Mon 27/01/2025 - 20:00 Raadzaal
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.
Er werd een ontwerp van huishoudelijk reglement opgemaakt op basis van het model van VVSG, aangepast aan de eigen manier van werken en de specifieke lokale situatie.
Om alles werkbaar en overzichtelijk te houden, is het belangrijk dat er zoveel als mogelijk gelijkaardige bepalingen gelden in de gemeente- als in de OCMW-raad.
Dit ontwerp werd voorafgaandelijk besproken met de verschillende fractieleiders.
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Algemeen Bestuur, Integrale Veiligheid, Dienstverlening en Ondersteuning geïnstalleerd.
De gemeenteraad richt deze commissie op die is samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissie heeft als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. Deze commissie kan steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De commissie Algemeen Bestuur, Integrale veiligheid, Ondersteuning en Dienstverlening is bevoegd voor de lokale opdrachten die onder de beleidsdomeinen Algemeen bestuur, Integrale Veiligheid, Ondersteuning en Dienstverlening vallen.
Het aantal leden van de raadscommissie werd vastgesteld op 13 leden. De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De gemeenteraad hanteert hierbij volgende berekeningswijze.
De 13 zetels worden dus verdeeld door het aantal zetels van de gemeenteraadscommissie te delen door het aantal leden van de gemeenteraad, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke fractie binnen de raad beschikt. Het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan.
De niet-rechtstreeks verworven zetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de bewerking, vermeld in het eerste lid. Bij gelijkheid van decimalen van twee of meer fracties , wordt de zetel toegewezen aan fractie met het hoogste stemcijfer, bepaald overeenkomstig artikel 165 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht.
Deze berekeningswijze geeft volgend resultaat:
cd&v-teamkoen (20): 8,96 -> 9 leden
N-VA (4): 1,79 -> 2 leden
VLAAMS BELANG (3): 1,34 -> 1 lid
Open GROEN (2): 0,89 -> 1 lid
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Ruimte geïnstalleerd.
De gemeenteraad richt deze commissie op die is samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissie heeft als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. Deze commissie kan steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De commissie Ruimte is bevoegd voor de lokale opdrachten die onder het beleidsdomein Ruimte vallen.
Het aantal leden van de raadscommissie werd vastgesteld op 13 leden. De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De gemeenteraad hanteert hierbij volgende berekeningswijze.
De 13 zetels worden dus verdeeld door het aantal zetels van de gemeenteraadscommissie te delen door het aantal leden van de gemeenteraad, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke fractie binnen de raad beschikt. Het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan.
De niet-rechtstreeks verworven zetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de bewerking, vermeld in het eerste lid. Bij gelijkheid van decimalen van twee of meer fracties , wordt de zetel toegewezen aan fractie met het hoogste stemcijfer, bepaald overeenkomstig artikel 165 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht.
Deze berekeningswijze geeft volgend resultaat:
cd&v-teamkoen (20): 8,96 -> 9 leden
N-VA (4): 1,79 -> 2 leden
VLAAMS BELANG (3): 1,34 -> 1 lid
Open GROEN (2): 0,89 -> 1 lid
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Beleven, Welzijn en Samenleven geïnstalleerd.
De gemeenteraad richt deze commissie op die is samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissie heeft als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. Deze commissie kan steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De commissie Beleven, Welzijn en Samenleven is bevoegd voor de lokale opdrachten die onder de beleidsdomeinen Beleven, Welzijn en Samenleven vallen.
Het aantal leden van de raadscommissie werd vastgesteld op 13 leden. De mandaten in de commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De gemeenteraad hanteert hierbij volgende berekeningswijze.
De 13 zetels worden dus verdeeld door het aantal zetels van de gemeenteraadscommissie te delen door het aantal leden van de gemeenteraad, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke fractie binnen de raad beschikt. Het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan.
De niet-rechtstreeks verworven zetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de bewerking, vermeld in het eerste lid. Bij gelijkheid van decimalen van twee of meer fracties , wordt de zetel toegewezen aan fractie met het hoogste stemcijfer, bepaald overeenkomstig artikel 165 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht.
Deze berekeningswijze geeft volgend resultaat:
cd&v-teamkoen (20): 8,96 -> 9 leden
N-VA (4): 1,79 -> 2 leden
VLAAMS BELANG (3): 1,34 -> 1 lid
Open GROEN (2): 0,89 -> 1 lid
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Algemeen Bestuur, Integrale Veiligheid, Dienstverlening en Ondersteuning geïnstalleerd.
De commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitter van de commissie aan.
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Ruimte geïnstalleerd.
De commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitter van de commissie aan.
Conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een raadscommissie Beleven, Welzijn en Samenleven geïnstalleerd.
De commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitter van de commissie aan.
Op de installatievergadering van 5 december 2024 werden de fracties vastgesteld. Het gemeenteraadslid of de gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen zijn, vormen één fractie. Elke fractie kiest een fractieleider uit haar leden en deelt mee wie de fractieleider is. Een fractie kan op elk moment een nieuwe fractieleider kiezen.
Bij de opstart van deze nieuwe legislatuur evalueren we het bestaande huishoudelijk reglement (HHR) van de diverse organen.
Zo merken we een overlapping tussen het huishoudelijk reglement van de raden enerzijds en het participatiereglement, meer bepaald m.b.t. de verzoekschriften van burgers.
We stellen voor het betrokken onderdeel in het HHR te schrappen en enkel op te nemen in het participatiereglement, meer bepaald door een aanpassing van art. 10 van het participatiereglement dat een synthese is van de bestaande teksten en wat logischer opgebouwd is.
De raad wordt gevraagd het aangepaste participatiereglement vast te stellen.
Aangezien deze reglementen vaak binnen een zeer korte termijn tot stand moeten komen, heeft de hogere overheid de mogelijkheid voorzien dat de gemeenteraad een delegatie geeft aan het college van burgemeester en schepenen om de aanvullende verkeersreglementen vast te stellen. Dit laat het bestuur toe om snel en efficiënt te werken.
Een dergelijke delegatie zal een snellere toepassing van verkeersreglementering op de wegen op het gemeentelijk grondgebied mogelijk maken en zal dus bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid.
Naar aanleiding van een voorstel tot aanpassing van de definitie van 'dagelijks bestuur' (overheidsopdrachten) binnen het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands dienen de statuten van het AGB Puurs-Sint-Amands aangepast te worden.
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Academie en vaktekenschool Temse aangeduid te worden.
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Academie voor muziek en woord Boom aangeduid te worden.
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de Academie voor muziek, woord en dans Bornem aangeduid te worden.
De raad wordt gevraagd een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor het bekkenbestuur Benedenscheldebekken.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur. Het is nodig een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de (buitengewone) algemene vergadering aan te duiden.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op deze eerste algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur, van de regionale bestuurscomités en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.
De raad wordt gevraagd een beheerder in het beheerscomité van Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming IGEMO aan te stellen voor de periode van heden tot het einde van de legislatuur.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de dienstverlenende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op deze eerste algemene vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.
De raad wordt verzocht een lid voor de raad van bestuur voor te dragen en twee vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergadering.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen omwille van de nieuwe legislatuur.
Op deze eerste algemene vergadering van het jaar 2019 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de raad van bestuur en van de algemene vergadering te worden voorgelegd.
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde voor het Regionaal Landschap Schelde-Durme aangeduid te worden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands is vennoot van Zefier cv
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dient er een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering bij Zefier cv aangeduid te worden.
N.a.v. een nieuwe legislatuur dient er een politiek en ambtelijk vertegenwoordiger aangeduid te worden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 9 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van IVAREM die op 21 februari 2025 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Op 14 oktober 2024 ontving het college van burgemeester en schepenen een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur met als onderwerp “Geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap “Osman Gazi” te Puurs-Sint-Amands (verkorte procedure)”. In dit schrijven meldt het Agentschap dat het een geactualiseerde aanvraag tot erkenning ontving voor de islamitische lokale geloofsgemeenschap Osman Gazi. Naar aanleiding van een hersteldecreet vraagt het Agentschap nieuw advies van het lokaal bestuur over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in artikel 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021. Het behoort aan de autonomie van de gemeenteraad om dit advies te geven.
Op 25 oktober 2024 ontving het college van burgemeester en schepenen een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur met als onderwerp “Geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap “Eyyub Sultan” te Puurs-Sint-Amands (verkorte procedure)”. In dit schrijven meldt het Agentschap dat het een geactualiseerde aanvraag tot erkenning ontving voor de islamitische lokale geloofsgemeenschap Eyyub Sultan (Selam). Naar aanleiding van een hersteldecreet vraagt het Agentschap nieuw advies van het lokaal bestuur over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in artikel 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021. Het behoort aan de autonomie van de gemeenteraad om dit advies te geven.
Op basis van de geldende juridische bepalingen dient de gemeenteraad de voorwaarden te bepalen waaronder de financieel directeur controle uitoefent op de voorgenomen beslissingen die een uitgaande netto-kasstroom genereren vooraleer een verbintenis kan worden aangegaan.
De gemeenteraad wordt verzocht de volgende regeling goed te keuren:
Het basisbedrag voor aanvraag visum aan financieel directeur wordt vastgelegd op 10.000 euro (excl BTW).
Visumplicht is tevens verplicht voor
1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer.
De visumbevoegdheid van de financieel directeur wordt, bij afwezigheid van de financieel directeur, gedelegeerd aan de adjunct financieel directeur.
De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft een reglement voor vestiging van opcentiemen op de onroerende voorheffing. Dit reglement neemt een einde op 31 december 2025.
Vanaf aanslagjaar 2025 is het wenselijk om dit reglement aan te passen, gezien de mogelijkheid van differentiatie. Tot op heden bedragen de opcentiemen voor alle partijen 998 opcentiemen. De gemeente streeft ernaar haar acht leefgemeenschappen eigentijds en leefbaar te houden, waar het aangenaam en veilig is om te wonen en interessant is om een economische activiteit te ontplooien. Ze wil blijven investeren in een kwalitatieve dienstverlening en creëert de juiste omkadering om de concurrentiekracht van haar ondernemingen te verhogen. Daarnaast worden er ook continu middelen uitgetrokken om een goed onderhouden infrastructuur te garanderen in het voordeel van haar inwoners en ondernemingen op alle beleidsdomeinen. Puurs-Sint-Amands is een ambitieuze en vooruitstrevende gemeente met een hoge investeringsgraad. Om tegemoet te komen aan de noden van burgers en van de verder groeiende industriële multinationals op het grondgebied, dienen middelen gezocht te worden, die op een evenwichtige en herverdeelbare wijze en volgens de draagkracht van de belanghebbenden kunnen gevestigd worden.
Het uitgewerkte getrapte systeem van differentiatie is opgebouwd op basis van het belastbaar kadastraal inkomen (KI). Daardoor dragen de meest kapitaalkrachtigen, in termen van onroerend goed, in verhouding meer bij tot de noden van de samenleving waar ze de dienstverlening en infrastructuur van gebruiken. Het is niet onredelijk om te stellen dat die vraag in de regel ook evenredig toeneemt met het belastbaar KI, aangezien dit een indicatie is van de waarde en het economisch nut van het onroerend goed.
Echter, voorzien we een belastingverlaging van 998 naar 990 opcentiemen voor de 20.884 percelen in de basiscategorie, waarvan 17.485 percelen van natuurlijke personen afkomstig zijn en 3.399 van rechtspersonen. De opcentiemenverlaging voor de basiscategorie helpt gezinnen en eigenaars met een lager belastbaar kadastraal inkomen te ondersteunen. Dit is niet alleen een stimulans voor eigenaars met beperkte financiële draagkracht, maar draagt ook bij aan een meer inclusieve samenleving. Door deze belastingverlaging in te voeren, tonen we aan dat de hervorming niet uitsluitend gericht is op inkomstenverhoging, maar ook oog heeft voor een billijke verdeling van de lasten. Bovendien versterkt dit het draagvlak voor de hervorming, aangezien een aanzienlijk deel van de bevolking direct voordeel ondervindt van de verlaging in de basiscategorie. Bijkomend wordt de gemeente Puurs-Sint-Amands gekenmerkt door historisch lage niveaus van het basis kadastraal inkomen.
De differentiatie wordt mogelijk gemaakt door het decreet van 15 mei 2018, dat artikel 41 van het decreet lokaal bestuur wijzigt, en het sinds 2019 toelaat een gedifferentieerd tarief voor de opcentiemen onroerende voorheffing toe te passen.
Dit voorstel werd reeds principieel goedgekeurd door de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan in de gemeenteraadszitting van 25 november 2024 waarin de ontvangsten van deze differentiatie reeds opgenomen waren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gedifferentieerd tarief van opcentiemen op de onroerende voorheffing vast te stellen.
T.h.v. Winkelveld 28 ontwikkelde Triamant tot enkele jaren geleden een woonproject. Recent nam vastgoedontwikkelaar Imoya deze site over en doopte het 'Livita Puurs'. In het project zijn 102 woonentiteiten voorzien voor intergenerationeel wonen, alsook '26 woningen met verhoogde zorg' waarbij een restaurant voorzien is.
Wettelijk valt bedrijfsafval (komende van het restaurant en de 26 woningen met verhoogde zorg) onder de bevoegdheid van de exploitatie, terwijl het afvoeren van het huishoudelijk afval, komende van de 102 woonentiteiten, een bevoegdheid is van de gemeente.
Om te vermijden dat op de dag van de afvalophaling er zo'n honderdtal huisvuilzakken buiten staan, werd beslist om op de site met ondergrondse of semi-ondergrondse containers te werken voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Imoya wenst met IVAREM samen te werken voor het inzamelen, ophalen en verwerken van het huishoudelijk afval via deze ondergrondse containers.
Deze gemeenteraadsbeslissing houdt dan ook een partiële bevoegdheidsoverdracht in van de gemeente aan IVAREM voor het restafval van de site Livita t.h.v. Winkelveld 28 in Puurs-Sint-Amands.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024106449 / OV 2024 266) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Dam 150 met kadastrale gegevens 5de afdeling sectie B nrs. 188H en 189H.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Dam opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 08/11/2024 tot en met 07/12/2024.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024106449 / OV 2024 266) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Dam 150, 5de afdeling, sectie B nrs. 188H en 189H.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Dam opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 08/11/2024 tot en met 07/12/2024.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Op de gemeenteraad van 30 maart 2020 keurde de raad de addendum op de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur, Pidpa en Aquafin goed.
Aquafin en Pidpa hebben ondertussen een verregaande samenwerking afgesloten. De samenwerking heeft impact op de opvolging en beheer van de gezamenlijke wegenwerken.
Voor dit project werd in onderling overleg Aquafin aangewezen als beheerder. Om dit juridisch vast te leggen is het noodzakelijk de samenwerkingsovereenkomst aan te passen.
Aquafin stelde studiebureau op 19 juni 2019, Jouret BVBA Klein Hulststraat 64, 9100 Sint-Niklaas, aan voor het opmaken van een ontwerp voor de aansluiting van Keten op de openbare riolering.
Op de gemeenteraad van 30 maart 2020 werd een addendum goedgekeurd waarin Pidpa en de gemeente Puurs-Sint-Amands mee instappen in deze overeenkomst om een gecombineerde uitvoer van de wegen- en rioleringswerken in Keten, Pandgatheide en Oude Heirbaan.
Bij Pidpa is dit project gekend als ‘Keten, Pandgatheide en Oude Heirbaan -Project K-17-039 PU’.
Bij Aquafin is dit project gekend als ‘Project 23.471’.
Naar aanleiding van de verregaande samenwerking tussen Aquafin en Pidpa hebben zij onderling beslist dat Aquafin verder zal instaan voor de uitvoering en het beheer van deze opdracht. De samenwerkingsovereenkomst werd daarom aangepast.
Deze aanpassing wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023 biedt de Vlaamse lokale besturen de mogelijkheid hun rechtspositieregeling te moderniseren en dit op diverse vlakken.
Het gemeentepersoneel en het personeel van het OCMW heeft recht op 33 jaarlijkse vakantiedagen en 14 feestdagen, aangevuld met telkens 1 anciënniteitsdag bij het bereiken van 20 en 25 jaar dienst.
Een uitzondering hierop is het personeel tewerkgesteld in verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen en diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, waarvan de werking gebaseerd is op federale of gewestelijke financiering met bijhorende werkings– en erkenningsregels en het OCMW-personeel dat ingezet wordt voor activiteiten die hoofdzakelijk verricht worden in mededinging met andere marktdeelnemers. Zij hebben recht op 26 jaarlijkse vakantiedagen en 11 feestdagen, aangevuld met telkens 1 anciënniteitsdag bij het bereiken van 20 en 25 jaar dienst. Binnen onze organisatie zijn dit de diensten BKO, Thuiszorg, Gezinszorg en LDC (Lokale DienstenCentra).
De opzet van de invoering van de 26 vakantiedagen en 11 feestdagen was het feit dat de publieke sector concurrentieel nadeel zou hebben t.o.v. de privésector.
Echter zien we dat de privésector in de praktijk voordelen aanbiedt die de openbare sector niet kan aanbieden.
Dit maakt dat het voor lokale besturen zeer moeilijk is om geschikt personeel te vinden. Geschikt personeel is echter noodzakelijk om de publieke zorg goed te laten draaien zodat de burgers niet in de kou komen te staan, in bijzonder wat betreft kinderopvang en thuiszorg.
Een gelijkschakeling van de vakantiedagen heeft ook een positief effect op de interne mobiliteit, waar nu medewerkers van andere diensten, ondanks een grotere affiniteit voor de zorgsector, kiezen voor een job met meer verlofdagen.
Het nieuwe rechtspositiebesluit van 20 januari 2023 biedt de mogelijkheid om deze ongelijkheid volledig, gedeeltelijk of niet weg te werken. Het bestuur krijgt nu namelijk de keuze hoeveel verlof en feestdagen het zal toekennen aan deze medewerkers.
Het college van burgemeester en schepenen stelt de gemeenteraad dan ook voor deze ongelijkheid weg te werken en een aanpassing van de rechtspositieregeling vast te stellen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Lippelodorp kadastraal gekend 7de afdeling sectie A nummer 107F met een oppervlakte volgens kadaster van 156 m², tegen een totaalprijs van € 45.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, het perceel grond is gelegen binnen de contouren van het masterplan Lippelo.
De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Haagstraat 2 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie D nummers 225D, 224E en 223A met een oppervlakte volgens kadaster van 85 m², 655 m², 1405 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 490.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij het sportpark. Deze eigendom zal opgenomen worden binnen de contouren van het op starten RUP De Schans.