De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 29 juni 2020 het huishoudelijk reglement van buitenschoolse kinderopvang De Sloeber vastgesteld.
Een actualisatie van dit reglement dringt zich op.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Beleidsdomein Samenleven binnen het OCMW staat in voor de buitenschoolse kinderopvang (BKO) en de vakantie-speelweken voor kleuters. Beleidsdomein Beleven staat in voor het vakantieaanbod met spel, sport en cultuur en valt onder de gemeente.
Het huishoudelijk reglement van BKO De Sloeber is aan herziening toe.
Met deze nieuwe versie worden alle zaken aangepast die impact hebben op het reserveren en annuleren van de buitenschoolse opvang en de vakantie-speelweken voor kleuters. Het huishoudelijk reglement BKO De Sloeber werd afgestemd op het nieuwe huishoudelijk reglement vakantieaanbod.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Een vernieuwde missie en visie;
- Noodzakelijke verhoging van de tarieven;
- Bij niet of laattijdig annuleren van voor- en naschoolse opvang wordt de totale kost van het gereserveerde opvangmoment aangerekend;
- Annulatie van vakantieopvang kan tot 7 dagen voorafgaand aan de start zodat andere kinderen deze plaatsen nog kunnen innemen;
- Bij niet of laattijdig annuleren van vakantieopvang wordt het maximale opvangtarief aangerekend en nog een bijkomende administratieve kost;
- Ouders die hun kinderen laattijdig afhalen, rekenen we een administratieve kost aan;
- Bij herhaaldelijk niet terugbrengen van de reservekledij en/of niet meegeven van luiers rekenen we een vergoeding aan.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement vast te stellen met ingang van 1 september 2025.
ARTIKEL 1. TOEPASSINGSGEBIED
Het OCMW van Puurs-Sint-Amands (Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands, info@puursam.be, 03 203 27 00) organiseert met BKO De Sloeber:
Dit reglement is niet van toepassing op:
ARTIKEL 2. MISSIE EN VISIE
2.1. Missie
De Sloeber organiseert buitenschoolse kinderopvang op een kwalitatieve, pedagogische en toegankelijke manier voor kinderen die naar het basisonderwijs gaan in de scholen van de leefgemeenschappen Puurs, Liezele, Kalfort, Breendonk en Ruisbroek. We faciliteren hiermee voor ouders een betere combinatie van werk/opleiding en gezin en bieden voor kinderen een zinvolle vrijetijdsbesteding met voldoende ontplooiingskansen.
2.2. Visie
Buitenschoolse tijd is vrije tijd. We streven naar een optimaal pedagogisch klimaat waarbij welbevinden en betrokkenheid van het kind centraal staan. Om dit te bereiken staan enkele kernwaarden en principes voorop:
We voorzien een gevarieerd spelaanbod waarbij het kind vrij kan kiezen en met aandacht voor individuele noden en behoeften. Gekwalificeerde kinderbegeleiders geven voldoende spelimpulsen, spelen mee en begeleiden waar nodig.
Buiten spelen vinden we heel belangrijk en wordt gestimuleerd.
Spelplezier staat voorop.
We creëren een gezonde en veilige omgeving die inspeelt op de verwachtingen van kinderen op de invulling van hun vrije tijd. De sfeer is warm, gezellig en huiselijk waardoor zowel kinderen als ouders zich welkom voelen.
We nodigen ouders uit om binnen te komen in de verschillende opvanglocaties. De kinderbegeleiders communiceren op een open en respectvolle manier, zowel naar elkaar toe als naar ouders en kinderen.
De begeleiding kijkt en handelt zonder vooroordelen naar alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, cultuur, religie of handicap. We streven naar een inclusieve opvang zolang de kwaliteit behouden kan blijven voor alle aanwezige kinderen in de opvang.
Kinderen die aanwezig zijn in de opvang hebben respect voor elkaar, voor de begeleiding en voor het materiaal.
ARTIKEL 3. OPVANGMOGELIJKHEDEN
Korte opvang
Je gebruikt korte opvang wanneer je niet tijdig aan de schoolpoort kan staan na school, maar wel je kind voor 17.00u kan ophalen. Een groep vrijwilligers staat klaar om toezicht te houden en alle kinderen een aangename tijd te bezorgen. We streven ernaar om altijd voor ieder kind een opvangplekje te voorzien.
Korte opvang vindt plaats op onderstaande schoollocaties:
Korte opvang Puurs Sjabi basis Begijnhofstraat 8 2870 Puurs |
Contactgegevens 0499 77 46 40
|
Korte opvang Kalfort De Regenboog 2870 Puurs |
0499 57 50 38 |
Korte opvang Liezele VBS LIBOS (vestiging Liezele) Turkenhofdreef 2 2870 Puurs |
0499 77 42 73 |
Korte opvang De Krinkel De Krinkel Ruisbroekdorp 38 2870 Ruisbroek |
0499 57 50 10 |
Korte opvang Sint Carolus Sint Carolus Kloosterstraat 1 2870 Ruisbroek |
0499 77 43 02 |
Korte opvang Breendonk Klavertje4 Breendonkdorp 94 2870 Breendonk |
0499 77 42 75 |
Lange opvang
Je schrijft je kind in voor de lange opvang wanneer je na school opvang nodig hebt, langer dan 17.00u. Kinderen worden opgehaald ten laatste om 18u30. De kinderen worden door opgeleide kinderbegeleiders van de school naar de opvang gebracht. Afhankelijk van de opvanglocatie gebeurt dit te voet of met de bus. We streven ernaar om voor ieder kind een opvangplekje te voorzien. Deze opvang wordt georganiseerd in Puurs, Breendonk en Ruisbroek.
Voorschoolse opvang
De voorschoolse opvang gaat door vanaf 07.00u ’s morgens tot de kinderen naar school gaan. De kinderbegeleiding brengt de kinderen tijdig naar school. Afhankelijk van de schoollocatie gebeurt dit te voet of met de bus. Voorschoolse opvang wordt georganiseerd in Puurs, Breendonk en Ruisbroek.
Woensdagnamiddag
De kinderen worden na schooltijd opgehaald door de kinderbegeleiders. Na de lunch worden de kinderen van de locaties Breendonk en Ruisbroek naar JOC Wijland gebracht. Ze zijn ten laatste om 14.00u in het JOC. De kinderen worden daar opgehaald door de ouders, ten laatste om 18.30u.
Schoolvrije dagen
Elke school organiseert gedurende het schooljaar een aantal schoolvrije dagen en pedagogische studiedagen. De Sloeber voorziet opvang op deze dagen wanneer er minimum 4 kinderen ingeschreven zijn. Op de webwinkel is terug te vinden op welke locatie de schoolvrije dag plaatsvindt. Ouders kunnen opvang op schoolvrije dagen reserveren tot 7 dagen voor de start van de schoolvrije dag.
Vakantiedagen
BKO De Sloeber voorziet kleuteropvang tijdens alle schoolvakanties tussen 07.00u en 18.30u. Deze opvang wordt aangeboden in het JOC Wijland te Puurs. Er is elke vakantiedag opvang voor maximum 75 kleuters, dit om de kwaliteit van de opvang te kunnen garanderen. Ook de voor- en naopvang voor de sportweken en speelpleinwerking (+6 jaar) wordt ingericht door de kinderbegeleiders van BKO De Sloeber in het JOC Wijland.
Sluitingsdagen
De voorschoolse opvang, lange opvang, woensdagnamiddagen, schoolvrije dagen en vakantiedagen vinden plaats op onderstaande locaties:
De Sloeber Puurs JOC Wijland |
Contactgegevens 03 890 89 85 |
De Sloeber Ruisbroek DC De Nieuwe Ark |
03 886 71 17 |
De Sloeber Breendonk DC Paepenheide |
03 886 99 86 |
ARTIKEL 4. CONTACTGEGEVENS
Dienst Samenleven (BKO De Sloeber)
Forum 6
2870 Puurs-Sint-Amands
tel: 03 203 27 77
e-mail: desloeber@puursam.be
website: https://www.puurs-sint-amands.be/scholen-en-opvang/kinderopvang
De dienst Samenleven is elke werkdag telefonisch bereikbaar tussen 09.00u- 12.00u en van 13.30u-16.30u.
Bij overmacht of dringende situaties buiten de kantooruren kan je contact opnemen met de betreffende opvanglocatie via de telefoonnummers in artikel 3.
ARTIKEL 5. INSCHRIJVINGEN
5.1. Registratie
Om een eerste opvangmoment te kunnen reserveren, dien je jezelf als ouder te registreren en een kindprofiel aan te maken via de webwinkel van Puurs-Sint-Amands. Dit kan online via https://webshop.puurs-sint-amands.be/ . Neem contact op met de dienst Samenleven wanneer dit moeilijk voor je is.
De opvanglocaties kunnen vooraf bezocht worden indien gewenst.
