Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Algemene gemeentebelasting voor gezinnen en bedrijven - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 19 december 2022 het belastingreglement m.b.t. de algemene gemeentebelasting voor gezinnen en bedrijven vastgesteld voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025. Omwille van de wijziging van de maatschappelijk zetel van de gemeente Puurs-Sint-Amands werd het adres m.b.t. de aangifteplicht (artikel 8) aangepast ingevolge beslissing van de gemeenteraad van 25 maart 2024. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 en latere wijzigingen;

Toepasselijke regelgeving 

  • De Grondwet, artikelen 41, 162 en 170, §4;
     
  • Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd door het Decreet van 3 mei 2024;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;
Feiten, context en argumentatie

Het huidige belastingreglement m.b.t. de algemene gemeentebelasting voor gezinnen en bedrijven neemt een einde op 31 december 2025. Vandaar dat het noodzakelijk is om dit belastingreglement opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.

De gemeente levert inspanningen om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeterenin te staan voor het onderhoud van de gemeentelijke infrastructuur en de bedrijfsactiviteiten te stimuleren. 

Hierdoor is onze gemeente zeer gegeerd door de bedrijven wegens haar uiterst gunstige ligging en infrastructuur. De toename van de bedrijven heeft tot gevolg dat er meer gespecialiseerde interventies van de brandweer nodig zijn, dit brengt extra lasten met zich mee op het gebied van materieel en opleiding. De kost van de brandweerzone komt ten laste van de gemeente. Daarom is het billijk deze lasten door te rekenen aan de bedrijven. 

Het is aangewezen om de natuurlijke personen die op het grondgebied van de gemeente ingeschreven staan in het bevolkingsregister en de rechtspersonen die in de kruispuntbank voor ondernemingen geregistreerd zijn een economische activiteit uitoefenen en die gebruik maken van gemeentelijke infrastructuur en de dienstverlening op het vlak van wegen, riolering, ruimtelijke ordening en milieubeleid, enz. aan een gemeentebelasting te onderwerpen. 

Deze belasting beoogt een evenwichtige spreiding van de belastingdruk over alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, zoals burgers, zelfstandigen, beoefenaars van een vrij beroep en ondernemingen als bijdrage in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente, met inachtneming van ieders financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit.

Een verschillende behandeling van gezinnen en bedrijven is verantwoord, gezien:

  • de verschillende mate waarin zij gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverleningen;
  • het verschil in draagkracht van gezinnen/alleenstaanden en bedrijven;

Algemene gemeentebelasting gezinnen/alleenstaanden:

De belasting beoogt een bijdrage van burgers in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente gelet op het feit dat zij op democratische wijze kunnen gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening en infrastructuur. 

De belasting is van die aard dat zij binnen de draagkracht ligt van elke belastingplichtige. 

Een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk wordt nagestreefd waarbij extra aandacht wordt geschonken aan de zwakste categorieën in de maatschappij. 

Het is billijk een korting toe te kennen inzake de belasting voor de alleenstaanden en gezinnen waarvan minimaal één gezinslid recht heeft op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming op basis van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen (toestand 01/01 van het aanslagjaar). Deze tegemoetkoming wordt toegekend op basis van een onderzoek dat werd uitgevoerd door de daartoe wettelijk bevoegde instanties. Deze korting is voorzien in een apart toelagereglement. 

Het is billijk een verminderd tarief vast te stellen voor de bedrijfsleiders die in hun onderneming wonen, aangezien hun woon- en bedrijfsruimte ruimtelijk niet voldoende gescheiden zijn.  

Het is verantwoord om een belastingvrijstelling in te voeren voor de gezinnen die op basis van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het bevolkingsregister en het vreemdelingenregister enkel een referentieadres op het grondgebied van de gemeente hebben (toestand 01/01 van het aanslagjaar) en derhalve praktisch geen gebruik kunnen maken van de gemeentelijke dienstverlening. 

Algemene gemeentebelasting bedrijven:

Ten overstaan van bedrijven bestaat het belastbaar voorwerp uit het hebben van een vestiging of een maatschappelijke zetel die op het grondgebied van de gemeente is ingeschreven (toestand 01/01 van het aanslagjaar). Het is niet noodzakelijk dat deze personen of bedrijven effectief een activiteit uitoefenen. De belasting is immers geen belasting op  activiteit, maar een belasting op de vestiging of maatschappelijk zetel. 

De belasting is gebaseerd op een eenvoudig meetbare belastbare grondslag, namelijk de oppervlakte die bedrijven (natuurlijke personen met een zelfstandige beroepswerkzaamheid en rechtspersonen met winstoogmerk) gebruiken of tot gebruik voorbehouden. Het oppervlaktecriterium als berekeningsbasis wordt als redelijk en objectief beschouwd overeenkomstig het beginsel van verdelende rechtvaardigheid. De belasting beoogt een diversiteit aan belastingplichtigen waarvan de verscheidenheid redelijkerwijze dient te worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. 

Hierdoor is een verhoogd en gedifferentieerd tarief voor de bedrijven volgens de oppervlakte verantwoord omwille van het feit dat de industriegronden in onze gemeente schaars zijn geworden en dat het opportuun is de bedrijven en in het bijzonder de grote ruimtegebruikers, aan te moedigen zuinig met de nog beschikbare ruimte om te springen.  

De gedifferentieerde tariefstructuur komt tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht door voor deze categorieën van belastingplichtigen aangepaste tarieven te voorzien, die in overeenstemming kunnen worden beschouwd met hun financiële draagkracht. Overwegende dat verschillen in financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit redelijk verantwoorde differentiatiecriteria uitmaken voor de toepassing van het belastingreglement is het verantwoord/in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, om de drie hoogste categorieën bij draagkrachtige belastingplichtigen ook hoger te belasten.  

Overwegende dat niet alleen de effectief gebruikte oppervlakten, maar ook deze die ter beschikking staan van de belastingplichtige om effectief gebruikt te worden, wanneer deze dit wenst, belastbaar zijn, vermijdt betwistingen aangaande het begrip effectief gebruik. 

Het heffen van een minimumaanslag is gerechtvaardigd doordat mag aangenomen worden dat het voorziene minimumbedrag van die aard is dat het binnen ieders draagkracht ligt. 

Het is billijk om een verminderd tarief voor bos-, land- en tuinbouw en openluchtrecreatiegebieden te voorzien gelet op de specifieke eisen van deze sectoren.  Deze sectoren hebben in vergelijking met andere sectoren een lager rendement per vierkante meter oppervlakte en dienen voor hun activiteiten noodgedwongen te beschikken over een grote bedrijfsoppervlakte om economisch rendabel te zijn.  

Het is billijk een verminderd tarief van 50% vast te stellen inzake de belasting voor maatwerkbedrijven, omdat die bedrijven zich vooral engageren om mensen tewerkstellen die niet in het reguliere arbeidscircuit terecht kunnen.

Een belasting is budgettair gerechtvaardigd met als doel de uitgaven van de gemeente te dekken, zowel de verplichte als de facultatieve. 

De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt het heffen van deze belasting.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement m.b.t. de algemene gemeentebelasting voor gezinnen en bedrijven opnieuw vast te stellen voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.

Financiële weerslag

De inkomsten zijn opgenomen in het meerjarenplan onder budgetsleutels 0020-00/73800000 (gezinnen) en 0020-00/73400000 (bedrijven).

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Eva Peleman, Jelien De Laet
Tegenstanders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Jorden Dewachter, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche
Onthouders: Marleen Vos, Joos Wauters
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 7 stemmen tegen, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement m.b.t. de algemene gemeentebelasting voor gezinnen en bedrijven vast:

Artikel 1: Overgangsbepaling

Het raadsbesluit van 19 december 2022 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de algemene gemeentebelasting voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025, zoals gewijzigd door het raadsbesluit van 25 maart 2024, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2026, maar wordt opgeheven vanaf aanslagjaar 2026.

Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit

Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 heft de gemeente Puurs-Sint-Amands een algemene gemeentebelasting. De toestand op 1 januari van het aanslagjaar, zowel inzake samenstelling van gezin, woning, verblijf als oppervlakte, is bepalend voor het vaststellen van de belasting. De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd.

Artikel 3: Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt onder volgende begrippen verstaan:

- Gezin: hetzij een persoon die alleen leeft, hetzij twee of meer personen die, al dan niet verwant, gewoonlijk in één en dezelfde woning of woongelegenheid verblijven en er samenwonen. De belasting wordt gevestigd op naam van de referentiepersoon van het gezin;

- Alleenstaande: een meerderjarig persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij met één (of meerdere) minderjarige perso(o)n(en), hetzij met één of meerdere studerend(e) meerderjarige(n) in één en dezelfde woning verblijft en er officieel mee samenleeft. In dit laatste geval ligt de bewijslast bij de belastingplichtige.

- Vestiging: elk (gedeelte van een) onroerend goed of meerdere onroerende goederen die samen een geheel of complex vormen, dat voor beroeps- en bedrijfsdoeleinden is bestemd of wordt gebruikt en/of elke activiteitkern, elk(e) lokaliteit van centrum van werkzaamheden of elk (geheel) van ruimte(n), onder gelijk welke vorm en van individuele of collectieve aard, die/dat voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden is bestemd of wordt gebruikt, evenals een maatschappelijke zetel, een administratieve zetel of lokaliteit van bestuur, beheer of administratie dat/die bijdraagt tot de realisatie/uitvoering van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden. 

- Bedrijf: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsdoeleinden nastreeft in de hoedanigheid van zelfstandige, respectievelijk vennootschap.

- Zelfstandige: elke natuurlijke persoon die in hoofd- of bijberoep een nijverheids-, ambachts-, landbouw-, tuinbouw- en/of handelsbedrijf exploiteert, een economische activiteit op zelfstandige basis verricht en/of een intellectueel, vrij of dienstverlenend beroep of een andere beroeps- of bedrijfsactiviteit zelfstandig uitoefent, exclusief elke zelfstandige helper die niet (meer) in het bezit is van een ondernemingsnummer en exclusief de zaakvoerder(s) van een vennootschap voor zover deze vennootschap zelf effectief wordt aangeslagen in het kohier van de algemene gemeentebelasting. 

- Vennootschap: elke rechtspersoon die een nijverheids-, ambachts-, landbouw-, tuinbouw- en/of handelsbedrijf exploiteert, een economische activiteit op zelfstandige basis verricht, een intellectueel, vrij of dienstverlenend beroep zelfstandig uitoefent en/of zich met verrichtingen van (winstgevende) aard of het beheer van roerende en/of onroerende goederen bezighoudt, evenals elk van deze vennootschappen in vereffening (opname in kohier tot zolang 1/ de vereffening niet definitief is afgesloten en 2/ de vennootschap niet definitief is ontbonden en 3/ publicatie in het Belgisch Staatsblad is verschenen – alle opgesomde voorwaarden dienen vervuld te zijn).  Zowel rechtspersonen die vallen onder het toepassingsgebied van de vennootschapsbelasting als rechtspersonen die een winstoogmerk hebben, maar niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting, worden meegerekend tot de vennootschappen.

- Openluchtrecreatief bedrijf: een zelfstandige of een vennootschap met uitsluitend openluchtrecreatieve beroeps- of bedrijfsdoeleinden, d.w.z. beroeps- of bedrijfsdoeleinden gericht op het uitbaten in recreatie in open lucht, infrastructuur/installatie voor recreatieve ontspanningsactiviteiten/vrije tijdsbeleving/ sportbeoefening in open lucht gedurende het jaar en waaraan een ruime doelgroep kan deelnemen of gebruik kan van maken en die voor een ruim publiek toegankelijk zijn.

- Maatwerkbedrijf: een bedrijf dat zich vooral engageert om mensen te werk te stellen die niet in het reguliere arbeidscircuit terecht kunnen.

- Maatschappelijke zetel: het juridisch officiële adres van een bepaalde rechtspersoon (voornamelijk bedrijven), zoals bepaald in de statuten.

- Bouwlaag: een (reeks van) ruimte(n) geheel of gedeeltelijk op, onder of boven de begane grond gelegen en waarvan de bodem zich op een (nagenoeg) zelfde hoogte (niveau) bevindt binnenin een bouwwerk.

Artikel 4: Belastingplichtige

De belasting wordt gevorderd van:

4.1. Gezinnen/alleenstaanden:

1°)  van de referentiepersoon van ieder gezin dat als zodanig ingeschreven is in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente en dat werkelijk op het domicilieadres verblijft. De andere leden van het gezin zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting;

2°)  van de referentiepersoon van ieder gezin dat op het grondgebied van de gemeente het genot heeft van of dit kan uitoefenen inzake om het even welke woning of woongelegenheid zonder nochtans ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente. De andere meerderjarige leden van het gezin zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting;

3°) van een alleenstaande die ingeschreven is in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente en die werkelijk op het domicilieadres verblijft;

Het feit dat in de loop van het aanslagjaar de (hoofd)verblijfplaats, de referentiepersoon en/of de samenstelling van het gezin wijzigt, heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering.

4.2. Bedrijven:

Elke handelaar, elke zelfstandige diensten- of zorgenverstrekker, elke beoefenaar van een vrij beroep, elke nijverheids-, bos-, tuin en landbouwondernemer, maatwerkbedrijf en openluchtrecreatief bedrijf, en elke vennootschap, vereniging, inrichting of instelling onderworpen aan de vennootschapsbelasting, die op het grondgebied van de gemeente, een individuele of gemeenschappelijke bedrijfsruimte ter beschikking heeft voor het uitoefenen van een hoofd- of bijkomende activiteit.

Elke rechtspersoon naar Belgisch of buitenlands recht die een winstoogmerk heeft, maar niet onderworpen is aan de vennootschapsbelasting, inclusief de rechtspersoon die in vereffening is gesteld, en die op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente een of meerdere vestigingen heeft, door voornoemde rechtspersoon gebruikt of tot zijn gebruik voorbehouden.

Het feit dat in de loop van een aanslagjaar een natuurlijke persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige beëindigt, een vennootschap ophoudt te bestaan, de werkzaamheden op een geringe frequentie/of niet worden uitgevoerd, een belastbare vestiging wordt gesloten, heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering.

De belasting is verschuldigd per vestiging, door de belastingplichtige gebruikt of tot zijn gebruik voorbehouden.

Indien de vestiging zich uitstrekt op het grondgebied van verschillende gemeenten dan treft de belasting enkel het gedeelte gelegen op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

De belasting wordt vastgesteld rekening houdend met de som van de grondoppervlakten bestemd of ingenomen voor bedrijfs- of beroepsdoeleinden in open lucht en de vloeroppervlakte bestemd of ingenomen voor bedrijfs- of beroepsdoeleinden in gebouwen. Deze laatste oppervlakte wordt gemeten per bouwlaag met inbegrip van de buitenmuren, garages, berg- en opslagplaatsen, waar deze zich ook bevinden, doch met uitsluiting van het gedeelte dat uitsluitend als woongelegenheid van de bedrijfsleider of de beoefenaar van het vrij beroep wordt gebruikt. Er wordt geen rekening gehouden met de kadastrale indeling. Elk kadastraal perceel dat onder de toepassing van dit reglement valt, wordt voor het geheel ervan belast. Om belastbaar te zijn volstaat het dat een oppervlakte eventueel (nog) kan worden gebruikt, ook al wordt deze oppervlakte op 1 januari van het aanslagjaar niet effectief gebruikt (bv. braakliggende of woeste gronden, improductieve oppervlakte, oppervlakte zonder economisch rendabel gebruik,…).

In de onbebouwde belastbare oppervlakten zijn begrepen: weilanden, openluchtteelten, woeste gronden behorend tot het bedrijfscomplex, braakliggende delen van industriegronden, beboste terreinen behorende tot een bedrijfscomplex, niet-opgelegde of opgelegde groene zones in het kader van een vergunningsbesluit, sportterreinen en plantsoenen op de plaats van de bedrijfsvestiging. Deze opsomming is niet beperkend.

Natuurlijke personen die in de Kruispuntbank van Ondernemingen staan ingeschreven met de hoedanigheid van ‘onderneming onderworpen aan btw’, ‘handelsonderneming’, ‘niet-handelsonderneming naar privaat recht’ en/of ambachtsman’ worden meegerekend tot de zelfstandigen bedoeld in artikel 3.

Een zelfstandige of een vennootschap van wie de beroeps- of bedrijfsdoeleinden uitsluitend een ambulant karakter hebben, heeft een belastbare vestiging op het adres van zijn/haar in de gemeente gelegen maatschappelijke zetel of verblijfplaats (waar in het kader van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden de opslag van goederen of materiaal, de voorbereiding, de planning, de organisatie, de administratieve ondersteuning of het beheer in de ruimste zin gebeurt of kan plaatsvinden).

Zowel rechtspersonen die vallen onder het toepassingsgebied van de vennootschapsbelasting als rechtspersonen die een winstoogmerk hebben, maar niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting, worden meegerekend tot de vennootschappen bedoeld in artikel 3.

Vestigingseenheden waarvoor een bedrijf een inschrijving heeft in de Kruispuntbank van Ondernemingen, worden meegerekend tot de vestigingen bedoeld in artikel 3.

Bij een tijdelijke onderbreking van de werkzaamheden, bij een inactiviteit of zolang de vereffening van een vennootschap niet afgesloten is, blijft de hoedanigheid van belastingplichtige verder bestaan.

Een aanpassing van de gegevens van de (v)KBO na het verstrijken van de bezwaartermijn wordt aanzien als een onnauwkeurige aangifte. Retroactieve aanpassingen van de gegevens in de (V)KBO hebben geen impact op de belastingtoestand van kohieren waarvan de bezwaartermijn verstreken is.

Wanneer retroactieve aanpassingen aan de gegevens van de (V)KBO gebeuren nadat de invordering aan de gerechtsdeurwaarder is overgedragen, zijn alle kosten van de gerechtsdeurwaarder ten laste van de belastingplichtige.

Elke belastingplichtige wordt geacht over een belastbare vestiging te beschikken, waarvoor minstens de minimumbelasting verschuldigd is.

Ook wanneer een maatschappelijke zetel of vestiging niet als zodanig in de Kruispuntbank van Ondernemingen staat geregistreerd op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands, mag de gemeente toch een belasting heffen, op voorwaarde dat uit geldige bewijsmiddelen blijkt dat de zetel of vestiging in werkelijkheid wel binnen Puurs-Sint-Amands is gevestigd.

De leden van een feitelijke vereniging zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar. Het feit dat in de loop van het aanslagjaar een natuurlijke persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige beëindigt, een vennootschap ophoudt te bestaan, de werkzaamheden met een geringe frequentie worden uitgevoerd, de belastbare oppervlakte vermindert en/of een belastbare vestiging wordt gesloten, heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering.

Wanneer de oprichting van een bedrijf kadert in de voortzetting onder een gewijzigde ondernemingsvorm van een ander bedrijf of voortvloeit uit een inbreng door, een (verrichting gelijkgesteld met een) fusie met een (verrichting gelijkgesteld met een) splitsing van een ander bedrijf, vangt – in afwijking van het eerste lid – de termijn van 12 maanden aan op de eerste dag volgend op de eerste inschrijving door dat ander bedrijf.

Artikel 5: Berekeningsgrondslag en tarieven

De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar.

5.1. Gezinnen/alleenstaanden:

-          € 60

5.2. Bedrijven:

-          €  65 tot 100 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 100 m² tot 500 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

 € 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 500 m² tot 1.000 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 500 m² tot 1.000 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 1.000 m² tot 5.000 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 500 m² tot 1.000 m²

0,35 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 1.000 m² tot 5.000 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 5.000 m² tot 10.000 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 500 m² tot 1.000 m²

€ 0,35 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 0,50 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 5.000 m² tot 10.000 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 10.000 m² tot 50.000 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 500 m² tot 1.000 m²

€ 0,35 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 0,50 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 5.000 m² tot 10.000 m²

€ 0,65 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 10.000 m² tot 50.000 m²

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 50.000 m² worden belast op basis van € 65 voor de eerste 100 m², verhoogd met:

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 100 m² tot 500 m²

€ 0,30 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 500 m² tot 1.000 m²

€ 0,35 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 1.000 m² tot 5.000 m²

€ 0,50 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 5.000 m² tot 10.000 m²

€ 0,65 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven de 10.000 m² tot 50.000 m²

€ 0,75 per m² voor de schijf van de oppervlakte boven 50.000 m²

Artikel 6: Vrijstelling

Zijn van deze belasting vrijgesteld, voor zover aan de vrijstellingsmodaliteiten is voldaan op 1 januari van het aanslagjaar de gezinnen die bij toepassing van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het bevolkingsregister en vreemdelingenregister enkel een referentieadres op het gemeentelijk grondgebied hebben.

