Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 19/12/2022 - 20:10 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 20 december 2021, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2022 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2021 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2023 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
  • In het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad op 19 december 2022, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Aan de raad wordt de lijst met de nominatieve subsidies 2022 en 2023 ter goedkeuring voorgelegd.

Ondersteuning

HRM

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.

    De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein

    1) Beleven, met name :   

    Musea 

    Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker’ (Cv)

    De beslissing voor een professionele uitbating van het vernieuwde Fort Liezele vraagt ook de nodige exploitatiemiddelen en inzet van personeel. 

    De coördinator / expert musea dient ondersteund te worden door een polyvalent medewerker die o.a. instaat voor de dagelijkse technische opvolging van het museum en het dagelijks beheer en onderhoud van de permanente collectie. 

    De polyvalent medewerker zal functioneel aangestuurd worden door de coördinator / expert musea. 

    2) Ruimte, met name :   

    Aankoop en administratie 

    Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker magazijnbeheer’ (Cv) 

    Door het wegvallen van een halftijdse administratieve functie en bijkomende taken die dienen opgenomen te worden in kader van inname openbaar domein; dienen deze taken te worden verdeeld onder de in dienst zijnde administratief medewerkers binnen de dienst aankoop en administratie van de afdeling Werken. Daardoor kan het magazijnbeheer niet grondig worden opgenomen. En gezien het belang; zowel qua voorraad materiaal als qua afspraken tot gebruik materiaal; dat een efficiënt en professioneel magazijnbeheer verder uitgebouwd dient te worden, is een polyvalent medewerker magazijnbeheer op niveau Cv binnen deze dienst een noodzaak. 

    Openbare werken / weg- en waterbeheer / signalisatie

    Toevoeging van de functie 'Technisch medewerker' (Cv)

    Dit is geen extra VTE maar wel om de interne mobiliteit mogelijk te maken van ploegbaas naar technisch medewerker voor medewerker die voor de fusie wel effectief ploegbaas was maar sinds de fusie het leidinggevende aspect niet meer op zich neemt maar wel de technische vereisten en competenties heeft.

    Aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening en continuïteit te voorzien.

    Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

Welzijn en samenleven

  • De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 14 oktober 2019 het reglement warme maaltijden aan huis, lokaal dienstencentrum, Zorgbedrijf Klein-Brabant campus Puurs, goedgekeurd. Dit reglement trad in werking op 1 januari 2020.

    Om de kostprijs van deze dienstverlening aanvaardbaar te houden en de dienstverlening van Puurs en Sint-Amands op elkaar af te stemmen werden een aantal principes uitgewerkt inzake nieuwe leveringsmodaliteiten en prijszetting. Met de huidige economische inflatie en energieprijzen stijgen de kosten voor het bereiden en leveren van maaltijden exponentieel, waardoor een aanpassing van de prijs noodzakelijk is om deze dienstverlening te kunnen blijven garanderen.

  • De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 10 oktober 2022 het reglement inzake de gemeentelijke mantelzorgpremie vastgesteld. Op basis van een benchmark stellen wij een verhoging van de jaarlijkse gemeentelijke mantelzorgpremie voor van 50 naar 100 euro en dit met ingang van 1 januari 2023.

    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen. 

Gezinszorg

  • Sinds 2009 bij de opstart van het pluralistisch initiatief Nachtzorg Mechelen, trad ook het toenmalig OCMW Puurs en OCMW Sint-Amands toe tot de stuurgroep van deze feitelijke vereniging. Dit kadert in het feit dat de dienst gezinszorg ook op onregelmatige uren (zoals tijdens de nacht) hulp kan aanbieden. Echter door de kleine schaalgrote is dit niet mogelijk voor openbare diensten. Daarom werden provinciaal 3 pluralistische nachtzorginitiatieven ontwikkeld waarbij personeel uit diverse grotere (vooral private diensten) werden vrijgesteld om samen met oppasdiensten een dienstverlening in nachtzorg uit te werken.

    De laatste versie van het samenwerkingsakkoord dateert van 2011 en werd stilzwijgend jaarlijks verlengd. Het afgelopen jaar hebben de drie initiatieven van de provincie Antwerpen de samenwerkingsovereenkomst herbekeken en aangepast aan de actualiteit. Wij vragen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en door de gemachtigde mandatarissen te laten ondertekenen.

Dienstencentra

  • In kader van de stijging betreffende de consumptieprijzen werden de prijzen van de cafetaria in het zorgbedrijf aangepast. Om de eenheid te bewaren met andere cafetaria's uitgebaat door het lokaal bestuur zoals deze in de lokale dienstencentra worden de prijzen van alcoholische dranken naar het niveau gebracht van de plaatselijke horeca zoals deze ook in het zorgbedrijf werden voorgesteld.

    De dienstencentra zijn gericht op preventieve en laagdrempelige ondersteuning van kwetsbare groepen binnen onze bevolking. Om bepaalde doelgroepen niet af te schrikken om van de dienstverlening van het LDC gebruik te maken, dienen wij een democratisch aanbod van basisdranken te voorzien. Voor alcoholische dranken is het vanuit preventieoogpunt juist wel aangewezen marktconforme prijzen te voorzien om overconsumptie te voorkomen, wij leggen deze nieuwe prijzen ter goedkeuring voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Samenleven

  • De dienst voor onthaalouders De Oogappel heeft, naar wettelijke vereisten van Kind en Gezin, een kwaliteitshandboek. Dit handboek bevat het kwaliteitsbeleid (missie en visie van de dienst) en een kwaliteitsmanagementsysteem met 16 procedures die de werking beschrijven van de opvang in bepaalde thema's (veiligheid, pedagogie,...). De procedures in het kwaliteitshandboek dienen in een periode van 5 jaar geëvalueerd te worden. Deze zelfevaluatie, waarin de dienst inhoudelijk ondersteund wordt door VVSG, resulteert in aanpassingen (of bevestiging) van de procedures. In dit punt komen de 2 veiligheidsprocedures uit het handboek aan bod; de crisisprocedure en de procedure grensoverschrijdend gedrag. De procedures in bijlage werden afgetoetst aan de huidige wetgeving vanuit Kind en Gezin alsook aan de huidige dienstwerking van De Oogappel. 

    De crisisprocedure en procedure grensoverschrijdend gedrag in bijlage werden binnen de dienstwerking van De Oogappel geëvalueerd.

    De belangrijkste wijziging voor de crisisprocedure is het overstappen van een papieren systeem (planning kindjes, aanwezigheidslijsten,...) naar het digitaal platform Deona. Dit geeft wijzigingen in het omgaan met welke items mee naar buiten worden genomen bij evacuatie,...

    Voor de procedure grensoverschrijdend gedrag werd de preventieve functie mee opgenomen in de procedure. 

    Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om beide procedures goed te keuren. 

Mededelingen

Vragen