Terug
Gepubliceerd op 18/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 15/12/2025 - 20:00

Retributiereglement inname openbare ruimte bij privatief gebruik - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Aanleiding

De gemeenteraad van 19 december 2022 heeft het belastingreglement inname van openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik vastgesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.  

Aangezien alle innames van de openbare ruimte vervat zitten in een retributiereglement wordt voorgesteld om dit belastingreglement om te vormen naar een retributiereglement.

Door het verlenen van een vergunning aan de aanvrager verstrekt de gemeente immers een prestatie, waardoor een kostendekkende vergoeding dient betaald te worden. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017,  artikelen 40 en 41 en artikel 177 (invordering) en latere wijzigingen;

Regelgeving: 
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;  

  • Algemeen Bestuurlijke Politieverordening, zoals vastgesteld door de gemeenteraad;

Feiten, context en argumentatie

Het innemen van de openbare ruimte vergt inspanningen van de gemeentelijke diensten en de politiediensten. Zo wordt onder andere nagekeken of deze inname hinderlijk is voor de mobiliteit. Wanneer dit zo is, worden er maatregelen genomen. Er dient opgevolgd te worden of de inname van de openbare ruimte gebeurt volgens de afspraken. 

Inname van de openbare ruimte zorgt voor overlast. Daarom is het aangewezen dat de gemeente een retributie heft op de inneming van de openbare ruimte enerzijds om de kosten inzake administratie en toezicht minstens gedeeltelijk te drukken en anderzijds om deze inname in tijd en ruimte te beperken en op die manier de overlast tot een minimum te herleiden.  

De burger doet zijn aanvraag via het vergunningsplatform Eaglebe. Na aanvraag van de periode van inname zal een vergunning worden verstrekt en dient tot betaling overgegaan te worden. Dit reglement is uitgewerkt om de verwerking via Eaglebe te ondersteunen. Teneinde de tijdige en correcte verwerking mogelijk te maken, zijn enkele termijnen noodzakelijk, zoals bepaald in het reglement inname openbare ruimte in geval van privatief gebruik.

De retributie is verschuldigd op de periode vermeld in de vergunning en niet op de werkelijke inname. Dit is om praktische redenen noodzakelijk en om omwille van controleerbaarheid. De enige afwijking hierop is het verschuiven van de vergunde periode en dan enkel wanneer de afwijking tijdig werd doorgegeven. 

De tarieven worden verdubbeld wanneer er geen vergunning of verlenging van de vergunning werd aangevraagd. Bij afwezigheid van een aanvraag, kan het bestuur de impact van deze inname niet vooraf inschatten op overlast en kunnen er ook geen maatregelen worden genomen. De vaststelling van een niet vergunde inname van de openbare ruimte zorgt ervoor dat er onmiddellijk dient te worden opgetreden. De inname van de openbare ruimte kan namelijk zorgen voor een hinderlijke en soms zelfs een gevaarlijke impact op de mobiliteit en/of omgeving. Wanneer er geen verschil zou zijn tussen het vooraf aanvragen en het niet vooraf aanvragen, is de kans reëel dat sommige personen geen vergunning zullen aanvragen, de openbare ruimte innemen en een afwachtende houding aannemen. Het niet vooraf aanvragen zorgt voor hogere inspanningen van het bestuur, waardoor een hogere vergoeding aangewezen is.  

Om het retributiereglement praktisch te houden, wordt de inname van de openbare ruimte voor één dag vrijgesteld van retributie en de aanvraag dient ook via het platform te gebeuren. Zo is de gemeente op de hoogte van de inname omwille van eventuele conflicten met andere innames, kan deze bijgestuurd worden omwille van veiligheidsredenen en kan de te plaatsen signalisatie opgelegd worden. Het is immers wettelijk verplicht om bij een inname van de openbare ruimten de juiste verkeersborden te voorzien om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement vast te stellen voor de aanvragen inname openbare ruimte die worden ingediend met ingang van 1 januari 2026.

Financiële weerslag

De inkomsten zijn opgenomen in het meerjarenplan onder budgetsleutel 0020-00/73610000.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Reinhilde Goossens, Linda Caluwaerts, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Jorden Dewachter, Eva Peleman, Jelien De Laet, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Anne De Ron, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Patrick Pauwels, Jürgen Buyst, Luk Ceurvelt, Reinhilde Goossens, Robbe Cooremans, Giselle Vissers, Ine Schokkaert, Sander Schokkaert, Eva Peleman, Jelien De Laet
Onthouders: Jan Van Camp, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Jorden Dewachter, Marleen Vos, Joos Wauters, Erwin Mertens, Kristina Galestian, Toon Vandendriessche
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 9 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand retributiereglement inzake inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privatief gebruik vast:

Artikel 1: Opheffing  

Het raadsbesluit van 19 december 2022, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van belastingen inname openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik wordt blijft van toepassing voor aanvragen die werden ingediend vóór 1 januari 2026, maar wordt opgeheven voor aanvragen die worden ingediend vanaf 1 januari 2026.  

Artikel 2: Definities 

Voor de definities wordt verwezen naar het reglement inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privatief gebruik, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 15 december 2025.

Artikel 3: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Voor een termijn van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie gevestigd op de aanvragen met betrekking tot de inname van de openbare ruimte in geval van tijdelijk privatief gebruik ten laste van diegenen die een deel van de openbare ruimte afsluiten of laten afsluiten en die deze inname niet op een andere manier dienen te betalen.

Artikel 4: Retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de rechtspersoon of natuurlijke persoon die een aanvraag indient vanaf 1 januari 2026 voor een vergunning voor de inname van de openbare ruimte of een verlenging aanvraagt van een vergunning voor de inname van de openbare ruimte.  Indien de aanvrager van de vergunning een derde partij aanduidt om in zijn plaats de retributie te voldoen, moet het schriftelijk akkoord van deze derde partij worden toegevoegd bij de indiening van het werfsignalisatiedossier. De aanvrager en de door hem aangeduide partij zijn hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot het betalen van de retributie. Indien geen aanvraag werd ingediend, zal de retributie ambtshalve gevestigd worden lastens de rechtspersoon of natuurlijke persoon die de openbare ruimte inneemt en als deze niet gekend is, lastens de eigenaar(s) van het perceel waar de werken worden uitgevoerd. 

De bouwheer is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Artikel 5: Tarieven 

De retributies wordt als volgt vastgesteld: 

5.1. Gewone procedure:

  • inname van de openbare ruimte vanaf de tweede dag: 0,50 euro/m² per dag;
  • voor het afsluiten van de openbare ruimte waardoor er geen doorgaand vervoer mogelijk is of de openbare ruimte niet bereikbaar is, komt er 50 euro per dag bij dat er geen doorgaand verkeer mogelijk is of de openbare ruimte niet bereikbaar is. Dit tarief is van toepassing vanaf dag 1.
  • de tarieven worden verdubbeld wanneer er vooraf geen aanvraag werd gedaan voor de inname van het openbaar domein;
  • de retributie wordt gebaseerd op het aantal aangevraagde dagen. Terugbetaling van de retributie in verhouding tot het aantal niet gebruikte dagen is niet mogelijk. 
  • een deel van een dag wordt als volledige dag beschouwd. 
5.2. Spoedprocedure:
  • Bij beperkte impact (5 tot 2 werkdagen vóór inname): 30 euro per aanvraag;
  • Bij grote impact (20 tot 5 werkdagen voor de inname): 100 euro per aanvraag;
Artikel 6: Vrijstelling 

Van de retributie worden vrijgesteld:   

  • het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen;
  • het herbouwen van door brand of natuurramp vernielde of beschadigde gebouwen;
  • werken uitgevoerd door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, en de werken van water-, gas- of elektriciteitsmaatschappijen;
  • werken uitgevoerd door scholen en vzw’s uit de non-profit-sector;
  • terrassen voor horeca;
In bovenstaande gevallen dient, ondanks de vrijstelling, wel de aanvraag van inname te gebeuren volgens artikel 5.1 van het reglement inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privaat gebruik, zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

De voertuigen, waarvoor een retributie werd betaald overeenkomstig dit reglement worden niet meer aangesproken in het kader van de retributiereglementen op het betalend parkeren of het parkeren in zones met een beperkte parkeertijd, mits het zichtbaar aanbrengen van hun vergunning. 

Artikel 7: Wijze van inning  

De retributies worden geïnd door betaling via het platform (Eaglebe) of door middel van een factuur, indien de aanvrager niet beschikt over de mogelijkheid om digitaal te betalen.

Artikel 8: Invordering 

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het Decreet over het lokaal bestuur, geschieden.  

Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking

Dit retributiereglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 15 december 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 tot en met 288 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.