De gemeenteraad heeft in vergadering van 19 december 2022 het reglement inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privaat gebruik vastgesteld met ingang van 23 december 2022.
Kleine wijzigingen aan dit reglement dringen zich op.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt dagelijks geconfronteerd met privatieve innames van de openbare ruimte.
Om deze innames te kunnen toestaan, is er een reglementering nodig, zodat diegene die een inname wenst aan te vragen weet aan welke voorwaarden hij zich moet houden.
Tevens werd een aanvraagprocedure uitgewerkt, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone en een spoedprocedure.
Een spoedprocedure biedt de mogelijkheid om sneller een vergunning te verkrijgen dan de gebruikelijke termijnen zijnde 5 werkdagen voor innames met een beperkte impact en 20 werkdagen bij innames met een grote impact.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privatief gebruik opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement m.b.t. de inname openbare ruimte in geval van tijdelijk privaat gebruik vast:
Artikel 1. Doel
Dit reglement heeft tot doel een regeling vast te leggen voor de inname van de openbare ruimte omwille van o.a. bouw- en verbouwingswerken, verhuizingen, terrassen voor horeca,…. De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt immers dagelijks geconfronteerd met privatieve innames van de openbare ruimte. Om deze innames te kunnen toestaan, is er een reglementering nodig, zodat diegene die een inname wenst aan te vragen weet waaraan hij zich moet houden en waarbij een aantal voorwaarden voor de innames worden vastgelegd.
Artikel 2. Definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
Openbare ruimte: alle goederen in het bezit van een openbaar rechtspersoon, beheerd door een bestuurlijke overheid en toegankelijk voor het publiek, zoals bv. voet- en fietspaden, parkeerruimte, al dan niet afgebakend en de groene ruimten, wandelpaden, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg.
Inname: elk privatief gebruik van de openbare ruimte ongeacht of dit gebruik onderworpen is aan een toelating of een vergunning wat de reden is van het gebruik of de wijze van het gebruik. Het gebruik kan zowel betrekking hebben op het domein onder, op en boven de begane grond.
Inname met beperkte impact: innames met beperkte impact van de openbare ruimte (op voetpad, fietspad of rijbaan) die gepaard gaan met de inname op of naast de openbare ruimte door (niet-limitatieve opsomming):
- een container die geen deel uitmaakt van een werfzone, m.u.v. een bureelcontainer;
- een stelling;
- een puinvuilzak;
- een verhuis met of zonder ladderlift;
- ceremoniewagens voor feestelijkheden;
- tijdelijke laad- en loszone;
- kleine werken van de gemeente en nutsmaatschappijen beperkt in tijd en omvang;
- mobiele werven kleine werken (bestelwagen met atelierruimte)
- generator;
- andere, …
Inname met grote impact: dit is elke inname van de openbaar weg (voetpad, fietspad of rijbaan) die gepaard gaat met een inname op of naast de openbare ruimte en die omvangrijker is dan de innames met beperkte impact, met name: (niet-limitatieve opsomming):
- bouwwerven en vaste bouwkranen;
- heraanleg straten;
- infrastructuurwerken;
- (seizoensgebonden) terrassen voor horeca;
Deze inname is mogelijks onderhevig aan bijkomende bepalingen in vigerende reglementen.
Artikel 3. Doelgroep/toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands omwille van (niet-limitatief):
- bouw- en verbouwingswerken, meer specifiek containers, kranen, stellingen, …
- verhuizingen (liften)
- leveringen van grote pakketten
- nutswerken in opdracht van de gemeente of een nutsmaatschappij
- wegeniswerken
- parkeerverboden allerhande
- (seizoensgebonden) terrassen voor horeca;
Dit reglement is niet van toepassing voor doeleinden van commercieel belang in het kader van (niet-limitatief):
- spandoeken, aankondigingsborden die een gebeurtenis aankondigen
- plaatsen van ceremoniewagens op de openbare weg in geval van begrafenissen
- evenementen
Artikel 4. Voorwaarden
4.1. M.b.t. de vergunning:
Het is verboden om de openbare ruimte privaat in gebruik te nemen, tenzij de inname voldoet aan de bepalingen in dit artikel en vergund is.
De inname mag enkel gebeuren in de periode vastgelegd in de vergunning.
De inname kan toegelaten worden op voorwaarde dat volgende bepalingen worden nageleefd:
- Hogere regelgeving;
- Wegcode;
- Gemeentelijke reglementen;
- Algemeen Bestuurlijke Politieverordening;
- Voorwaarden specifiek bepaald in de vergunning;
Ingeval het een constructie betreft die een advies of vergunning van een hogere overheid vereist, dient de aanvrager rekening te houden met een bijkomende termijn voor het verkrijgen hiervan.
De burgemeester kan altijd strengere voorwaarden opleggen of afwijkingen toestaan.
Indien de inname op of langs een autosnelweg is moet er een vergunning bij het Agentschap Wegen en Verkeer aangevraagd worden.
De vergunning ‘inname openbare ruimte’ moet ten allen tijde voorgelegd kunnen worden en bij voorkeur zichtbaar aangebracht te worden bij de plaats van inname.
4.2. M.b.t. veiligheidsvoorwaarden:
In rangorde mogen deze weggebruikers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de inname:
- Hulpdiensten;
- Zwakke weggebruiker;
- Openbaar vervoer;
- Overige weggebruikers;
Er moet voor voetgangers een obstakelvrije loopweg worden voorzien.
De inname mag geen hinder vormen voor een vlotte en veilige ontruiming van achterliggende en nabij gelegen gebouwen. Ze mag eveneens geen gevaar opleveren voor personen en de hulpdiensten niet hinderen.
4.3. Inrichting van de inname:
De aanvrager zorgt zelf voor het plaatsen en wegnemen van de te plaatsen signalisatie, zoals opgelegd in de vergunning. De signalisatie dient geplaatst te worden minimum 24 uur voor de inname.
De in te nemen openbare ruimte en de onmiddellijke omgeving worden verondersteld in perfecte staat te zijn bij de aanvang van de inname. Behoudens uitdrukkelijk verzoek van de vergunninghouder wordt voorafgaandelijk geen tegenstelbare plaatsbeschrijving opgemaakt. Bij het einde van de inname kan de gemeente ter plaatse vaststelling doen van eventuele beschadiging of verontreiniging van de ingenomen oppervlakte. In geval van afwijking ten opzichte van de oorspronkelijke toestand is de vergunninghouder er toe gehouden de toegebrachte schade te herstellen of de aanwezige verontreiniging te verwijderen. Gebeurt dit niet, of is dit niet mogelijk, dan zal de herstelling, opkuis gebeuren door de gemeente of derden op kosten van de vergunninghouder.
Ingeval van innames met grote impact zal de aanvrager de buurt binnen een afstand van 50 meter vanaf de uiterste punten van de inname één week voorafgaand aan de inname per brief op de hoogte brengen van de geplande inname en de eventuele bijhorende hinder. Een kopie van deze brief wordt gelijktijdig per e-mail aan de gemeente bezorgd via mobiliteit@puursam.be.
Onmiddellijk na het verstrijken van de vergunde termijn, het vervallen, opschorten of intrekken van de vergunning, moeten alle constructies (en signalisatie) volledig worden weggenomen en moet de openbare ruimte onmiddellijk hersteld worden in de staat waarin het zich bevond vóór de inname.
Wanneer er geen hinder meer is, de inname beëindigd is of de werken afgelopen zijn, dient de signalisatie onmiddellijk weggenomen te worden.
4.4. M.b.t. standaard oppervlakte:
Container: 3m x 7m
Parkeervak: 2,5m x 6m
4.5. Voorwaarden m.b.t. terrassen voor horeca:
De aanvrager blijft steeds verantwoordelijk voor ongevallen veroorzaakt door de aanwezigheid van dit terras op de openbare weg.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de uitbating van de terrassen en aansprakelijk voor de eventuele schade aan derden.
Een veilige en obstakelvrije doorgang voor voetgangers van 1,5 meter moet net zoals de toegang tot de huisdeur van de betroffen woningen of handelszaken steeds gegarandeerd zijn.
