De gemeenteraad van 2 mei 2022 heeft het belastingreglement inname van openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken vastgesteld voor de periode van 16 mei 2022 tot en met 31 december 2025. Gelet op de goedkeuring van het reglement inname openbaar domein bij tijdelijk privatief gebruik, dient dit reglement opnieuw vastgesteld te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14°,zoals gewijzigd door het Decreet van 8 mei 2018 houdende wijziging van artikel 41 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat de verfijning van de belastingbevoegdheid van de gemeenteraad betreft;
de Grondwet, artikel 170 §4;
het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het innemen van het openbaar domein vergt inspanningen van de gemeentelijke diensten en de politiediensten. Zo wordt onder andere nagekeken of deze inname hinderlijk is voor de mobiliteit. Wanneer dit zo is, worden er maatregelen genomen. Er dient opgevolgd te worden of de inname van het openbaar domein gebeurt volgens de afspraken.
Inname van het openbaar domein zorgt voor overlast. Daarom is het aangewezen dat de gemeente een belasting heft op de inneming van het openbaar domein enerzijds om de kosten inzake administratie en toezicht minstens gedeeltelijk te drukken en anderzijds om deze inname in tijd en ruimte te beperken en op die manier de overlast tot een minimum te herleiden.
De burger doet zijn aanvraag via het vergunningsplatform Eaglebe. Na aanvraag van de periode van inname zal een vergunning worden verstrekt en dient tot betaling overgegaan te worden. Dit reglement is uitgewerkt om de verwerking via Eaglebe te ondersteunen. Teneinde de tijdige en correcte verwerking mogelijk te maken, zijn enkele termijnen noodzakelijk, zoals in het reglement inname openbaar domein in geval van privatief gebruik opgenomen.
De belasting is verschuldigd op de periode vermeld in de vergunning en niet op de werkelijke inname. Dit is om praktische redenen noodzakelijk en om omwille van controleerbaarheid. De enige afwijking hierop is het verschuiven van de vergunde periode en dan enkel wanneer de afwijking tijdig werd doorgegeven.
De tarieven worden verdubbeld wanneer er geen vergunning of verlenging van de vergunning werd aangevraagd. Bij afwezigheid van een aanvraag, kan het bestuur de impact van deze inname niet vooraf inschatten op overlast en kunnen er ook geen maatregelen worden genomen. De vaststelling van een niet vergunde inname van het openbaar domein zorgt ervoor dat er onmiddellijk dient te worden opgetreden. De inname van het openbaar domein kan namelijk zorgen voor een hinderlijke en soms zelfs een gevaarlijke impact op de mobiliteit en/of omgeving. Wanneer er geen verschil zou zijn tussen het vooraf aanvragen en het niet vooraf aanvragen, is de kans reëel dat sommige personen geen vergunning zullen aanvragen, het openbaar domein innemen en een afwachtende houding aannemen. Het niet vooraf aanvragen zorgt voor hogere inspanningen van het bestuur, waardoor een hogere vergoeding aangewezen is.
Om het belastingreglement praktisch te houden, wordt de inname van het openbaar domein voor één dag vrijgesteld van belasting, maar de aanvraag dient ook via het platform te gebeuren.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement goed te keuren met ingang van 1 januari 2023.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement inname openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik vast:
Artikel 1: Opheffing
Het raadsbesluit, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 2 mei 2022, inzake de vaststelling van de belasting van inname openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken voor de periode 16 mei 2022 tot en met 31 december 2025 wordt opgeheven voor belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2023. Het raadsbesluit blijft van toepassing voor belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2023.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de inname van het openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik ten laste van diegenen die een deel van het openbaar domein afsluiten of laten afsluiten en die deze inname niet op een andere manier dienen te betalen.
Artikel 3: Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de rechtspersoon of natuurlijke persoon die een aanvraag indient voor een vergunning voor de inname van het openbaar domein of een verlenging aanvraagt van een vergunning voor de inname van het openbaar domein. Indien geen aanvraag werd ingediend, zal de belasting ambtshalve gevestigd worden lastens de rechtspersoon of natuurlijke persoon die de openbare ruimte inneemt en als deze niet gekend is, lastens de eigenaar(s) van het perceel waar de werken worden uitgevoerd.
De bouwheer is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven
De belasting wordt als volgt bepaald:
Van de belasting zijn vrijgesteld de inname van het openbaar domein ten gevolge van:
De voertuigen die belast werden overeenkomstig dit reglement worden niet aangesproken in de retributie op het betalend parkeren of het parkeren in zones met een beperkte parkeertijd.
Artikel 6: Voorafgaande toelating
Alvorens tot de inname van het openbaar domein mag worden overgegaan, dient digitaal een vergunning te worden verkregen, zoals bepaald in het reglement inname van openbaar domein in geval van privatief gebruik.
Bij de aanvraag van de vergunning voor de inname van het openbaar domein dient men tevens melding te maken van:
Artikel 7: Controlemiddelen
De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.
Artikel 8: Wijze van invordering
De belasting dient per overschrijving betaald te worden vóór de vergunde datum van inname van het openbaar domein. Als de beltaling niet op die manier kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 9: Administratieve geldboete
Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan 500 euro worden opgelegd.
Het bedrag van de administratieve boete wordt ingekohierd.
Artikel 10: Verwijzingsregel
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 11: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit belastingreglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022, treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.