Artikel 7: Vermindering

§1. In afwijking van het bepaalde in artikel 5.1  zullen de personen die zowel krachtens artikel 4.1. als krachtens artikel 4.2., hetzij persoonlijk, of in de hoedanigheid van zaakvoerder of bestuurder van de rechtspersoon voor dezelfde vestiging belastingplichtig zijn omdat zij deze vestiging zowel als woonruimte als, geheel of gedeeltelijk, als bedrijfsruimte gebruiken, een belasting verschuldigd zijn van € 20.

§2. In afwijking van het bepaalde in artikel 5.1, krijgen gezinnen waarvan minstens één gezinslid (niet cumulatief) in aanmerking komt voor een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering op 1 januari van het  belastingjaar een toelage conform het toelagereglement vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit; deze toelage wordt indien de gegevens gekend zijn, automatisch verrekend in het aanslagbiljet algemene gemeentebelasting.

§3. In afwijking van het bepaalde in artikel 5.1, krijgen alleenstaanden (situatie op 1 januari van het belastingjaar) een toelage conform het toelagereglement vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit; deze toelage wordt indien de gegevens gekend zijn, automatisch verrekend in het aanslagbiljet algemene gemeentebelasting;

§4. In afwijking van het bepaalde in artikel 5.2. gelden voor de land-, bos- en tuinbouwondernemingen én openluchtrecreatieve bedrijven volgende heffingen:

-          € 75 per vestiging met een oppervlakte tot 10 ha;

-          Ondernemingen met een oppervlakte van meer dan 10 ha worden belast op basis van € 75 voor de eerste 10 ha, verhoogd met € 2,50 per bijkomende ha of gedeelte van een ha.

§5. In afwijking van het bepaalde in artikel 5.2. gelden voor maatwerkbedrijven volgende heffingen: 

-         50% van de vooropgestelde tarieven

Deze verminderingen kunnen niet gecumuleerd worden.

Artikel 8: Aangifteplicht

§1. De belastingplichtigen, vermeld in artikel 4.2, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 juni van elk aanslagjaar aangifte te doen van hun vestigingen op het grondgebied van de gemeente.  Deze aangifte moet worden ingediend op volgend adres: Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands of via volgend e-mailadres: belastingen@puursam.be.

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan zowel fysiek als digitaal worden aangevraagd op bovengenoemd (e-mail)adres.

De belastingplichtigen die geen formulier zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan de gemeente de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van deze belasting en dit uiterlijk binnen dezelfde termijn.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.

§2. Bij wijziging van de belastbare toestand in de loop van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige, uiterlijk op 31 maart van het daaropvolgende dienstjaar, een bijkomende aangifte indienen met de vermelding van de voor de aanslag gewijzigde gegevens.

§3. Tevens moet de belastingplichtige, vermeld onder art. 4.2, binnen de maand uit eigen beweging aangifte doen bij de in artikel 8 §1 vermelde dienst van elke verandering in de uitbating, zoals bijvoorbeeld:

  • elke nieuwe of bijkomende vestiging in de gemeente Puurs-Sint-Amands; 
  • elke wijziging van de beschikbare oppervlakte, in principe dus elke verwerving of vervreemding van onroerend goed, elk begin of einde van huur, pacht, en elke andere wijze waardoor de beschikbare oppervlakte op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands wijzigt;
  • de definitieve stopzetting van bedrijf, handelszaak of vrij beroep in de gemeente Puurs-Sint-Amands;

Deze opsomming is niet limitatief.

Artikel 9: Controlemiddelen

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen.  De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.

Artikel 10: Ambtshalve belasting

Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftetermijn vermeld in artikel 8, kan de gemeente de belasting ambtshalve vestigen op basis van de gegevens waarover ze gemeente beschikt.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen vanaf de ontvangst van de kennisgeving om zijn opmerkingen voor te dragen. De kennisgeving wordt geacht te zijn ontvangen op de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de kennisgeving.

Artikel 11: Wijze van invordering

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 12: Betalingstermijn

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 13: Administratieve geldboete

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan aan de belastingplichtige een administratieve geldboete van 250 euro worden opgelegd, bijvoorbeeld aan de belastingplichtige die niet conform artikel 8 van dit belastingreglement de aangifteplicht heeft vervuld. 

Het bedrag van de administratieve boete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.

Artikel 14: Verwijzingsregel

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Artikel 15: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Huidig belastingreglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 15 december 2025, is van toepassing op de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.