Terug
Gepubliceerd op 08/02/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 19/12/2022 - 20:10 Raadzaal
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 21 november 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2022 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Financieel beheer

      • Meerjarenplanning

        • Meerjarenplan 2020-2025 Aanpassing 3 (vanaf 2022) OCMW Puurs-Sint-Amands - Vaststelling

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 20 december 2021, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2022 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2021 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2023 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
          De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Els De Smedt, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet
          Tegenstanders: Peter Lemmens, Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Dany Saey, Linda Caluwaerts
          Onthouders: Bart De Schutter, Inge Faes, Els Knoops, Antoaneta Ciuca
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De OCMW-raad stelt de meerjarenplan aanpassing (3) 2020-2025 vast van OCMW Puurs-Sint-Amands voor de aspecten in de onderliggende beleidsrapporten (strategische nota, financiële nota en toelichting) die binnen haar bevoegdheden valt.

          Artikel 2: De OCMW-raad stelt de gewijzigde kredieten van het OCMW Puurs-Sint-Amands vast het lopende boekjaar 2022.

          Artikel 3: De OCMW-raad stelt de kredieten van het OCMW Puurs-Sint-Amands vast het volgende boekjaar 2023.

        • Lijst nominatieve toegestane werkings- en investeringssubsidies 2022 en 2023 - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          In het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad op 19 december 2022, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Aan de raad wordt de lijst met de nominatieve subsidies 2022 en 2023 ter goedkeuring voorgelegd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          met uitzondering voor het beleidsveld 900 meer specifiek voor wat betreft Vluchtelingenwerk Klein-Brabant en beleidsveld 160 met betrekking tot de subsidies aan vzw Shanti Town en Oxfam Wereldwinkel; waar de raadsleden Peter Lemmens en Dany Saey tegen stemmen

          Artikel 1: De OCMW-raad kent de toegestane nominatieve subsidies 2022 en 2023 toe binnen de OCMW-kredieten zoals opgenomen in het bijgevoegde overzicht.

          Artikel 2: De OCMW-raad geeft opdracht aan het vast bureau om de nominatieve subsidies uit te betalen binnen de voorziene kredieten en onder voorbehoud dat de subsidie (deels) kan teruggevorderd worden wanneer deze niet wordt aangewend voor de bedoelde werking van de begunstigde.

          Werkingssubsidies MJPA(3) 2022-2023   Gemeente + OCMW Puurs-Sint-Amands
                   
                2022 2023
          Algemeen totaal werkingssubsidies 5 879 152 7 870 302
                   
          Domein algemeen bestuur Entiteit 4 193 174 4 369 918
                   
          Beleidsveld 0400: politiediensten   2 898 849 3 048 564
                   
            0400 - subsidie aan de politiezone Klein-Brabant Gemeente    
            Budget 0400/64940000 2 898 849 3 048 564
                   
          Beleidsveld 0410: brandweer   1 294 325 1 294 325
                   
            0410 - subsidie aan de Hulpverleningszone Rivierenland Gemeente    
            Aandeel Puurs-Sint-Amands 0410/64940000 1 294 325 1 294 325
                   
          Beleidsveld 790: erediensten   0 27 029
                   
            0790 - werkingstoelage aan Kerkfabriek Sint-Pieter Puurs Gemeente    
            Budget 0790/64940000 0 27 029
                   
          Domein Ondersteuning Entiteit 130 150
                   
          Beleidsveld 190: overig algemeen bestuur   130 150
                   
            0190 - subsidie statutaire werkingsbijdrage Igemo  OCMW    
            Budget 0190/64940000 130 150
                   
          Domein Beleven Entiteit 577 335 2 757 969
                   
          Beleidsveld 0500: handel en middenstand   29 250 27 250
                   
            0500 - subsidie voor jaarmarkten en kerstmarkten Gemeente    
            - Subsidie voor jaarmarkten op basis van subsidiereglement (CBS) 0500/64910000 26 000 26 000
            Besluit GR 02/03/2020: Reglement erkenning en subsidiëring jaarmarkten      
            - Extra subsidie voor jubileumviering 25-jarig (of veelvoud ervan) €250 P-bon      
            - Plantenbeurs Liezele: subsidie van € 600      
                   
            0500 - toekenning P-bons/cultuurcheques/belevingcheques lokale economie Gemeente    
            Ter ondersteuning lokale economie tgv corona 0500/64920000 2 000 0
                   
            0500 - subsidie eindejaarsacties - Kerstmarkt Gemeente    
            Koninklijke Algemene Marktkramersbond Boom Ruppelstreek en Klein Brabant (bv) 0500/64910000 1 250 1 250
                   
          Beleidsveld 0521: toerisme - sectorondersteuning   46 700 46 700
                   
            0521 - subsidie aan toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw Gemeente    
            Convenantsbijdrage aan Toerisme Klein-Brabant – Scheldeland vzw (TKBS)  0521/64930000 38 200 38 200
                   
            0521 - subsidie vzw Beiaardvereniging Puurs Gemeente    
            Budget 0521/64930000 8 500 8 500
                   
          Beleidsveld 0530: Land-, tuin- en bosbouw   250 250
                   
            0530 - subsidie Proefstation groenteteelt vzw St.-Katelijne-Waver  Gemeente    
            Subsidie voor naschoolse vorming land- en tuinbouwers 0530/64910000 250 250
                   
          Beleidsveld 0700: musea   28 220 611 220
                   
            0700 -prijssubsidies aan AGB voor museumbezoeken Gemeente    
            Budget  0700/64950100 0 583 000
                   
            0700 - subsidie aan Emile Verhaeren genootschap vzw Gemeente    
            Budget  0700/64930000 28 220 28 220
                   
          Beleidsveld 0705: gemeenschapscentrum   0 349 800
                   
            0705 - prijssubsidie aan AGB Puurs-Sint-Amands Gemeente    
            Gem. tussenkomsten in de prijs van een specifieke dienst van het AGB 0705/64950000 0 349 800
                   
          Beleidsveld 0709: overige culturele instellingen   52 050 52 050
                   
            0709 - subsidies aan muziekverenigingen, zangkoren, toneelgezelschappen Gemeente    
            Zie reglement cultuursubsidies GR 29/06/2020 0709/64930000 15 000 15 000
                   
            0709  - subsidies aan culturele en socio-culturele verenigingen Gemeente    
            Subsidiereglement cultuursubsidies GR 29/06/2020 (puntenstelsel) -> CBS 0709/64930000 29 780 29 780
            Nominatief (2021)      
            Nationale Strijdersbond Lippelo (NSB): € 150 Gemeente    
            Nationale Strijdersbond Sint-Amands (NSB): € 150 0709/64930000 750 750
            Vuslat vzw: € 150      
            Kerstcomité Lippelo: € 150      
            Sinterklaascomité Lippelo: € 150      
            0709  - subsidies voor SEMU-rechten Gemeente    
            op basis van de overeenkomst tussen gemeente en semu  0709/64930000 5 865 5 865
                   
            0709  - subsidie aan Heemkundige Kring Klein-Branbant Gemeente    
              0709/64930000 655 655
                   
          Beleidsveld 0710: feesten en plechtigheden   31 850 31 850
                   
            0710 - viering 100-jarige, huwelijksjubilea en priesterwijdingen Gemeente    
            Huwelijksjubilarissen 50, 60, 65 of 70 jaar gehuwd: P-bon van € 50  0710/64910000 10 000 10 000
            Priesters of kloosterlingen: 50, 60, 65 of 70 jaar gewijd: P-bon € 50      
            100-jarige of ouder:  P-bon € 75  jaarlijks zolang hij/zij leeft      
            Reglement GR  06/05/2019      
                   
            0710 - subsidies voor activering van feesten en plechtigheden Gemeente    
            Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om, naargelang de belangrijkheid van het gebeuren, het bedrag van de aanmoediging te bepalen. 0710/64910000 21 500 21 500
            Bij navolgende organisaties gelden evenwel als vaste regels :      
            a. Jubileumvieringen verenigingen 25-jarig (of veelvoud ervan) €250 P-bon;      
            b. collectieve jubileumviering omwille van 50ste, 60ste, 70ste, 80ste en 90ste verjaardag € 150  P-bon indien min. 5 personen deelnemen;      
            c. Buurtfeest: €150 P-bon (GR 25/02/2019);      
            d. Maria-Ommegang Kalfort: € 8 000;      
            e. Duvel Blues vzw € 2 000;      
            f. Gemeentelijke ziekendag week Kalfort-kermis: € 2 500;      
            g. Vluchtelingwerk Klein-Brabant: € 1.112      
            Reglement GR 06/05/2019 en 14/10/2019      
                   
            0710 - subsidie voor Bedevaart naar de graven van de IJzer vzw Gemeente    
            Subsidie memoriaal Vlaamse ontvoogding 0710/64910000 350 350
                   
          Beleidsveld 0720: monumentenzorg   14 870 14 870
                   
            0720- subsidie aan Igemo Erfgoedcel Rivier&Land Gemeente    
            Intergemeentelijke onroerende erfgoedgoed dienst (IOED) IGEMO  0720/64940000 14 870 14 870
                   
          Beleidsveld 0740: sportsector- en verenigingsondersteuning    132 739 135 769
                   
            0740 - subsidie voor erkende sportverenigingen Gemeente    
            Subsidierglement GR 29/06/2020 0740/64930000 92 500 92 500
                   
            Nomintatief:       
            Voor de organisatie van internationale sportwedstrijden       
            BVKB    2 500 2 500
            APG   2 500 2 500
            Voor de organisatie van wedstrijden open voor alle liefhebbers vd sport (max 1/jaar)      
            FortSport   150 150
            Ronde van Kalfort   150 150
            Duivenbonden: Het Noorden, RVA Kalfort, Union, De Ware Vrienden = 4 x € 150   600 600
            Schutters: Oude Gilde St Sebastiaan Lippelo, Sint-Pieter Ruisbroek, KGSS Lippelo, St-Sebastiaan SA = 4x € 150   600 600
            Biljarters: BC sporting, BC Sint-Jan, BC Plaza: 3 x 150   450 450
            voor de organisatie van een sportacademie      
            Balvast   300 300
            VSKB   300 300
            Voor de terbeschikking stelling van voetbalinfrastructuur op basis van m² bespeelbare oppervlakte + dienstverleningsovereenkomst (Volgens kader)   32 689 35 719
                   
                   
          Beleidsveld 0742: Sportinfrastructuur   65 000 1 311 560
                   
            0742- prijssubsidie Gymcenter Klein-Brabant(vanaf 2021) Gemeente    
            Samenwerkingsovereenkomst d.d. 8/9/2020: Gem.ondersteuning voor gebruik Gymcenter door verenigingen en scholen 0742/64950100 65 000 65 000
                   
            0742 - prijssubsidie aan AGB Puurs-Sint-Amands Gemeente    
            Gem. tussenkomsten in de prijs van een specifieke dienst van het AGB (sport) 0742/64950100 0 1 246 560
                   
                   
          Beleidsveld 0750: jeugdsector- en verenigingsondersteuning   75 150 75 150
                   
            0750- subsidie aan jeugdverenigingen, jeugdintiatieven, jeugdbewegingen Gemeente    
            Zie subsidiereglement GR 29/06/2020 ->  CBS + facturen 0750/64930000 63 700 63 700
                   
            0750 - subsidie aan jeugdhuizen Gemeente    
            Zie subsidiereglement GR 29/06/2020 ->  CBS + facturen 0750/64930000 5 000 5 000
                   
            0750 - subsidies Noodfonds verenigingsleven (Jeugd)      
                   
            In uitvoering van het convenant: € 20 per actief lid woonachtig in Puurs-Sint-Amands: Gemeente    
            Muziekatelier Carmina: forfaitair bedrag 0750/64930000 1 900 1 900
            Jong KVG Puurs Willebroek: forfaitair bedrag   1 650 1 650
            De Lange Weg:  forfaitair bedrag   500 500
            Plussers:  € 20 per actief lid woonachtig in Puurs-Sint-Amands   300 300
            JNM Klein-Brabant:  € 20 per actief lid woonachtig in Puurs-Sint-Amands   650 650
            El Circo Fiasco:  € 20 per actief lid woonachtig in Puurs-Sint-Amands   450 450
                   
            0750 - subsidie voor vormingstoelage jeugd/kadervorming Gemeente    
            Zie subsidiereglement GR 29/06/2020 0750/64910000 1 000 1 000
                   
                   
          Beleidsveld 0820: deeltijds kunstonderwijs   101 256 101 500
                   
            0820 - subsidies voor muziekschool en tekenacademie Gemeente    
            Budget : Tussenkomst in de bezoldiging onderwijzend personeel teken- en muziekacademie aan gemeente Temse, Bornem en Boom 0820/64950000 100 256 100 500
                   
            0820  - subsidie muziektherapie mindervaliden Gemeente    
            Zie subsidiereglement  0820/64940000 1 000 1 000
                   
          Domein publieke ruimte Entiteit 285 632 312 056
                   
          Beleidsveld 0210: openbaar vervoer   1 400 1 400
                   
            0210- tussenkomst De Lijn Gemeente    
            Tussenkomst in het derdebetalerssysteem De Lijn, op basis van overeenkomst 0210/64940000 1 400 1 400
                   
          Beleidsveld 0209: mobiliteit   0 3 880
                   
            0290- overige mobiliteit en verkeer Gemeente    
            Studieproject Cofinanciering Vrachtwagenparkeren IGEMO 0290/64940000 0 3 880
                   
          Beleidsveld 0300: ophalen van huisvuil en verwerken van huishoudelijk afval   20 983 22 000
                   
            0300 - werkingstoelage aan Maatwerkbedrijf SpoorTwee vzw Gemeente    
            Tonnagevergoeding voor het inzamelen, klaarmaken voor verkoop en verkoop van herbruikte goederen op basis van het aantal inwoners 0300/64910000 20 983 22 000
             voor de ondersteuning van de kringloopactiviteiten      
                   
          Beleidsveld 0309: overig afval- en materialenbeheer   105 535 124 543
                   
            0309 - subsidie aan IVAREM voor werkingskosten Gemeente    
            Algemene werkingsbijdrage en klantencontact 0309/64940000 105 535 124 543
                   
          Beleidsveld 0329: overige vermindering van milieuverontreiniging   54 153 59 165
                   
            0329 - subsidies milieuacties (gezinnen) Gemeente    
            Zie subsidiereglement GR 25/02/2019 (asbest, snoeien hagen, knotten bomen, zonneboiler, waterzuiveringsinstallatie, …) 0329/64910000 25 000 30 000
                   
            0329 - milieusubsidies aan verenigingen Gemeente    
            zie subsidiereglement GR 25/03/2019  Milieu en Natuur  0329/64930000 27 500 27 500
                   
            0329 - subsidie Provinciaal Instituut voor Hygiëne Gemeente    
            Basisovereenkomst met P.I.H. 0329/64940000 1 653 1 665
                   
          Beleidsveld 0349: overige bescherming van biodiversiteit, landschappen en bodem   35 000 25 000
                   
            0349- subsidie Regionaal Landschap Schelde-Durme Gemeente    
            0,37 euro per inwoner op 1/5/20XX 0349/64940000 35 000 25 000
            + occasionele projecttoelagen      
                   
          Beleidsveld 0610: gebiedsontwikkeling   34 003 41 368
                   
            0610 - subsidie aan IGEMO voor werkingskosten Gemeente    
            Bijdrage op basis van art. 13 statuten IGEMO   0610/64940000 28 741 36 068
                   
            0610 - subsidie aan het Kempens Landschap  Gemeente    
            0,20 euro per inwoner 0610/64940000 5 262 5 300
                   
          Beleidsveld 0620: grondbeleid voor wonen   20 000 20 000
                   
            0620 - subsidie voor de verbetering en de aanpassing van een woning Gemeente    
            Op basis van het subsidiereglement (GR 25/02/2019) 0620/64910000 20 000 20 000
                   
          Beleidsveld 0984: ontsmetting en openbare reiniging   6 608 6 750
                   
            0984 - subsidie Dierenwereldkruis vzw Gemeente    
            Op basis van samenwerkingsovereenkomst (GR 30/03/2020) 0984/64910000 6 608 6 750
             Subsidie van  â‚¬0,25 per inwoner toegekend vanaf 2021      
                   
          Beleidsveld 0680: groene ruimte   7 950 7 950
                   
            0680 - subsidie aan Arboretum Puurs - speeltuin Sint-Pietersburcht Gemeente    
            In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst met de v.z.w.  Speeltuin Sint-Pietersburcht (op basis van GR 16/12/2019)  0680/64910000 7 500 7 500
                   
            0680 - subsidie aan Natuurpunt Vlaanderen ( afd. Klein-Brabant ) Gemeente    
            Budget  0680/64910000 450 450
                   
                   
          Domein Welzijn en Samenleven Entiteit 822 881 430 209
                   
          Beleidsveld 0945: kinderopvang   12 650 13 500
                   
            0945 - subsidie aan de spelotheek  De Bengel (initiatief onthaalouders) OCMW    
            Een vrijwilligersinitiatief van onthaalouders voor onthaalouders 0945/64940000 1 000 1 000
            Subsidie voor de aankoop van pedagogisch verantwoord speelgoed.      
                   
