Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:30

Retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws
Aanleiding

Op heden zijn er voor het aanrekenen van de kosten m.b.t. de handelingen gesteld door het domein Leefomgeving onderstaande reglementen van toepassing:
- belastingreglement op handelingen in het kader van de omgevingsvergunning, vastgesteld door de gemeenteraad op 20 december 2021 voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025;
- retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties, vastgesteld door de gemeenteraad op 5 mei 2025 voor de periode van 8 mei 2025 tot en met 31 december 2031;

Aangezien in praktijk de prestaties aangerekend worden via een factuur, behalve de vastgoedinformatie (VIP) waarvoor de inning rechtsreeks door Athumi gebeurt, verdient het de voorkeur om het belastingreglement om te vormen naar een retributiereglement. Voorts is het aangewezen om de handelingen door Leefomgeving te bundelen in het nieuwe retributiereglement, waardoor deze prestaties zullen geschrapt worden in het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken. 


Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond: 

  • Artikel 40 §3, 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (bevoegdheidsgrond) en artikel 177 (invordering);

Regelgeving 
  • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;

  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest;

  • Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);

  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

  • Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

  • Het Besluit van de Vlaamse regering betreffende het vastgoedinformatieplatform, zoals goedgekeurd op 22 december 2023;

Feiten, context en argumentatie

Titel IV, Hoofdstuk II van de VCRO en titel V, Hoofdstuk II van het DABM behandelen de vergunningsplicht. Er is een onderscheid tussen vergunningsplichtige en meldingsplichtige handelingen. De meldingsplicht betreft de gevallen waarin de beoordelingsruimte van het bestuur minimaal is vanwege het eenvoudige en gangbare karakter van de handelingen in kwestie of de onderworpenheid van de handelingen aan nauwkeurige voorschriften. Die dossiers zijn eenvoudiger te behandelen omdat er geen externe adviezen of openbare onderzoeken nodig zijn en slechts een aktename vereist is zonder dat beslissingen moeten genomen worden. 

De retributie voor de afgifte van omgevingsvergunningen kan daarom gedifferentieerd worden op basis van de dossiersamenstelling, de omvang van het dossier, het aantal te presteren werkuren en de gemaakte onkosten. Het bedrag van de retributie moet in een redelijke verhouding staan tot de tegenprestatie van de gemeente. 

Andere dienstverlening opgenomen in dit retributiereglement zoals een opname in het vergunningenregister, stedenbouwkundig attest, planologisch attest, attest van verdeling, de aktename van een verzaking aan een verkavelingsvergunning, inlichtingen via het vastgoedinformatieplatform, etc. vragen bijkomend opzoekings- en administratief werk. Vandaar dat het aangewezen is om hiervoor ook een retributie vast te stellen.

Het is billijk om deze inzet gedeeltelijk door te rekenen aan degene op wiens initiatief en wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Het is billijk om een vrijstelling te voorzien voor bepaalde handelingen en aanvragen vanuit politie- en hulpverleningszones en overheden (en daaraan ondergeschikte besturen), aangezien dit gaat om aanvragen in het kader van het algemeen belang.

Het is eveneens billijk om een vrijstelling te voorzien voor ambtshalve opgestarte dossiers. Het gaat hier over dossiers waarvan de gemeente aanvrager is. Ook voor procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus indien die het gevolg zijn van een fout van de gemeente als vergunningverlenende overheid is het niet verantwoord een retributie op te leggen en is de vrijstelling van toepassing. 

Het is eveneens billijk om vrijstelling te verlenen voor handelingen en aanvragen vanuit huisvestigingsmaatschappijen en maatwerkbedrijven om de sociale verhuur en tewerkstelling op het grondgebied van de gemeente te stimuleren.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving vast te stellen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.

Financiële weerslag

De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Marc Van Aken, Kristina Galestian
Tegenstanders: Jan Van Camp, Linda Caluwaerts, Erwin Mertens
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 stemmen tegen
Besluit

De gemeenteraad stelt het retributiereglement op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving vast:

Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Voor een termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een gemeentelijke retributie geheven op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein Leefomgeving. 

Artikel 2: Retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in naam en voor rekening waarvan de prestatie wordt aangevraagd.   

Indien er meerdere aanvragers zijn, is elke aanvrager hoofdelijk gehouden voor de betaling van de retributie.  

Artikel 3: Tarieven 

3.1. Prestaties in het kader van omgevingsvergunning: 

De retributie bestaat uit een tarief per dossiertype, onafhankelijk van de behandelende overheid, en kan cumulatief aangevuld worden met een toeslag voor eventuele bijkomende procedurestappen volgens onderstaande tabel.

De retributies worden als volgt vastgesteld:

3.1.1 Retributie per dossiertype

euro

Stedenbouwkundig attest

 

  • Stedenbouwkundig attest

100

Planologisch attest

 

  • Planologisch attest

250

Melding

 

  • Melding van stedenbouwkundige handelingen

50

  • Melding van ingedeelde inrichtingen of activiteiten (klasse 3)

75

  • Overdracht van de vergunningsplichtige exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

50

  • Verval van de vergunningsplichtige exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

25

  • Melding van ingedeelde inrichtingen of activiteiten die meldingsplichtig zijn geworden na aanvulling of wijziging van de indelingslijst

50

  • Melden van het stopzetten van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

0

Vereenvoudigde procedure  (zonder openbaar onderzoek)

 

  • Aanvraag van ingedeelde inrichtingen of activiteiten die vergunningsplichtig zijn geworden na aanvulling of wijziging van de indelingslijst

50

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten

75

 

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen gecombineerd met meldingsplichtige ingedeelde inrichtingen of activiteiten (klasse 3)

100

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen en activiteiten (klasse 1 en 2) in combinatie met stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten

150

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden volgens artikel 13-2° van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 24 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

150

  • Aanvraag tot bijstelling van de voorwaarden van tijdelijk vergunde ingedeelde inrichtingen of activiteiten

200

Korte procedure omzetting (met openbaar onderzoek)

 

  • Aanvraag tot het omzetten van een milieuvergunning van bepaalde duur naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (milieuvergunningen vanaf 10/9/2002- zonder bezwaar)

200

Gewone procedure (met openbaar onderzoek)

 

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

200 + 100/lot

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling

100 + 25/lot opgenomen in de bijstelling

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten
 
  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen en activiteiten (klasse 1 en 2)

300

 

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen en activiteiten (klasse 1 en 2) in combinatie met stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen, kleinhandelsactiviteiten

300

  • Aanvraag tot omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen gecombineerd met meldingsplichtige ingedeelde inrichtingen of activiteiten (klasse 3)

150

  • Aanvraag tot het bijstellen van de voorwaarden van vergunde ingedeelde inrichtingen of activiteiten

200

  • Aanvraag tot het omzetten van een milieuvergunning van bepaalde duur naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (milieuvergunningen vanaf 10/9/2002 - na bezwaar; niet cumulatief met de korte procedure hierboven vermeld)

250

 Zijn meerdere bedragen uit bovenstaande tabel op een aanvraag van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.

3.1.2 Retributie per bijkomende procedurestap

euro

  • Toeslag voor gemeenteraadsbeslissing met betrekking tot zaak der wegen en/of wijziging van een rooilijn/gemeenteweg

100

  • Toeslag per aangetekende zending voor het aanschrijven van aanpalende eigenaars in het kader van een standpunt, openbaar onderzoek of een administratieve lus door verzoek/fout van de aanvrager

10 per brief

  • Toeslag per niet-aangetekende zending voor het aanschrijven van eigenaars

2,5 per brief

  • Toeslag voor publicatie in krant of weekblad

werkelijke kosten

  • Toeslag voor projectvergadering op verzoek van de aanvrager

100

  • Toeslag voor verplichte informatievergadering

150

3.1.3. Retributie per bijkomende woongelegenheid

euro

  • Toeslag per bijkomende wooneenheid (vanaf de tweede woongelegenheid - uitgezonderd nieuwe verkavelingen)

 100

 

3.2. Gemeentelijke inventaris risicogronden:

De retributie bij aflevering van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:

  • 50 euro per aanvraag

3.3. Vastgoedinlichtingen en andere opzoekingen:

De retributie voor het leveren van opzoekingswerk:

  • over onroerende goederen (product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet): 110 euro per kadastraal perceel. Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding, zoals vastgelegd in het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet;  
  • ander opzoekingswerk: 25 euro per uur; 
3.4. Attesten van verdeling:

De retributie voor het voorleggen van een attest van verdeling aan het college van burgemeester en schepenen:

  • 25 euro per behandelde splitsing;
3.5. Opname in het vergunningenregister

De retributie voor opnemen van een constructie in het vergunningenregister na behandeling van het dossier:

  • 50 euro per behandelde aanvraag;

3.6. Verzaking verkavelingsvergunning

De retributie voor het verzaken aan een verkavelingsvergunning en de aktename hiervan door het college van burgemeester en schepenen:

  • 25 euro per behandelde aanvraag;

Artikel 4: Vrijstelling 

Van de retributies worden vrijgesteld:   

  • aanvragen van maatwerkbedrijven;
  • aanvragen van huisvestingsmaatschappijen;
  • aanvragen van (gerechtelijke of administratieve) overheden en daaraan ondergeschikte besturen; 
  • aanvragen van politiezones en hulpverleningszones;
  • ambtshalve opgestarte dossiers;
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus indien die het gevolg zijn van een fout van de gemeente als vergunningverlenende overheid;
  • dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing nam;
Van de retributies in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet worden vrijgesteld:
  • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3,8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2,14° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3,5° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • gerechtelijke overheden;
  • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;

Artikel 5: Wijze van inning  

De retributie dient betaald te worden na toezending van de factuur. 

M.b.t. de retributies die geheven worden in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet, staat Athumi in voor de inning van deze retributies en dit conform artikel 21 van het Vastgoedinformatieplatform (VIP)-decreet via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) in naam en voor rekening van de gemeente. Deze retributies worden periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten. 

Artikel 6: Invordering 

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur, geschieden.  

Artikel 7: Opheffingsbepaling  

Het belastingreglement op handelingen in het kader van de omgevingsvergunning, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 20 december 2021, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026. 

Artikel 8: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Dit retributiereglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 23 juni 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.