Besluit
Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 27 januari 2025 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
Voor een nieuwe verkaveling gelegen aan Heiken in deelgemeente Sint-Amands is het aangewezen twee nieuwe straatnamen te voorzien.
Na een bevraging van de lokale bewoners uit deelgemeente Sint-Amands werden de namen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' voorgesteld.
In het boek 'De geschiedenis van Sint-Amands' vind je een hele uitleg over de landbouw en aangezien de te bebouwen zone lang in gebruik is geweest voor landbouw, zijn deze benamingen hier wel op hun plaats.
'Castrumveld' is een verwijzing naar de Castrumhoeve, die gelegen was op het knooppunt Heiken, Smissen, Keten en Buisstraat en waarvan men schrijft dat deze hoeve waarschijnlijk aan de oorsprong van de bewoning in deze omgeving ligt.
'Klaverveld' verwijst naar klaver als één van de teelten op de landbouwgrond in deze buurt. In de late middeleeuwen kreeg je afwijkingen op het drieslagstelsel en begon men met meer bezaaien van braakgrond o.a. voor stalvoeding (klaver en koolzaad), wat een extra oogst per jaar opleverde.
Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' door de gemeenteraad volgt een openbaar onderzoek overeenkomstig de decretale bepalingen. De nieuwe straatnamen worden voor advies voorgelegd aan de Vrijetijdsraad.
Op 16 december 2024 gaf de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de principiële goedkeuring aan de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld'.
Van 23 december 2024 tot 22 januari 2025 liep er een openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren ingediend.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad geeft definitieve goedkeuring aan de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld'.
Toelichting
Er dient een nieuwe Raad van Bestuur verkozen te worden in de Emile Verhaeren Genootschap vzw. De huidige statuten van het Emile Verhaeren Genootschap vzw bepalen dat de gemeente een aantal kandidaat-bestuurders dient voor te dragen. De afvaardiging van de gemeente wordt samengesteld volgens het principe van de evenredige vertegenwoordiging van de politieke strekkingen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachten door de diverse fracties en draagt volgende kandidaat-bestuurders voor aan de Algemene Vergadering van de Emile Verhaeren Genootschap vzw.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is lid van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw. In het kader van de nieuwe legislatuur is het nodig om nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de Algemene vergadering.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Volgende 7 personen worden aangeduid als afgevaardigden voor de algemene vergadering van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw:
- Diane De Winter: 28 ja-stemmen
- Harry Beuckelaers: 27 ja-stemmen en 1 neen-stem
- Annelies Reynaert: 28 ja-stemmen
- Eva Peleman: 28 ja-stemmen
- Sander Schokkaert: 28 ja-stemmen
- Hilde Van Hove: 28 ja-stemmen
- Sandra Peersman: 28 ja-stemmen
Volgende 5 van deze 7 personen worden aangeduid als afgevaardigden voor het bestuursorgaan van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw:
- Diane De Winter: 28 ja-stemmen
- Harry Beuckelaers: 27 ja-stemmen en 1 neen-stem
- Annelies Reynaert: 28 ja-stemmen
- Eva Peleman: 28 ja-stemmen
- Sander Schokkaert: 28 ja-stemmen
Besluit
Artikel 1: Volgende 7 personen worden aangeduid als afgevaardigden voor de algemene vergadering van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw:
- Diane De Winter
- Harry Beuckelaers
- Annelies Reynaert
- Eva Peleman
- Sander Schokkaert
- Hilde Van Hove
- Sandra Peersman
Artikel 2: Volgende 5 van deze 7 personen worden aangeduid als afgevaardigden voor het bestuursorgaan van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw:
- Diane De Winter
- Harry Beuckelaers
- Annelies Reynaert
- Eva Peleman
- Sander Schokkaert
Artikel 3: Deze beslissing voor passend gevolg over te maken aan Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is lid van de vzw Toerisme Scheldeland.
De vzw Toerisme Scheldeland is een toeristisch samenwerkingsverband tussen 28 steden & gemeenten, de 2 provinciale toeristische organisaties Toerisme Oost-Vlaanderen vzw en Toerisme Provincie Antwerpen apb, 6 lokale VVV's en 2 bovenlokale toeristische organisaties.
Elk lid zetelt in de Algemene Vergadering. Eén (1) vertegenwoordiger wordt aangeduid door de stad, gemeente of organisatie* en de beslissing hiervan wordt t.a.v. de voorzitter aan de vzw bezorgd. Toerisme Scheldeland stelt geen specifieke voorwaarden met betrekking tot de vertegenwoordiging.
Statutair is bepaald dat er minstens 2 Algemene Vergaderingen per jaar plaatsvinden. Een eerste keer in het eerste semester van het boekjaar, een tweede keer in het vierde kwartaal.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Ronny Tourné wordt namens de gemeente Puurs-Sint-Amands afgevaardigd op de Algemene vergadering van Toerisme Scheldeland vzw.
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de voorzitter van Toerisme Scheldeland vzw.
Toelichting
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de dienstverlenende verenigingen onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden. Het is nodig een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Sophie Van Praet aan te duiden als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van Blijdorp III voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Raadslid Patrick Pauwels aan te duiden als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Blijdorp III voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Een eensluidend afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Blijdorp III.
Toelichting
De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening aan te duiden voor deze legislatuurperiode.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad duidt schepen Els De Smedt aan als vertegenwoordiger op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Toelichting
De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden.
Zo wordt de gemeenteraad gevraagd een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok cvba aan te duiden voor deze legislatuurperiode.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad duidt de algemeen directeur aan als vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Poolstok cvba voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 2: De gemeenteraad duidt de adjunct algemeen directeur aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Poolstok cvba voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor het Centrum voor basiseducatie aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Willem Geeroms wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergaderingen bij het Centrum voor basiseducatie.
Artikel 2: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan het Centrum voor basiseducatie en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
De nieuwe legislatuur heeft o.a. als gevolg dat de vertegenwoordigers in de diverse rechtspersonen waarvan de gemeente lid of vennoot is, moeten ingevuld worden.
Zo wordt de gemeenteraad gevraagd een vertegenwoordiger met plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de V.V.S.G. aan te duiden voor deze legislatuurperiode.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Raadslid Ine Schokkaert aan te duiden als vertegenwoordiger op de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 2: Raadslid Sander Schokkaert aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Toelichting
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de dienstverlenende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur. Het is nodig een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Ronny Tourné aan te duiden als vertegenwoordiger bij Cipal op de algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Raadslid Raf De Blaiser aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger bij Cipal op de algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Een eensluidend afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Cipal.
Toelichting
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op deze eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Anne De Ron aan te duiden als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van ISVAG voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Schepen Yvo Van Damme aan te duiden als vertegenwoordiger in de raad voor de algemene vergadering van ISVAG voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Raadslid Jan Van Camp aan te duiden als plaatsvervanger in de raad voor de algemene vergadering van ISVAG voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 4: Een eensluidend afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan ISVAG.
Toelichting
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op deze eerste algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur, van de regionale bestuurscomités en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025 betreffende Fluvius Zenne-Dijle - Aanduiding afgevaardigde voor de algemene vergadering - Voordracht kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) - Voordracht voor de raad van bestuur Fluvius Zenne-Dijle wordt ingetrokken.
Artikel 2: Schepen Yvo Van Damme aan te duiden als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius Zenne-Dijle voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Raadslid Patrick Pauwels aan de duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van Fluvius Zenne-Dijle voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 4: Raadslid Els Goedgezelschap voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) Mechelen van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 5 :Dezelfde persoon vermeld in artikel 4 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, voor een periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 5: Een eensluidend afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle via mail vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een vertegenwoordiger op de algemene vergadering en een lid van het bestuursorgaan van de vzw Nationaal Park Scheldevallei aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Anne De Ron, schepen van mobiliteit, milieu, klimaat en duurzaamheid, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergaderingen van de vzw Nationaal Park Scheldevallei.
Artikel 2: Els De Smedt, schepen van wonen, gebouwen en facilitair beheer, dorpskernvernieuwing, kerkfabrieken, wordt namens de gemeente Puurs-Sint-Amands aangeduid als lid van het bestuursorgaan van de vzw Nationaal Park Scheldevallei.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de vzw Nationaal Park Scheldevallei en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Vereniging voor openbaar groen (VVOG) aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: De groenambtenaar aan te duiden als vertegenwoordiger op de algemene vergadering van de Vereniging Voor Openbaar Groen (VVOG) vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 2: De gemeente Puurs-Sint-Amands stelt geen kandidaat voor als lid van het Bestuursorgaan van de VVOG
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Vereniging Voor Openbaar Groen.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor Bosgroep Antwerpse Gordel vzw aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Anne De Ron wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergaderingen bij Bosgroep Antwerpse Gordel vzw vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 2: Raadslid Marleen Vos wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergadering bij Bosgroep Antwerpse Gordel vzw vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 3: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 4: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan Bosgroep Antwerpse Gordel vzw.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor De Vlaamse Waterweg aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Anne De Ron wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergaderingen bij De Vlaamse Waterweg nv vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 2: Raadslid Robbe Cooremans wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de algemene vergadering bij De Vlaamse Waterweg nv vanaf heden tot het einde van de legislatuurperiode.
Artikel 3: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 4: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan De Vlaamse Waterweg nv.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor Polder Scheldeschorren-Noord aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Hilde Van der Poorten wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de gewone en buitengewone algemene vergaderingen bij Polder Scheldeschorren-Noord voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan Polder Scheldeschorren-Noord en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor Polder Vliet en Zielbeek aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Hilde Van der Poorten wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de gewone en buitengewone algemene vergaderingen bij Polder Vliet en Zielbeek voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 2: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan Polder Vliet en Zielbeek en aan de verkozen kandidaat.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor de algemene vergadering van Woonveer Klein-Brabant aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Yvo Van Damme wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de gewone en buitengewone algemene vergaderingen bij Woonveer Klein-Brabant.
Artikel 2: Robbe Cooremans wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Puurs-Sint-Amands op de gewone en buitengewone algemene vergaderingen bij Woonveer Klein-Brabant.
Artikel 3: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 4: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de Woonveer Klein-Brabant.
Toelichting
N.a.v. een nieuwe legislatuur dienen er nieuwe bestuurders voor Woonveer Klein-Brabant aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
- Els De Smedt: 28 ja-stemmen
- Raf De Blaiser: 28 ja-stemmen
- Lavinia De Maeyer: 24 ja-stemmen, 2 neen-stemmen en 2 ongeldige stemmen
- Bert Vermant: 28 ja-stemmen
- David Stynen: 28 ja-stemmen
- Patricia Van Gucht: 28 ja-stemmen
- Bart Borghys: 28 ja-stemmen
Besluit
Artikel 1:De hiernavolgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Woonveer Klein-Brabant:
- Els De Smedt
- Raf De Blaiser
- Lavinia De Maeyer
- Bert Vermant
- David Stynen
- Patricia Van Gucht
- Bart Borghys
Artikel 2: Onderhavige gemeenteraadsbeslissing vervalt normaal bij de hernieuwing van de huidige gemeenteraad. De afvaardiging kan echter ten allen tijde door de gemeenteraad worden herzien en ingetrokken.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit zal worden overgemaakt aan de Woonveer Klein-Brabant.
Toelichting
N.a.v. de nieuwe legislatuur dienen er voor de toewijzingsraad van Woonveer Klein-Brabant vertegenwoordigers aangeduid te worden.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Mevrouw Van Praet Sophie, voorzitter bijzonder comité sociale dienst, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: Mevrouw De Smedt Els, schepen wonen, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein -Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 3: Mevrouw De Visscher Lieve, woonbegeleider OCMW, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om het OCMW te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: De heer Bart Callaerts, diensthoofd sociale zorg, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om het OCMW te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer Klein -Brabant binnen het werkingsgebied Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Toelichting
Bij het begin van de legislatuur dienen vertegenwoordigers te worden aangesteld voor de algemene vergadering van Kiemkracht vzw.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Sophie Van Praet, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen voor sociale zaken, gezins- en thuiszorg, dienstencentra en zorgbedrijf af te vaardigen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Kiemkracht vzw.
Artikel 2: Raadslid Luk Ceurvelt af te vaardigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Kiemkracht vzw.
Artikel 3: Annick Tersago, directeur welzijn en samenleven af te vaardigen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Kiemkracht vzw.
Artikel 4: Bart Callaerts, diensthoofd sociale zorg af te vaardigen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Kiemkracht vzw.
Toelichting
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op de eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa en het is nodig om voor de komende legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering aan te stellen.
GEHEIME STEMMING
De twee jongste raadsleden in leeftijd, staan de voorzitter bij tijdens de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming.
Uitslag van de geheime stemming:
Aantal aanwezige raadsleden die deelgenomen hebben aan de stemming: 28
Aantal stembriefjes: 28
Stemresultaten:
Besluit
Artikel 1: Schepen Yvo Van Damme aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Pidpa voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuur
Artikel 2: Raadslid Joos Wauters aan te duiden als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Pidpa voor de periode vanaf heden tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Pidpa.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Pidpa vraagt de gemeente akkoord te gaan met de voorgestelde verlenging van Pidpa en met de voorgestelde statutenwijziging en vraagt om tevens een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Pidpa aan te duiden.
Besluit
Artikel 1: Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier van Pidpa houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar.
Artikel 2: Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28 maart 2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28 maart 2025.
Artikel 3: Akkoord te gaan met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor de activiteit watervoorziening en de rioleringsactiviteit (HidroRio) en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Artikel 4: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde wijzigingen aan de statuten van Pidpa.
Artikel 5: Kennis wordt genomen van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
Artikel 6: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 24 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 24 maart 2025 van Fluvius Zenne-Dijle , zijnde:
1. Statutaire ontslagnemingen / benoemingen
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle op 24 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Fluvius Zenne-Dijle.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 24 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEMO die op 28 februari 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 28 februari 2025 van IGEMO , zijnde:
1. Aanduiding stemopnemers
2. Benoeming stemgerechtigde bestuurders
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen betreffende de aanduiding van kandidaat-leden met raadgevende stem
4. Vaststelling van de rangorde van de aangeduide kandidaat-leden met raadgevende stem
5. Vaststelling van de vergoeding voor de leden van de raad van bestuur van IGEMO
6. Volmacht aan de raad van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
7. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 28 februari 2025
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEMO op 28 februari 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IGEMO.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van ISVAG die op 27 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 27 maart 2025 van ISVAG, zijnde:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag vorige vergadering
3. Benoeming van nieuwe bestuurders en waarnemers
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van ISVAG op 27 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan ISVAG.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 9 december 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv die op 25 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 25 maart 2025 van Creat Services dv, zijnde:
1. Stand van zaken van bijlage 1 e, 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Creat Services dv.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 4 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Cipal die op 31 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 31 maart 2025 van Cipal, zijnde:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal op 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Cipal via mail infoavdv@cipal.be.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 10 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Blijdorp III die op 25 maart 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering op 25 maart 2025 van Blijdorp III, zijnde:
1. Goedkeuring verslag vorige vergadering (10/12/2024)
2. Benoeming leden Bestuursorgaan
3. Toelichting bij de werking van Blijdorp III en Blijdorp vzw
4. Toelichting evaluatierapport Bestuursorgaan
5. Varia
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Blijdorp III op 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Blijdorp III.
Toelichting
De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op het betalend parkeren vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.
Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025.
Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.
Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.
Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken.
Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement betalend parkeren opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad stelt het hiernavolgend retributiereglement betalend parkeren vast:
Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 april 2025 tot en met 31 december 2029 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar parkeren toegelaten is én waar het regelmatig gebruik van de parkeerautomaten of andere betaalmethode verplicht is. De retributie geldt per parkeerplaats en voor de duur aangeduid op de parkeerautomaat en het parkeerticket of digitaal equivalent.
Artikel 2: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig geparkeerd is in een zone waar een systeem van betalend parkeren verplicht is en is betaalbaar:
Artikel 3: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Tarief 1 (forfaitair tarief):
De gebruiker, die zonder andere tijdsbeperking verkiest te parkeren in de zone van het betalend parkeren, heeft steeds de mogelijkheid om voor het forfaitair stelsel te kiezen van 20 euro per dagdeel:
Tarief 2:
De tarieven zijn van toepassing van 9 uur tot 18 uur (met uitzondering van zondagen, wettelijke en decretale feestdagen).
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door:
De gebruiker van een motorvoertuig die het ticket van de parkeerautomaat, bekomen na betaling van de retributie (tarief 2), niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig plaatst of niet gebruik maakt van de andere mogelijkheden (zoals de app of sms) tot betaling aangeduid op de parkeerautomaat of waarvan de geldigheidsduur van het parkeerticket is verstreken, wordt steeds geacht te kiezen voor het forfaitaire tarief (tarief 1).
Tarief bewonerskaart:
Een bewonerskaart wordt afgeleverd tegen betaling van €25 voor de eerste bewonerskaart per adres aan de bewoners van de zones aangegeven in de aanvullende reglementering over het gebruik van de beperkte parkeertijd door betalend parkeren of verplicht gebruik van de parkeerschijf in diverse straten. De bewonerskaart is enkel geldig in de aanvullende reglementen aangeduide zones voor bewonersparkeren.
Een tweede bewonerskaart per adres wordt afgeleverd tegen betaling van €125.
Een bewonerskaart wordt uitgegeven op nummerplaat met een geldigheidsduur van één jaar. Er kunnen maximaal 2 kaarten per hoofdverblijfplaats of domicilie uitgereikt worden.
De kaart kan worden aangevraagd via de door de gemeente aangestelde concessionaris voor handhaving op het betalend parkeren en het gebruik van de parkeerschijf.
De retributie is ondeelbaar en vooraf betaalbaar.
Tarief parkeerkaart voor zorgverleners:
Een zorgverlenerskaart wordt afgeleverd tegen betaling van €25. De zorgverlenerskaart wordt uitgegeven op nummerplaat met een geldigheidsduur van één jaar en is geldig voor één voertuig.
De zorgverlenerskaart kan worden aangevraagd via de door de gemeente aangestelde concessionaris voor handhaving op het betalend parkeren en het gebruik van de parkeerschijf.
De retributie is ondeelbaar en vooraf betaalbaar.
Artikel 4: Vrijstelling
Van de retributie worden vrijgesteld:
De personen die houder zijn van de speciale parkeerkaart voor “persoon met een handicap" en/of gebruik maken van de Handi2Park app. Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999;
De dienstvoertuigen van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands, de hulpverleningszone Rivierenland, de politiezone Klein-Brabant;
Deelwagens met vaste standplaats in een zone waar parkeerbeperkingen gelden;
De prioritaire voertuigen zoals bedoeld in artikel 37 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De bewoners die de door de concessionaris namens de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart bezitten en parkeren in de daarvoor bestemde zones voor bewonersparkeren;
Artsen en verpleegkundigen die officieel door het RIZIV werden erkend, en in het bezit zijn van een door de concessionaris namens de gemeente uitgereikte zorgverlenerskaart, die parkeren in de daarvoor bestemde zones en de parkeerschijf zichtbaar hebben aangebracht achter de voorruit; parkeren wordt toegestaan gedurende maximum 2 uur;
Artikel 5: Wijze van inning
De retributie ‘tarief 1 – forfaitair stelsel’ is betaalbaar door elke vorm van betaling overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het document dat op het voertuig werd achtergelaten door de concessionaris.
De retributie ‘tarief 2’ is betaalbaar door het aankopen van een ticket van de parkeerautomaat of digitaal equivalent (zoals de app of sms).
De retributie voor de bewoners- en zorgverlenerskaart wordt geïnd via betalingsuitnodiging.
Artikel 6: Invordering
Bij de niet-betaling van de niet-betwiste retributie binnen de gestelde termijn zal de concessiehouder een eerste kosteloze herinneringsbrief sturen aan de debiteur.
Bij niet-betaling door de debiteur, binnen de bepaalde betaaltermijn, zullen, voor het hierop volgend versturen van een aanmaning door de concessiehouder, administratiekosten ten bedrage van 20 euro aan de debiteur worden aangerekend.
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal geschieden met alle geëindigde rechtsmiddelen.
Artikel 7: Controle
De aangestelden van de concessiehouder zijn gemachtigd vaststellingen in het kader van dit retributiereglement uit te voeren, in het bijzonder de eventuele miskenning van de retributieverplichting vast te stellen.
Artikel 8: Opheffingsbepaling
Het retributiereglement betalend parkeren, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 18 november 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 april 2025.
Artikel 9: Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit retributiereglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 24 februari 2025 en treedt in voege op 1 april 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Toelichting
De gemeenteraad heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Een aanpassing van dit reglement dringt zich op.
Naar aanleiding van de nieuwe overheidsopdracht met betrekking tot betalend parkeren, wordt een nieuwe concessie afgesloten met ingang van 1 april 2025.
Een andere wijziging betreft het implementeren van de bepalingen van Boek XIX van het Wetboek Economisch recht - Schulden van de consument, waardoor voortaan, bij niet betaling van de debiteur, de eerste herinnering kosteloos dient verzonden te worden en voor de daaropvolgende ingebrekestelling een administratiekost van 20 euro zal aangerekend worden.
Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers.
Er is een noodzaak om de parkeerdruk op het openbaar domein te beperken.
Het is billijk om retributies te heffen, omdat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke lasten met zich meebrengen voor de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 april 2025.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad stelt hiernavolgend retributiereglement op het parkeren in zones met beperkte parkeertijd vast:
Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 april 2025 tot en met 31 december 2029 wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar de parkeertijd beperkt is met verplicht gebruik van de parkeerschijf.
Artikel 2: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig is geparkeerd in een zone met beperkte parkeertijd.
Artikel 3: Tarieven
De retributies wordt als volgt vastgesteld:
Tarief parkeren :
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1. van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De parkeerwachter controleert of er voor het voertuig een geldige bewonerskaart is.
De gebruiker van een motorvoertuig die de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig plaatst of niet in het bezit is van een geldige bewonerskaart, wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van de retributie in het forfaitair stelsel.
Tarief bewonerskaart:
Een bewonerskaart wordt afgeleverd tegen betaling van €25 voor de eerste bewonerskaart per adres aan de bewoners van de zones aangegeven in de aanvullende reglementering over het gebruik van de beperkte parkeertijd door betalend parkeren of verplicht gebruik van de parkeerschijf in diverse straten. De bewonerskaart is enkel geldig in de in de aanvullende reglementen aangeduide zones voor bewonersparkeren.
Een tweede bewonerskaart per adres wordt afgeleverd tegen betaling van €125.
Een bewonerskaart wordt uitgegeven op nummerplaat met een geldigheidsduur van één jaar. Er kunnen maximaal 2 kaarten per hoofdverblijfplaats of domicilie uitgereikt worden.
De kaart kan worden aangevraagd via de door de gemeente aangestelde concessionaris voor handhaving op het betalend parkeren en het gebruik van de parkeerschijf.
De retributie is ondeelbaar en vooraf betaalbaar.
Tarief parkeerkaart voor zorgverleners:
Een zorgverlenerskaart wordt afgeleverd tegen betaling van €25. De zorgverlenerskaart wordt uitgegeven op nummerplaat met een geldigheidsduur van één jaar en is geldig voor één voertuig.
De zorgverlenerskaart kan worden aangevraagd via de door de gemeente aangestelde concessionaris voor handhaving op het betalend parkeren en het gebruik van de parkeerschijf.
De retributie is ondeelbaar en vooraf betaalbaar.
Artikel 4: Vrijstelling
Van de retributie worden vrijgesteld:
De personen die houder zijn van de speciale parkeerkaart voor “persoon met een beperking en/of gebruik maken van de Handi2Park app. Het statuut van “persoon met een beperking” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999;
De dienstvoertuigen van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands, de hulpverleningszone Rivierenland, de politiezone Klein-Brabant;
Deelwagens met vaste standplaats in een zone waar parkeerbeperkingen gelden;
De prioritaire voertuigen zoals bedoeld in artikel 37 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
De bewoners die de door de concessionaris namens de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart bezitten en parkeren in de daarvoor bestemde zones voor bewonersparkeren;
Artsen en verpleegkundigen die officieel door het RIZIV werden erkend, en in het bezit zijn van een door de concessionaris namens de gemeente uitgereikte zorgverlenerskaart, die parkeren in de daarvoor bestemde zones en de parkeerschijf zichtbaar hebben aangebracht achter de voorruit ; parkeren wordt toegestaan gedurende maximum 2 uur;
Artikel 5: Wijze van inning
De retributie is betaalbaar door elke vorm van betaling overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het document dat op het voertuig werd achtergelaten door de concessionaris. Deze laatste mogelijkheid wordt enkel aangeboden wanneer geopteerd wordt voor de toepassing van het forfaitair tarief.
De retributie voor de bewoners- en zorgverlenerskaart wordt geïnd na een betalingsuitnodiging.
Artikel 6: Invordering
Bij de niet-betaling van de niet-betwiste retributie binnen de gestelde termijn zal de concessiehouder een eerste kosteloze herinneringsbrief sturen aan de debiteur.
Bij niet-betaling door de debiteur, binnen bepaalde betaaltermijn, zullen, voor het hierop volgend versturen van een aanmaning door de concessiehouder, administratiekosten ten bedrage van 20 euro aan de debiteur worden aangerekend.
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal geschieden met alle geëindigde rechtsmiddelen.
Artikel 7: Controle
De aangestelden van de concessiehouder zijn gemachtigd vaststellingen in het kader van dit reglement uit te voeren, in het bijzonder de eventuele miskenning van de retributieverplichting vast te stellen.
Artikel 8. Opheffingsbepaling
Het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 18 november 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 april 2025.
Artikel 9. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit retributiereglement werd vastgesteld op de gemeenteraad van 24 februari 2025, treedt in voege op 1 april 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Toelichting
Mensen voelen zich veiliger en gelukkiger in propere en groene omgevingen. Wanneer deze nog opgefrist worden door kleurige bloemen is de beleving nog een stuk beter. Zelf zet de gemeente straten en pleinen in de bloemen met bloembakken, bloemenmanden en bloementorens.
Sinds 2023 organiseert de gemeente een wedstrijd om de bewoners aan te zetten de straten van de gemeente nog meer op te fleuren. Na de geslaagde edities van 2023 en 2024 wil de gemeente deze wedstrijd opnieuw organiseren.
Aan deze bebloemingswedstrijd kunnen bewoners en samenwerkingsprojecten van Puurs-Sint-Amands deelnemen. De eerste 50 inschrijvers mogen meedingen. Zij kiezen één van de vier categorieën waaraan zij zullen deelnemen. De wedstrijd wordt gehouden in de periode van 1 mei tot en met 15 september. Tijdens deze periode gaat een onafhankelijke jury twee keer langs bij alle deelnemers en wordt er gequoteerd op een aantal criteria. De winnaars van deze wedstrijd zijn de drie hoogst gerangschikten binnen elke categorie. Zij zullen een prijs in de wacht slepen. In het najaar wordt een officiële prijsuitreiking georganiseerd waarvoor de pers zal uitgenodigd worden.
De voorwaarden van deze wedstrijd worden in een reglement opgenomen.
De nieuwigheden die opgenomen zijn in dit reglement betreffen:
- inschrijven is voortaan voor 1 mei van het lopende jaar;
- de categorie 4 'Omgeving bedrijfsgebouwen en handelspanden' wordt vervangen door 'samenwerkingsprojecten';
- voortaan dient het project niet langer 'nieuw' te zijn; een opfrissing volstaat;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de bebloemingswedstrijd opnieuw vast te stellen met ingang van 1 maart 2025.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement bebloemingswedstrijd vast:
Artikel 1. Doel
De gemeente Puurs-Sint-Amands organiseert een bebloemingswedstrijd op haar grondgebied met als doel het opwaarderen en opfleuren van het straatbeeld door tuin- en gevelaanleg op privaat domein. Levende bloemen en planten zijn niet alleen een meerwaarde voor de buurt, maar ook voor insecten, vogels en andere dieren.
Artikel 2. Definities
In dit reglement heeft het onderstaande begrip de ernaast vermelde betekenis:
Geveltuin: de tuin tegen de gevel van een woning of het balkon
Artikel 3. Doelgroep/toepassingsgebied
§1. Kunnen deelnemen aan de wedstrijd:
- Alle natuurlijke personen die hun domicilie hebben in de gemeente Puurs-Sint-Amands;
- Alle rechtspersonen die hun vestiging hebben in de gemeente Puurs-Sint-Amands;
§2. Kunnen niet deelnemen aan de wedstrijd:
- Woningen/Gebouwen en eigendommen van tuinaannemers en tuinarchitecten;
- Woningen/Gebouwen en eigendommen van bloemen- en plantenverkopers;
- Concepten die als imago verlagend of storend kunnen worden aanzien;
Artikel 4. Voorwaarden
Om deel te nemen aan de wedstrijd dient er voldaan te worden aan onderstaande voorwaarden:
- De tuin of gevel dient aan een openbare weg te grenzen;
- Het project is opgefrist en geeft een duidelijk nieuwe vergroening en kleur aan de omgeving;
- Er mogen enkel levende bloemen en planten aangewend worden. De deelnemers zijn vrij wat betreft de keuze van de bloemen en planten. Duurzame aanplantingen met meerjarige planten worden aangemoedigd;
- Deelnemers engageren zich voor een pesticidenloos onderhoud van de tuin;
- Zich vóór 1 mei van het lopende jaar gratis inschrijven;
- Een affiche te plaatsen voor het raam tussen 1 mei en 15 september van het lopende jaar;
- Door deel te nemen aan de wedstrijd aanvaardt de deelnemer de inhoud van dit reglement en legt hij zich neer bij de beslissing van de jury;
- Men dient zich te vergewissen van het feit dat de gemeente het recht heeft om de persoonsgegevens van de winnende deelnemers door te geven aan de pers, kenbaar maakt op de gemeentelijke website met desgewenst een foto;
- Men dient zich vrij te maken om aanwezig te zijn op de officiële prijsuitreiking.
Artikel 5. Categorieën
De wedstrijd wordt opgedeeld in onderstaande categorieën:
Inschrijven is slechts mogelijk voor één categorie per adres.
Deelname aan de wedstrijd doet geen afbreuk aan het bekomen van noodzakelijke vergunningen en/of toelatingen.
Artikel 6. Procedure
6.1. De oproep:
Via de gemeentelijke communicatiekanalen zal er jaarlijks een oproep voor de deelname aan de bebloemingswedstrijd worden gelanceerd. Bij elke oproep zal er een einddatum van inschrijving worden vermeld.
6.2. De inschrijving:
6.3. De beoordeling:
6.4. De beslissing:
Na afloop van de plaatsbezoeken en de beraadslaging van de jury, worden de eerste drie prijswinnaars per categorie aangeduid. De beslissing van de jury is onherroepelijk.
De winnaars worden door de gemeente op de hoogte gebracht en samen met alle andere deelnemers uitgenodigd voor een officiële prijsuitreiking.
Onderstaande prijzen, uitgereikt via P-bonnen, worden voorzien per categorie:
- 1’ste prijs: € 100
- 2’de prijs: € 75
- 3’de prijs: € 50
De prijzen kunnen enkel worden afgehaald door de deelnemers of hun zijn afgevaardigde. De andere aanwezige deelnemers krijgen een attentie namens de gemeente.
Artikel 7. Opheffingsbepaling
Het reglement bebloemingswedstrijd, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 27 februari 2023, wordt opgeheven met ingang van 1 maart 2025.
Artikel 8. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 24 februari 2025 en treedt in werking op 1 maart 2025. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de percelen gelegen t.h.v. het wegtracé van de Dendermondsesteenweg (buurtweg nr.29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de rooilijnplan ter plaatse van de Wolfstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad beslist de wijziging van het rooilijnplan Provinciale baan Londerzeel-Temse (grondgebied Liezele) d.d. 09/05/1921 met het oog op de wijziging van de gemeenteweg Wolfstraat goed te keuren volgens het ontwerp van de rooilijnplannen zoals opgemaakt door landmeter-expert Ken Pellegrims op 17/04/2024 (rooilijnplan Walsingen) en 17/06/2024 (rooilijnplan Wolfstraat – Liezele-Dorp).
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024152063 / OV 2024 415) voor stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de weg- en rioleringswerken t.h.v. Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van een rooilijnplan en van gemeentewegen ter plaatse van het wegtracé Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/01/2025 tot en met 07/02/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de wijziging van gemeentewegen Dendermondsesteenweg (buurtweg nr. 29), Wolfstraat, Walsingen, Liezele-Dorp en Liezelbroek goed volgens het ontwerp van het rooilijnplan Walsingen d.d. 17/04/2024 en het rooilijnplan Wolfstraat – Liezele-Dorp d.d. 17/06/2024 zoals opgemaakt door landmeter-expert Ken Pellegrims, inclusief de vermelde breedte en ligging.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist dat deze gemeentewegen als volgt uitgerust moeten worden:
Liezele-Dorp: heraanleg rijweg in asfalt, heraanleg voetpaden in beton, aanleg eenrichtingsfietspaden in rode beton, aanleg aanliggende parkeerstroken in betonstraatstenen
Liezelbroek: heraanleg rijweg in asfalt, heraanleg rijweg aansluiting met Liezele-Dorp in grijze betonstraatstenen
Wolfstraat: heraanleg rijweg in asfalt, heraanleg voetpaden in betonstraatstenen, aanleg (waar mogelijk gescheiden) eenrichtingsfietspaden in rode beton, aanleg aanliggende parkeerstroken in betonstraatstenen, aanleg van perron ter hoogte van busstops in betonstraatstenen
Walsingen: aanleg karrenspoor in beton – grasdallen – beton, aanleg uitwijkstroken in steenslag, gedeeltelijke aanleg van waterdoorlatende steenslagverharding
Het project voorziet in de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel met bijhorende hemelwaterinfiltratie.
Artikel 3: de gemeenteraad beslist dat deze gemeentewegen wel zullen opgenomen worden in het openbaar domein.
Dit artikel heeft niet de waarde van een beslissing tot affectatie, enkel van een intentieverklaring. De uiteindelijke beslissing tot affectatie zal per afzonderlijk besluit genomen worden, tegelijk met de goedkeuring van de overdracht van de wegenis.
Toelichting
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024131249 / OV 2024 315) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Molenheide 2, 3e afdeling, sectie B nr. 234/P.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Groenstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 12/12/2024 tot en met 10/01/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Besluit
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de wijziging van gemeenteweg Groenstraat goed volgens het ontwerp van rooilijnplan zoals opgemaakt door landmeter-expert Marc Van Opstal op 23/01/2025, inclusief de vermelde breedte en ligging.
Artikel 2: de gemeenteraad legt volgende voorwaarden en lasten op, dewelke de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt:
- de grondeigenaar dient de stroken grond voor de rooilijn kosteloos en aangelegd af te staan aan de gemeente Puurs-Sint-Amands. Voor de aanleg van deze stroken kan contact genomen worden met de technische dienst van de gemeente (technischedienst@puursam.be). De grondeigenaar levert nadien een opmetingsplan en precad aan op eigen kost en meldt het dossier op eigen initiatief aan bij de dienst patrimonium (patrimonium@puursam.be). De dienst patrimonium zorgt voor de goedkeuring op de gemeenteraad. De aanvrager/grondeigenaar staat in voor de afpaling van deze strook door een landmeter op eigen kost (met grenspalen, te bepalen in overleg met gemeente).
Artikel 3: de gemeenteraad beslist dat deze gemeenteweg zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Dit artikel heeft niet de waarde van een beslissing tot affectatie, enkel van een intentieverklaring. De uiteindelijke beslissing tot affectatie zal per afzonderlijk besluit genomen worden, tegelijk met de goedkeuring van de overdracht van de wegenis.
Toelichting
Bij de zitting van de gemeenteraad van 27 januari 2025 werd een partiële bevoegdheidsoverdracht van de gemeente aan IVAREM voor de ophaling van het restafval van de site “Livita Puurs” met adres Winkelveld 28A t.e.m. 28E goedgekeurd.
Het is aangeraden dat het voormalige Triamant-woonproject, dat nu beheerd wordt door vastgoedontwikkelaar Imoya, gebruik maakt van ondergrondse of semi-ondergrondse containers voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Dit zou vermijden dat er op de dag van de afvalophaling een honderdtal huisvuilzakken buiten staan, met een risico op overlast tot gevolg. De beslissing dient ingetrokken te worden omdat er noodzakelijke informatie ontbrak in het besluit.
Besluit
Enig artikel: De gemeenteraad trekt de beslissing, genomen in zitting van 27 januari 2025, m.b.t. de partiële bevoegdheidsoverdracht van huishoudelijk afval van de gemeente Puurs-Sint-Amands aan IVAREM, uitsluitend voor de site Livita Puurs door Imoya, gelegen te Winkelveld 28, Puurs-Sint-Amands, integraal in.
Toelichting
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst afgesloten voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.
Het lastenboek vermeldt: "...De gemeente Kampenhout treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de wet overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten, hierna genoemd 'klanten': lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW ’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, vzw’s ... niet-limitatieve lijst) in Vlaanderen...".
De gemeente Puurs-Sint-Amands kan als gemeentebestuur toetreden én gebruik gemaakt van deze raamovereenkomst.
De schaalgrootte van deze raamovereenkomst laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van vier jaar, met mogelijke verlengingen van tweemaal één jaar. De overeenkomst is gestart op 6 maart 2023 en loopt tot en met 5 maart 2027, met de mogelijkheid om nadien elk perceel te verlengen met tweemaal één jaar.
De opdracht omvat vier percelen:
Deze percelen werden reeds gegund aan volgende firma's:
Voorgesteld wordt om de instap in deze reeds gegunde raamovereenkomst goed te keuren. Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.
De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek. Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst van de gemeente Kampenhout voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van de opdracht.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).
CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Telecom - vaste telefonie en data - maart 2021' gepubliceerd op 29 november 2019 en afgesloten voor een periode van zeven jaar. De overeenkomst is gestart op 11 maart 2021 en loopt tot 10 maart 2028.
Deze raamovereenkomst omvat het afnemen van telecommunicatiediensten waaronder vaste telefonie en vaste datacommunicatie (incl. mobiele intranet datacommunicatie voor M2M en privé-telefoniesystemen):
een breed gamma vaste telefoniediensten, marketingnummers, vaste datacommunicatie;
een corporate PBX of telefoniecentrale (hosted/virtueel PBX, hosted/virtueel IP PBX), hetzij on premise hetzij virtueel (cloud PBX) voor entiteiten van 5 tot 1500 medewerkers Dit wordt steeds opgezet voor een periode van 5 jaar;
een selfservice mobiel M2M-platform voor telemetrie/OT toepassing, SIM-kaarten, de onderliggende GPRS/3G/4G/5G mobiele netwerkdienst specifiek voor deze M2M-data SIM-kaarten, de gateway tussen het mobiele netwerk en het vaste MPLS IP VPN-netwerk voor de veilige en centrale aflevering van M2M-data
tools voor efficiënt beheer
extra relevante diensten zoals bv. mail-broker, sms-broker, Teams, Whatsapp business…
De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De opdracht werd gegund aan Proximus, Publiekrechtelijke NV, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel.
CREAT treedt op als aanbieder van het raamcontract wat inhoudt dat er na instap een contractuele band ontstaat tussen de deelnemer in de raamovereenkomst en Proximus. Deelnemers plaatsen rechtstreeks en voor eigen rekening een opdracht bij de dienstverlener.
De dienst Informatiemanagement raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 45.454,54 € excl. btw of 55.000,00 € incl. btw.
Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.
Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst met ref. "Telecom - vaste telefonie en data - maart 2021'' goed waarbij CREAT optreedt als aankoopcentrale.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van de opdracht.
Toelichting
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verlenen van een erfpachtrecht door de gemeente Puurs-Sint-Amands aan de besloten vennootschap "De Pastorij Puurs", met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Fortbaan 1, met ondernemingsnummer 1019.347.660 op de pastorie met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 30, kadastraal gekend eerste afdeling (Puurs) sectie B deel van nummer 425D/P0000 met een oppervlakte van 1139,29 m². Het goed staat aangeduid op een bijgevoegd opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Talboom, landmeter-expert Tom Peeters (LAN 040036) te Puurs-Sint-Amands op 16 maart 2020.
De erfpacht wordt gesloten voor een duur van 45 jaar tegen een maandelijkse vergoeding of canon van € 900,00 (indexeerbaar).
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het verlenen van een erfpachtrecht door de gemeente Puurs-Sint-Amands op de pastorie met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 30, kadastraal gekend eerste afdeling (Puurs) sectie B deel van nummer 425D/P0000 met een oppervlakte van 1139,29 m². Het goed staat aangeduid op een bijgevoegd opmetingsplan, opgemaakt door Studiebureau Talboom, landmeter-expert Tom Peeters (LAN 040036) te Puurs-Sint-Amands op 16 maart 2020.
Artikel 2: De erfpacht wordt gesloten voor een duur van 45 jaar, ingaande op datum van ondertekening van de notariële akte en in het meest gunstige geval na het verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning en uiterlijk 9 maanden na huidige beslissing.
Artikel 3: De erfpacht wordt gesloten tegen een maandelijkse vergoeding of canon van € 900,00 (indexeerbaar).
Artikel 3: De akte zal verleden worden door het notariaat Verhaegen-Verlinden. Alle kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de erfpachter.
Artikel 4: De specifieke voorwaarden verbonden aan de erfpacht zoals opgenomen in het bestek blijven gelden gedurende deze duurtijd en worden mee opgenomen in de akte.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Scheldelaan 6 kadastraal gekend 5de afdeling sectie B deel van nummer 379W met een oppervlakte volgens meting van 5 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Besluit
Artikel 1: De gemeente verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Scheldelaan 6 kadastraal gekend 5de afdeling sectie B deel van nummer 379W met een oppervlakte volgens meting van 5 m².
Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris uit Puurs-Sint-Amands.
Toelichting
Het college van burgemeester heeft onder voorbehoud van bekrachtiging van de gemeenteraad de pachtprijzen aangepast op basis van de pachtprijscoëfficiënt. De raad wordt gevraagd dit te bekrachtigen.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de vaststelling van de toekomstige pachtprijzen volgens deze formule: het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het verpachte goed, vermenigvuldigd met de pachtprijzencoëfficiënt die om de drie jaar per provincie en per landbouwstreek wordt bepaald door de Vlaamse pachtprijzencommissie.
Toelichting
De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Creat Services dv, Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).
CREAT aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst met ref. 'Kantoorbenodigdheden en papierwaren - februari 2025' gepubliceerd op 1 maart 2024 en afgesloten voor een periode van vier jaar. De overeenkomst is gestart op 1 februari 2025 en loopt tot 31 januari 2029.
Deze raamovereenkomst omvat het leveren van kantoorbenodigdheden en papierwaren, met extra aandacht voor een uitgebreid gamma artikelen met een duurzaamheidslabel (FSC, PEFC, Blaue Engel, NF Environnement...).
De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via deze aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren
De opdracht werd gegund aan Lyreco Belgium, Rue du Fond des Fourches 20 te 4041 Vottem.
De dienst Faciltair beheer raamt (indicatief) de jaarlijkse kosten op 18.000,00 € excl. btw of 21.780,00 € incl. btw. In het kader van duurzaamheid wordt gewerkt met een minimum bestelbedrag van € 25,00.
Voorgesteld wordt om de toetreding in deze raamovereenkomst goed te keuren.
Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.
Besluit
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst met ref. 'Kantoorbenodigdheden en papierwaren - februari 2025' goed waarbij CREAT optreedt als aankoopcentrale.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van de opdracht.
Toelichting
Open GROEN stelt voor dat de gemeentelijke diensten onderzoeken om in het kader van het versterken van de biodiversiteit en klimaatverandering in onze gemeente, een beroep te doen op de organisatie "Tuinrangers" van Inverde het opleidingscentrum van - Natuur en Bos”. Deze organisatie leidt vrijwilligers uit de gemeente op om advies te geven aan inwoners om hun tuinen biodiverser en klimaatbestendiger te maken. Tuinrangers ontzorgt de gemeente volledig. De gemeente kan daartoe een beroep doen op Vlaamse subsidies van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Besluit
Verworpen.
Toelichting
Open GROEN stelt voor om een toeristisch en inclusief (rolstoel,- en kinderwagenvriendelijk) wandelpad te bewegwijzeren in het landschapspark Fort Liezele.
Besluit
Agendapunt tijdens de zitting ingetrokken door Open Groen.
Namens Gemeenteraad,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad