Terug Gemeenteraad

Mon 24/02/2025 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Mededelingen

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Voor een nieuwe verkaveling gelegen aan Heiken in deelgemeente Sint-Amands is het aangewezen twee nieuwe straatnamen te voorzien.

    Na een bevraging van de lokale bewoners uit deelgemeente Sint-Amands werden de namen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' voorgesteld.

    In het boek 'De geschiedenis van Sint-Amands' vind je een hele uitleg over de landbouw en aangezien de te bebouwen zone lang in gebruik is geweest voor landbouw, zijn deze benamingen hier wel op hun plaats.

    'Castrumveld' is een verwijzing naar de Castrumhoeve, die gelegen was op het knooppunt Heiken, Smissen, Keten en Buisstraat en waarvan men schrijft dat deze hoeve waarschijnlijk aan de oorsprong van de bewoning in deze omgeving ligt.

    'Klaverveld' verwijst naar klaver als één van de teelten op de landbouwgrond in deze buurt. In de late middeleeuwen kreeg je afwijkingen op het drieslagstelsel en begon men met meer bezaaien van braakgrond o.a. voor stalvoeding (klaver en koolzaad), wat een extra oogst per jaar opleverde.
    Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' door de gemeenteraad volgt een openbaar onderzoek overeenkomstig de decretale bepalingen. De nieuwe straatnamen worden voor advies voorgelegd aan de Vrijetijdsraad.

    Op 16 december 2024 gaf de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de principiële goedkeuring aan de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld'.

    Van 23 december 2024 tot 22 januari 2025 liep er een openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren ingediend.

    Op 18 december 2024 werd de Vrijetijdsraad van de gemeente Puurs-Sint-Amands om hun advies gevraagd. Er werd geen advies ontvangen bijgevolg wordt dit als gunstig beschouwd.
     
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' definitief goed te keuren.

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op het betalend parkeren vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

    Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.

    Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025. 

    Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX  van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.   

    Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.

    Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken.

    Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement betalend parkeren opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025.

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

    Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.

    Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren, wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025. 

    Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX  van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.   

    Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.

    Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken. 

    Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.    

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025. 

Ruimte

Leefomgeving

  • Mensen voelen zich veiliger en gelukkiger in propere en groene omgevingen. Wanneer deze nog opgefrist worden door kleurige bloemen is de beleving nog een stuk beter. Zelf zet de gemeente straten en pleinen in de bloemen met bloembakken, bloemenmanden en bloementorens. 

    Sinds 2023 organiseert de gemeente een wedstrijd om de bewoners aan te zetten de straten van de gemeente nog meer op te fleuren. Na de geslaagde edities van 2023 en 2024 wil de gemeente deze wedstrijd opnieuw organiseren. 

    Aan deze bebloemingswedstrijd kunnen bewoners en samenwerkingsprojecten van Puurs-Sint-Amands deelnemen. De eerste 50 inschrijvers mogen meedingen. Zij kiezen één van de vier categorieën waaraan zij zullen deelnemen. De wedstrijd wordt gehouden in de periode van 1 mei tot en met 15 september. Tijdens deze periode gaat een onafhankelijke jury twee keer langs bij alle deelnemers en wordt er gequoteerd op een aantal criteria. De winnaars van deze wedstrijd zijn de drie hoogst gerangschikten binnen elke categorie. Zij zullen een prijs in de wacht slepen. In het najaar wordt een officiële prijsuitreiking georganiseerd waarvoor de pers zal uitgenodigd worden. 

    De voorwaarden van deze wedstrijd worden in een reglement opgenomen. 

    De nieuwigheden die opgenomen zijn in dit reglement betreffen: 

    - inschrijven is voortaan voor 1 mei van het lopende jaar; 

    - de categorie 4 'Omgeving bedrijfsgebouwen en handelspanden' wordt vervangen door 'samenwerkingsprojecten';

    - voortaan dient het project niet langer 'nieuw' te zijn; een opfrissing volstaat;  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de bebloemingswedstrijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 maart 2025.   

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de percelen gelegen t.h.v. het wegtracé van de  Dendermondsesteenweg (buurtweg nr.29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de rooilijnplan ter plaatse van de Wolfstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de weg- en rioleringswerken t.h.v. Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van een rooilijnplan en van gemeentewegen ter plaatse van het wegtracé Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024131249 / OV 2024 315) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Molenheide 2, 3e afdeling, sectie B nr. 234/P.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Groenstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 12/12/2024 tot en met 10/01/2025.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Bij de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2025 werd een partiële bevoegdheidsoverdracht van de gemeente aan IVAREM voor de ophaling van het restafval van de site “Livita Puurs” met adres Winkelveld 28A t.e.m. 28E goedgekeurd.

    Het is aangeraden dat het voormalige Triamant-woonproject, dat nu beheerd wordt door vastgoedontwikkelaar Imoya, gebruik maakt van ondergrondse of semi-ondergrondse containers voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Dit zou vermijden dat er op de dag van de afvalophaling een honderdtal huisvuilzakken buiten staan, met een risico op overlast tot gevolg. De beslissing dient ingetrokken te worden omdat er noodzakelijke informatie ontbrak in het besluit.

Ondersteuning

ICT

  • De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst afgesloten voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.

    Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.

    Het lastenboek vermeldt: "...De gemeente Kampenhout treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de wet overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten, hierna genoemd 'klanten': lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW ’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, vzw’s ... niet-limitatieve lijst) in Vlaanderen...".

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan als gemeentebestuur toetreden én gebruik gemaakt van deze raamovereenkomst.

    De schaalgrootte van deze raamovereenkomst laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    De raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van vier jaar, met mogelijke verlengingen van tweemaal één jaar. De overeenkomst is gestart op 6 maart 2023 en loopt tot en met 5 maart 2027, met de mogelijkheid om nadien elk perceel te verlengen met tweemaal één jaar.

    De opdracht omvat vier percelen:

    • perceel 1: infrastructuur: alle mogelijke passieve elementen en ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het IP netwerk (bekabeling, racks, kasten, sensoren, inrichting serverruimte, specifieke software diensten in functie van monitoring passieve infrastructuur, smart building toepassingen...);
    • perceel 2: netwerk en security: alle mogelijke actieve elementen, ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het netwerk en de beveiliging ervan (switches, AP’s, firewalls, security, hardware/software...);
    • perceel 3: software & diensten: alle mogelijke software, ondersteunende en uitvoerende diensten die nodig zijn voor de dagelijkse werking, communicatie of in functie van dataretentie en bedrijfscontinuïteit;
    • perceel 4: procesautomatisering: alle mogelijke oplossingen en diensten in functie van procesautomatisering.

    Deze percelen werden reeds gegund aan volgende firma's:

    • perceel 1: Netconnect bvba, Vierselbaan 34, 2240 Zandhoven;
    • perceel 2: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
    • perceel 3: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
    • perceel 4: Semper Fi It Solutions, Brusselstraat 51, 2018 Antwerpen.

    Voorgesteld wordt om de instap in deze reeds gegunde raamovereenkomst goed te keuren. Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

    De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Telecom - vaste telefonie en data - maart 2021' gepubliceerd op 29 november 2019 en afgesloten voor een periode van zeven jaar. De overeenkomst is gestart op 11 maart 2021 en loopt tot 10 maart 2028.

    Deze raamovereenkomst omvat het afnemen van telecommunicatiediensten waaronder vaste telefonie en vaste datacommunicatie (incl. mobiele intranet datacommunicatie voor M2M en privé-telefoniesystemen):

    • een breed gamma vaste telefoniediensten, marketingnummers, vaste datacommunicatie;

    • een corporate PBX of telefoniecentrale (hosted/virtueel PBX, hosted/virtueel IP PBX), hetzij on premise hetzij virtueel (cloud PBX) voor entiteiten van 5 tot 1500 medewerkers Dit wordt steeds opgezet voor een periode van 5 jaar;

    • een selfservice mobiel M2M-platform voor telemetrie/OT toepassing, SIM-kaarten, de onderliggende GPRS/3G/4G/5G mobiele netwerkdienst specifiek voor deze M2M-data SIM-kaarten, de gateway tussen het mobiele netwerk en het vaste MPLS IP VPN-netwerk voor de veilige en centrale aflevering van M2M-data

    • tools voor efficiënt beheer

    • extra relevante diensten zoals bv. mail-broker, sms-broker, Teams, Whatsapp business…

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    De opdracht werd gegund aan Proximus, Publiekrechtelijke NV, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel.

    CREAT treedt op als aanbieder van het raamcontract wat inhoudt dat er na instap een contractuele band ontstaat tussen de deelnemer in de raamovereenkomst en Proximus. Deelnemers plaatsen rechtstreeks en voor eigen rekening een opdracht bij de dienstverlener.

    De dienst Informatiemanagement raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 45.454,54 € excl. btw of 55.000,00 € incl. btw.

    Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.

    Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

Onroerend goedbeheer

  • De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verlenen van een erfpachtrecht door de gemeente Puurs-Sint-Amands aan de besloten vennootschap "De Pastorij Puurs", met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Fortbaan 1, met ondernemingsnummer 1019.347.660 op de pastorie met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 30, kadastraal gekend eerste afdeling (Puurs) sectie B deel van nummer 425D/P0000 met een oppervlakte van 1139,29 m². Het goed staat aangeduid op een bijgevoegd opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Talboom, landmeter-expert Tom Peeters (LAN 040036) te Puurs-Sint-Amands op 16 maart 2020.

    De erfpacht wordt gesloten voor een duur van 45 jaar tegen een maandelijkse vergoeding of canon van € 900,00 (indexeerbaar).

  • Strook grond Scheldelaan - Afstand

    De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Scheldelaan 6 kadastraal gekend 5de afdeling sectie B deel van nummer 379W met een oppervlakte volgens meting van 5 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • Pachtprijzen - Bekrachtiging

    Het college van burgemeester heeft onder voorbehoud van bekrachtiging van de gemeenteraad de pachtprijzen aangepast op basis van de pachtprijscoëfficiënt. De raad wordt gevraagd dit te bekrachtigen.

Facilitair beheer en gebouwen

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Kantoorbenodigdheden en papierwaren - februari 2025' gepubliceerd op 1 maart 2024 en afgesloten voor een periode van vier jaar. De overeenkomst is gestart op 1 februari 2025 en loopt tot 31 januari 2029.

    Deze raamovereenkomst omvat het leveren van kantoorbenodigdheden en papierwaren, met extra aandacht voor een uitgebreid gamma artikelen met een duurzaamheidslabel (FSC, PEFC, Blaue Engel, NF Environnement...).

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren

    De opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium, Rue du Fond des Fourches 20 te 4041 Vottem.

    De dienst Faciltair beheer raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 18.000,00 € excl. btw of 21.780,00 € incl. btw. In het kader van duurzaamheid wordt gewerkt met een minimum bestelbedrag van € 25,00.

    Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.

    Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.

Toegevoegde agendapunten

Vragen