Het college van burgemeester en schepenen van 8/12/2020 keurde het Aanvullend Verkeersreglement Schipstraat – zone 30 goed.
Aangezien de gemeente woonwijken meer en meer gaat inrichten als zone 30, is het wenselijk het Winkelveld, het Fabiolapark en de Aspergevelden mee opgenomen worden als zone 30. Dit verhoogt de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit in het centrum van Kalfort.
Het college van burgemeester en schepenen van 8/12/2020 keurde het Aanvullend Verkeersreglement Schipstraat – zone 30 goed.
Aangezien de gemeente woonwijken meer en meer gaat inrichten als zone 30, is het wenselijk het Winkelveld, het Fabiolapark en de Aspergevelden mee opgenomen worden als zone 30. Dit verhoogt de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit in het centrum van Kalfort.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
worden bepaald;
het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.
Winkelveld, Fabiolapark en Aspergevelden zijn woonstraten zonder doorgaand verkeer. Veel kinderen maken gebruik van de speelinfrastructuur in het Fabiolapark. Een deel van de schoolgaande kinderen neemt het Winkelveld en/of het Fabiolapark vaak als route op weg tussen hun huis en de school. In Puurs-Sint-Amands werden al meer woonwijken ingericht als zone 30. Door Winkelveld, Fabiolapark en Aspergevelden in te richten als zone 30 wordt dit gemeentelijk beleid bestendigd.
Door een zone 30 permanent in te voeren van aan de schoolomgeving tot in het centrum van Kalfort zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren. Bij een snelheid van max. 30 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/u, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/u.
De zone 30 wordt als volgt afgebakend:
Artikel 1:De zone 30 in het Winkelveld, het Fabiolapark en de Aspergevelden wordt permanent ingevoerd en uitgebreid. Zo sluit deze zone aan bij de bestaande zone 30 in de Schipstraat en Kalfortdorp.
Het begin van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4a:
Het einde van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4b: