In de kern van Oppuurs is er een tijdelijke zone 30 ter hoogte van de basisschool. Daarnaast komen er versnipperd enkele “zones 30” voor in de Baroniestraat en in delen van de Kattestraat en de Meirstraat. Het bestuur wil dorpskernen veilig en leefbaar maken waardoor een uitbreiding van zone 30 voor heel het centrum van Oppuurs een logische keuze is.
In de kern van Oppuurs is er een tijdelijke zone 30 ter hoogte van de basisschool. Daarnaast komen er versnipperd enkele “zones 30” voor in de Baroniestraat en in delen van de Kattestraat en de Meirstraat. Het bestuur wil dorpskernen veilig en leefbaar maken waardoor een uitbreiding van zone 30 voor heel het centrum van Oppuurs een logische keuze is.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.
Verschillende bewoners gaven aan dat er te snel gereden wordt in de centrumstraten van Oppuurs. Dit zorgt niet enkel voor gevaar, maar ook voor extra geluidsoverlast. Daarenboven wordt de kern vaak gebruikt door doorgaand verkeer tussen Sint-Amands en Puurs.
Tijdens het begin en het einde van een schooldag is er een tijdelijke maximale snelheidslimiet van 30km/u in Oppuursdorp ter hoogte van basisschool de Kameleon. De verkeersveiligheid is op dat moment veel hoger. Ook geluids- en trillingsoverlast door snel rijdend verkeer wordt hierdoor weggenomen.
Er is een zone 30 in de Baroniestraat en er is een zone 30 ter hoogte van de voetbalpleinen van FC Oppuurs (deel van de Kattestraat en deel van de Meirstraat). Het zou logisch zijn om deze bestaande zones 30 uit te breiden naar de centrumstraten van Oppuurs en te laten aansluiten bij de zone 30 aan de schoolomgeving. Dit sluit aan bij de visie van verkeersspecialisten die sterk aanraden om kernen en woonwijken permanent in te richten als zone 30.
Door een zone 30 permanent in te voeren in het centrum van Oppuurs zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren. Bij een snelheid van max. 30 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 50 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden. Zo heeft een voetganger een overlevingskans van 95% als hij wordt aangereden door een auto aan 30 km/u, maar overleeft gemiddeld slechts 55% van de voetgangers een botsing aan 50 km/u.
De zone 30 wordt als volgt afgebakend:
De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.
Artikel 1: De zone 30 in het centrum van Oppuurs wordt permanent ingevoerd. De bestaande zone 30 wordt uitgebreid naar Oppuursdorp, Meir, Baroniestraat, Bieshuizen, Voortstraat en Kattstraat volgens het plan in bijlage.
Artikel 2: Het begin van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4a: ter hoogte van Kruisveld nummer 48 en Kruisveld nummer 9, ter hoogte van Bieshuizen 10 meter voor het kruispunt met Kruisveld (komende van Schaddekesdries), Kattestraat ter hoogte van de spooroverweg aan de kant van de onpare huisnummers, Meir ter hoogte van nummer 67, Oppuursdorp ter hoogte van nummer 71 en Voorstraat ter hoogte van nummer 11B.
Artikel 3: Het einde van de zone 30 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F4b: Ter hoogte van Kruisveld nummer 89 en Kruisveld nummer 10, ter hoogte van Bieshuizen 10 na het kruispunt met Kruisveld (komende van Kruisveld richting Schaddekesdries), ter hoogte van de Kattestraat nummer 30, ter hoogte van Meir aan de overkant van nummer 67, ter hoogte van Oppuursdorp nummer 90 en ter hoogte Voortstraat nummer 16.
Artikel 4: Dit aanvullend regelement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.