Het deel van de verhoogde weginrichting in de Schipstraat is geen zone 30. Door het feit dat er vaak te snel gereden wordt en door de aanwezigheid van 2 scholen in de buurt is het aangewezen om hier een permanente zone 30 in te richten. Deze zone kan aansluiten bij de zone 30 die in het begin van de Schipstraat richting Kalfort Dorp gaat. De uitbreiding van de zone 30 verhoogt de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit.
Verschillende bewoners gaven aan dat er te snel gereden wordt in de Schipstraat. Dit zorgt niet enkel voor gevaar, maar ook voor extra geluidsoverlast.
Tijdens het begin en het einde van een schooldag is er een tijdelijke maximale snelheidslimiet van 30km/u. De verkeersveiligheid is op dat moment veel beter. Ook geluids- en trillingsoverlast door snel rijdend verkeer dat op de drempel rijdt wordt hierdoor weggenomen.
De AVR zone 30 Kalfort - uitbreiding Schipstraat, Coolhemstraat, Kalfortdorp en Kloosterbunder werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2018.
Er ligt 150 meter tussen het begin van de zone 30 in Kalfort centrum en het begin van de zone 30 aan de schoolomgeving. Het zou onlogisch zijn om op dit korte traject een snelheidslimiet van 50 km/u te hanteren.
Door een zone 30 permanent in te voeren van aan de schoolomgeving tot in het centrum van Kalfort zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren.
De zone 30 wordt als volgt afgebakend:
Het deel van de verhoogde weginrichting in de Schipstraat is geen zone 30. Door het feit dat er vaak te snel gereden wordt en door de aanwezigheid van 2 scholen in de buurt is het aangewezen om hier een permanente zone 30 in te richten. Deze zone kan aansluiten bij de zone 30 die in het begin van de Schipstraat richting Kalfort Dorp gaat. De uitbreiding van de zone 30 verhoogt de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
worden bepaald;
het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.
Verschillende bewoners gaven aan dat er te snel gereden wordt in de Schipstraat. Dit zorgt niet enkel voor gevaar, maar ook voor extra geluidsoverlast.
Tijdens het begin en het einde van een schooldag is er een tijdelijke maximale snelheidslimiet van 30km/u. De verkeersveiligheid is op dat moment veel beter. Ook geluids- en trillingsoverlast door snel rijdend verkeer dat op de drempel rijdt wordt hierdoor weggenomen.
De AVR zone 30 Kalfort - uitbreiding Schipstraat, Coolhemstraat, Kalfortdorp en Kloosterbunder werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2018.
Er ligt 150 meter tussen het begin van de zone 30 in Kalfort centrum en het begin van de zone 30 aan de schoolomgeving. Het zou onlogisch zijn om op dit korte traject een snelheidslimiet van 50 km/u te hanteren.
Door een zone 30 permanent in te voeren van aan de schoolomgeving tot in het centrum van Kalfort zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren.
De zone 30 wordt als volgt afgebakend:
Artikel 1:De zone 30 in de Schipstraat, Winkelveld en de Coolhemveldstraat wordt permanent ingevoerd en uitgebreid. Zo sluit deze zone aan bij de bestaande zone 30 in de straten Kalfortdorp, Kloosterbunder, L. Van Kerckhovenstraat, Kleine Amer en Coolhemstraat.
Het begin van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4a:
Het einde van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4b:
Artikel 2: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.