Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Besluit  Raad van bestuur AGB

ma 23/06/2025 - 20:30

Reglement - Algemene voorwaarden webwinkel - Vaststelling

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Raf De Blaiser, Ronny Tourné, Els De Smedt, Anne De Ron, Els Goedgezelschap, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Willem Geeroms, Sophie Van Praet, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Marc Van Aken, Kristina Galestian, Helena Lejon
Verontschuldigd: Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws

De gemeente Puurs-Sint-Amands biedt via haar webwinkel een aantal producten en diensten aan die verband houden met gemeentelijke activiteiten. 

Via deze webwinkel worden producten en diensten aangeboden door het gemeentebestuur, het autonoom gemeentebedrijf (AGB) en het OCMW. Het reglement heeft tot doel de rechten en plichten van zowel de aanbieder als de koper helder vast te leggen en op een uniforme manier toe te passen.

De bepalingen omvatten onder meer:

  • wie verantwoordelijk is voor de verkoop (gemeente, AGB, OCMW);
  • het tot stand komen van de aankoopovereenkomst;
  • betaalmogelijkheden en het ontvangen van e-tickets of bewijzen;
  • afspraken rond annulatie en terugbetaling;
  • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
  • bescherming van persoonsgegevens en privacy;
  • de regelgeving rond doorverkoop van tickets;
  • de geschillenregeling.

Met deze algemene voorwaarden wordt gezorgd voor transparantie, rechtszekerheid en een uniforme aanpak voor alle gebruikers van de webwinkel.

De raad van bestuur AGB wordt gevraagd deze algemene voorwaarden vast te stellen met ingang van 1 juli 2025.

Aanleiding

De raad van bestuur AGB is bevoegd om de reglementen vast te stellen. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • De statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Puurs-Sint-Amands zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad van bestuur van AGB Puurs-Sint-Amands op 27 januari 2025;
Feiten, context en argumentatie

De gemeente Puurs-Sint-Amands biedt via haar webwinkel een aantal producten en diensten aan die verband houden met gemeentelijke activiteiten. 

Via deze webwinkel worden producten en diensten aangeboden door het gemeentebestuur, het autonoom gemeentebedrijf (AGB) en het OCMW. Het reglement heeft tot doel de rechten en plichten van zowel de aanbieder als de koper helder vast te leggen en op een uniforme manier toe te passen.

De bepalingen omvatten onder meer:

  • wie verantwoordelijk is voor de verkoop (gemeente, AGB, OCMW);
  • het tot stand komen van de aankoopovereenkomst;
  • betaalmogelijkheden en het ontvangen van e-tickets of bewijzen;
  • afspraken rond annulatie en terugbetaling;
  • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
  • bescherming van persoonsgegevens en privacy;
  • de regelgeving rond doorverkoop van tickets;
  • de geschillenregeling.

Met deze algemene voorwaarden wordt gezorgd voor transparantie, rechtszekerheid en een uniforme aanpak voor alle gebruikers van de webwinkel.

De raad van bestuur AGB wordt gevraagd deze algemene voorwaarden vast te stellen met ingang van 1 juli 2025.

Besluit

Enig artikel: De raad van bestuur AGB stelt onderstaande algemene voorwaarden voor de webwinkel vast: 

Artikel 1: Hoedanigheid en verantwoordelijke entiteiten

De webwinkel van Puurs-Sint-Amands is het officiële onlineverkooppunt van:

  • Gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands;
  • Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands (AGB);
  • Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW).

Deze publieke entiteiten handelen als organisator of dienstverlener bij de verkoop van artikelen, inschrijvingen, cursussen, evenementen, voorstellingen en buitenschoolse kinderopvang, …

Voor verkoop van tickets van activiteiten van externe organisatoren geldt dat de gemeente, het AGB of het OCMW niet aansprakelijk zijn voor eventuele wijzigingen inzake data, plaats, prijs of annulering.

Artikel 2: Koper

De persoon die de aankoop uitvoert, wordt als enige koper beschouwd. Enkel deze persoon is betalingsplichtig, ook indien levering of deelname gebeurt door of voor een derde.

Artikel 3: Totstandkoming van de overeenkomst

De overeenkomst komt tot stand tussen de koper en de aanbieder (gemeente, AGB of OCMW) na het volledig doorlopen van het online aankoop- of inschrijvingsproces en na bevestiging van de betaling. Deze bevestiging gebeurt via e-mail en geldt als bewijs van overeenkomst.

Artikel 4: Betalingswijze

Betaling van producten en diensten via de webwinkel kan met Bancontact, Visa, Mastercard of Maestro. De betaling gebeurt via een SSL-beveiligde server, kaartgegevens worden versleuteld verzonden en niet opgeslagen.

Artikel 5: Administratieve kosten 

Tenzij anders aangegeven, zijn de vermelde prijzen inclusief eventuele taksen. Er worden geen extra administratieve kosten aangerekend voor aankopen via de webwinkel.

Artikel 6: E-tickets en inschrijvingsbewijzen

Na betaling ontvangt de koper een e-ticket of inschrijvingsbewijs via e-mail in pdf-formaat. Deze zijn ook beschikbaar in het profiel van de koper onder ‘Mijn profiel – Historiek en overzichten. De koper is verantwoordelijk voor het invullen van een juist e-mailadres. Na aflevering van de e-tickets is de koper verantwoordelijk voor het zorgvuldig bewaren van de e-tickets of inschrijvingsbewijzen. Verlies van of problemen met de e-tickets of inschrijvingsbewijzen moeten ten laatste de dag voorafgaand aan de activiteit gemeld worden aan de gemeente. De koper moet deze tickets (digitaal of op papier) meebrengen naar het desbetreffende evenement of activiteit.

Artikel 7: Annulatievoorwaarden en terugbetaling

De aangekochte producten worden in principe niet omgeruild of terugbetaald.

In bepaalde gevallen worden aankopen via de webwinkel van Puurs-Sint-Amands wel terugbetaald. De specifieke annulatievoorwaarden staan vermeld in de diverse reglementen op de gemeentelijke websites: www.puurs-sint-amands.be en/of www.uitinpuurssintamands.be.

Artikel 8: Fiscaal attest

Uitgaven voor opvangactiviteiten voor kinderen jonger dan 14 jaar (of jonger dan 21 jaar bij een zware handicap) zijn fiscaal aftrekbaar, indien voldaan aan de wettelijke voorwaarden. Het fiscale attest wordt jaarlijks beschikbaar gesteld via het gebruikersprofiel van de koper.

Artikel 9: Doorverkoop en misbruik

De koper van producten uit de webwinkel dient zich te houden aan de wet van 30 juli 2013 betreffende de verkoop van toegangsbewijzen tot evenementen.

De doorverkoop van aangekochte artikelen of tickets aan woekerprijzen is verboden. Een woekerprijs is elke prijs boven de officiële verkoopprijs bepaald door de aanbieder. Indien een ticket doorverkocht wordt aan een hogere prijs, kan de toegang tot het evenement worden geweigerd.

Artikel 10: Bescherming persoonsgegevens en privacy

De aanbieders behandelen persoonsgegevens met respect voor de privacy van de gebruiker, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Meer info is terug te vinden in de privacyverklaring. Je kan jouw rechten uitoefenen of vragen, klachten en opmerkingen formuleren door een brief of e-mail te sturen naar onderstaande contactgegevens van de Functionaris voor Gegevensbescherming van de gemeente Puurs-Sint-Amands:

Adres: Forum 6  - 2870 Puurs-Sint-Amands
E-mailadres: privacy@puursam.be

Artikel 11: Uitzondering op het herroepingsrecht

Conform artikel VI.53, 12° van het Wetboek van Economisch Recht geldt er geen herroepingsrecht voor aankopen die betrekking hebben op vrijetijdsactiviteiten met een specifieke datum of periode. Dit geldt o.a. voor tickets, inschrijvingen en reservaties voor evenementen, cursussen en kinderopvang.

Artikel 12: Intellectuele eigendom

Alle grafische ontwerpen, e-tickets, documenten en software verbonden aan de webwinkel blijven eigendom van de aanbieder en mogen niet worden gekopieerd of hergebruikt zonder voorafgaande toestemming.

Artikel 13: Aanvaarding 

De koper erkent kennis te hebben genomen van de algemene verkoopsvoorwaarden en verklaart zich hierbij akkoord bij betaling van de gereserveerde producten.

Artikel 14: Toepasselijk recht en geschillenregeling

Alle geschillen waartoe deze algemene voorwaarden aanleiding geven, worden beheerst door Belgisch recht en beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen.

Artikel 15: Inwerkingtreding en bekendmaking

De algemene voorwaarden van de webwinkel werden vastgesteld door de raad van bestuur AGB van 23 juni 2025 en treden in werking op 1 juli 2025. De voorwaarden worden aangepast zodra de nood zich voordoet. 

De algemene voorwaarden worden bekendgemaakt via de gemeentelijke website.