Het lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering. Dit plan omvat specifieke doelstellingen om de hoeveelheid restafval te doen dalen tegen 2030.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (gft) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Uit de bevraging over sorteergedrag (OVAM, 2021) blijkt dat de meeste respondenten beter zouden sorteren als het verschil in tarief tussen huisvuil en selectieve stromen verhoogt. Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor gft lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Naast de inzameling van huisvuil en gft voorziet de gemeente ook de inzameling van volgende afvalstoffen:
- papier & karton en PMD via huis-aan-huisinzameling;
- textiel en hol glas via containers die op verschillende plaatsen in de gemeente zijn opgesteld;
- grofvuil op afroep aan huis;
- o.a. papier & karton, PMD, glas, groenafval, houtafval, oude metalen, bouw- en sloopafval, textiel, grofvuil, piepschuim, kunststoffen, matrassen, asbestcement, batterijen, KGA en AEEA via het recyclagepark.
In vergadering van 11 september 2023 keurde de gemeenteraad de beheersoverdracht goed, waarbij de inzameling en verwerking van het GFT-afval werd overgedragen aan IVAREM.
In vergadering van 5 mei 2025 keurde de gemeenteraad de beheersoverdracht goed, waarbij de inzameling van huisvuil van diftar-containers en transport naar ISVAG werd overgedragen aan IVAREM.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het Bestuur decreet van 7 december 2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid;
De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen;
Het lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
De beslissing van de gemeenteraad, zoals genomen in vergadering van 11 september 2023 met betrekking tot de beheersoverdracht van inzameling en verwerking van GFT-afval aan IVAREM;
De beslissing van de gemeenteraad, zoals genomen in vergadering van 5 mei 2025 met betrekking tot de beheersoverdracht van inzameling van huisvuil met diftar-containers en transport naar ISVAG aan IVAREM;
De aanpassing van de afvalbelasting en het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar is gebaseerd op verschillende logische en beleidsmatige overwegingen die bijdragen aan een duurzamer afvalbeheer en een rechtvaardiger belastingstelsel.
1. Principe van de vervuiler betaalt
De afvalbelasting is ontworpen volgens het principe van de vervuiler betaalt, zoals vastgelegd in diverse milieuwetgevingen, waaronder het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Dit principe stelt dat degenen die afval produceren, verantwoordelijk zijn voor de kosten van de inzameling en verwerking ervan. Door een variabele belasting in te voeren die gebaseerd is op het gewicht van het aangeboden afval, worden inwoners gestimuleerd om hun afvalproductie te verminderen en beter te scheiden.
2. Financiële duurzaamheid
De kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval drukken zwaar op de gemeentelijke financiën. De invoering van een afvalbelasting zorgt ervoor dat deze kosten eerlijk worden verdeeld onder de gebruikers van de afvaldiensten. Dit draagt bij aan de financiële duurzaamheid van de gemeentelijke afvalbeheerprogramma's en voorkomt dat de lasten onevenredig op de algemene gemeentelijke begroting drukken.
3. Stimulering van afvalreductie en recycling
Door het gebruik van afvalcontainers met gewichtsdiftar worden inwoners direct geconfronteerd met de hoeveelheid afval die zij produceren. Dit systeem moedigt afvalreductie en recycling aan, omdat lagere afvalproductie en betere scheiding van recyclebare materialen direct leiden tot lagere kosten voor de gebruiker. Dit sluit aan bij de doelstellingen van het lokaal Materialenplan 2023-2030, dat streeft naar een significante vermindering van de hoeveelheid restafval per inwoner.
4. Transparantie en eerlijkheid
Het gebruik van containers met een identificatiechip en een geautomatiseerd registratiesysteem zorgt voor een transparante en eerlijke manier van belastingheffing. Elke gebruiker betaalt op basis van de daadwerkelijke hoeveelheid afval die wordt aangeboden, wat leidt tot een rechtvaardiger belastingstelsel. Dit systeem voorkomt ook fraude en misbruik, omdat elke aanbieding nauwkeurig wordt geregistreerd en toegewezen aan de juiste gebruiker.
