De gemeenteraad heeft in vergadering van 16 december 2024 het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten vastgesteld voor het aanslagjaar 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Artikelen 41,162 en 170 §4 van de Grondwet;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd door het Decreet van 3 mei 2024;
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26 en latere wijzigingen;
Het Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2024, neemt een einde op 31 december 2025. Vandaar dat het noodzakelijk is om dit belastingreglement opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.
De gemeente maakt kosten voor de ophaling en de verwerking van afval dat gegenereerd wordt door de verspreiding van het niet-geadresseerd drukwerk. Niet-geadresseerd drukwerk wordt in alle brievenbussen gedeponeerd zonder dat de bestemmelingen hierom hebben gevraagd, terwijl geadresseerd drukwerk selectief wordt verspreid en slechts in een aantal brievenbussen terechtkomt, zodat voor deze laatste de vervuiling kleiner is. Bovendien komt niet-geadresseerd drukwerk regelmatig op de openbare wegen terecht. Volgens het beginsel 'de vervuiler betaalt' zijn de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van de schade voor rekening van de vervuiler. Gezien de steeds stijgende kost en milieu-impact van de papierproductie en afvalverwerking voelt de gemeente zich genoodzaakt om de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken te belasten. Voorgesteld wordt om deze belasting te heffen per bedeling en hierbij te differentiëren naargelang het gewicht van het niet-geadresseerd drukwerk of daarmee gelijkgesteld product. Hoe groter het gewicht, hoe groter de vervuiling (en de daarmee samenhangende kost voor de gemeente en het milieu).
In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor drukwerk afkomstig van lokale besturen, socio-culturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen zonder winstoogmerk (voor zover ze sociale of culturele doeleinden hebben) en vormings- en onderwijsinstellingen, omdat deze instellingen vaak gemeentelijke taken op zich nemen en/of bijdragen tot het algemeen belang en/of het openbaar nut.
In het licht van diezelfde doelstellingen, is het tevens redelijk en objectief verantwoord om niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten vrij te stellen wanneer deze worden verspreid in het kader van een volksraadpleging, aangezien deze in functie staat van het algemeen belang (zie ook artikel 305, tweede lid Decreet van 22 december 2017). Hetzelfde geldt voor burgerparticipatie en politiek drukwerk en verkiezingsdrukwerk. Deze drukwerken hebben een informatieve functie en dragen bij tot een actieve democratie.
Het is eveneens verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor niet-geadresseerde drukwerken waarvan de totaal bedrukte oppervlakte voor meer dan 33% bestaat uit een vast redactioneel (niet-publicitair) gedeelte dat lokaal informatief nieuws (met inbegrip van aankondigingen, verslagen en vacatures) bevat inzake de gemeente Puurs-Sint-Amands en omliggende gemeenten, aangezien dergelijke drukwerken zo ook een bepaalde taak van algemeen belang of openbaar nut vervullen door plaatselijk nuttige informatie te verstrekken aan de inwoners van de gemeente.
In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tevens redelijk en objectief verantwoord om een (in de tijd beperkte) vrijstelling te voorzien voor de lokale handelaars van de gemeente die geconfronteerd worden met een sterk verminderde toegankelijkheid (en zichtbaarheid) van hun handelszaak ten gevolge van openbare werken.
In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tenslotte ook redelijk en objectief verantwoord om publicaties van minder dan 10 gram die uitgaan van lokale handelaars van de gemeente vrij te stellen om hen de kans te geven hun activiteiten kenbaar te maken via -in gewicht beperkt- niet-geadresseerd drukwerk, omdat de gemeente de lokale economie wenst te ondersteunen en stimuleren.
Bij gebrek aan indexeringsclausules in het vorige reglement, wordt het tarief thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Het bedrag vermeld in dit artikel wordt jaarlijks gecumuleerd aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%.
De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de invoering van rendabele belastingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.
De inkomsten zijn opgenomen in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0020-00/73424000.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten vast:
Artikel 1: Overgangsbepaling
Het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten evenals de aanpassing van dit reglement, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2024, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2026, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt een belasting gevestigd op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands, ongeacht of ze in brievenbussen gedeponeerd worden of op de openbare weg worden verspreid. De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de verspreiding van het niet-geadresseerd drukwerk of daarmee gelijkgesteld product.
Artikel 3: Definities
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
Drukwerk: bedrukt papier of karton (o.a. folders, brochures, catalogi, flyers, ...);
Gelijkgestelde producten: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst van de adverteerder;
Adverteerder: de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem, of voor wiens rekening het drukwerk (of het daarmee gelijkgesteld product) wordt verspreid.
Artikel 4: Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de adverteerder.
Indien het drukwerk betrekking heeft op meerdere adverteerders, of indien de identiteit van de adverteerder niet kan worden vastgesteld op basis van (de inhoud of de boodschap van) het drukwerk, dan is de belasting verschuldigd door de (verantwoordelijke) uitgever.
Zowel de adverteerder als de (verantwoordelijke) uitgever zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk betrekking heeft op meerdere adverteerders, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel.
Artikel 5: Berekeningsgrondslag en tarieven
De belasting wordt per bedeling vastgesteld op:
| Aanslagjaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| O t.e.m. 10 gram | 38 | 38 | 39 | 39 | 40 | 40 |
| >10 gram t.e.m. 75 gram | 225 | 228 | 232 | 235 | 239 | 242 |
| >75 gram t.e.m. 225 gram | 450 | 457 | 464 | 471 | 478 | 486 |
| >225 gram | 900 | 914 | 927 | 941 | 955 | 970 |
Indien er slechts in een bepaald deel van de gemeente drukwerk wordt verspreid of een bladzijde niet volledig bedrukt is, geeft dit geen aanleiding tot vermindering van de belastingtarieven. Collectieve adresaanduidingen per straat of gedeeltelijke adresvermeldingen geven geen aanleiding tot vrijstelling.
Artikel 6: Vrijstelling
Van de belasting worden vrijgesteld:
Artikel 7: Aangifteplicht
De belastingplichtigen, vermeld in artikel 4, zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de drukwerken of producten bij de gemeente Puurs-Sint-Amands en dit ten laatste op:
De aangifte moet worden ingediend op volgend adres: Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands of via volgend e-mailadres: belastingen@puursam.be.
De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan zowel fysiek als digitaal worden aangevraagd op bovengenoemd (e-mail)adres of via de gemeentelijke website.
Als de aangifte verzonden wordt via elektronische weg (met name: per e-mail), geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van de aangifte.
De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.
Artikel 8: Controlemiddelen
De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.
Artikel 9: Ambtshalve belasting
Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftedatum vermeld in artikel 7, kan de gemeente de belasting ambtshalve vestigen op basis van de gegevens waarover ze gemeente beschikt.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen vanaf de ontvangst van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De kennisgeving wordt geacht te zijn ontvangen op de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de kennisgeving.
Artikel 10: Wijze van invordering
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 11: Betalingstermijn
De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 12: Administratieve geldboete
Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan aan de belastingplichtige een administratieve geldboete van 500 euro worden opgelegd.
Het bedrag van de administratieve boete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.
Artikel 13: Verwijzingsregel
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 14: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 15 december 2025, is van toepassing op belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.