Doorgaand verkeer of de zichtbaarheid voor het verkeer mag niet gehinderd worden door parasols, terrasschermen, e.d.
In de rijrichting dienen er enkele reflectoren op de terrasconstructies aangebracht te worden om veiligheidsredenen.
De betroffen parkeerplaatsen die voor het terras worden gebruikt, worden in deze periode buiten dienst gesteld.
Het gemeentebestuur kan te allen tijde opdracht geven bij bepaalde evenementen en/of bij overmacht het volledige terras of bepaalde terraselementen te laten verwijderen. Alle elementen van het terras dienen dus makkelijk te demonteren en verwijderen te zijn.
In de winter dient de openbare ruimte effectief gebruikt te worden als terras. Het mag geen opslagruimte worden voor materiaal.
Het terras mag enkel geplaatst worden op de openbare ruimte of de openbare weg, bij voorkeur voor eigen handelszaak, maar kan indien voldoende gemotiveerd ook op andere locaties.
M.b.t. inrichting van het terras moet de aanvraag van de vergunning alle uitrustingen zoals daar zijn overdekkingen beplanting, vloeren, tafels, stoelen en ander meubilair, verlichtings- en verwarmingselementen, terrasschermen, … expliciet vermelden.
Enkel kwaliteitsvolle en duurzame elementen en materialen die esthetisch verantwoord zijn, zijn vergunbaar.
Volgende zaken mogen nooit op een terras geplaatst worden:
- Alle vormen van audio- en visuele toestellen, bijkomend mogen deze audio- en visuele toestellen niet van binnen in de horecazaak gericht worden naar de buiten gelegen terraszone;
- Tapinstallaties, braadspitten, BBQ-toestellen, … kortom alle installaties voor het voorbereiden van eten of schenken van dranken;
- Kabels en andere nutsvoorzieningen mogen niet lopen op of over de openbare weg of moeten veilig worden opgeborgen.
Plantenbakken zijn toegelaten op voorwaarde dat ze snel en eenvoudig te verwijderen zijn.
Er mag geen verbinding gemaakt worden tussen het terrasscherm en de parasol-luifel.
De vergunninghouder is verantwoordelijk voor een goed onderhoud van het horecaterras in het algemeen en de constructiedelen in het bijzonder. De gemeente kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij ongevallen op het terras.
Hij is tevens verplicht de onmiddellijke omgeving van het terras rein te houden en de nodige verzekeringen m.b.t. het terras af te sluiten. Een kopie van de polissen wordt door de vergunninghouder bezorgd aan de gemeente via mobiliteit@puursam.be.
Wanneer de vergunning afgelopen is dient de vergunninghouder het terrasmeubilair te verwijderen en op te bergen op privaat terrein.
4.6. Betalen van de retributie
De aanvrager van de vergunning is gehouden de retributie te betalen, zoals bepaald in het retributiereglement inname openbare ruimte in geval van privatief gebruik, zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 5. Procedure
5.1. Aanvraag van een vergunning:
Elke aanvraag voor een vergunning ‘inname openbare ruimte voor tijdelijk privaat gebruik’ moet door de aanvrager zelf aangevraagd worden bij de gemeente. Een aanvraag m.b.t. beperkte impact dient minimum 5 werkdagen voorafgaand aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn. Van deze termijn kan enkel uitzonderlijk worden afgeweken middels een spoedprocedure en dit ten laatste 2 werkdagen voor de gewenste inname.
Aanvragen m.b.t. nutswerken dienen minimum 10 werkdagen voorafgaand aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn.
Aanvragen die gepaard gaan met grote impact en aanvragen voor horecaterrassen dienen minimum 20 werkdagen voorafgaande aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn. Met uitzondering van de horecaterrassen, kan van deze termijn enkel uitzonderlijk worden afgeweken middels een spoedprocedure en dit ten laatste 5 werkdagen voor de gewenste inname.
Elke nieuwe aanvraag gebeurt door middel van het daartoe ter beschikking gesteld digitaal platform.
Bij de aanvraag van de vergunning voor de inname van het openbaar domein dient men onder andere melding te maken van:
De voorziene velden worden behoorlijk ingevuld en de aanvraag is vergezeld van alle nodige stukken zoals:
Na het indienen van de aanvraag wordt automatisch een ontvangstbevestiging verzonden naar de aanvrager.
5.2. Verlenging van een vergunning:
De aanvraag voor de verlenging van de vergunning kan uitsluitend door de oorspronkelijke aanvrager ingediend worden en dit minstens 5 werkdagen voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de verleende vergunning bij innames.
5.3. De beoordeling van de aanvraag:
Laattijdige, onvolledige, niet tijdig betaalde of aanvragen die niet ingediend worden via het digitaal platform worden onontvankelijk verklaard.
Elke aanvraag zal beoordeeld worden en is eventueel onderworpen aan de adviezen van de bevoegde diensten.
5.4. Afleveren van de vergunning:
De voorafgaande en schriftelijke vergunning van een inname wordt afgeleverd door de burgemeester voor de aspecten waarvoor hij bevoegd is en door het college van burgemeester en schepenen voor de aspecten waarvoor het college bevoegd is.
Na goedkeuring van de aanvraag krijgt een aanvrager een betalingsverzoek toegestuurd.
Na betaling van de retributie wordt de officiële vergunning op naam van de aanvrager afgeleverd.
Eens de vergunning werd afgeleverd, doch de inname wordt geannuleerd na de startdatum van de vergunning, zelfs wanneer er van de verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt, wordt de retributie niet meer terugbetaald.
Artikel 6. Controle, toezicht en sanctie
6.1. Controle en toezicht:
Zowel de politie als de bevoegde diensten oefenen toezicht uit op de naleving van huidig reglement en kunnen overtredingen vaststellen.
Alle innames of verkeersbelemmeringen die in strijd met huidig reglement en de vergunningen werden geplaatst of de veiligheid in het gedrang brengen, moeten op politiebevel of op bevel van de bevoegde diensten onmiddellijk worden verwijderd. Indien aan dit bevel geen gevolg wordt gegeven, zullen zij op kosten en risico van de vergunninghouder, hun eigenaars en/of gebruikers worden weggenomen overeenkomstig het retributiereglement voor de uitvoering van werken door derden. Bijkomend kan een gemeentelijke administratieve sanctie opgelegd worden zoals bepaald in de algemene bestuurlijke politieverordening.
6.2. Ontbreken van vergunning:
Bij vaststelling door de gemachtigd ambtenaar van een inname van de openbare ruimte zonder vereiste vergunning, ook al is de inname vergunbaar, zal er een vergunning opgemaakt worden en dit vanaf de vermoedelijke datum van inname.
Bij vaststelling door een gemachtigd ambtenaar van een inname van de openbare ruimte zonder vergunning, en de inname is niet dadelijk vergunbaar, dient de plaats onmiddellijk in de oorspronkelijke staat hersteld te worden en dit op eerste verzoek van de politie of gemachtigd ambtenaar. Indien de overtreder nalaat dit te doen, zal dit ambtshalve, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is, door de gemeente Puurs-Sint-Amands gebeuren. Alle kosten die hieruit voortvloeien, zullen worden teruggevorderd van de overtreder overeenkomstig het retributiereglement voor de uitvoering van werken door derden. Bijkomend kan een gemeentelijke administratieve sanctie opgelegd worden zoals bepaald in de algemene bestuurlijke politieverordening.
6.3. Meer-inname:
Indien de inname een meer-inname betreft, namelijk dat de reëel ingenomen oppervlakte groter is dan de vergunde oppervlakte, en de meer-inname dadelijk vergunbaar is, zal er een bijkomende vergunning aangevraagd worden door de aanvrager vanaf de datum van inname. Indien de meer-inname niet dadelijk vergunbaar is, moet de inname onmiddellijk teruggebracht worden tot de vergunde oppervlakte.
6.4. Intrekking vergunning:
De gemeente behoudt zich te allen tijde het recht om een vergunning in te trekken of aan te passen in functie van de concrete situatie en dit zonder dat er aanspraak kan gemaakt worden op de terugbetaling van de retributie of een deel ervan of op enige schadevergoeding van welke aard ook.
7. Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 15 december 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.