Terug Gemeenteraad

Mon 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Algemeen bestuur, ondersteuning en dienstverlening. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.

  • Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Ruimte. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.

  • Bij gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 werd Sophie Van Praet aangesteld om te zetelen in de gemeenteraadscommissie Beleven, welzijn en samenleven. Aangezien Sophie Van Praet het mandaat opnam als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en tevens als schepen toegevoegd werd, stelt CD&V-teamkoen voor Sophie Van Praet te vervangen door raadslid Robbe Cooremans.

Veiligheid

  • Op de vergadering van het beheerscomité GAS Rivierenland d.d. 1 december 2023 werd voorgesteld om de bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de deelnemende gemeenten voor de behandeling van dossiers administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) te herzien omwille van de volgende redenen:

    • Opzegperiode van overeenkomsten wordt gewijzigd van 6 maanden naar 12 maanden;
    • Naam GASAM wordt overal gewijzigd in GAS Rivierenland;
    • Beschreven wettelijke procedure afhandeling dossiers wordt aangepast aan gewijzigde regelgeving (termijnen beslissen verweren GAS5 van 1 naar 3 maanden, informatiebrief i.p.v. PV voor buitenlandse overtreders, bezorgen afschrift PV i.p.v. PV GAS 5, …);
    • Kostprijs per dossier wijzigt van:  30 EUR/dossier voor eerste 500 dossiers, 15 EUR/dossier vanaf dossier 501 en 7,5 EUR/dossier vanaf dossier 1001 naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier. Dit bedrag van 6,9 EUR/dossier wordt jaarlijks aangepast in functie van de index van de wedden in de openbare sector (d.d. 01/01);

    Deze gewijzigde samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de gemeente Puurs-Sint-Amands wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands.

  • Op de vergadering van het beheerscomité GAS Rivierenland d.d. 1 december 2023 werd voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen, in haar hoedanigheid als beherende gemeente van  GAS-Rivierenland, en de deelnemende gemeenten voor de behandeling van dossiers administratieve geldboetes voor inbreuken parkeren en stilstaan (GAS 4) te herzien omwille van de volgende redenen:

    • Opzegperiode van overeenkomsten wordt gewijzigd van 6 maanden naar 12 maanden;
    • Naam GASAM wordt overal gewijzigd in GAS Rivierenland;
    • Beschreven wettelijke procedure afhandeling dossiers wordt aangepast aan gewijzigde regelgeving (informatiebrief i.p.v. PV voor buitenlandse overtreders, uitwisseling gegevensdata, …);
    • Kostprijs per dossier wijzigt van:  30 EUR/dossier voor eerste 500 dossiers, 15 EUR/dossier vanaf dossier 501 en 7,5 EUR/dossier vanaf dossier 1001 naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier. Dit bedrag van 6,9 EUR/dossier wordt jaarlijks aangepast in functie van de index van de wedden in de openbare sector (d.d. 01/01);

    Deze samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Mechelen en de gemeente Puurs-Sint-Amands wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands.

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 19 december 2022 de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties vastgesteld. 

    Sedert 31 oktober 2022 is de gemeente Puurs-Sint-Amands, als pilootgemeente, aan de slag met het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Vanaf 1 januari 2024 wordt het gebruik van het platform decretaal verplicht voor alle steden en gemeenten en vanaf 1 februari 2024 ook voor alle aanvragers.

    De retributie die door de aanvrager zal dienen te worden betaald, zal bestaan uit deels de gemeentelijke retributie, deels uit een platformretributie bepaald door de Vlaamse Overheid. 

    De volledige retributie wordt geïnd door Athumi, zijnde het Vlaams Datanutsbedrijf (EVA van de Vlaamse overheid), waardoor onder andere artikel 7 van huidig retributiereglement dient aangepast te worden. Het gemeentelijk deel zal periodiek (maandelijks) worden doorgestort naar de gemeente. M.b.t. deze retributie dienen ook nieuwe vrijstellingen voorzien te worden in artikel 6 van dit reglement.

    Een tweede aanpassing betreft de retributie op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar).

    Veel -12 jarigen beschikken over een kids-ID. Gezinnen hebben een kids-ID nodig om met hun kinderen te reizen binnen Europa of om Europa binnen te komen. Voor Belgische kinderen is deze ID al langer elektronisch, maar voor niet-Belgische kinderen ging het om een papieren kaart. Deze papieren kaartjes werden aangemaakt door de gemeente. Daarom werd er destijds geopteerd voor een extra bijdrage van 1 euro. De elektronische kids-ID voor niet-Belgische kinderen gaan vanaf 15 januari 2024 aangemaakt worden door de FOD Binnenlandse zaken. Daarom wordt voorgesteld om geen extra kosten meer aan te rekenen naar analogie met de elektronische kids-ID voor Belgische kinderen.

    Een derde aanpassing betreft het toevoegen van dringende aanvragen identiteitsbewijzen van niet-Belgische kinderen: tarief FOD + 0 euro en het verwijderen van zeer dringende aanvragen van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen (twee werkdagen) tarief FOD + 1,5 euro wegens niet langer voorzien door de FOD.

    Een vierde aanpassing betreft het weglaten van de leveringstermijnen daar deze regelmatig worden aangepast door de FOD Binnenlandse Zaken.

    Een vijfde aanpassing betreft het toevoegen van super spoedprocedure < 18 jaar: tarief FOD + 0 euro en super spoedprocedure > of = 18 jaar: tarief FOD + 5 euro.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 februari 2024.

