De gemeenteraad heeft in vergadering van 2 maart 2020 het reglement voor erkenning jaarmarktcomités en subsidiëring jaarmarkten vastgesteld met ingang van 15 maart 2020.
Enkele kleine wijzigingen dringen zich op.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Regelgeving
Het reglement omvat zowel de erkenning als subsidiëring en logistieke ondersteuning van jaarmarkten. De jaarmarktcomités worden eenmalig erkend voor de hele legislatuur. Op deze manier willen we continuïteit en administratieve vereenvoudiging stimuleren.
Uitgangspunt bij de subsidiëring is een reglement dat ruimte biedt om, naast de organisatie van een jaarmarkt, ook randactiviteiten te ondersteunen. Op die manier willen we met dit reglement, via randactiviteiten, extra inzetten op het versterken van de sociale cohesie in de verschillende leefgemeenschappen en de activiteitsgraad stimuleren tijdens de periode van de jaarmarkt.
Ook de grootte van de verschillende leefgemeenschappen wordt gewogen meegenomen in de financiële ondersteuning van de jaarmarktcomités.
Het reglement voorziet in drie subsidies: een basissubsidie, een leefgemeenschapssubsidie en een subsidie voor randactiviteiten.
De eerste twee subsidies worden voorzien als voorschot. De jaarmarktcomités hebben weinig financiële slagkracht om hun activiteiten te organiseren. De voorschotten maken het mogelijk om de directe kosten op te vangen.
Op deze manier hebben de verschillende jaarmarktcomités voldoende autonomie om het programma van de jaarmarkt volledig zelf in het vullen en eigen klemtonen te leggen. De subsidie voor randactiviteiten wordt berekend op het totaal aantal randactiviteiten georganiseerd tijdens de verschillende jaarmarkten.
De drie subsidies worden na het plaatsvinden van de jaarmarkt verantwoord in een werkingsverslag voorzien van de nodige financiële documenten.
Het reglement moedigt de bestaande jaarmarktcomités aan om te professionaliseren op het vlak van organisatiestructuur en verplicht hen tot het afsluiten van de nodige verzekeringen.
Voorgesteld wordt om het subsidiebedrag te actualiseren en nadien jaarlijks te indexering. De bijkomende middelen worden prioritair ingezet voor randactiviteiten, gezien hun positieve impact op het sociale weefsel van de leefgemeenschappen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement voor erkenning jaarmarktcomités en subsidiëring jaarmarkten opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2026.
De uitgaven zijn opgenomen in de meerjarenbegroting onder budgetsleutel 0500-00/64910000 - Subsidies aan erkende verenigingen voor jaarmarkten en kerstmarkten.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement met betrekking tot de erkenning van jaarmarktcomités en subsidiëring van jaarmarkten vast:
Artikel 1: Doel
De gemeente Puurs-Sint-Amands wil de traditie van jaarmarkten behouden en dit financieel en logistiek ondersteunen.
Artikel 2: Definities
Jaarmarkt: een jaarlijks terugkerende markt voor het verhandelen van goederen en/of vee. Een jaarmarkt kan vergezeld worden door een samenvallende kermis. De jaarmarkt legt de nadruk op lokale tradities.
Jaarmarktcomité: een erkend comité door college van burgemeester en schepenen.
Randactiviteiten: activiteiten die naast de organisatie van de jaarmarkt plaatsvinden en bijdragen tot de versterking van het jaarmarktgebeuren. De activiteiten hebben een socio-culturele insteek en kunnen plaatsvinden op meerdere dagen. Deze dagen zijn wel aaneensluitend gekoppeld aan de dag waarop de jaarmarkt plaatsvindt.
Artikel 3: Doelgroep en toepassingsgebied
Alleen de door het college van burgemeester en schepenen erkende jaarmarktcomités kunnen subsidies en logistieke steun ontvangen.
ERKENNING JAARMARKTCOMITES
Artikel 4: Erkenningsvoorwaarden jaarmarktcomités
Opdat een jaarmarktcomité kan erkend worden moet minstens aan volgende voorwaarden worden voldaan:
- bestaan minstens uit drie personen, bij voorkeur, verenigd in een vzw of feitelijke vereniging, die wonen op verschillende adressen in de leefgemeenschap waar de jaarmarkt plaatsvindt;
- wijzigingen in de samenstelling van de comités worden onmiddellijk gemeld via vrijetijdsloket@puursam.be;
- over een rekeningnummer beschikken;
- opgericht zijn door een privé-initiatief, zonder beroepsdoeleinden, winst- of handelsoogmerk;
Artikel 5: Procedure
5.1. Aanvraag
De aanvraag voor erkenning kan gebeuren vanaf 1 maart 2026 via een online invulformulier ‘Erkenning jaarmarktcomités’ dat terug te vinden is op de website van de gemeente of kan bekomen worden bij de balie (gemeentehuis).
5.2. Beoordeling en beslissing
De aangestelde ambtenaar beoordeelt de aanvraag en formuleert een advies aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college voor burgemeester en schepenen neemt de beslissing op basis van het advies van de aangestelde ambtenaar. De jaarmarktcomités worden uiterlijk 1 mei 2026, via e-mail op de hoogte gebracht van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
De erkenning van een jaarmarktcomité gebeurt eenmalig en blijft geldig voor de rest van de legislatuur.
5.3. Toekennen van voorschotten
Erkende jaarmarktcomités krijgen de basissubsidie en de leefgemeenschapstoelage vermeld in artikel 7 als voorschot. De voorschotten worden uitbetaald op het rekeningnummer van het jaarmarktcomité minstens 3 weken voor de aanvang van de jaarmarkt. De jaarmarktcomités verbinden zich ertoe de gemeente Puurs-Sint-Amands schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van hun bankrekeningnummer.
SUBSIDIES VOOR ERKENDE JAARMARKTCOMITÉS
Artikel 6 : Voorwaarden verlenen subsidie
De gemeente verleent de subsidies onder volgende voorwaarden:
- Nastreven van traditie in de lokale gemeenschap;
- Het versterken van het sociaal weefsel van de leefgemeenschap;
Artikel 7: Onderverdeling van de subsidie
De subsidie bestaat uit drie onderdelen: een basissubsidie, een leefgemeenschapssubsidie en een subsidie voor randactiviteiten:
| Jaar |
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Bedrag Randactiviteitensubsidie | 18.000 | 18.270 | 18.544 | 18.822 | 19.105 | 19.391 |
| Bedrag Basissubsidie | 7.000 | 7.105 | 7.212 | 7.320 | 7.430 | 7.541 |
| Bedrag Leefgemeenschapssubsidie | 5.000 | 5.075 | 5.151 | 5.228 | 5.307 | 5.386 |
Artikel 8: Procedure
8.1. Aanvraag randactiviteitensubsidie
Om van de randactiviteitensubsidie te kunnen genieten, is ieder erkend jaarmarktcomité verplicht om binnen de 30 dagen na de jaarmarkt volgende documenten over te maken aan de gemeente:
- het daartoe voorziene aanvraagformulier (randactiviteitensubsidie) dat kan bekomen worden via de website van de gemeente Puurs-Sint-Amands of via het vrijetijdsloket;
- een werkingsverslag met daarin een beschrijving van de randactiviteiten;
- een financieel verslag met de nodige bewijsstukken;
- kopie van de verzekeringspolis en het bijhorende polisnummer;
Alle gevraagde documenten kunnen worden opgeladen via het voorziene aanvraagformulier, dat terug te vinden is op de website van de gemeente.
8.2. Beoordeling
De aangestelde ambtenaar beoordeelt de randactiviteiten, via binnengekomen formulieren, door deze te toetsen aan de voorwaarden van dit reglement waarna deze een advies formuleert aan het college van burgemeester en schepenen.
83. Beslissing
Het college voor burgemeester en schepenen neemt de beslissing op basis van het advies van de aangestelde ambtenaar. De jaarmarktcomités worden via e-mail op de hoogte gebracht over de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
8.4. Uitbetaling
De basissubsidie en de leefgemeenschapssubsidie worden uitbetaald voor aanvang van de jaarmarkt conform artikel 5.3. De randactiviteitensubsidie zal uitgekeerd worden ten laatste 2 maanden na de laatste jaarmarkt van het desbetreffende jaar. Het jaarmarktcomité verbindt zich ertoe de gemeente Puurs-Sint-Amands schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.
LOGISTIEKE STEUN VOOR ERKENDE JAARMARKTCOMITÉS.
Artikel 9: Logistieke ondersteuning
Alle erkende jaarmarktcomités kunnen voor materiaal (inclusief podiumwagen) terecht bij de uitleendienst van de gemeente conform het huishoudelijk reglement het uitlenen van gemeentelijk materiaal. Aanvragen gebeuren via het digitaal platform.
Alle erkende jaarmarktcomités krijgen het verenigingstarief bij gebruik van gemeentelijke infrastructuur.
De reglementen met betrekking tot het uitlenen van gemeentelijke materialen het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur staan op de gemeentelijke website.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 10: Controle
Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgevoerd worden door een afgevaardigde of gevolmachtigde van het college van burgemeester en schepenen. Ingeval het jaarmarktcomité zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de drie subsidies.
Artikel 11: Betwisting
Het college van burgemeester en schepenen regelt de niet voorziene gevallen en beslecht in het geval van betwisting. Bezwaren moeten schriftelijk gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs geldt als bewijs.
Artikel 12: Sancties
De subsidies moeten steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze zijn toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dienen de drie subsidies terugbetaald te worden.
Het vaststellen van misbruiken kan leiden tot de uitsluiting van het betreffende jaarmarktcomité voor alle subsidies van het betreffende jaar.
Indien de jaarmarktcomités niet voldoet aan de contractuele of financiële verplichtingen tegenover de gemeente, kan het volledige subsidiebedrag worden verrekend.
Artikel 13: Opheffingsbepaling
Het reglement voor erkenning jaarmarktcomités en subsidiëring jaarmarkten, vastgesteld door de gemeenteraad van 2 maart 2020, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 14: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 15 december 2025, treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 t.e.m. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. Dit reglement wordt geëvalueerd, indien de noodzaak zich voordoet.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.