De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 16 december 2019 het reglement verstrekken voordelen in het kader van flankerend onderwijsbeleid vastgesteld met ingang van 1 januari 2020.
Een kleine wijziging van dit reglement dringt zich op.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De subsidie per leerling die aan alle basisscholen (kleuter en lager) van Puurs-Sint-Amands jaarlijks wordt toegekend, wordt aangewend voor flankerende onderwijskosten zoals daar zijn: tegemoetkoming in busvervoer, uitstappen, zwemmen, enz. Op die manier ondersteunt het lokaal bestuur de scholen die op hun beurt ervoor kunnen zorgen dat de schoolfacturen voor ouders beheersbaar blijven.
Omwille van de verhoging van de kosten op nagenoeg alle levensdomeinen, wordt de bijdrage per leerling verhoogd van 25 euro naar 27 euro per leerling en zal hierop jaarlijks een indexering worden toegepast.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om dit reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
Deze uitgaven zijn voorzien het meerjarenplan onder budgetsleutel 0889-00-64960000 - Subsidies in het kader van onderwijsbeleid.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement verstrekken voordelen in het kader van flankerend onderwijsbeleid vast:
Onderhavig reglement biedt scholen die in de gemeente gevestigd zijn de mogelijkheid om bepaalde voordelen aan te vragen in het kader van het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.
Artikel 2. Definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
Flankerend onderwijsbeleid: het geheel van acties van het lokaal bestuur om, vertrekkende vanuit de gemeentelijke situatie, aanvullend bij en complementair aan het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren.
Onderwijsgebonden kosten: kosten die noodzakelijk zijn om een eindterm te realiseren of om een ontwikkelingsdoel na te streven.
Artikel 3. Doelgroep
Dit reglement is van toepassing op:
Dit reglement is niet van toepassing op:
Artikel 4. Voorwaarden
Het OCMW verleent de financiële tegemoetkoming onder de volgende voorwaarden:
Artikel 5. Bedragen
De financiële tegemoetkoming bedraagt, vanaf het schooljaar 2026-2027, 27 euro per leerling.
De bedragen vermeld in dit artikel worden jaarlijks gecumuleerd aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%.
Het geïndexeerde bedrag wordt afgerond naar het dichtste natuurlijke getal. (bijvoorbeeld: 75,46 euro wordt 75 euro en 89,65 euro wordt 90 euro).
Artikel 6. Procedure
6.1. Aanvraag
De scholen dienen, jaarlijks vóór 15 februari, een aanvraag in bij het OCMW. De aanvraag gebeurt per e-mail naar samenleven@puursam.be en de scholen maken daarbij gebruik van het formulier ‘Aanvraag tegemoetkoming flankerend onderwijsbeleid’ dat terug te vinden is op de website van de gemeente.
De aanvraag bevat ten minste:
Na ontvangst van de aanvraag, zal de dienst samenleven de aanvrager op de hoogte brengen van ontvangst via e-mail.
6.2. Onderzoek
De ingediende aanvragen worden ten laatste op 1 maart voorgelegd aan de aangestelde ambtenaar die bekijkt of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden zoals vastgelegd in dit reglement.
Indien nodig, richt de ambtenaar een verzoek tot vervolledigen van de aanvraag aan de aanvrager. De aanvrager dient de nodige documenten onmiddellijk te bezorgen.
6.3. Beslissing
Het vast bureau neemt binnen de 2 maanden, te rekenen vanaf de aanvraag, een beslissing op basis van een advies van de aangestelde ambtenaar.
6.4. Betaling
De uitbetaling gebeurt via overschrijving op het rekeningnummer zoals doorgegeven door de aanvrager. De aanvrager verbindt zich ertoe het OCMW onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens post- of bankrekeningnummer.
Artikel 7. Controle
Het OCMW heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende financiële tegemoetkoming te doen controleren.
In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de financiële tegemoetkoming.
Artikel 8. Sancties
De financiële tegemoetkoming moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet, dient deze terugbetaald te worden.
In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan het OCMW beslissen om de toekenning van de financiële tegemoetkoming te schorsen en in de toekomst geen tegemoetkomingen meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende bedrag terug te vorderen.
Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover het OCMW, kan de financiële tegemoetkoming worden verrekend.
Artikel 9. Sociale voordelen
9.1. Gebruik Sloeberbus voor bib-bezoeken
De kleuter- en lagere scholen kunnen gebruik maken van de bus van de kinderopvang voor de bib-bezoeken die door de gemeente worden georganiseerd. Dit gebruik wordt ingepland bij de opmaak van de bezoeken.
9.2. Convenant Veilige Schoolomgeving
De gemeente Puurs-Sint-Amands sluit voor de legislatuur een convenant af met de verschillende scholen, de politiezone en de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde. Hiermee organiseren de verschillende partners om samen te werken aan een veilige schoolomgeving voor de gemeente Puurs-Sint-Amands.
Artikel 10. Betwistingen
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het OCMW, t.a.v. het vast bureau, Forum 6 te 2870 Puurs-Sint-Amands en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de toekenning van de financiële tegemoetkoming en sociale voordelen aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.
Artikel 11. Opheffingsbepaling
Het reglement verstrekken voordelen in het kader van flankerend onderwijsbeleid, vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van Puurs-Sint-Amands in vergadering van 16 december 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 12. Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.