            0945 - locatiesubsidie voor onthaalouders OCMW    
            Tussenkomst voor het terbeschikking stellen en aanpassen van de eigen woning voor de geschikte kinderopvang: € 500 per opvanglocatie 0945/64960000 11 650 12 500
                   
                   
          Beleidsveld 0959: overige verrichtingen betreffende ouderen   8 500 8 500
                   
            0959 - subsidies aan ouderenverenigingen OCMW/GEM    
            Volgens subsidie reglement GR 29/06/2020 0959/64930000 8 000 8 000
                   
            0959 - bijdrage Thuiszorgoverleg Mechelen OCMW    
            Organisatie die professionele nachtoppas aan een zorgbehoefende persoon aanbiedt om zo de mantelzorger te ontlasten. 0959/64940000 500 500
                   
          Beleidsveld 0160: hulp aan het buitenland   25 000 25 000
                   
            0160 - subsidie voor ontwikkelingshulp OCMW/GEM    
            - Voor de ondersteuning van de werking Oxfam Wereldwinkel 0160/64910000 1 500 1 500
            - Voor initiatieven van duurzame ontwikkeling en internationale solidariteit in ontwikkelingslanden (reglement GR 14/10/2019) en/of andere projecten Noord-Zuid, te bepalen door de raad : € 500 of € 1500   20 500 20 500
            - VZW Shanti Town als organisator van de Puurs-Sint-Amandse Wereldfeesten (Volgens convenant GR 03/06/2019):   3 000 3 000
                   
          Beleidsveld 0870: sociale voordelen - BKO   1 510 2 000
                   
            0870 -  werkingssubsidies aan FERM OCMW/GEM    
            voor BKO locaties Sint-Amands, Oppuurs en Lippelo 0870/64910000 1 510 2 000
                   
          Beleidsveld 0889: ondersteunende diensten voor het algemeen onderwijsbeleid   75 425 78 000
                   
            0889 -ondersteunende diensten voor het algemeen onderwijsbeleid OCMW/GEM    
            Reglement GR 16/12/2019: € 25 per leerling vanaf het schooljaar 2019-2020 van de kleuter- en lagere scholen in Puurs-Sint-Amands 0889/6496000 75 425 78 000
                   
          Beleidsveld 0900: sociale bijstand   118 385 121 149
                   
              OCMW    
            0900 - bijdrage aan de welzijnskoepel Regio Rivierenland (Igemo) 0900/64940000 40 500 42 500
            Doel: "het versterken van het lokaal welzijnsbeleid" binnen 12 lokale besturen van het arrondissement Mechelen.      
            GR 09/09/2019: €0,42 /inwoner      
                   
            0900 - Bijdrage aan de welzijnskoepel Klein-Brabant-Vaartland en CAW      
            Samenwerking tussen de OCMW's Bornem, Willebroek en Puurs-Sint-Amands      
            lidgeld en bijdrage juridische dienst en dementiecafé, VB 8/10/2019      
            + acute opvang CAW Mechelen Boom  Lier      
                   
            0900 - Bijdrage aan instellingen voor personen met bijzonder zorg      
            Budget      
            - Steuncomité Vertrouwenscentrum Antenne Mechelen vzw: € 3.823      
            Centrum voor hulpverlening voor kinderen in nood (kindermishandeling, seksueel misbruik en/of verwaarlozing).      
            - Flexpack Puurs (B.W. Klein-Brabant) : € 900      
            Maatwerkbedrijf dat zich vooral richt op de tewerkstelling van personen met een handicap of personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.      
            - Dyzo vzw: 0,1€/inw, VB 03/09/2019: € 2.654      
            Dankzij deze samenwerkingsovereenkomst kunnen de maatschappelijk werkers rekenen op (juridische) ondersteuning bij de behandeling van dossiers van zelfstandigen, gezien de specifieke toepasselijke wetgeving.       
                   
            0900 - Vluchtelingenwerk Klein-Brabant OCMW    
            Budget 0900/64930000 1 500 1 500
                   
            0900 - subsidie aan rechthebbenden verhoogde tegemoetkoming verzekering geneeskundige verzorging of alleenstaanden  GEMEENTE    
            Rechtstreeks verrekend op het aanslagbiljet belasting. 0900/64910000 76 385 77 149
                   
          Beleidsveld 0909: overige verrichtingen inzake sociaal beleid   26 500 0
                   
            0909 -overige verrichtingen inzake sociaal beleid OCMW/GEM    
            Toelage Rode Kruis voor slachtoffers waterellende/Toelage oorlogslachtoffers Oekraïne 0909/6491000 26 500  
                   
                   
          Beleidsveld 0911: diensten en voorzieningen voor personen met een handicap   35 200 35 725
                   
            0911 - subsidies aan instellingen voor personen met een beperking OCMW    
              0911/64910000 14 700 15 225
            € 75 per leerling of persoon woonachtig in onze gemeente, die behandeld wordt in de instelling, uitbetaling op basis van brief met correcte aantal.      
            - Het Raster vzw Wilrijk      
            - Huize De steiger Bornem - Pegode vzw Niel      
            - Dienstverleningscentrum (DVC) Heder vzw      
            - Multifunctioneel Centrum (MFC) Sint-Gregorius-Gentbrugge      
            - Emiliani vzw Lokeren      
            - Nektari vzw (Afdeling Zorg: Flegado + ’t Onzent)      
            - Dienst verleningscentrum (DVC) Zevenbergen, Ranst      
            - Dienstverleningscentrum (DVC) Heilig Hart, Deinze      
            - Sjabi Buso Puurs      
            - Centrum voor basiseducatie open school vzw Mechelen      
                   
            0911 - subsidie aan Flegado OCMW    
            Ondersteuning van de werking 0911/64910000 20 500 20 500
                   
                   
          Beleidsveld 0930: sociale huisvesting   3 946 4 035
                   
            0930 - subsidie SVK Optrek vzw, Sociaal Verhuurkantoor regio Klein-Brabant-Vaartland en Rupelstreek OCMW    
            0,15 euro per inwoner 0930/64910000 3 946 4 035
                   
          Beleidsveld 0953: woon- en zorgcentra   485 000 110 000
                   
            0953 - werkingssubsidie aan ZB Klein-Brabant OCMW    
              0953/64910000 485 000 110 000
                   
          Beleidsveld 0949: overige gezinshulp   16 700 16 700
                   
            0949 - geboortepremie OCMW/GEM    
            Geboorte of adoptie: P-bonnen ter waarde van € 50  - Reglement GR 25/03/2019 0949/64910000 11 300 11 300
                   
            0949 - huwelijkspremie OCMW/GEM    
            Huwelijk (reglement GR 25/03/2019): per koppel: P-bonnen ter waarde van € 50  0949/64910000 4 400 4 400
                   
            0949 - Subsidie aan vzw Kinderwens ExpertiseNetwerk  GEM    
            CBS 10/05/2022: aansluiting zorgnetwerk - vzw Sterrenkinderen 0949/64930000 1 000 1 000
                   
