Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Belastingreglement op de voor publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstverstrekkers en vrije beroepen gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 28 maart 2022 het belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector) gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum vastgesteld voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025. Omwille van de wijziging van de maatschappelijke zetel van de gemeente Puurs-Sint-Amands werd het adres m.b.t. de aangifteplicht gewijzigd ingevolge beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2024.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving
  • De Grondwet, artikel 170 §4;  

  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd door het Decreet van 3 mei 2024;

  • De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;

 

 

Feiten, context en argumentatie

Het belastingreglement, zoals vastgesteld in vergadering van 28 maart 2022, neemt een einde op 31 december 2025. Vandaar dat het noodzakelijk is om dit belastingreglement opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031. 

De gemeente voert al jaren een kernversterkend beleid om Puurs-centrum als dynamische en aangename dorpskern commercieel op de kaart te zetten en creatieve ondernemers te behouden en aan te trekken. Gezamenlijk georganiseerde acties en promoties hebben een positieve invloed op de stimulering van de dynamiek, de verhoging van de uitstraling en de verbetering van het imago van het handelscentrum. Het jaarlijks budget van de gemeente voorziet uitgaven voor kernversterkende initiatieven voor het handelsgebeuren in het centrum. 

Het bestuur wenst deze belasting verder te heffen omdat de vertegenwoordigers van UNIZO Puurs-Sint-Amands en van de middenstand en horeca uit Puurs-centrum zelf vragende partij waren en nog steeds zijn voor dergelijke belasting. De inkomsten uit deze belasting komen uitsluitend ten goede van de in de vorige alinea vermelde vestigingen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum. Zodoende is het ook logisch dat deze belasting enkel wordt geheven op deze vestigingen. 

Het is billijk om de beoefenaars van vrije beroepen uit de medische sector, waar het welzijn en de gezondheid van de mensen centraal staat, vrij te stellen van deze belasting. De beoefenaars van vrije beroepen uit de medische sector halen immers geen onmiddellijk voordeel uit de promotie en acties die worden opgezet vanuit het handelsondersteunend beleid. Zij zien hierdoor ook niet direct hun klantenbestand toenemen.  

Indien een handelaar meer dan één handelszaak uitbaat in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum, zal de belasting maar voor één vestiging moeten worden betaald omdat de opening van een extra handelszaak door dezelfde handelaar leegstand tegengaat en de belevingswaarde van het handelscentrum bevordert.

Omdat het aangewezen is om startende handelaars te ondersteunen, is het gerechtvaardigd om commerciële vestigingen waarvan de uitbating op 1 januari van het aanslagjaar minder dan 1 jaar voordien gestart is door de actuele natuurlijke of rechtspersoon éénmalig vrijstelling te geven van deze belasting.

Het is gerechtvaardigd om vzw's vrijstelling te verlenen van deze belasting omdat vzw's in de eerste plaats een ideële en geen commerciële doelstelling hebben.

De belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector), gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel een bijdrage in de kosten te leveren voor het handelsondersteunend beleid dat de gemeente in dat kader voert. 

Bij gebrek aan indexeringsclausules in de vorige reglementen, wordt het tarief thans naar het huidige niveau van levensduurte gebracht. Het bedrag vermeld in dit artikel wordt jaarlijks gecumuleerd aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op de voor publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstverstrekkers en vrije beroepen gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.

Financiële weerslag

De inkomsten zijn opgenomen in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0020-00/73499000. 

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Eva Peleman, Jelien De Laet
Tegenstanders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Jorden Dewachter, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche
Onthouders: Marleen Vos, Joos Wauters
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement op de voor publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstverstrekkers en vrije beroepen gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum vast:

Artikel 1: Overgangsbepaling

Het raadsbesluit, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 28 maart 2022, en gewijzigd door het raadsbesluit van 25 maart 2024, inzake de belasting op de voor publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstverstrekkers en vrije beroepen gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2026, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2026.

Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt een belasting gevestigd op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector) gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum.

Artikel 3: Definities 

Onder volgende begrippen wordt verstaan:  

Publiek toegankelijke ruimte: ruimte die openstaat voor het publiek of bedoeld is voor gemeenschappelijk gebruik. Hierbij horen ook de ruimten waarvan de toegang beperkt wordt tot een of meer welbepaalde categorieën van personen.

Kernwinkelgebied: dit gebied, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 maart 2022 bevat de volgende straten: R. Verbelenstraat (tot en met nr. 25), H. Hartplaats, Kerkplein (tot en met nr. 18), Botermarkt, Hoogstraat, Palingstraat (tot en met nr. 14), Forum t.e.m. Ursulinenpad, Dorpshart, W. De Vochtstraat en Stationsstraat.

Artikel 4: Belastingplichtige 

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de handelszaak of de commerciële ruimte, die binnen de omschreven gebiedsomschrijving van het kernwinkelgebied gelegen is, uitbaat. 

Indien de uitbating gebeurt door meerdere natuurlijke personen of meerdere rechtspersonen is de belasting hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door allen.

De belastingplichtige die zijn zaak verkoopt of overdraagt, is verplicht dit binnen de veertien dagen mee te delen aan de financieel directeur hetzij per post of per elektronische post.

Artikel 5: Berekeningsgrondslag en tarieven 

De bedragen van de belastingen worden als volgt vastgesteld per jaar:  

 Aanslagjaar 2026  2027  2028  2029   2030  2031
 Tarief  150  152  155  157  159  162

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. De stopzetting of vermindering van de activiteit in de loop van het aanslagjaar geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of -teruggave.

Artikel 6: Vrijstelling

Van de belasting worden vrijgesteld: 

  • Vrije beroepen uit de medische sector;
  • Vzw's;
  • Nieuwe handelszaken waarvan de uitbating op 1 januari van het aanslagjaar minder dan 1 jaar voordien gestart is (éénmalige vrijstelling);
  • Tweede of meerdere vestiging van eenzelfde handelszaak in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum;

Artikel 7: Aangifteplicht   

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 4, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 31 januari van elk aanslagjaar aangifte te doen van hun vestiging. De aangifte moet worden ingediend op volgend adres: Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands of via volgend e-mailadres: belastingen@puursam.be.  

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan zowel fysiek als digitaal worden aangevraagd op bovengenoemd (e-mail)adres of via de gemeentelijke website.  

Als de aangifte verzonden wordt via elektronische weg (met name: per e-mail), geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van de aangifte.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag. 

Artikel 8: Controlemiddelen  

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.   

Artikel 9: Ambtshalve belasting  

Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftedatum vermeld in artikel 7, kan de gemeente de belasting ambtshalve vestigen, op basis van de gegevens waarover ze beschikt.  

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.  

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen vanaf de ontvangst van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De kennisgeving wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de kennisgeving.  

Artikel 10: Wijze van invordering  

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 11: Betalingstermijn  

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.  

Artikel 12: Administratieve geldboete 

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan aan de belastingplichtige een administratieve geldboete van 250 euro worden opgelegd. 

Het bedrag van de administratieve boete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.  

Artikel 13: Verwijzingsregel 

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.  

Artikel 14: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Dit belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 15 december 2025, is van toepassing op de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.