Terug
Gepubliceerd op 27/07/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 25/07/2023 - 20:10

Aanvullend verkeersreglement Heidestraat 25/07

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ronny Tourné, Peter Van Hoeymissen, Helena Lejon
Verontschuldigd: Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Anne De Ron, Raoul Paridaens
Aanleiding

Het is nodig om de verkeerssituatie in de Heidestraat aan te passen t.o.v. de vroegere situatie waar er in deze straat tweerichtingverkeer was. We doen dit enerzijds om uitvoering te geven aan het Masterplan Echo’s van de Schelde, waarin onder meer maatregelen rond circulatie in en rond Sint-Amands worden voorgesteld. Dit is goedgekeurd in de Gemeenteraadsbeslissing van 28/06/2021 (GR/2021/096) en anderzijds om verkeersproblemen aan te pakken in de Heidestraat. Er werd al tijdelijk éénrichting ingevoerd in de Heidestraat in de periode van 14/02/2022 tot 17/04/2023 via een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 01/02/2022 (CBS/2022/146), de originele aanvraag liep tot 22/09/2022. De tijdelijke enkel richting werd nadien verlengd (IOD’s 1656222  van 22/09/2022 tot 20/01/2023 en 1738542 van 21/01/2023 tot 03/04/2023) en via tijdelijke politieverordening van 04/04 tot 16/07/2023 (CBS/2023/958). Nadien werd er definitief éénrichting ingevoerd door een besluit van het college van 20 juni 2023, die de tijdelijke politieverordening vervangt. Dit besluit, dat momenteel geldend is, wordt echter aangevochten met een klacht bij de Toezichthoudende overheid (kenmerk LOW/WFR/2023/636). Het college blijft – behoudens een materiële vergissing - bij de beslissing die ze genomen heeft op 20 juni 2023, maar wenst deze beter te onderbouwen om voldoende rechtszekerheid te realiseren. Dit besluit wordt dus genomen om het besluit van 20 juni 2023 te vervangen vanaf de in dit besluit vermelde datum.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;

Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

De Heidestraat is immers een gemeenteweg: zie de hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

tijdelijke situatie: mail 1/12/2021

definitieve situatie: Verkeerscel 25/04/2023

Feiten, context en argumentatie

In deze beslissing komen twee zaken samen, de aanpassingen rond mobiliteit uit het masterplan Echo’s van de Schelde en de veelvuldige klachten van inwoners uit de Heidestraat na de heraanleg in 2021. In Echo’s van de Schelde wordt doorgaand verkeer uit het centrum geweerd, waar deze aanpassing deel van uitmaakt. Daarnaast zijn er sinds de heraanleg in 2021 heel wat klachten binnengekomen over onaangepast en gevaarlijk rijgedrag. De tijdelijke situatie door de werken op de hoek Heidestraat/Pastoor Van Kerckhovewijk liet toe om een enkel richting uit te testen. Sindsdien is het aantal klachten zeer drastisch gedaald. Dit is een bijkomende motivatie om de enkel richting te behouden.

De gemeente heeft gewerkt aan de aanpassingen van de circulatie voor Sint Amands, op basis van de verkeerstromen, onderzoek, ondersteuning door studiebureaus, … . De verkeersstromen werden in kaart gebracht, de effecten van de aanpassingen werden gemodelleerd en in een voorstel tot aanpassing uitgewerkt. Dit voorstel werd toegelicht aan de inwoners van Sint-Amands in GC De Nestel op 16/01. De vele suggesties en opmerkingen die we daar ontvingen werden opnieuw verwerkt, aanpassingen aan infrastructuur werden met de eigen diensten, ondersteunende studiebureaus en aanpalende gemeente Bornem besproken, en een nieuw voorstel werd als nota aan het CBS voorgelegd. De nodige aanpassingen worden nu geval per geval aangepakt, waar het enkel richting maken van de Heidestraat een van is.

Voor optimale spreiding van de verkeersstromen wordt beslist om de Heidestraat permanent enkel richting te maken. Om dit uit te voeren worden onderstaande aanpassingen aan de AVR van de Heidestraat gemaakt.

Besluit

Artikel 1: Heidestraat wordt enkelrichting tussen nr. 72 (even kant) en nr. 89 (oneven kant) tot nr. 206 (even kant) en nr. 195 (oneven kant)

Artikel 2: Deze regeling wordt gesignaleerd door

  • verkeersbord C1 met onderbord M12 ter hoogte van Heidestraat nr. 72
  • verkeersbord F19 met onderbord M12 ter hoogte van Heidestraat nr. 195
  • verkeersbord C31b met onderbord M12 in Pastoor van Kerckhovenwijk naast Heidestraat 72

Artikel 3: Het aanvullend verkeersreglement Heidestraat van 20 juni 2023wordt opgeheven vanaf de ingangsdatum van dit besluit.

Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.