          Beleidsveld 0980-00: sociale geneeskunde   14 065 15 600
                   
            0980 - sociale geneeskunde OCMW    
            Deze subsidie is bedoeld als steun voor diverse lotgenotengroepen: 0980/64910000 8 800 10 300
            - Welzijnsschakel Puurs vzw € 3 000    
            - Samana, per kern € 500 * 8 € 4 000    
            - KVG € 500    
            - Hedera (zelfhulpgroep borstkanker Klein-Brabant) € 150    
            - Hartvriendenkring € 150    
            - Kind en preventie € 600    
            - Music for Live € 1 000    
            - MS Liga Klein-Brabant € 150    
            - Vereniging Mucovisidose € 150    
            - Brailleliga € 150    
            - Vereniging voor autisme € 150    
            - Parkinson familiegroep € 150    
            - Teleonthaal Antwerpen vzw  € 150    
                   
            0980 - subsidies aan Rode Kruisafdelingen OCMW    
            Rode Kruis Puurs: € 1 650 0980/64910000 3 300 3 300
            Rode Kruis Ruisbroek: € 1 650      
                   
            0980 - subsidie aan Lokaal Gezondheidsoverleg regio Mechelen OCMW    
            Op basis van de statuten vzw Logo Mechelen 0980/64910000 1 965 2 000
            (GR 10.09.09: € 0,075 per inwoner, vanaf 01.01.2010)      
                 

           

           

          Investeringssubsidies MJPA(3) 2022-2023  Gemeente + OCMW Puurs-Sint-Amands        
                           
                2022 2023       873,68
          Algemeen totaal investeringssubsidies 1 572 952 1 855 252        
          Domein algemene financiering Entiteit 70 000 500 000        
                           
          Beleidsveld 0050: patrimonium zonder maatschappelijk doel   70 000 500 000        
                           
            0050 - Investeringssubsidies aan uitbater Hof van Coolhem/Vrededaal Gemeente            
            Budget 0010/66400000 70 000 500 000        
                           
          Domein algemeen bestuur Entiteit 39 700 568 594        
                           
          Beleidsveld 0410: brandweer   30 700 0        
                           
            0410 - Investeringssubsidie aan hulpverleningszone Rivierenland Gemeente            
            Budget 0410/66400000 30 700 0        
                           
          Beleidsveld 0790: erediensten   9 000 568 594        
                           
            0790 - Investeringssubsidie aan kerkfabrieken Gemeente            
            Budget 0790/66400000 9 000 568 594        
                           
          Domein Beleven Entiteit 239 359 285 000        
                           
          Beleidsveld 0500: handel en middenstand   60 000 60 000        
                           
            0500 - Investeringssubsidie voor vestiging in kernwinkelgebied Gemeente            
            Subsidiereglement ter ondersteuning en bevordering van de lokale economie in het kernwinkelgebied van Puurs centrum - GR 09/09/19 0500/66400000 60 000 60 000        
                           
          Beleidsveld 0520: toerisme - onthaal en promotie   29 359 50 000        
                           
            0520 - Onthaal en promotie Gemeente            
            Investeringssubsidies vzw Dendermonde-Puurs - aanpass. Museumspoorlijn 0520/66400000 29 359 50 000        
                           
                           
          Beleidsveld 0742: sportinfrastructuur    140 000 0        
                           
            0742 - Investeringssubsidies aan sportverenigingen voor nieuwe infrastructuur  Gemeente            
              0742/66400000            
            Voetbal FC Oppuurs (kunstgras)   125 000          
            sportinfrastructuur in het AGB (Klimax verlichting-verledding)   15 000          
                           
          Beleidsveld 0750: jeugdsector- en verenigingsondersteuning   10 000 175 000        
                           
            0750 - Investeringssubsidies aan jeugdverenigingen voor de bouw/verbouwing van jeugdlokalen Gemeente            
            op basis van het subsidiereglement 0750/66400000 10 000 175 000        
                           
                           
          Domein Ruimte Entiteit 1 098 988 285 063        
                           
          Beleidsveld 0310: beheer van regen- en afvalwater: Niet-subsidiabele rioleringswerken 992 000 151 000        
                           
            0310 - Investeringssubsidies Pidpa HidroRio (niet-subsidiabel deel rioleringen) Gemeente            
            Mantenhof, ontwikkeling park Dorpshart 0310/66400000 135 000          
            Sint-Katharinastraat en omgeving 0310/66400000 557 000          
            J. De Donckerlaan en Moerwijk en omgeving 0310/66400000 300 000          
            Dendermondsesteenweg aansluiting woningen rio privé verkaveling 0310/66400000   151 000        
                           
          Beleidsveld 0309: overig afval- en materialenlbeheer   106 988 134 063        
                           
            0309 - Afschrijvingskost Ivarem infrastructuur recyclagepark SA Gemeente            
            Budget 0309/66400000 106 988 134 063        
                           
          Domein Welzijn en samenleven Entiteit 124 905 216 595        
                           
          Beleidsveld 0953: Woon- en zorgcentra   124 905 216 595        
                           
            0953 - Investeringssubsidie aan ZB Klein-Brabant OCMW            
            Budget 0953/66400000 124 905 216 595        
                           
    • Ondersteuning

      • HRM

        • Aanpassing organogram lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

          Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.

          De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein

          1) Beleven, met name :   

          Musea 

          Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker’ (Cv)

          De beslissing voor een professionele uitbating van het vernieuwde Fort Liezele vraagt ook de nodige exploitatiemiddelen en inzet van personeel. 

          De coördinator / expert musea dient ondersteund te worden door een polyvalent medewerker die o.a. instaat voor de dagelijkse technische opvolging van het museum en het dagelijks beheer en onderhoud van de permanente collectie. 

          De polyvalent medewerker zal functioneel aangestuurd worden door de coördinator / expert musea. 

          2) Ruimte, met name :   

          Aankoop en administratie 

          Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker magazijnbeheer’ (Cv) 

          Door het wegvallen van een halftijdse administratieve functie en bijkomende taken die dienen opgenomen te worden in kader van inname openbaar domein; dienen deze taken te worden verdeeld onder de in dienst zijnde administratief medewerkers binnen de dienst aankoop en administratie van de afdeling Werken. Daardoor kan het magazijnbeheer niet grondig worden opgenomen. En gezien het belang; zowel qua voorraad materiaal als qua afspraken tot gebruik materiaal; dat een efficiënt en professioneel magazijnbeheer verder uitgebouwd dient te worden, is een polyvalent medewerker magazijnbeheer op niveau Cv binnen deze dienst een noodzaak. 

          Openbare werken / weg- en waterbeheer / signalisatie

          Toevoeging van de functie 'Technisch medewerker' (Cv)

          Dit is geen extra VTE maar wel om de interne mobiliteit mogelijk te maken van ploegbaas naar technisch medewerker voor medewerker die voor de fusie wel effectief ploegbaas was maar sinds de fusie het leidinggevende aspect niet meer op zich neemt maar wel de technische vereisten en competenties heeft.

          Aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening en continuïteit te voorzien.

          Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Inge Faes, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Antoaneta Ciuca
          Tegenstanders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts
          Onthouders: Peter Lemmens, Dany Saey
          Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn goed dat van toepassing is vanaf 1 januari 2023.

    • Welzijn en samenleven

      • Reglement warme maaltijden aan huis, lokale dienstencentra, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 14 oktober 2019 het reglement warme maaltijden aan huis, lokaal dienstencentrum, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs, goedgekeurd. Dit reglement trad in werking op 1 januari 2020.

        Om de kostprijs van deze dienstverlening aanvaardbaar te houden en de dienstverlening van Puurs en Sint-Amands op elkaar af te stemmen werden een aantal principes uitgewerkt inzake nieuwe leveringsmodaliteiten en prijszetting. Met de huidige economische inflatie en energieprijzen stijgen de kosten voor het bereiden en leveren van maaltijden exponentieel, waardoor een aanpassing van de prijs noodzakelijk is om deze dienstverlening te kunnen blijven garanderen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts
        Tegenstanders: Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Els Knoops, Dany Saey, Antoaneta Ciuca
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 stemmen tegen

        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand reglement warme maaltijden aan huis, lokale dienstencentra Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs, waarin de prijzen worden aangepast, goed:

        Artikel 1. Doel

        Het OCMW van Puurs-Sint-Amands biedt maaltijden aan gebruikers die

        - ouder zijn dan 60 jaar

        - jonger zijn dan 60 jaar en  omwille van hun gezondheidstoestand en/of sociale  omstandigheden hun maaltijd niet zelfstandig kunnen bereiden en/of opwarmen.

        De maaltijden worden aangeboden aan huis, in de lokale dienstencentra en in het Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs.

        Op deze wijze wil het OCMW preventief bijdragen aan een gezonde voeding voor de gebruikers met een zorgnood met als doel zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen.

        Artikel 2. Doelgroep

        Komen in aanmerking voor:

        2.1 Warme Maaltijden aan huis

        De inwoners van Puurs-Sint-Amands die 60 jaar of ouder zijn en gedomicilieerd in Puurs-Sint-Amands of feitelijk wonen in deze gemeente, zoals vastgesteld door de thuiszorgcoördinator.

        De inwoners van Puurs-Sint-Amands die jonger zijn dan 60 jaar indien zij omwille van hun gezondheidstoestand en/of sociale omstandigheden hun maaltijd niet zelfstandig kunnen bereiden en/of opwarmen, zoals blijkt uit een sociaal onderzoek van de thuiszorgcoördinator.   

        2.2 Warme maaltijden in de lokale dienstencentra

        Gebruiker Lokale dienstencentra en aan de leeftijdsvoorwaarden voldoen.

        Gebruiker die jonger is dan 60 of niet-inwoner maar regelmatige gebruiker van de dienstverlening van het dienstencentrum.

        2.3 Warme maaltijden Zorgbedrijf Klein Brabant campus Puurs

        Inwoner van Puurs-Sint-Amands 60 jaar of ouder

        Inwoner van Puurs-Sint-Amands die jonger is dan 60 jaar indien zij omwille van hun gezondheidstoestand en/of sociale omstandigheden hun maaltijd niet zelfstandig kunnen bereiden en/of opwarmen waarbij een sociaal onderzoek gevoerd wordt door de thuiszorgcoördinator. 

        Bewoner van de groep assistentiewoningen 

        Artikel 3. Voorwaarden

        3.1. Warme maaltijden:

        §1 De warme maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert exclusief dranken. In het Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs (cafetaria) wordt water voorzien bij de maaltijd. Ook in de lokale dienstencentra staat een waterfontein ter beschikking.

        §2. Organisatie dienstverlening

        De dagen waarop de gebruiker een maaltijd wenst, kunnen vrij gekozen worden. Omwille van distributiebeperkingen kan op sommige dagen een wachtlijst worden aangelegd.

        -      Warme maaltijden aan huis worden geleverd van maandag tot en met zaterdag (uitgezonderd feestdagen). Indien er ook een nood is om maaltijden op zondag te verkrijgen zal de thuiszorgcoördinator op huisbezoek komen om hiervoor een oplossing te zoeken. De maaltijden worden geleverd tussen 10.30u en 13.15u. Gebruikers ontvangen wekelijks een menu.

        -      Warme maaltijden in de lokale dienstencentra kunnen ter plaatse genuttigd worden in de cafetaria op weekdagen (van maandag tot vrijdag, uitgezonderd sluitingsdagen) tussen 12.00u en 13.00u.

        -      Warme maaltijden in het Zorgbedrijf Klein Brabant Campus Puurs kunnen ter plaatse (cafetaria) genuttigd worden van maandag tot en met zaterdag tussen 11.30u en 12.30u.

        §3. Allergieën of voedselintoleranties dienen doorgegeven te worden zodat hiermee rekening kan gehouden worden. Verdere informatie omtrent allergenen en de hierbij horende wetgeving kan bekomen worden via keuken@zorgbedrijf.klein-brabant.be of telefonisch via het nummer 03 203 27 00

        §4. Men kan vragen vlees te snijden of te vermalen.

        3.2. Levering

        §1. De maaltijden worden warm geleverd en voldoen aan de hygiënische en kwalitatieve normen (HACCP-normen)

        §2. Materiaal

        Na de bedeling dient de gebruiker het uitgeleende materiaal volledig schoon te maken en klaar te zetten zodat bij de volgende maaltijdbedeling het geheel kan meegenomen worden. Bij verlies, diefstal en/of eventuele beschadiging zal een schadevergoeding worden gevraagd afhankelijk van het beschadigd materiaal. De aankoopprijs van het vervangend materiaal zal worden aangerekend. Bij opstart van de dienstverlening ontvangt de gebruiker een overzicht van de bedragen van de aankoopprijs van de materialen. Alle materialen worden uitsluitend gebruikt voor het leveren van maaltijden en mogen om geen enkele reden voor andere doeleinden aangewend worden. Bij stopzetting wordt het leeggoed binnen 3 kalenderdagen terugbezorgd door de gebruiker, familie of mantelzorger.

        §3. Bij afwezigheid van de gebruiker wordt de maaltijd niet afgeleverd.

        §4. Als de woning van de gebruiker door tijdelijke wegwerkzaamheden of festiviteiten niet bereikbaar is, zal de keukenmanager telefonisch of persoonlijk via de bedeler contact opnemen en samen met de gebruiker naar een oplossing zoeken.

        Woningen worden niet betreden als een hond vrij loopt. Als de gebruiker zich hier niet aan houdt, behoudt het OCMW zich het recht voor de dienstverlening stop te zetten na advies en beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        Artikel 4. Bedragen

        §1. Een warme maaltijd aan huis wordt aangeboden aan 11,50 euro, een tweede maaltijd op hetzelfde adres aan 9,50 euro.

        §2. Een warme maaltijd voor een gebruiker van het lokaal dienstencentrum of buurtbewoner van 60 jaar of ouder wordt aangeboden aan de prijs van 9,50 euro. Indien men jonger is dan 60 jaar of niet-inwoner is, maar regelmatig gebruik maakt van de dienstverlening van het dienstencentrum bedraagt de prijs 11,50 euro.

        §3. Een warme maaltijd in het Zorgbedrijf Klein Brabant campus Puurs (in de ontmoetingsruimte of refter in groep) wordt aangeboden aan 9,50 euro.

        §4. Bewoners van een assistentiewoning op de beide campussen van het Zorgbedrijf die hun maaltijd in hun flat wensen te gebruiken, betalen dezelfde prijs als de maaltijden aan huis: eerste maaltijd aan 11,50 euro, maaltijd voor tweede persoon woonachtig in dezelfde flat 9,50 euro.

        Artikel 5. Procedure

        5.1.  Aanvragen

        Aanvragen dienen minstens 1 werkdag op voorhand te gebeuren bij voorkeur via het elektronisch aanvraagformulier op de website www.puurs-sint-amands.be. De aanvragen kunnen eveneens telefonisch, per mail of ter plaatse gebeuren via onderstaande coördinaten:

        -      Sociaal Huis, Palingstraat 48, tel. 03 203 27 00, info@puursam.be

        -      Oud-gemeentehuis en Sociaal Huis Sint-Amands, tel. 03 203 27 00, info@puursam.be

        -      LDC de Nieuwe Ark, Kerkstraat 34, tel. 03 203 27 73, dienstencentra@puursam.be

        -      LDC Paepenheide, Beenhouwerstraat 3, tel. 03 203 27 74, dienstencentra@puursam.be

        5.2. Formulieren die bij de aanvraag dienen gevoegd te worden:

        §1. Informatieblad:

        Bij aanvang van onze dienstverlening wordt de gebruiker gevraagd zijn/haar persoonlijke gegevens en contactpersonen op een informatieblad in te vullen. Dit laat het OCMW toe om de gebruiker of zijn/haar contactpersoon in bepaalde omstandigheden telefonisch te bereiken. Bv. indien de bedeler op het afgesproken tijdstip van de bedeling voor een gesloten deur staat of indien een gebruiker in het LDC of in het Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs niet komt opdagen. Op deze wijze kan het OCMW preventief optreden om te achterhalen of de persoon niet onwel is geworden of gevallen is in zijn woning.

        §2. Doktersattest voor dieetmaaltijden:

        Indien een bepaald dieet dient gevolgd te worden, moet een doktersvoorschrift bij de aanvraag gevoegd worden.

        5.3. Huisbezoeken

        Wanneer gebruikers niet aan de leeftijdsvoorwaarde voldoen of voor zondag nood hebben aan een maaltijd zal in een huisbezoek van de thuiszorgcoördinator bekeken worden welke de best passende dienstverlening is voor de betrokkene. Het sociaal verslag wordt voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        5.4. Stopzetting, afwezigheid of wijzigingen

        §1. Een geplande stopzetting, afwezigheid of een wijziging dient minstens 1 werkdag op voorhand gemeld te worden. Dit kan op verschillende manieren: persoonlijk aan de maaltijdbedeler, via het Sociaal Huis Puurs, Oud-gemeentehuis en Sociaal Huis Sint-Amands of de lokale dienstencentra op bovenstaande coördinaten (zie art. 5.1 ).

        §2. Een plotse of onvoorziene afwezigheid kan nog gemeld worden tot 10.00u dezelfde dag. Zo niet wordt de bestelde maaltijd aangerekend. Op werkdagen kan deze melding op het algemeen telefoonnummer van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands 03 203 27 00.

        §3. Voor maaltijden die op zaterdag geleverd worden, dient de plotse of onvoorziene afwezigheid rechtstreeks gemeld te worden aan de keukens:

        -      Voor Puurs, Kalfort, Ruisbroek, Breendonk en Liezele: tel. 03 890  15 35 (keuken Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs)

        -      Voor Sint-Amands, Lippelo en Oppuurs: tel. 052 46 92 22 (Zorgbedrijf Klein- Brabant campus Sint-Amands)

        Artikel 6. Facturatie

        Iedere gebruiker ontvangt een maandelijks factuur aangaande de geleverde maaltijden. De eventuele schadevergoeding verschuldigd volgens art. 3.2 §2 bij verlies, diefstal of beschadiging van materialen, wordt eveneens verrekend via de factuur. Bij niet betaling van de facturen, kan de levering van maaltijden stopgezet worden.

        Artikel 7. Vragen, opmerkingen of klachten

        Vragen, opmerkingen of klachten kunnen telefonisch, maar bij voorkeur elektronisch via het meldingsformulier gemeld worden dat ter beschikking is op de website www.puurs-sint-amands.be. Tijdens kantooruren kan men, voor klachten ook terecht in het Sociaal Huis Puurs, oud-gemeentehuis en Sociaal Huis Sint-Amands of de lokale dienstencentra op bovenstaande coördinaten (zie art. 5.1).

        Artikel 8. Opheffingsbepalingen

        Het reglement betreffende de warme maaltijden aan huis, lokaal dienstencentrum, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs, goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van Puurs-Sint-Amands van 14 oktober 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.

        Artikel 9. Goedkeuring en inwerkingtreding

        Dit reglement werd goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 december 2022 en treedt in werking op 1 januari 2023.  De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

      • Reglement gemeentelijke mantelzorgpremie - Vaststelling

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

        Toelichting

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 10 oktober 2022 het reglement inzake de gemeentelijke mantelzorgpremie vastgesteld. Op basis van een benchmark stellen wij een verhoging van de jaarlijkse gemeentelijke mantelzorgpremie voor van 50 naar 100 euro en dit met ingang van 1 januari 2023.

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement m.b.t. de gemeentelijke mantelzorgpremie vast:

        Artikel 1. Doel

        Met ingang van 1 januari 2023 kent het OCMW van Puurs-Sint-Amands een mantelzorgpremie toe aan de mantelzorger die hulp en bijstand verleent aan één of meerdere zorgbehoevende personen en dit binnen de perken van het begrotingskrediet.

        Artikel 2. Definities

        In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

        Mantelzorg: de extra zorg die aan een zorgbehoevende persoon wordt gegeven door één of meerdere leden van zijn of haar directe omgeving, waarbij de zorgverlening voortvloeit uit de sociale relatie, buiten het kader van een hulpverlenend beroep of georganiseerd vrijwilligerswerk.

        Mantelzorger: de meerderjarige persoon die de mantelzorg verstrekt.

        Zorgbehoevend persoon: de persoon moet, geheel of gedeeltelijk, niet meer in staat zijn zichzelf te verzorgen en de elementaire taken te verrichten die een gezonde persoon van dezelfde leeftijd normaliter kan uitvoeren, en waardoor blijvende hulp van een derde persoon noodzakelijk is betreffende activiteiten van het dagelijkse leven.

        Mantelzorgpremie: de vergoeding die toegekend wordt als blijk van waardering voor de inzet van de mantelzorgers, die de opvang en verzorging van een zorgbehoevende persoon op zich nemen.

        Natuurlijk thuismilieu: iemand die nog zelfstandig woont of inwoont, maar niet in een residentiële voorziening is opgenomen. Men verblijft gewoonlijk in de thuissituatie.

        Artikel 3. Doelgroep/toepassingsgebied

        Dit reglement is van toepassing op zorgbehoevenden van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

        Artikel 4. Voorwaarden

        §1.M.b.t. de zorgbehoevende persoon:
        1° een inwoner van de gemeente Puurs-Sint-Amands zijn;
        2° zorgbehoevend zijn. De evaluatie van de zorgbehoevendheid moet worden vastgesteld door middel van een reeds bestaand attest: het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (zorgverzekering). Het is niet de bedoeling om een bijkomende medische en/of administratieve formaliteit in te voeren. Indien de zorgbehoevende persoon nog niet beoordeeld werd, zal bij de zorgkas van zijn mutualiteit een beoordeling aangevraagd worden, wanneer dit aangewezen is uit de informatie die aan de maatschappelijk werker wordt verleend.
        (Gelijkgestelde) attesten die in aanmerking komen voor de aanvraag van een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden zijn ook geldig voor de aanvraag van de mantelzorgpremie:

        • minstens score B op de Katz-schaal in de thuisverpleging (attest af te halen bij het ziekenfonds);
        • minstens totaalscore 13, of minstens 5,5 punten op de som van de modules IADL en ADL op de BelRAI Screener, afgenomen in het kader van gezinszorg of aanvullende thuiszorg;
        • minstens score 15 op de medisch-sociale schaal. Die schaal wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming, het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (voorheen de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) (attest af te halen bij het ziekenfonds of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid);
        • score C of Cd op de Katz-schaal in een verzorgingsinrichting. Dit is de schaal die afgenomen wordt in woonzorgcentra, rust- en verzorgingstehuizen, centra voor kortverblijf en dagverzorgingscentra (attest bij de zorgkas voor de Vlaamse voorzieningen, of bij het ziekenfonds voor de overige voorzieningen);
        • minstens score 18 op de medisch-sociale schaal (samengesteld uit de pijlers P1, P2 en P3) voor de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (of bijkomende kinderbijslag);
        • attest voor een tegemoetkoming voor palliatieve verzorging of palliatieve forfait (attest af te halen bij het ziekenfonds). Dit attest is alleen geldig bij een eerste aanvraag van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, als je nog geen positieve beslissing hebt. Het gaat om een tegemoetkoming in de kosten voor medicatie, verzorgings- en hulpmiddelen voor de thuisverzorging van een palliatieve patiënt;
        • kine-E-attest (attest af te halen bij het ziekenfonds). Dat attest is alleen geldig als je al 3 jaar een positieve beslissing hebt gekregen op basis van een indicatiestelling met de BEL-schaal of de BelRAI Screener.

        3° verblijft in zijn natuurlijk thuismilieu (zelfstandig wonend of inwonend)
        4° maakt al dan niet gebruik van de voorzieningen die gericht zijn op de ondersteuning van de thuiszorg;

        §2. M.b.t. de mantelzorger:
        1° moet een zorgbehoevende die inwoner is van Puurs-Sint-Amands hulp geven: verklaring op eer via het aanvraagformulier;
        2° dient op frequente basis hulp te bieden aan de zorgbehoevende.
        3° mag op geen enkele andere wijze professioneel hulp verlenen aan de zorgbehoevende en hiervoor een financiële vergoeding krijgen hetzij van de zorgbehoevende zelf, hetzij van derden.

        Artikel 5. Bedragen

        De jaarlijkse premie is vastgesteld op 100 euro.
        Voor elk begonnen kalenderjaar als mantelzorger wordt de mantelzorgpremie toegekend. Aanvragen voor het lopende jaar moeten tussen 1 januari en 30 september aan de administratie bezorgd worden.
        De mantelzorgpremie wordt jaarlijks betaald op de bankrekening van de mantelzorger.
        Per zorgbehoevende persoon wordt slechts één mantelzorgpremie toegekend. Indien een zorgbehoevende persoon wordt bijgestaan door meer dan één mantelzorger, dan wordt in onderling overleg tussen de mantelzorgers beslist aan wie de mantelzorgpremie wordt toegekend of hoe de premie verdeeld wordt. Indien een tweede mantelzorger zich aanbiedt voor éénzelfde zorgbehoevende dient verwezen te worden naar de eerste aanvrager en kan geen mantelzorgpremie uitgekeerd worden.

        Artikel 6. Procedure

        §1. Aanvraag
        Het 'Aanvraagformulier gemeentelijke mantelzorgpremie' wordt door de mantelzorger ingediend in het gemeentehuis, Sociaal Huis of het lokale dienstencentrum ten laatste vóór 30 september van het betrokken jaar. De aanvrager dient het bewijs te leveren dat aan de gestelde voorwaarden is voldaan. Een aanvraag is ontvankelijk als alle documenten, zoals vermeld in het aanvraagformulier, zijn ingeleverd.

        §2. Wijzigingen
        De aanvrager verbindt er zich toe elke wijziging die zich voordoet in verband met de gestelde voorwaarden binnen een termijn van één maand schriftelijk aan het OCMW te melden (bijvoorbeeld definitieve opname in het rusthuis, overlijden, rekeningnummer wijzigt,....).

        §3. Beslissing
        Het bijzonder comité sociale dienst van het OCMW beslist in oktober of ten laatste november van het betrokken jaar over het al dan niet toekennen van de premie. De aanvrager wordt in kennis gesteld van de beslissing. De niet-aanvaarding wordt gemotiveerd.

        §4 Verlenging
        Is een attest meerdere jaren geldig en blijft de mantelzorger en de aangeleverde gegevens op het aanvraagformulier ongewijzigd, zal jaarlijks een automatische verlenging en uitbetaling gebeuren zolang het attest geldig is. Vervalt het attest in de loop van het jaar, geldt dit nog voor het hele lopende jaar. Voor het volgende jaar dient men een nieuw aanvraagformulier en attest binnen te leveren voor 30 september.

        Indien je een aanpassing aan de aanvraag wil doorvoeren: een andere mantelzorger, een nieuw rekeningnummer, enzovoorts. Vragen wij ons dit schriftelijk te laten weten voor 30 september van het betrokken jaar met de duidelijke vermelding: wijziging mantelzorgpremie + coördinaten zorgbehoevende.

        Artikel 7. Controle

        De zorgbehoevende en mantelzorger aanvaarden dat er op elk moment een controle kan worden uitgevoerd. Het OCMW van Puurs-Sint-Amands is bevoegd om te allen tijde de juistheid van de verstrekte gegevens door zijn aangestelden te laten controleren.

        Artikel 8. Sancties (en strafbepalingen)

        Wanneer op basis van de onder artikel 7 vermelde controle of op basis van onjuiste of onvolledige meegedeelde gegevens blijkt dat de mantelzorgpremie oneigenlijk en onrechtmatig is verkregen, dan beslist het OCMW van Puurs-Sint-Amands, op basis van een gemotiveerd verslag van de sociale dienst, tot terugvordering van de ten onrechte verkregen premie(s). Het teruggevorderde bedrag zal verhoogd worden met de wettelijke intresten.

        Artikel 9. Opheffingsbepalingen

        Het reglement gemeentelijke mantelzorgpremie, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn Puurs-Sint-Amands van 10 oktober 2022, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.

        Artikel 10. Goedkeuring en inwerkingtreding

        Dit reglement werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022 en treedt in werking op 1 januari 2023.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

      • Gezinszorg

        • Samenwerkingsakkoord pluralistisch initiatief ‘Integrale Nachtzorg Mechelen’ - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          Sinds 2009 bij de opstart van het pluralistisch initiatief Nachtzorg Mechelen, trad ook het toenmalig OCMW Puurs en OCMW Sint-Amands toe tot de stuurgroep van deze feitelijke vereniging. Dit kadert in het feit dat de dienst gezinszorg ook op onregelmatige uren (zoals tijdens de nacht) hulp kan aanbieden. Echter door de kleine schaalgrote is dit niet mogelijk voor openbare diensten. Daarom werden provinciaal 3 pluralistische nachtzorginitiatieven ontwikkeld waarbij personeel uit diverse grotere (vooral private diensten) werden vrijgesteld om samen met oppasdiensten een dienstverlening in nachtzorg uit te werken.

          De laatste versie van het samenwerkingsakkoord dateert van 2011 en werd stilzwijgend jaarlijks verlengd. Het afgelopen jaar hebben de drie initiatieven van de provincie Antwerpen de samenwerkingsovereenkomst herbekeken en aangepast aan de actualiteit. Wij vragen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en door de gemachtigde mandatarissen te laten ondertekenen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met nachtzorg Mechelen goed met ingang van 1 januari 2023 en mandateert onderstaande personen om onderstaande  samenwerkingsovereenkomst namens Puurs-Sint-Amands te ondertekenen:

          Voorliggend samenwerkingsakkoord schept het inhoudelijk, organisatorisch en financieel kader van het pluralistisch initiatief ‘Integrale Nachtzorg Mechelen’.

          Het samenwerkingsakkoord wordt afgesloten door volgende organisaties:

          Diensten gezinszorg

          -        Familiehulp vzw                                         

          -        i-mens vzw                                                

          -        Korian Home Care vzw                                

          -        OCMW Puurs – Sint-Amands                      

          -        OCMW Willebroek                                      

          -        Sociaal Centrum thuiszorg vzw                   

          -        Vlotter vzw                                                

          Diensten voor oppashulp

          -        Christelijke mutualiteit                                    

          -        i-mens vzw                             

          Diensten voor thuisverpleging

          -        i-mens vzw                                                    

          -        Wit-Gele Kruis Antwerpen VZW                      

           Partnerorganisaties

          -        Palliatief netwerk arrondissement                

          Mechelen vzw                                   

          -        Expertisecentrum Dementie                        

          Orion i.s.m. PGN (antennepunt Mechelen)

          Residentiële voorzieningen

          -        Emmaüs                                                         

          Inhoudelijk en organisatorisch kader

          Eén vraag – één antwoord

          Integrale nachtzorg geeft een passend antwoord aan mensen met een zorg- en ondersteuningsnood tijdens de nacht.

          De zorg en ondersteuning wordt prioritair geboden aan volgende doelgroepen:

          -        Mensen met dementie

          -        Mensen in een palliatieve situatie

          -        Mensen met een chronische ziekte of een zware vorm van algemeen functieverlies.

          Integrale nachtzorg is uitdrukkelijk ook een vorm van respijtzorg waarbij onder meer mantelzorgers de mogelijkheid hebben hun zorg deels uit handen te geven opdat hun draagkracht overeind blijft.

          Nachtzorg is maatschappelijk verantwoorde zorg waarbij, conform het concentrisch werken binnen de zorg, afhankelijk van de thuissituatie volgende zorgvormen aangeboden worden:

          -        Nachtoppas met opgeleide vrijwilligers (oppashulp)

          -        Nachtzorg met verzorgenden (volledige nachten en op korte termijn ook nachtrondes)

          -        Nachthotel – tijdelijk of occasionele nachtzorg in de residentiele ouderenzorg of palliatieve eenheid.

          -        Stand by nachtverpleging (raadplegen of oproepen).

          Hierbij wordt de cliënt en zijn mantelzorger(s) resoluut centraal gesteld.

          Dit uit zich onder meer in:

          -        Gericht informeren en doorverwijzen

          -        Eén intake, één cliëntdossier

          -        Eén aanspreekpunt voor de lopende hulpverlening

          -        Eén gecoördineerde planning

          -        Transparante en afgestemde cliëntbijdragen

          -        Eén factuur, één tarief voor gezinszorg

          -        Eén telefoonnummer, email, website

          -        Een gezamenlijke bekendmaking naar zowel de doelgroepen als de doorverwijzers.

          Stuurgroep en operationele aansturing

          De stuurgroep nachtzorg Mechelen heeft de bevoegdheid om integrale nachtzorg in de regio Mechelen volledig uit te werken voor zover die valt binnen de marges van voorliggend samenwerkingsakkoord.

          De stuurgroep beslist bij consensus en is samengesteld uit vaste vertegenwoordigers van de organisaties die voorliggend samenwerkingsakkoord hebben ondertekend. Onder de leden wordt een voorzitter aangesteld.

          De stuurgroep kan op elk moment een nieuwe partner opnemen.

          Het provinciaal overleg nachtzorg is faciliterend aan de regionale stuurgroepen, die finaal beslissen.

          De stuurgroep duidt een coördinerende dienst aan, die op zijn beurt een operationeel verantwoordelijke directeur aanstelt.

          Inzetten van medewerkers

          De coördinatoren van nachtzorg werken vanuit één team onder dagelijkse aansturing van de operationeel verantwoordelijke directeur.

          De verzorgenden werken vanuit één team onder dagelijkse aansturing van de coördinatoren nachtzorg.

          De coördinatoren nachtzorg en de verzorgenden worden operationeel ingezet in nachtzorg maar blijven werken volgens arbeidsvoorwaarden van de ‘moederorganisatie’. Juridisch blijven betrokken medewerkers de verantwoordelijkheid en bevoegdheid van desbetreffende moederorganisatie.

          Bij problematisch functioneren van een medewerker wordt in overleg getreden met de desbetreffende moederorganisatie.

          De vrijwilligers voor nachtoppas werken onder supervisie van de coördinator van de erkende oppasdienst, waarbinnen zij zich engageren. Deze coördinator werkt operationeel samen met de coördinatoren van integrale nachtzorg.

          Financiering

          Het samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor een financieel gezonde werking, waar de mogelijkheden van alle partners bekeken kunnen worden. Een negatieve reserve is uitgesloten.

          Indien bepaalde budgetten impact hebben op de andere stuurgroepen zal eerst provinciaal worden afgestemd.

          De coördinatiekost van nachtzorg Mechelen wordt tot nader orde hoofdzakelijk gedragen door de diensten gezinszorg die de subsidies begeleidend personeel jaarlijks geheel of gedeeltelijk a rato van het aantal cliëntdossiers nachtzorg doorstorten aan het samenwerkingsinitiatief.

          De coördinatiekost omvat onder meer:

          -        Loonkost nachtzorg-coördinatoren

          -        Huisvesting en werkingskosten

          -        Bekendmakingskosten

          -        IT kosten (planningstool, maatwerk, …)

          -        Boekhouding, facturatie en doorstortingen

          -        Nachtpermanentie

          -        Vormingskosten

          -        …

          De andere subsidies van gezinszorg (subsidies voor verzorgenden, administratie, leidinggevenden, VIA toeslagen, …) en de cliëntbijdragen van de diensten gezinszorg blijven binnen de diensten gezinszorg. 

          De boekhouding, opmaak jaarlijkse begroting, financieel en inhoudelijk verslag gebeurt door de coördinerende dienst en worden ter goedkeuring voorgelegd aan de stuurgroep.

          Gezamenlijke promotie van het aanbod integrale nachtzorg

          Het aanbod van integrale nachtzorg gebeurt vanuit een gezamenlijke bekendmaking (cf. productnaam, website, logo, folders, …).  Hierbij worden zowel de doelgroepen als de doorverwijzers beoogd.

          De samenwerkende partners blijven zichtbaar en dit zowel in de promotiemiddelen als bij de inzet van medewerkers.

          Duurtijd en opzegging

          Dit samenwerkingsakkoord gaat in werking vanaf 1 januari 2023 en loopt tot 31 december 2023.

          Mits positieve evaluatie en goedgekeurd sluitend budget, wordt het samenwerkingsakkoord telkens verlengd met een jaar.

          Elke partner kan het samenwerkingsakkoord opzeggen mits het respecteren van een opzegperiode van 6 maanden. De overeenkomst loopt dan af op het einde van het lopende kalenderjaar.

          Artikel 2: De vertegenwoordiging wordt opgenomen door het diensthoofd thuiszorg;

          Artikel 3: In de budgetten wordt een jaarlijkse bijdrage van 500 euro verder voorzien zoals in het verleden.

      • Dienstencentra

        • Prijswijziging alcoholische dranken lokaal dienstencentrum - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          In kader van de stijging betreffende de consumptieprijzen werden de prijzen van de cafetaria in het zorgbedrijf aangepast. Om de eenheid te bewaren met andere cafetaria's uitgebaat door het lokaal bestuur zoals deze in de lokale dienstencentra worden de prijzen van alcoholische dranken naar het niveau gebracht van de plaatselijke horeca zoals deze ook in het zorgbedrijf werden voorgesteld.

          De dienstencentra zijn gericht op preventieve en laagdrempelige ondersteuning van kwetsbare groepen binnen onze bevolking. Om bepaalde doelgroepen niet af te schrikken om van de dienstverlening van het LDC gebruik te maken, dienen wij een democratisch aanbod van basisdranken te voorzien. Voor alcoholische dranken is het vanuit preventieoogpunt juist wel aangewezen marktconforme prijzen te voorzien om overconsumptie te voorkomen, wij leggen deze nieuwe prijzen ter goedkeuring voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Onthouders: Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Dany Saey
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 4 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorstel van de prijsaanpassing van de alcoholische dranken in de dienstencentra goed met ingang van 1 januari 2023 waardoor zij op eenzelfde hoogte komen als deze in de cafetaria van het zorgbedrijf.

          alcoholische dranken  oude prijs nieuwe prijs
          Pils 1,70 euro 1,80 euro
          Pils 0% 1,70 euro 1,80 euro
          Kriek 2 euro 2,80 euro
          Vedette 2 euro 2,80 euro
          Bruine Leffe 3 euro 3 euro
          Blonde Leffe 3 euro 3 euro
          Cherry Chouffe 3 euro 3,5 euro 
          Duvel 3 euro 3,5 euro 
          Mc Chouffe 3 euro 3,5 euro 
          rode/witte wijn 3 euro 3,5 euro

          Artikel 2: De nieuwe prijslijsten worden aangepast aan deze nieuwe prijzen tegen 1 januari 2023.

      • Samenleven

        • Kwaliteitshandboek De Oogappel - veiligheidsprocedures - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

          Toelichting

          De dienst voor onthaalouders De Oogappel heeft, naar wettelijke vereisten van Kind en Gezin, een kwaliteitshandboek. Dit handboek bevat het kwaliteitsbeleid (missie en visie van de dienst) en een kwaliteitsmanagementsysteem met 16 procedures die de werking beschrijven van de opvang in bepaalde thema's (veiligheid, pedagogie,...). De procedures in het kwaliteitshandboek dienen in een periode van 5 jaar geëvalueerd te worden. Deze zelfevaluatie, waarin de dienst inhoudelijk ondersteund wordt door VVSG, resulteert in aanpassingen (of bevestiging) van de procedures. In dit punt komen de 2 veiligheidsprocedures uit het handboek aan bod; de crisisprocedure en de procedure grensoverschrijdend gedrag. De procedures in bijlage werden afgetoetst aan de huidige wetgeving vanuit Kind en Gezin alsook aan de huidige dienstwerking van De Oogappel. 

          De crisisprocedure en procedure grensoverschrijdend gedrag in bijlage werden binnen de dienstwerking van De Oogappel geëvalueerd.

          De belangrijkste wijziging voor de crisisprocedure is het overstappen van een papieren systeem (planning kindjes, aanwezigheidslijsten,...) naar het digitaal platform Deona. Dit geeft wijzigingen in het omgaan met welke items mee naar buiten worden genomen bij evacuatie,...

          Voor de procedure grensoverschrijdend gedrag werd de preventieve functie mee opgenomen in de procedure. 

          Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om beide procedures goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gebruik van de crisisprocedure voor de dienst voor onthaalouders De Oogappel goed.

          Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gebruik van de procedure bij grensoverschrijdend gedrag voor de dienst voor onthaalouders De Oogappel goed.

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn