Terug
Gepubliceerd op 27/02/2025

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 24/02/2025 - 20:00 Raadzaal
  • Openbaar

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Ter kennis genomen
    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen gemeenteraadszitting 27 januari 2025 - Goedkeuring

        Goedgekeurd
    • Algemeen bestuur

      • Nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' - Definitieve goedkeuring

        Goedgekeurd

        Voor een nieuwe verkaveling gelegen aan Heiken in deelgemeente Sint-Amands is het aangewezen twee nieuwe straatnamen te voorzien.

        Na een bevraging van de lokale bewoners uit deelgemeente Sint-Amands werden de namen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' voorgesteld.

        In het boek 'De geschiedenis van Sint-Amands' vind je een hele uitleg over de landbouw en aangezien de te bebouwen zone lang in gebruik is geweest voor landbouw, zijn deze benamingen hier wel op hun plaats.

        'Castrumveld' is een verwijzing naar de Castrumhoeve, die gelegen was op het knooppunt Heiken, Smissen, Keten en Buisstraat en waarvan men schrijft dat deze hoeve waarschijnlijk aan de oorsprong van de bewoning in deze omgeving ligt.

        'Klaverveld' verwijst naar klaver als één van de teelten op de landbouwgrond in deze buurt. In de late middeleeuwen kreeg je afwijkingen op het drieslagstelsel en begon men met meer bezaaien van braakgrond o.a. voor stalvoeding (klaver en koolzaad), wat een extra oogst per jaar opleverde.
        Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' door de gemeenteraad volgt een openbaar onderzoek overeenkomstig de decretale bepalingen. De nieuwe straatnamen worden voor advies voorgelegd aan de Vrijetijdsraad.

        Op 16 december 2024 gaf de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de principiële goedkeuring aan de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld'.

        Van 23 december 2024 tot 22 januari 2025 liep er een openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren ingediend.

        Op 18 december 2024 werd de Vrijetijdsraad van de gemeente Puurs-Sint-Amands om hun advies gevraagd. Er werd geen advies ontvangen bijgevolg wordt dit als gunstig beschouwd.
         
        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' definitief goed te keuren.
      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • Emile Verhaeren Genootschap vzw - Voordracht kandidaat-bestuurders

          Goedgekeurd

          Er dient een nieuwe Raad van Bestuur verkozen te worden in de Emile Verhaeren Genootschap vzw. De huidige statuten van het Emile Verhaeren Genootschap vzw bepalen dat de gemeente een aantal kandidaat-bestuurders dient voor te dragen. De afvaardiging van de gemeente wordt samengesteld volgens het principe van de evenredige vertegenwoordiging van de politieke strekkingen.

        • Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw - Aanduiding vertegenwoordigers

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is lid van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw. In het kader van de nieuwe legislatuur is het nodig om nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de Algemene vergadering.

        • Toerisme Scheldeland vzw. Aanduiding vertegenwoordiger in de Algemene vergadering

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is lid van de vzw Toerisme Scheldeland.

          De vzw Toerisme Scheldeland is een toeristisch samenwerkingsverband tussen 28 steden & gemeenten, de 2 provinciale toeristische organisaties Toerisme Oost-Vlaanderen vzw en Toerisme Provincie Antwerpen apb, 6 lokale VVV's en 2 bovenlokale toeristische organisaties.

          Elk lid zetelt in de Algemene Vergadering. Eén (1) vertegenwoordiger wordt aangeduid door de stad, gemeente of organisatie* en de beslissing hiervan wordt t.a.v. de voorzitter aan de vzw bezorgd. Toerisme Scheldeland stelt geen specifieke voorwaarden met betrekking tot de vertegenwoordiging.

          Statutair is bepaald dat er minstens 2 Algemene Vergaderingen per jaar plaatsvinden. Een eerste keer in het eerste semester van het boekjaar, een tweede keer in het vierde kwartaal. 

        • Blijdorp III - Aanduiding vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en raad van bestuur

          Goedgekeurd

          Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de dienstverlenende verenigingen onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden. Het is nodig een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden.

        • Gemeentelijke Holding NV in vereffening - Aanduiding vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

          Goedgekeurd

          De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden. 

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening aan te duiden voor deze legislatuurperiode.

        • Poolstok cvba - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger

          Goedgekeurd

          De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden. 

          Zo wordt de gemeenteraad gevraagd een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok cvba aan te duiden voor deze legislatuurperiode.

        • Centrum voor basiseducatie - Aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor het Centrum voor basiseducatie aangeduid te worden. 

        • Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering

          Goedgekeurd

          De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden. 

          Zo wordt de gemeenteraad gevraagd een vertegenwoordiger met plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de V.V.S.G. aan te duiden voor deze legislatuurperiode. 

        • Cipal - Aanduiding vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

          Goedgekeurd

          Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de dienstverlenende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur. Het is nodig een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden. 

        • Isvag - Voordracht kandidaat-bestuurder en vertegenwoordiger algemene vergadering

          Goedgekeurd

          Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
          Op deze eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.

        • Fluvius Zenne-Dijle - Aanduiding afgevaardigde voor de algemene vergadering - Voordracht kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) - Voordracht voor de raad van bestuur Fluvius Zenne-Dijle

          Goedgekeurd

          Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
          Op deze eerste algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur, van de regionale bestuurscomités en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.

        • vzw Nationaal Park Scheldevallei - Aanduiding vertegenwoordiger en lid bestuursorgaan

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een vertegenwoordiger op de algemene vergadering en een lid van het bestuursorgaan van de vzw Nationaal Park Scheldevallei aangeduid te worden.

        • Vereniging Voor Openbaar Groen - Aanduiding vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Vereniging voor openbaar groen (VVOG) aangeduid te worden.

        • Bosgroep Antwerpse gordel vzw - Aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor Bosgroep Antwerpse Gordel vzw aangeduid te worden. 

        • De Vlaamse Waterweg nv - Aanduiding vertegenwoordiger voor de algemene vergadering

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor De Vlaamse Waterweg aangeduid te worden.

        • Polder Scheldeschorren-Noord - Aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor Polder Scheldeschorren-Noord aangeduid te worden. 

        • Polder Vliet en Zielbeek - Aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor Polder Vliet en Zielbeek aangeduid te worden. 

        • Woonveer Klein-Brabant - Aanduiding vertegenwoordiger

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor de algemene vergadering van Woonveer Klein-Brabant aangeduid te worden.

        • Woonveer Klein-Brabant - Voordracht bestuurders

          Goedgekeurd

          N.a.v. een nieuwe legislatuur dienen er nieuwe bestuurders voor Woonveer Klein-Brabant aangeduid te worden.

        • Woonveer Klein-Brabant - Toewijzingsraad - Aanstelling vertegenwoordigers

          Goedgekeurd

           N.a.v. de nieuwe legislatuur dienen er voor de toewijzingsraad van Woonveer Klein-Brabant vertegenwoordigers aangeduid te worden.

        • Kiemkracht vzw - Aanstelling vertegenwoordigers

          Goedgekeurd

          Bij het begin van de legislatuur dienen vertegenwoordigers te worden aangesteld voor de algemene vergadering van Kiemkracht vzw.

        • Pidpa - Aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering

          Goedgekeurd

          Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
          Op de eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden.

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa en het is nodig om voor de komende legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering aan te stellen.

        • Pidpa - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 28 maart 2025 - Goedkeuring verlenging - Goedkeuring statutenwijziging

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa. 

          Pidpa vraagt de gemeente akkoord te gaan met de voorgestelde verlenging van Pidpa en met de voorgestelde statutenwijziging en vraagt om tevens een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Pidpa aan te duiden. 

        • Fluvius Zenne-Dijle - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 24 maart 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 24 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • IGEMO - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 28 februari 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 24 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 28 februari 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • ISVAG - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 27 maart 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van ISVAG die op 27 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Creat Services dv - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 9 december 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Creat Services dv die op 25 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Cipal - Mandaat vertegenwoordiger op de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 4 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene ver­gadering van Cipal die op 31 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

        • Blijdorp III - Mandaat vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 25 maart 2025

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 10 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Blijdorp III die op 25 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

    • Financieel beheer

      • Belastingen, retributies, reglementen

        • Retributiereglement betalend parkeren - Vaststelling

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op het betalend parkeren vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

          Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.

          Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025. 

          Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX  van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.   

          Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.

          Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken.

          Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement betalend parkeren opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025.

        • Retributiereglement op het parkeren in zones met beperkte parkeertijd - Vaststelling

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

          Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.

          Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren, wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025. 

          Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX  van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.   

          Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.

          Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken. 

          Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.    

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025. 

    • Ruimte

      • Leefomgeving

        • Reglement bebloemingswedstrijd - Vaststelling

          Goedgekeurd

          Mensen voelen zich veiliger en gelukkiger in propere en groene omgevingen. Wanneer deze nog opgefrist worden door kleurige bloemen is de beleving nog een stuk beter. Zelf zet de gemeente straten en pleinen in de bloemen met bloembakken, bloemenmanden en bloementorens. 

          Sinds 2023 organiseert de gemeente een wedstrijd om de bewoners aan te zetten de straten van de gemeente nog meer op te fleuren. Na de geslaagde edities van 2023 en 2024 wil de gemeente deze wedstrijd opnieuw organiseren. 

          Aan deze bebloemingswedstrijd kunnen bewoners en samenwerkingsprojecten van Puurs-Sint-Amands deelnemen. De eerste 50 inschrijvers mogen meedingen. Zij kiezen één van de vier categorieën waaraan zij zullen deelnemen. De wedstrijd wordt gehouden in de periode van 1 mei tot en met 15 september. Tijdens deze periode gaat een onafhankelijke jury twee keer langs bij alle deelnemers en wordt er gequoteerd op een aantal criteria. De winnaars van deze wedstrijd zijn de drie hoogst gerangschikten binnen elke categorie. Zij zullen een prijs in de wacht slepen. In het najaar wordt een officiële prijsuitreiking georganiseerd waarvoor de pers zal uitgenodigd worden. 

          De voorwaarden van deze wedstrijd worden in een reglement opgenomen. 

          De nieuwigheden die opgenomen zijn in dit reglement betreffen: 

          - inschrijven is voortaan voor 1 mei van het lopende jaar; 

          - de categorie 4 'Omgeving bedrijfsgebouwen en handelspanden' wordt vervangen door 'samenwerkingsprojecten';

          - voortaan dient het project niet langer 'nieuw' te zijn; een opfrissing volstaat;  

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de bebloemingswedstrijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 maart 2025.   

        • Wijziging rooilijnplan - OV 2024 415 - wegtracé t.h.v. Wolfstraat - Walsingen - Liezelbroek - Liezele-Dorp

          Goedgekeurd

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de percelen gelegen t.h.v. het wegtracé van de  Dendermondsesteenweg (buurtweg nr.29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de rooilijnplan ter plaatse van de Wolfstraat opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

        • Zaak der wegen - OV 2024 415 - wegtracé t.h.v. Wolfstraat - Walsingen - Liezelbroek - Liezele-Dorp

          Goedgekeurd

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de weg- en rioleringswerken t.h.v. Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van een rooilijnplan en van gemeentewegen ter plaatse van het wegtracé Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

        • Zaak der wegen / OV 2024 315 - Vaststelling rooilijn Groenstraat

          Goedgekeurd

          Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024131249 / OV 2024 315) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Molenheide 2, 3e afdeling, sectie B nr. 234/P.

          In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Groenstraat opgenomen.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 12/12/2024 tot en met 10/01/2025.

          Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

        • Partiële bevoegdheidsoverdracht restafval site Livita (Winkelveld 28) aan Ivarem - Intrekking

          Goedgekeurd

          Bij de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2025 werd een partiële bevoegdheidsoverdracht van de gemeente aan IVAREM voor de ophaling van het restafval van de site “Livita Puurs” met adres Winkelveld 28A t.e.m. 28E goedgekeurd.

          Het is aangeraden dat het voormalige Triamant-woonproject, dat nu beheerd wordt door vastgoedontwikkelaar Imoya, gebruik maakt van ondergrondse of semi-ondergrondse containers voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Dit zou vermijden dat er op de dag van de afvalophaling een honderdtal huisvuilzakken buiten staan, met een risico op overlast tot gevolg. De beslissing dient ingetrokken te worden omdat er noodzakelijke informatie ontbrak in het besluit.

    • Ondersteuning

      • ICT

        • Raamovereenkomst van de gemeente Kampenhout voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software - Goedkeuring toetreding/afname

          Goedgekeurd

          De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst afgesloten voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.

          Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.

          Het lastenboek vermeldt: "...De gemeente Kampenhout treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de wet overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten, hierna genoemd 'klanten': lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW ’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, vzw’s ... niet-limitatieve lijst) in Vlaanderen...".

          De gemeente Puurs-Sint-Amands kan als gemeentebestuur toetreden én gebruik gemaakt van deze raamovereenkomst.

          De schaalgrootte van deze raamovereenkomst laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

          De raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van vier jaar, met mogelijke verlengingen van tweemaal één jaar. De overeenkomst is gestart op 6 maart 2023 en loopt tot en met 5 maart 2027, met de mogelijkheid om nadien elk perceel te verlengen met tweemaal één jaar.

          De opdracht omvat vier percelen:

          • perceel 1: infrastructuur: alle mogelijke passieve elementen en ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het IP netwerk (bekabeling, racks, kasten, sensoren, inrichting serverruimte, specifieke software diensten in functie van monitoring passieve infrastructuur, smart building toepassingen...);
          • perceel 2: netwerk en security: alle mogelijke actieve elementen, ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het netwerk en de beveiliging ervan (switches, AP’s, firewalls, security, hardware/software...);
          • perceel 3: software & diensten: alle mogelijke software, ondersteunende en uitvoerende diensten die nodig zijn voor de dagelijkse werking, communicatie of in functie van dataretentie en bedrijfscontinuïteit;
          • perceel 4: procesautomatisering: alle mogelijke oplossingen en diensten in functie van procesautomatisering.

          Deze percelen werden reeds gegund aan volgende firma's:

          • perceel 1: Netconnect bvba, Vierselbaan 34, 2240 Zandhoven;
          • perceel 2: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
          • perceel 3: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
          • perceel 4: Semper Fi It Solutions, Brusselstraat 51, 2018 Antwerpen.

          Voorgesteld wordt om de instap in deze reeds gegunde raamovereenkomst goed te keuren. Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

          De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.

        • Raamovereenkomst van CREAT aankoopcentrale 'Telecom - vaste telefonie en data - maart 2021' voor het afnemen van telecommunicatiediensten waaronder vaste telefonie en vaste datacommunicatie - Goedkeuring toetreding/afname

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

          CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Telecom - vaste telefonie en data - maart 2021' gepubliceerd op 29 november 2019 en afgesloten voor een periode van zeven jaar. De overeenkomst is gestart op 11 maart 2021 en loopt tot 10 maart 2028.

          Deze raamovereenkomst omvat het afnemen van telecommunicatiediensten waaronder vaste telefonie en vaste datacommunicatie (incl. mobiele intranet datacommunicatie voor M2M en privé-telefoniesystemen):

          • een breed gamma vaste telefoniediensten, marketingnummers, vaste datacommunicatie;

          • een corporate PBX of telefoniecentrale (hosted/virtueel PBX, hosted/virtueel IP PBX), hetzij on premise hetzij virtueel (cloud PBX) voor entiteiten van 5 tot 1500 medewerkers Dit wordt steeds opgezet voor een periode van 5 jaar;

          • een selfservice mobiel M2M-platform voor telemetrie/OT toepassing, SIM-kaarten, de onderliggende GPRS/3G/4G/5G mobiele netwerkdienst specifiek voor deze M2M-data SIM-kaarten, de gateway tussen het mobiele netwerk en het vaste MPLS IP VPN-netwerk voor de veilige en centrale aflevering van M2M-data

          • tools voor efficiënt beheer

          • extra relevante diensten zoals bv. mail-broker, sms-broker, Teams, Whatsapp business…

          De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

          De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

          De opdracht werd gegund aan Proximus, Publiekrechtelijke NV, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel.

          CREAT treedt op als aanbieder van het raamcontract wat inhoudt dat er na instap een contractuele band ontstaat tussen de deelnemer in de raamovereenkomst en Proximus. Deelnemers plaatsen rechtstreeks en voor eigen rekening een opdracht bij de dienstverlener.

          De dienst Informatiemanagement raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 45.454,54 € excl. btw of 55.000,00 € incl. btw.

          Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.

          Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

      • Onroerend goedbeheer

        • Erfpacht Pastorie Hoogstraat 30 - Goedkeuring

          Goedgekeurd

          De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verlenen van een erfpachtrecht door de gemeente Puurs-Sint-Amands aan de besloten vennootschap "De Pastorij Puurs", met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Fortbaan 1, met ondernemingsnummer 1019.347.660 op de pastorie met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 30, kadastraal gekend eerste afdeling (Puurs) sectie B deel van nummer 425D/P0000 met een oppervlakte van 1139,29 m². Het goed staat aangeduid op een bijgevoegd opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Talboom, landmeter-expert Tom Peeters (LAN 040036) te Puurs-Sint-Amands op 16 maart 2020.

          De erfpacht wordt gesloten voor een duur van 45 jaar tegen een maandelijkse vergoeding of canon van € 900,00 (indexeerbaar).

        • Strook grond Scheldelaan - Afstand

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Scheldelaan 6 kadastraal gekend 5de afdeling sectie B deel van nummer 379W met een oppervlakte volgens meting van 5 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

        • Pachtprijzen - Bekrachtiging

          Goedgekeurd

          Het college van burgemeester heeft onder voorbehoud van bekrachtiging van de gemeenteraad de pachtprijzen aangepast op basis van de pachtprijscoëfficiënt. De raad wordt gevraagd dit te bekrachtigen.

      • Facilitair beheer en gebouwen

        • Raamovereenkomst van CREAT aankoopcentrale 'Kantoorbenodigdheden en papierwaren - februari 2025' voor het leveren van kantoorbenodigdheden en papierwaren - Goedkeuring toetreding/afname

          Goedgekeurd

          De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

          CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Kantoorbenodigdheden en papierwaren - februari 2025' gepubliceerd op 1 maart 2024 en afgesloten voor een periode van vier jaar. De overeenkomst is gestart op 1 februari 2025 en loopt tot 31 januari 2029.

          Deze raamovereenkomst omvat het leveren van kantoorbenodigdheden en papierwaren, met extra aandacht voor een uitgebreid gamma artikelen met een duurzaamheidslabel (FSC, PEFC, Blaue Engel, NF Environnement...).

          De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

          De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren

          De opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium, Rue du Fond des Fourches 20 te 4041 Vottem.

          De dienst Faciltair beheer raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 18.000,00 € excl. btw of 21.780,00 € incl. btw. In het kader van duurzaamheid wordt gewerkt met een minimum bestelbedrag van € 25,00.

          Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.

          Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

    • Toegevoegde agendapunten

      • Voorstel Tuinrangersproject (agendapunt Open GROEN)

        Verworpen

        Open GROEN stelt voor dat de gemeentelijke diensten onderzoeken om in het kader van het versterken van de biodiversiteit en klimaatverandering in onze gemeente, een beroep te doen op de organisatie "Tuinrangers" van Inverde  het opleidingscentrum van - Natuur en Bos”. Deze organisatie leidt vrijwilligers uit de gemeente op om advies te geven aan inwoners om hun tuinen biodiverser en klimaatbestendiger te maken. Tuinrangers ontzorgt de gemeente volledig. De gemeente kan daartoe een beroep doen op Vlaamse subsidies van het Lokaal Energie- en Klimaatpact. 

      • Voorstel om een bewegwijzerde wandelweg te maken aan het Fort van Liezele (agendapunt Open GROEN) - Agendapunt tijdens de zitting ingetrokken door Open GROEN

        Afgevoerd

        Open GROEN stelt voor om een toeristisch en inclusief (rolstoel,- en kinderwagenvriendelijk) wandelpad te bewegwijzeren in het landschapspark Fort Liezele.

    • Vragen

      • Vragen

        Ter kennis genomen