederlands gebeuren.
Behoudens uitdrukkelijk andersluidende bepaling in deze overeenkomst geldt dat deze kennisgevingen geacht worden geldig te zijn indien ze via de tegenpartij bevestigde mail of via een aangetekende post die verstuurd werd naar de adressen beschreven aan het begin van deze overeenkomst of naar elk ander adres dat een partij kan meedelen aan de andere partij in overeenstemming met dit artikel. Kennisgevingen zullen worden geacht te zijn gedaan drie (3) werkdagen na poststempel of bevestigingsmail.
Afstand van rechten en rechtsverwerking
Geen enkele partij bij deze overeenkomst kan geacht worden afstand te hebben gedaan van een recht of aanspraak uit deze overeenkomst of betreffende een wanprestatie van de andere partij, tenzij deze afstand schriftelijk is meegedeeld.
Indien een partij bij toepassing van het vorige lid afstand doet van enige rechten of aanspraken onder deze overeenkomst die hun oorzaak vinden in een gebreke blijven of andere wanprestatie van de andere partij, kan deze afstand nooit worden geïnterpreteerd als een afstand van enig ander recht onder de overeenkomst, zelfs indien beide gevallen grote overeenkomst vertonen.
Het eventueel of zelfs herhaaldelijk niet-toepassen door de partijen van enig recht kan slechts beschouwd worden als het dulden van een bepaalde toestand en leidt niet tot rechtsverwerking.
Namens Gemeenteraad,
Helena Lejon
Algemeen directeur waarnemend
Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad