Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/05/2025 - 20:00

Belastingreglement variabele bijdrage GFT-inzameling - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme, Linda Caluwaerts
Aanleiding

Het lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering.

Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.

De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (gft) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.

In vergadering van 11 september 2023 keurde de gemeenteraad de beheersoverdracht goed, waarbij de inzameling en verwerking van het gft afval werd overgedragen aan IVAREM.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;

Toepasselijke regelgeving 

  • De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4;

  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd door het decreet van 3 mei 2024;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

  • Het Bestuur decreet van 7 december 2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid;

  • De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen;

  • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen;

  • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen;

  • Het lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;

  • Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;

  • De beslissing van de gemeenteraad, zoals genomen in vergadering van 11 september 2023, met betrekking tot de beheersoverdracht van gft afval aan IVAREM;

Feiten, context en argumentatie

Het is wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwerken van gft zodat op die manier wordt bijgedragen aan de verhoogde gemeentelijke uitgaven.

De belasting wordt bepaald volgens het Diftar-systeem (gedifferentieerde tarieven), ze bestaat uit een tarief per kg en een aanbiedkost per lediging. Door dit systeem toe te passen worden de afvalkosten eerlijker verdeeld. 

Het innen van een belasting wordt gedefinieerd als het in ontvangst nemen van de schuld.

De gemeente heeft hiervoor een beheersoverdracht verleend aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 juli 2025. 

Financiële weerslag

De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters
Tegenstanders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Jorden Dewachter, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement voor de inzameling en verwerking van GFT-afval vast:

Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Voor een periode van 1 juli 2025 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van gft. 

Artikel 2: Definities 

Onder volgende begrippen wordt verstaan:  

- container: ‘het aan een aansluitpunt ter beschikking gestelde en verplicht te gebruiken recipiënt voor de inzameling van afvalstoffen voorzien van een identificatiechip waardoor de identiteit van de aanbieder en het aantal aanbiedingen, alsook de aangeboden hoeveelheid afval via een geautomatiseerd systeem kunnen worden geregistreerd’

verzamelcontainer: ‘het permanent of tijdelijk voorziene ondergrondse of bovengrondse brengsysteem dat door meerdere aansluitpunten verplicht of aanvullend wordt gebruikt voor de inzameling van afvalstoffen door middel van een aanmeldkaart’

aansluitpunt: ‘iedere entiteit (gebouw, constructie, appartement, woongelegenheid, infrastructuur, domein, openbaar gebouw en andere) op het grondgebied van de gemeente die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en die per ophaalpunt van afvalstoffen als dusdanig gekend is als afvalproducent en gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van afvalsoorten’

aanmeldkaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een verzamelcontainer’

gezin: ‘dezelfde betekenis van particuliere huishoudens als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’

- tweede verblijf:iedere natuurlijke persoon, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister’

- bedrijf: ‘ieder natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en opgenomen is in het KBO met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)

vereniging: ‘iedere natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die opgenomen is in het verenigingsloket met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)

- gemeenschap/rusthuis:betekenis van collectieve huishoudens in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’

scholen: ‘gebouwen of groepen gebouwen die zijn bestemd voor het geven van officieel onderwijs en gesubsidieerd vrij onderwijs’

- residenties: ‘de beheerder van een gebouw voor particulier gebruik als eigenaar, vereniging van mede-eigenaars of syndicus’

Artikel 3: Belastingplichtige 

De contactbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van gft.  

Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven 

De belasting wordt vastgesteld op:  

- bij inzameling via containers: 0,21 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskost van 0,90 euro per container van 40 liter of 140 liter; 

- bij inzameling via verzamelcontainers (gft-cocon): 0,44 euro per 10 liter vulsluis;

- papieren gft-zakjes (8 liter): 6 euro per bundel van 80 zakjes.

Tijdens de opstartfase wordt de gft-container gratis geleverd. Na de aanvraagperiode wordt een belasting aangerekend van 12 euro per container of aanmeldkaart.

Bij de vervanging of herstelling van de container van 40 of 140 liter wordt een belasting aangerekend van 46 euro (incl. chip en interventie).

Artikel 5: Toewijzingsregels containers 

De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Bij gezinnen en tweede verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:

  • Het standaardvolume voor een gft container is 140 liter.
  • De standaardcontainer voor gft kan worden omgewisseld naar een container van 40 liter.
  • Maximaal 2 containers van 140 liter bij gft per aansluitpunt.

Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Ze kunnen enkel een container van 140 liter ontvangen als aanvulling bij de huisvuil inzameling en maximaal 2 gft-containers aanvragen.

Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere containers aanvragen.

Artikel 6: Contantbelasting (betaling zonder uitstel)

§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1 100 liter-containers.

§ 2. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.

§ 3. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.

§ 4. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.

§ 5. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 20 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.

Artikel 7: Drempelbedragen en betalingsuitnodigingen

§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend  die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.

§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.

§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.

Artikel 8: Terugbetaling provisie

Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.

De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.

Artikel 9: Wijze van invordering 

De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.

Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

Artikel 10: Verwijzingsregel 

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.  

Artikel 11: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Dit belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 5 mei 2025 en treedt in werking op 1 juli 2025. Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).