Terug
Gepubliceerd op 30/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 29/04/2025 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Hof-ten-Berglaan

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Willem Geeroms, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Anne De Ron

 

 
Aanleiding

Vanwege de heraanleg van de site rondom het nieuw gemeentehuis werd de verkeersafwikkeling aangepast. Fietsers voor Sjabi - Campus Begijnhof moeten nu via Hof-ten-Berglaan naar de fietsenparking rijden. De bouw van project Nobile, de heraanleg van de Hondsmarkt in de nabije toekomst en de ontwikkeling van de nieuwe lagere school binnen 3 jaar indachtig zorgen we voor een aansluiting van de zone 30 tussen Begijnhofstraat en de 30/km/u ter hoogte van de Sjabi - Campus Hof-ten Berglaan.

Deze AVR beschrijft aanpassingen tussen Hof-ten-Berglaan nr.16/nr.61 tot Begijnhofstraat 46

 
Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2025: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
 
Adviezen

 

 
Feiten, context en argumentatie

Vanwege de heraanleg van de site rondom het nieuw gemeentehuis werd de verkeersafwikkeling aangepast. Fietsers voor Sjabi - Campus Begijnhof moeten nu via Hof-ten-Berglaan naar de fietsenparking rijden. De bouw van project Nobile, de heraanleg van de Hondsmarkt in de nabije toekomst en de ontwikkeling van de nieuwe lagere school binnen 3 jaar indachtig zorgen we voor een aansluiting van de zone 30 tussen Begijnhofstraat en de 30/km/u ter hoogte van de Sjabi - Campus Hof-ten Berglaan.

Deze AVR geeft de aanpassingen tussen Hof-ten-Berglaan nr.16/nr.61 tot Begijnhofstraat nr.46

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

 
Financiële weerslag

 

 
Besluit

Artikel 1: Hof-ten-Berglaan nr.16 / nr.61: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord F4a

  • Verkeersbord F4b

Artikel 2: Begijnhofstraat nr.46 ter hoogte van brug Grote Molenbeek: de zone 30 wordt afgebakend. Het begin van de zone 30 wordt aangeduid; ook het einde van de zone 30 wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord F4a

  • Verkeersbord F4b

Artikel 3: Zone 30 sluit aan op bestaande zone 30 die voorheen werd afgebakend op Begijnhofstraat nr.39 / nr.40

Artikel 4: Forum 1: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. 

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord B1

Artikel 5: Hof-ten-Berglaan nr. 15: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkering WM76.4

Artikel 6: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.