Registratie bestaat uit:
Wijzigingen in je gegevens dienen zo snel mogelijk te worden aangepast. Dit kan je zelf doen via je account of door contact op te nemen met de dienst Samenleven.
5.2. Reservatie opvang
5.2.1. Reservatie buitenschoolse opvang
5.2.2. Reservatie vakantieopvang kleuters
5.3. Annulatie opvang
5.3.1. Annulatie buitenschoolse opvang
Gebeurt er geen tijdige annulatie, wordt de maximumkost van het gereserveerde opvangmoment aangerekend, tenzij:
5.3.2. Annulatie vakantieopvang kleuters
Indien de opvang voor een vakantiedag/vakantieperiode niet tijdig werd geannuleerd of je kind komt niet opdagen, wordt de maximumkost van het opvangmoment aangerekend en een administratieve kost van €10,00, tenzij:
5.4. Laattijdig afhalen
Bij laattijdig afhalen dient de opvanglocatie vooraf te worden verwittigd. De totale opvangduur zal worden aangerekend in combinatie met een administratieve kost van €10,00.
5.5. Schorsing
De opvang kan onmiddellijk stopgezet worden wanneer:
Bij een tijdelijke schorsing wordt de ouder mondeling en schriftelijk verwittigd. Wanneer de schorsing definitief is, zal het Vast Bureau deze beslissing nemen, op advies van het diensthoofd.
Deze beslissing zal aangetekend verstuurd worden.
Wanneer de (medische) zorg voor een kind te groot is en een kwaliteitsvolle opvang hierdoor niet mogelijk is, kan de opvang geweigerd of stopgezet worden. Dit gebeurt steeds in onderling overleg met de ouders.
ARTIKEL 6. FINANCIËLE BEPALINGEN
6.1. Tarieven
BKO |
Prijsberekening |
Tarieven inwoners |
Tarieven niet-inwoners |
|
Voor school |
Per half uur |
€1,25 |
€1,56 |
|
Na school kort |
Per half uur |
€1,25 |
€1,56 |
|
Na school lang |
Per half uur |
€1,25 |
€1,56 |
|
Schoolvrije dag |
< 3u |
€4,90 |
€5,50 |
|
3 – 6u |
€7,25 |
€8,40 |
||
>6u |
€12,90 |
€16,10 |
Vakantiewerking kleuters |
Tarieven Inwoner – Niet inwoner |
|
< 3u |
€4,90 |
€5,50 |
3 - 6u |
€7,25 |
€8,40 |
>6u |
€12,90 |
€16,10 |
6.2. Sociaal tarief
Het sociaal tarief bedraagt 50% van het normale tarief. Uitzonderlijk is een nog hogere tussenkomst mogelijk.
Wil je een sociaal tarief aanvragen?
6.3. Gelijktijdigheidskorting
Kinderen uit hetzelfde gezin die gelijktijdig worden opgevangen, krijgen een korting van 25% op het totaalbedrag.
6.4. Fiscale attesten
6.5. Extra kosten
In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen extra kosten die gemaakt worden voor kinderen worden aangerekend. Het gaat om kosten die specifiek voor of door één kind gemaakt worden (bv. wegwerpluiers, luierbroekjes, noodkledij die niet wordt teruggebracht (op voorwaarde dat hierom reeds meermaals werd verzocht), materiaal dat opzettelijk wordt stuk gemaakt, …). Ouders worden bij het aanrekenen van extra kosten op de hoogte gebracht. De extra kosten worden verrekend door middel van een factuur.
ARTIKEL 7. PRAKTISCHE INFORMATIE
7.1. Veilig ophalen en brengen van kinderen
De aanwezigheidsregistratie van de kinderen is van fundamenteel belang voor een correcte afrekening van elk opvangmoment maar ook voor het voeren van een actief veiligheidsbeleid.
7.2. Wachtlijst tijdens vakantieperiodes
Wanneer er geen plaats is voor de opvang van je kleuter tijdens de vakantie is het mogelijk je te registreren voor de wachtlijst in de webwinkel. Wanneer er een plaats vrijkomt, neemt de dienst Samenleven contact op via e-mail met de vraag of je deze plaats wil innemen. Krijgen wij binnen de aangegeven periode geen respons, word je van de wachtlijst verwijderd. Wanneer je geen plaats meer nodig hebt, verwachten we dat je je schrapt van de wachtlijst. Zo kunnen wij anderen die een plaatsje nodig hebben snel verder helpen.
7.3. Inclusieve opvang
De opvang is ook toegankelijk voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte mits dit mogelijk is binnen de werking van de kinderopvang. Deze behoeftes worden besproken voor de start van het eerste opvangmoment door een gesprek tussen de coördinator en de ouders. Ouders nemen contact op met de dienst Samenleven om een afspraak te maken, zodat de mogelijkheden en behoeftes van het kind kunnen besproken worden. Van zodra we merken dat de opvang van een kind een 1-op-1 benadering vraagt, kan de opvang stopgezet worden.
7.4. Ziekte
7.5. Medicatie
7.6. Verplaatsingen
7.7. Maaltijden
7.8. Kledij
7.9. Verzekering
De kinderen zijn tijdens de opvang verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijk bij AXA Belgium nv, Troonplein 1, 1000 Brussel, polisnummer: 010.730.619.494.
Indien er zich een schadegeval voordoet, brengen de ouders de opvang onmiddellijk op de hoogte.
7.10. Respect voor de privacy en bescherming van de persoonlijke levenssfeer
BKO De Sloeber heeft verschillende persoonsgegevens van je kind en jouw gezin nodig
Doel van de verwerking van de persoonsgegevens
De persoonsgegevens van de kinderen en de gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid en de naleving van de vergunnings-en subsidievoorwaarden voor kinderopvang.
Categorieën van verzamelde persoonsgegevens
In het kader van onze werking verzamelen wij verschillende persoonsgegevens: contactgegevens, niet-gevoelige persoonsgegevens zoals leeftijd, en gevoelige persoonsgegevens zoals medische gegevens van kinderen. Er worden regelmatig foto’s en filmpjes gemaakt in de opvang. Het gaat om algemeen beeldmateriaal van groepsactiviteiten, wij maken geen portretfoto’s van je kind. Bij de inschrijving kan je aanduiden of je al dan niet akkoord gaat met gebruik van deze foto’s voor de website, folders en ander promomateriaal. Je hebt te allen tijde het recht om het beeldmateriaal waarop jouw kind staat, te laten verwijderen. Contacteer hiervoor de coördinator van de BKO.
Rechtsgrond
We verwerken jouw persoonsgegevens op basis van ofwel je toestemming, ofwel wet- en regelgeving, ofwel een dienstverlening.
Recht van het gezin
Als ouder heb je recht op informatie en toegang tot deze gegevens. Je kan de gegevens van jou of je kind na afspraak op elk moment inkijken, laten verbeteren, laten verwijderen of de verwerking ervan laten beperken. Je kan ook een kopie van deze gegevens opvragen. Maak hiervoor een afspraak bij de dienst Samenleven
Bewaarperiode
Je gegevens worden vernietigd als de wettelijke bewaartermijn voorbij is. Gegevens waarvoor geen wettelijke termijn vastliggen, worden niet langer bewaard dan nodig.
Overmaken aan derden
Als het noodzakelijk is worden je persoonsgegevens aan Kind en Gezin of Zorginspectie bezorgd. De organisatie van de BKO waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van het gebruik van de gegevens, zowel door de medewerkers van de opvang als door mogelijke onderaannemers (vb. een IT-bedrijf). Derhalve zullen deze gegevens niet gebruikt worden behalve met de bedoeling om de goede werking van de systemen te waarborgen. Deze verwerking gebeurt steeds conform de huidige privacywetgeving.
Functionaris voor de gegevensbescherming
De verwerking van persoonsgegevens gebeurt onder toezicht van onze informatieveiligheidsconsulent/DPO. Deze is te bereiken via e-mail privacy@puursam.be of telefonisch 03 203 27 00.
ARTIKEL 8. SUGGESTIES, OPMERKINGEN EN KLACHTEN
ARTIKEL 9. WIJZIGINGSBEPALINGEN
De raad voor maatschappelijk welzijn kan dit reglement wijzigen of aanvullen. Wijzigingen in het nadeel van de gebruiker worden minimum 2 maanden voor ingang van het nieuwe reglement gecommuniceerd.
ARTIKEL 10. OPHEFFINGSBEPALINGEN
Het huishoudelijk reglement BKO De Sloeber, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van Puurs-Sint-Amands van 29 juni 2020, wordt opgeheven met ingang van 1 september 2025.
ARTIKEL 11. GOEDKEURING EN INWERKINGTREDING
Dit huishoudelijk reglement BKO De Sloeber werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2025 en treedt in werking op 1 september 2025. De inhoud van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website en via een mailing naar de ouders die gebruik maken van de buitenschoolse kinderopvang.