Terug Gemeenteraad

Mon 27/05/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Algemeen

  • Op 17 mei 2024 kreeg de voorzitter van de gemeenteraad via mail de mededeling van raadslid Lavinia De Maeyer dat zij met ingang van heden geen lid meer is van de N-VA-fractie en vanaf de eerstvolgende raadsvergadering zal zetelen als onafhankelijke, en dit tot het einde van deze bestuursperiode.

    Uit de fractie stappen kan door een uitdrukkelijke kennisgeving daarvan aan de raad. Zo een kennisgeving kan schriftelijk via een brief/e-mail aan de raad (gericht aan de raadsvoorzitter) waarna de raad er kennis van neemt. 

    Als een raadslid kennis geeft verder te zetelen als onafhankelijke dan is dit ook automatisch van toepassing voor de andere raden: gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn hebben automatisch dezelfde samenstelling (conform decreet lokaal bestuur); de algemeen vergadering van het zorgbedrijf en de raad van bestuur van het AGB hebben ook dezelfde samenstelling als de gemeenteraad op basis van de desbetreffende statuten.  

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Het is noodzakelijk om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen om volgende redenen:

    a) Verduidelijking van de toelatingsvereisten (uitzonderlijke omstandigheden) en modaliteiten van het digitaal vergaderen van de gemeenteraad

    Fysieke raadsvergaderingen bieden de beste voorwaarden voor een effectieve gedachtewisseling en besluitvorming en gelden dan ook als principe. Men wenst de uitzonderingen hierop dan ook tot een minimum te beperken. Enkel en alleen om redenen van openbare gezondheid/veiligheid waarvan de ernst in concreto beoordeeld wordt door de voorzitter, kan de voorzitter beslissen dat de gemeenteraad digitaal wordt georganiseerd. Vanuit praktische overwegingen wordt alleen de digitale en niet de hybride variant voorgesteld.  

    b) Verduidelijking van de modaliteiten van het uitzenden van de gemeenteraadszitting op audiovisuele wijze

    De raadzaal van het nieuwe gemeentehuis biedt de mogelijkheid tot audiovisuele uitzending en opname van de raadszitting. Het is noodzakelijk de modaliteiten hiervan te bepalen.

    c) Invoeren van de ondertekeningsregeling voor andere stukken zoals vermeld in artikel 279, §6 Decreet Lokaal Bestuur

    Ondertekening door burgemeester en algemeen directeur kan voor vertraging zorgen en is in een heleboel gevallen niet vereist omdat het voorbereidende of uitvoerende acties in het kader van een officiële beslissing betreft. Het is aangewezen om in deze gevallen de ondertekening te laten gebeuren door de betrokken medewerkers. De algemeen directeur heeft samen met de dienst Informatiemanagement en de diverse diensten een regeling uitgewerkt van wat door wie moet getekend worden en dit in een geest van juridische conformiteit en vereenvoudiging. De richtlijnen van het Decreet Lokaal Bestuur (artikelen 277 tot en met 283) worden gevolgd en voor de restcategorie (= de andere stukken vermeld in artikel 279 §6)  wordt hier een regeling uitgewerkt. De bijgevoegde lijst wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.

    De raad wordt verzocht deze nieuwe versie van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast te stellen.

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeenteraad initieerde op 10/10/2022 de opdracht voor de opmaak van dit RUP. De opdracht voor de opmaak van RUP Steenbossen en de daaropopvolgende uitvoeringsplannen werd door het college van burgemeester en schepenen op 20/12/2022 gegund aan nv Antea Belgium.

    De gemeenteraad stelde dit ontwerp-RUP voorlopig vast op 29/1/2024. Navolgend werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 5/2/2024 tot en met 4/4/2024.

    Tijdens dit openbaar onderzoek werden één suggestie en één bezwaar ontvangen. We ontvingen geen adviezen.

    Deze ontvangen reacties werden inhoudelijk samengevat, besproken en geadviseerd in de Gecoro van 23/4/2024, zie verslag van de Gecoro dd. 23/4/2024. Dit verslag maakt integraal deel uit van dit gemeenteraadsbesluit.

    De Gecoro adviseerde op 23/4/2024 unaniem dat er geen aanpassingen aan de verordenende delen (grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften) van het ontwerp-RUP moeten uitgevoerd worden. Enkel een aanvulling in de toelichtingsnota dient te gebeuren op basis van de ontvangen suggestie ic. vermelding van station Londerzeel en melding dat Breendonk nabij twee voorziene haltes ligt van de sneltram Willebroek-Brussel.

  • In 2019 fuseerden de gemeente Puurs en de gemeente Sint-Amands; voor gronden die opgenomen zijn in het Grondeninformatieregister, dient bij overdracht een oriënterend bodemonderzoek uitgevoerd te worden. In navolging van de reeds uitgevoerde oriënterende bodemonderzoeken dient de gemeente Puurs-Sint-Amands, in opdracht van OVAM, een beschrijvend bodemonderzoek te laten uitvoeren op enkele van deze gronden. OVAM stelt een raamcontract ter beschikking voor de uitvoering van bodemopdrachten binnen het Vlaamse Gewest. De gemeente Puurs-Sint-Amands wenst gebruik te maken van deze aankoopcentrale, waardoor zij als aanbestedende overheid vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

  • “Tegen 2030 1000 tuinstraten in Vlaanderen”. Dat is het doel van de Green Deal Tuinstraten, een initiatief dat streeft naar een duurzamere en groenere toekomst voor Vlaanderen. In Vlaanderen is de afgelopen jaren op verschillende plaatsen geëxperimenteerd met tuinstraten. Dit zijn straten waar meer ruimte is voor groen, water en sociale verbinding tussen bewoners, zonder de mobiliteit uit het oog te verliezen. Deze initiatieven zijn echter momenteel erg verspreid en steden en gemeenten werken elk op hun eigen manier. Om deze inspanningen te verenigen en te versterken, introduceert de Green Deal Tuinstraten een reeks gestructureerde doelstellingen. De vier hoofddoelstellingen omvatten: het vergroten van draagvlak en sensibilisering; de opbouw en verspreiding van kennis over tuinstraatmodellen; het realiseren van pilootprojecten; en beleidsbijsturing. De diensten Klimaat en Planologie verzochten het college van burgemeester en schepenen deze engagementsverklaring te ondertekenen.

    Het college van burgemeester en schepenen keurde deze engagementsverklaring goed. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze beslissing te bekrachtigen. 

Werken

  • De wegenis in de R. Verbelenstraat en A. Tersagostraat is in erbarmelijke staat en de riolering dient vernieuwd te worden.

    De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in R. Verbelenstraat en Tersagostraat ” werd oorspronkelijk gegund aan studiebureau Talboom uit Puurs. Hun activiteiten zijn overgenomen door SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel.

    Er zullen werken uitgevoerd worden in de  R. Verbelenstraat en Tersagostraat. Er wordt een gescheiden riolering aangelegd waarbij regenwater maximaal wordt afgekoppeld op openbaar domein en op de aanpalende private eigendommen.

    In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken in R. Verbelenstraat en Tersagostraat” werd een bestek met nr. G-2023-066 opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel. Voor rioolbeheerder Pidpa zijn deze projecten gekend als K-21-139 (R. Verbelenstraat en Tersagostraat). Er is vanuit VMM geen subsidie toegekend voor de rioleringswerken.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2.681.711,60 € excl. btw of 2.939.914,21 € incl. 21% btw.

    Een deel van de kostprijs wordt betaald door rioolbeheerder PIDPA, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk. Dit deel wordt geraamd op 1.935.631,02 € excl. btw of 2.037.156,69 € incl. 21% btw maar ze rekenen op het einde van de werken via derdebetaler een deel door aan de gemeente (subsidiederving, afkoppeling, wegen, algemene kost).

    Het rechtstreekse aandeel voor het gemeentebestuur wordt geraamd op 746.080,60 € excl. btw of 902.757,53 € incl. 21% btw (156.676,93 € btw in medecontractant).

    Een deel van de rioleringswerken (subsidiederving), de afkoppelingswerken, deel wegenwerken en algemene kost worden via het derdebetalerssysteem van Pidpa op het einde van de werken doorgerekend aan het gemeentebestuur. Dit deel wordt geraamd op 944.557,63 € excl. btw. of 985.243,10 € incl. 21% btw (40.685,47 € btw in medecontractant).

    Het totaal aandeel van de gemeente in het project wordt daarom geraamd op 1.690.638,23 € excl. btw of 1.888.000,63 € incl. 21% btw (197.362,40 € btw in medecontractant)

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 190 werkdagen in beslag zullen nemen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft door studiebureau Antea en begeleid door studiebureau Atelier Horizon, een technisch dossier laten uitwerken voor de inrichting van het gebied Steenbossen in Breendonk. Voor de omgevingswerken aan en rond de Leibeek, waterloop van 2e categorie, is aan waterloopbeheerder polder Vliet en Zielbeek gevraagd om samen te werken. Enerzijds omwille van hun specifieke expertise, anderzijds omwille van hun mogelijkheden om beroep te doen op subsidiëring door VMM. Tot op heden was er een informele samenwerking waarbij de gemeente de kosten droeg voor voorbereiding en studie.

    De polder heeft bij VMM een subsidiedossier ingediend voor de werken aan de waterloop en heeft de toezegging van de minister bekomen. De omgevingsvergunning voor dit project werd eind 2023 ingediend en de vergunning werd door de provincie afgeleverd. Ook de aanbesteding werd opgestart.

    Omdat het dossier - na controle en goedkeuring van de inschrijvingen - concreet kan gegund, opgestart en uitgevoerd worden, willen we eerst de samenwerking formeel vastleggen, met afspraken over de technische en financiële opvolging.

    De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. De gemeente Puurs-Sint-Amands zal na realisatie (aansluitend op de voorlopige oplevering) en na afhandeling van de eindstaat en facturatie, het saldo boven het subsidiebedrag uitkeren aan de polder Vliet en Zielbeek.

    Op basis van hun financiële bijdrage en de complexiteit van het project wordt voorgesteld dat de gemeente zal optreden als bouwheer.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd. Het bestuur van de polder Vliet en Zielbeek heeft deze tekst in zitting van 26 april 2024 goedgekeurd.

Ondersteuning

Juridische zaken

Onroerend goedbeheer

  • Er wordt een openbaar domeingoed gedesaffecteerd met het oog op verkoop. Het betreft een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele voor de woning Verberdestede 38 kadastraal gekend 4de afdeling sectie A zonder nummer met een oppervlakte volgens meting van 105,67 m². 

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond, aan de achterliggende toekomstige eigenaars, gelegen grondgebied Liezele aan de Verberdestede kadastraal gekend 4de afdeling sectie A zonder nummer groot volgens meting 105,67 m², tegen een totaalprijs van € 10.000,00. Deze strook zal gevoegd worden als voortuin bij de achtergelegen eigendom Verberdestede 38.

  • In de 'overeenkomst voor de publiek-private samenwerking met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de sites Loutersveld en Haverblok te Puurs-Sint-Amands met inbegrip van de ruil van gronden' afgesloten in 2019 werd opgenomen dat een perceel grond in opstal zal gegeven worden aan de opdrachtnemer. Gezien de complexiteit van een opstalrecht bij de verkoop van de appartementen zal nu overgegaan worden tot rechtstreekse verkoop.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 722N en 725D met een oppervlakte volgens kadaster van 713,42 m², tegen een totaalprijs van € 745.000,00. 

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand de wegenis Schoubroek zijnde een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Rijksweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie C deel van nummer 527F met een oppervlakte volgens meting van 2625 m² Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond, aan de voorliggende toekomstige eigenaars, gelegen grondgebied Ruisbroek aan de Kaardijk kadastraal gekend 2de afdeling sectie B deel van nummer 285A2 groot volgens meting 100,00 m², tegen een totaalprijs van € 10.000,00. Deze strook zal gevoegd worden als tuin bij de voorliggende eigendom Kaardijk 74.

  • De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verlengen van het erfpachtrecht door de gemeente Puurs-Sint-Amands aan de vzw Sint-Jan Berchmansinstituut, met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Schuttershofstraat 17, met ondernemingsnummer 0413.775.247, op een schoolgebouw met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 544/K2/P0000, ter plaatse gelegen aan Winkelveld 1 met een kadastrale oppervlakte van 2467,00 m². De verlenging van de erfpacht wordt gesloten voor een duur van 56 jaar zodat de maximale duurtijd van de erfpacht van 99 jaar wordt bereikt om te eindigen op 31 juli 2108.

Beleven

  • Voor de kermissen van Puurs en Sint-Amands werd een nieuw algemeen reglement voor kermisactiviteiten uitgewerkt zodat de basisvoorwaarden voor alle kermissen van Puurs-Sint-Amands op mekaar zijn afgestemd.

    Voor iedere organisatie van kermisactiviteiten gelden dezelfde afspraken. Dit schept duidelijkheid voor inrichters van kermisactiviteiten en ook voor de medewerkers die de kermissen opvolgen en controles uitvoeren. 

    Aangezien de wetgeving is aangepast, dient dit reglement geactualiseerd te worden.

    Dit reglement zal in voege treden op 1 juni 2024.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement vast te stellen. 

  • Voor de organisatie van evenementen werd een tijdje geleden een gedigitaliseerde aanvraagprocedure opgemaakt. Alle aanvragen voor evenementen lopen nu via dat kanaal.

    Ook in de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening, die in werking trad op 1 april 2024, zijn er verwijzingen naar dit evenementenreglement. Vandaar de noodzaak aan een dergelijk reglement. 

    In dit reglement wordt bepaald voor welk soort activiteit het reglement van toepassing is en met welke regelgevingen daarbij rekening moet gehouden worden. Ook de aanvraagprocedure en -termijn worden omschreven.

    Er werd geopteerd voor een vrij algemeen reglement met een beperkt aantal artikels en regels maar wel met een aantal verwijzingen naar andere relevante reglementen of voorschriften die van toepassing kunnen zijn op evenementen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement vast te stellen. Het reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2024.

  • De overheidsopdracht (ref. G-2023-062) voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt tot eind december 2024 en moet opnieuw worden aanbesteed.

    De opdracht omvat:

    1. Dagelijkse vervoer kinderopvang van en naar de scholen.
    2. Bibliotheekbezoeken scholen van en naar bibliotheek Puurs en Sint-Amands.
    3. Vervoer tijdens schoolvakanties i.k.v. vakantieaanbod en sportpromotie: daguitstappen en vervoer JOC WIJland van en naar gemeentelijke sporthallen.

    De dienst Beleven stelt voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende de contractueel bepaalde periode van 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025

    In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst busvervoer 2025” werd een bestek met nr. G-2024-025 opgesteld door Beleven.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 141.413,30 € excl. btw of 149.898,10 € incl. 6% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS dv), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamcontract met ref. 'Aankopen van sportmateriaal - mei 2024' afgesloten waarin wij als deelnemer van TMVS kunnen toetreden.

    De raamovereenkomst heeft betrekking tot het leveren van sportmateriaal aan de hand van een zeer ruim assortiment aan allerhande losse sportmaterialen.

    De raamovereenkomst van CREAT met ref. 'Aankopen van sportmateriaal - mei 2024' is gestart op 1 mei 2024 en heeft als contractuele einddatum 30 april 2028. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst.

    Deelopdrachten worden steeds gesloten voor een periode van vier jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.

    De opdracht werd toegewezen aan de firma JANSSEN FRITSEN nv, Frank van Dyckelaan 4 te 9140 Temse.

    Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.

    Hiermee rekening houdend stelt de dienst Zakelijke beheer (Beleven) voor om voor het leveren van sportmateriaal aan de hand van een zeer ruim assortiment aan allerhande losse sportmaterialen (voor o.a. Brede school Sint-Amands) toe te treden tot voornoemd raamcontract van CREAT.

    De raming voor 2024 bedraagt bij benadering € 28.000,00 excl. btw of € 33.880,00 incl. 21% btw voor aankoop van sportmateriaal voor o.a. Brede school Sint-Amands.

    Gedurende de looptijd van deze raamovereenkomst kunnen bijkomende bestellingen (materialen) worden afgenomen voor de gemeente Puurs-Sint-Amands.

Mededelingen

Vragen


Publicaties