5. Sociale rechtvaardigheid
Er worden sociale toelagen voorzien voor gezinnen die om medische redenen extra afval produceren. Dit zorgt ervoor dat de belastingdruk eerlijk wordt verdeeld en dat kwetsbare groepen in de samenleving worden beschermd tegen onevenredige financiële lasten. Deze maatregel is in lijn met de sociale doelstellingen van de gemeente en draagt bij aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving.
6. Intergemeentelijke samenwerking
De afstemming van afvaltarieven binnen het samenwerkingsverband zorgen voor een efficiënter en consistenter afvalbeheer in de regio. Dit bevordert de samenwerking tussen gemeenten en zorgt voor een uniforme aanpak van afvalbeheer, wat leidt tot schaalvoordelen en een betere dienstverlening aan de inwoners.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement voor de variabele bijdrage voor afval vast:
Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een contantbelasting geheven op de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval.
Artikel 2: Definities
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
- container: ‘het aan een aansluitpunt ter beschikking gestelde en verplicht te gebruiken recipiënt voor de inzameling van afvalstoffen voorzien van een identificatiechip waardoor de identiteit van de aanbieder en het aantal aanbiedingen, alsook de aangeboden hoeveelheid afval via een geautomatiseerd systeem kunnen worden geregistreerd’;
- tijdelijke container: 'de aan een inrichter van een evenement ter beschikking gestelde container(s) voor maximaal 1 maand voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen dat op het evenement ontstaat';
- verzamelcontainer: ‘het permanent of tijdelijk voorziene ondergrondse of bovengrondse brengsysteem dat door meerdere aansluitpunten verplicht of aanvullend wordt gebruikt voor de inzameling van afvalstoffen door middel van een aanmeldkaart’;
- aansluitpunt: ‘iedere entiteit (gebouw, constructie, appartement, woongelegenheid, infrastructuur, domein, openbaar gebouw en andere) op het grondgebied van de gemeente die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en die per ophaalpunt van afvalstoffen als dusdanig gekend is als afvalproducent en gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van afvalsoorten’;
- aanmeldkaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een verzamelcontainer’;
- toegangskaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld aan een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot het recyclagepark’;
- gezin: ‘dezelfde betekenis van particuliere huishoudens als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’
- tweede verblijf: ‘iedere natuurlijke persoon, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister’
- bedrijf: ‘ieder natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en opgenomen is in het KBO met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen);
- vereniging: ‘iedere natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die opgenomen is in het verenigingsloket met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen);
- gemeenschap/rusthuis: ‘betekenis van collectieve huishoudens in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’;
- scholen: ‘gebouwen of groepen gebouwen die zijn bestemd voor het geven van officieel onderwijs en gesubsidieerd vrij onderwijs’;
- residenties: ‘de beheerder van een gebouw voor particulier gebruik als eigenaar, vereniging van mede-eigenaars of syndicus’;
Artikel 3: Belastingplichtige
De contactbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van huisvuil en het inzamelen van diverse afvalsoorten op het recyclagepark.
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven
4.1. Tarieven inzameling aan huis van huisvuil:
Huisvuil |
|
Zakken PSA |
2,00 euro per 48 liter zak met afmetingen 60 cm op 79 cm (EN 13592:2017) 1,00 euro per 24 liter zak met afmetingen 50 cm op 59 cm (EN 13592:2017)
|
Korting |
Een distributiekorting van 2% wordt toegestaan aan de handelaars die de huisvuilzakken van de gemeente verdelen, op voorwaarde dat zij beschikken over een geldig ondernemingsnummer, geen facturatie- of belastingschulden hebben aan de gemeente en minimaal één doos bestellen. Hierdoor zijn zij respectievelijk 1,96 euro per grote huisvuilzak en 0,98 euro per kleine huisvuilzak verschuldigd. |
Grofvuil |
|
per ophaaladres per gewicht* |
25 euro/ophaaladres 0,39 euro/kg* |
PMD-afval |
|
Blauwe PMD-zakken |
0,15 euro/60 liter zak |
Korting |
Een distributiekorting van 2% wordt toegestaan aan de handelaars die de PMD-zakken van de gemeente verdelen, op voorwaarde dat zij beschikken over een geldig ondernemingsnummer, geen facturatie- of belastingschulden hebben aan de gemeente en minimaal één doos bestellen. Hierdoor zijn zij respectievelijk 0,147 euro per kleine PMD-zak verschuldigd. Deze distributiekorting geldt echter niet voor grote PMD-zakken, omdat deze alleen worden verdeeld aan de balie van het gemeentehuis. |
GFT |
|
Rolcontainers* |
0,22 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van 0,90 euro per rolcontainer van 40 liter of 140 liter |
Verzamelcontainers (GFT-cocon)* |
0,44 euro per 10 liter vulsluis |
Papieren gft-zakjes (8 liter) |
6 euro per bundel van 80 zakjes |
Plaatsing en vervangingen bij rolcontainers en verzamelcontainer |
|
slot |
Plaatsen van een slot 40 euro |
vervanging of bijkomende aanmeldkaart naast container |
15 euro per aanmeldkaart |
omruiling container |
15 euro (eerste omruiling gratis) |
vervanging of herstelling containers (incl. chip en interventie) |
46 euro per 40 liter container |
plaatsingstarieven voor tijdelijke huisvuil containers |
15 euro per container van 140 liter of 240 liter |
*De belasting betreffende het inzamelen en verwerken van GFT en de verwerking van grofvuil aan huis wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
4.2. Tarieven inzameling diverse afvalsoorten recyclagepark:
Grofvuil |
|
Per gewicht |
0,33 euro per kg met een minimum van 3,3 euro per weging Indien bij storing van de pers niet kan gewogen worden, wordt er overgeschakeld van het tarief per kilogram naar het tarief per volume. |
Per volume: - zetels en zitbanken - ander grofvuil (per volume) |
(omgerekend aan 135 kg per m³ afgerond op 0,5 euro) 11 euro per zitplaats 11 euro per begonnen ¼ m³ |
Betalende zone (asbestcement, grond, houtafval, vlak glas, steenpuin, kalk, gips, porselein , treinbielzen) |
|
toegang tot de betalende zone met de wagen via slagboom |
10 euro per begonnen m³ |
toegang tot de betalende zone te voet via draaikruis |
1 x gratis per bezoek en per gezin |
Gratis zone (papier en karton, hol glas, KGA, batterijen, textiel, oude metalen, groenafval, AEEA, herbruikbare voorwerpen, piepschuim, harde kunststoffen, matrassen, snoeihout en kleine boomstronken) |
|
PMD |
aan te leveren in blauwe zakken van IVAREM |
Andere artikelen/diensten |
|
terbeschikkingstelling van naaldcontainer |
Gratis |
ter beschikking stellen van blauwe zak |
1,50 euro per rol van 10 zakken van 60 liter |
ter beschikking stellen van plaat-en kuubzakken voor hechtgebonden asbest |
30 euro voor de eerste zak en 20 euro per volgende zak |
extra toegang bovenop de basis toegekende 28 gratis beurten per jaar ** |
5 euro/bezoek |
toegangskaart per aansluitpunt *** |
15 euro per toegangskaart |
4.3. Toekomstige diftar-tarieven (inwerkingtreding nog te bepalen):
Op een nader te bepalen tijdstip zullen de bovenvermelde tarieven van de huisvuilzakken worden vervangen door de volgende diftar-tarieven:
Rolcontainers* |
0,33 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskostprijs van: |
De exacte datum van inwerkingtreding van deze nieuwe tarieven (en vervanging/schrapping van de tarieven van de huisvuilzakken) zal worden bepaald aan de hand van een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit.
Zolang de nieuwe diftar-tarieven niet van toepassing werden verklaard door een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit, blijven de bovenvermelde tarieven van de huisvuilzakken van toepassing.
*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per ¼ gewicht wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op sep van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
*De belasting betreffende het aanbieden van grofvuil op de recyclageparken per volume wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de geïndexeerde tarieven per gewicht waarbij een omrekeningsfactor van 135kg per m³ wordt aangenomen. Het zo verkregen getal (per zitplaats of ¼ m3) wordt wiskundig afgerond op 0,5 euro.
** Elk gezin, elke vereniging of school heeft recht op 28 gratis toegangsbeurten per jaar en kan per dag maximaal 2m³ afval naar het recyclagepark brengen, verdeeld over maximaal 2 bezoeken per dag.
*** Particulieren die verblijven in een gemeente van het werkingsgebied van IVAREM maar er niet zijn ingeschreven (met uitzondering van de belastingplichtigen van een tweede verblijf in Puurs-Sint-Amands), evenals zakelijk gerechtigden die binnen het werkingsgebied van IVAREM een onroerend goed hebben, maar er niet zijn ingeschreven, kunnen ook toegang verkrijgen tot de recyclageparken na aankoop van een toegangskaart, betaling van 5 euro per bezoek én het voorleggen van een document dat het verblijf of zakelijk recht op het onroerend goed in de regio aantoont.
Artikel 5: Toewijzingsregels containers
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen en tweede verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Bedrijven en verenigingen kunnen in dit circuit enkel een huisvuilcontainer van 140 liter ontvangen. Een GFT container wordt enkel toegestaan als aanvulling bij een huisvuilcontainer.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere en grotere afvalcontainers aanvragen.
Artikel 6: Contantbelasting (betaling zonder uitstel)
§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven zakken voor inzameling aan huis zijn de in artikel 2 vermelde contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Die recipiënten zijn uitsluitend te verkrijgen in voorverpakte hoeveelheden van 10 stuks.
§ 2. Diegenen die voor de aanbreng van afvalstoffen gebruikmaken van het recyclagepark zijn de in
artikel 3 vermelde contantbelasting verschuldigd. Wanneer het weegsysteem op het recyclagepark in storing is, zal de tariefbepaling van het aangeboden grofvuil gebeuren op basis van het aantal zitplaatsen en op basis van het aangeboden volume van het overige grofvuil.
§ 3. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1.100 liter-containers.
§ 4. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 5. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 6. De contantbelasting bij vervanging of bijkomende aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 7. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 25 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 8. De contantbelasting voor het plaatsen en verwijderen van een slot op de container op verzoek van de containerhouder, wordt afgetrokken van de vooraf betaalde provisie bij het aanbrengen resp. verwijderen van het slot.
§ 9. De contantbelasting voor het plaatsen van tijdelijke containers wordt aangerekend bij de levering. Indien de containers bij ophaling vuil zijn, wordt een contantbelasting aangerekend van 15 euro per container van 140 liter of 240 liter en 25 euro per container van 1.100 liter.
§ 10. Aan handelaars die huisvuilzakken verdelen, wordt een distributiekorting van 2% toegestaan op de prijzen, zoals bepaald in dit artikel, waardoor zij € 1,96 verschuldigd zijn per grote huisvuilzak en € 0,98 per kleine huisvuilzak.
Artikel 7: Drempelbedragen en betalingsuitnodigingen
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.
Artikel 8: Terugbetaling provisie
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.
De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 9: Toegang tot recyclageparken
De toegang tot de recyclageparken verloopt via het 'Huishoudelijk reglement van de recyclageparken van IVAREM' terug te vinden op de website www.ivarem.be en op de aanplakborden aan de ingang van het recyclagepark.
Artikel 10: Wijze van invordering
De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
Artikel 11: Verwijzingsregel
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 12: Opheffingsbepalingen
Het belastingreglement op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 29 maart 2021, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Het belastingreglement op het gebruik van de recyclageparken, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 29 maart 2021, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Het belastingreglement op gft afval, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 5 mei 2025, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 13: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 5 mei 2025 en treedt in werking op 1 januari 2026. Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).