De gemeenteraad heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen vastgesteld.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3 en 41,14° en artikel 177;
Het Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals later gewijzigd door het Decreet van 18 april 2008;
Het Besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, zoals later gewijzigd;
De omzendbrief BB 2008/05 betreffende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging bij decreet van 18 april 2008;
de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Een wijziging aan het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 m.b.t. het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen dringt zich op, omdat het bestuur de families niet wil demotiveren om hun overleden familielid, begraven in een grafconcessie te Puurs of Kalfort, te laten verplaatsen naar de parkbegraafplaats om aldus de bestaansperiode van de oude begraafplaatsen niet overdreven lang te rekken.
Vandaar dat voorgesteld wordt om de retributies die gepaard gaan met de verplaatsing van de urne of de kist van alle begraafplaatsen in Puurs-Sint-Amands naar de parkbegraafplaats af te schaffen met ingang van 1 januari 2023. De betrokken aanvragers worden immers al met heel wat kosten geconfronteerd (nieuwe concessie, nieuwe zerk of urnenveldplaat), hetgeen hen kan demotiveren te verplaatsen.
Voor de rest blijft het reglement ongewijzigd. Het is gepast om retributies te heffen om de kosten voor de aanleg en onderhoud van de begraafplaatsen te kunnen dragen en de administratieve opvolging betaalbaar te kunnen houden. Er worden verschillende tarieven gehanteerd naargelang de duur van de concessie, de hernieuwing ervan, voor de ontgravingen en de naamplaatjes.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement opnieuw vast te stellen.
De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: Opheffing
Het raadsbesluit inzake de vaststelling van de retributies op de gemeentelijke begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 18 november 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025, worden gemeentelijke retributies gevestigd op geconcedeerde graven, hernieuwingen van concessies, naamplaatjes en grafstenen, ontgravingen en verplaatsingen van kist of urne naar de parkbegraafplaats.
Artikel 3: Definities
Voor de definities wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen.
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon die de aanvraag doet. Indien de aanvraag uitgaat van meerdere personen, dan zijn de aanvragers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de volledige retributie.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
5.1. Geconcedeerde graven:
Indien de concessie betrekking heeft op een perceel grond, waarin zich een grafkelder bevindt die gebouwd is door de gemeente, wordt de retributie verhoogd met 750 euro voor een grafkelder voor twee personen.
5.2. Hernieuwing concessie:
5.3. Naamplaatjes en grafstenen:
Van de retributies worden vrijgesteld:
alle concessies voor minderjarigen (- 18 jaar)
ontgravingen verricht ingevolge een gerechtelijke beslissing of bestuurlijke beslissing
Artikel 7: Wijze van inning
De retributies worden geïnd door middel van een factuur.
Artikel 8: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 19 december 2022, treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.