Subsidies

  • Een Autonoom gemeentebedrijf wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd waardoor de winstgevendheid van het AGB moet gegarandeerd zijn. Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag men niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds. Het globale resultaat van de activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten. De winst/verlies-positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde (cfr. “Beslissing E.T. 129.288” van 19 januari 2016). Volgens de statuten van AGB Puurs-Sint-Amands wordt verkoop van gebouwen en gronden niet als uitzonderlijke opbrengst beschouwd daar het betrekking heeft op onroerend goed transacties, hetgeen voorzien is in het doel van het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit maakt dat wanneer in een bepaald jaar een verkoop van onroerend goed plaatsvindt, dit mee bijdraagt in het resultaat en streven naar en positief netto-resultaat.

    Om winstgevend te zijn, wordt tevens gewerkt met een prijssubsidie waarbij de gemeente er expliciet voor opteert om, rekening houdend met de sportieve, culturele en sociale functie van de sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, geen prijsverhogingen door te voeren ten aanzien van de gebruikers van deze infrastructuur. De gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, evenals evenementen van cultuur en vermaak toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente verbindt er zich zo toe om voor de periode vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De hoogte van de prijssubsidie-factor werd berekend rekening houdende met het feit dat er tevens in 2023 onroerend goed wordt verkocht. Om winstgevendheid van het AGB te garanderen moet de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor het recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd worden met een factor 1,6.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorliggend prijssubsidiereglement goed te keuren. Via het reglement kiest de gemeente ervoor om prijssubsidies toe te kennen aan het AGB voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sportinfrastructuur, aan bezoekers van voorstellingen van cultuur of vermaak (eigen programmatie) in de socio-culturele infrastructuur en aan bezoekers van het museum Fort van Liezele en dit alles voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Er zal een prijssubsidiefactor worden toegepast van 1,6 op de prijzen (excl. BTW) die vooraf reeds werden beslist door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands via diverse tarief-beslissingen.

    Voor de toekomst blijft het een constante evenwichtsoefening om te oordelen of er al dan niet prijssubsidies noodzakelijk zijn en wat de hiervoor noodzakelijke factor is die moet worden toegepast op de toegangsprijzen. Als tijdens het jaar blijkt dat de subsidiefactor onvoldoende is, kan deze worden aangepast.

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is op 31 oktober 2022, als pilootgemeente, ingestapt in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het VIP is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer. Het platform moet het verkrijgen van vastgoedinformatie, in het kader van een verkoop of langdurige verhuur, eenvoudiger maken. 

    Sinds begin oktober 2022 is de basisversie (MVP) van het VIP in productie voor een beperkt aantal pilootgemeenten en professionele aanvragers (notarissen en vastgoedmakelaars). 

    Vanaf 1 januari 2024 wordt het gebruik van het VIP decretaal verplicht en zal de inning van de gemeentelijke retributie en de (tijdelijke) platformvergoeding ook via dit platform verlopen. Athumi (het Vlaams Datanutsbedrijf, de overheidsinstantie die VIP beheert) zal hiervoor instaan. De gemeentelijke retributie zal periodiek (maandelijks) aan de gemeente worden doorgestort. Deze retributie is opgenomen in het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties, dat door de gemeenteraad van 29 januari 2024 opnieuw zal worden vastgesteld.

    Met de ingang van de decreetfase wordt ook de MVP-fase afgerond en zal het Vastgoedinformatieplatform als één centraal platform dienen voor ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ voor alle percelen in Vlaanderen.

    Vanaf 1 februari 2024 zullen ook burgers en andere aanvragers (zoals lokale overheden en hulpverleningszones) gebruik dienen te maken van het VIP voor hun aanvragen voor vastgoedinformatie.

    Vanaf de decreetfase zullen Athumi en de steden en gemeenten gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en elke gemeente een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst.

  • Uit een eerste analyse van het beleidsplan Ruimte en Mobiliteit werd vastgesteld dat Breendonk nood heeft aan extra groene ruimte rondom de kern. Dit om de dorpskern klimaatbestendig te maken. Het gebied ten westen van de Groenstraat kwam in aanmerking voor de aanplant van een bos. Hiervoor werd een inrichtingsplan opgemaakt dat op 13 juni 2022 aan de inwoners van Breendonk werd voorgesteld en enthousiast werd onthaald. Dit inrichtingsplan is terug te vinden op  www.puurs-sint-amands.be/steenbossen.

    Het plangebied van dit inrichtingsplan is grotendeels gelegen in agrarisch gebied en voor een deeltje in woonreservegebied. De opmaak van een RUP is daarom noodzakelijk om het goedgekeurde inrichtingsplan planologisch te laten overstemmen met de juiste bestemming (voornamelijk bosgebied).

    De opmaak van een RUP verloopt in verschillende stappen:

    - voorbereidende fase - (afgerond)

    - opmaak van start- en procesnota - (afgerond)

    - raadpleging publiek en adviesvraag over de start- en procesnota - (afgerond)

    - opmaak scopingsnota

    - opmaak voorontwerp-RUP met bijhorende procesnota

    - voorlopige vaststelling ontwerp-RUP door gemeenteraad

    - openbaar onderzoek

    - definitieve vaststelling RUP door gemeenteraad

    De start- en procesnota werd van 17/04/2023 tot en met 15/06/2023 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd. Met input van de tijdens de publieke raadpleging ontvangen adviezen en reacties werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerd een milieueffectenrapportage) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP werd geadviseerd door verschillende  adviesinstanties. De ontvangen adviezen werden vervolgens verwerkt in een ontwerp-RUP. Dit ontwerp-RUP bestaat uit een plan bestaande en juridische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, toelichtingsnota en bijhorende procesnota.

    Dit ontwerp-RUP wordt nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.

    Navolgend wordt een openbaar onderzoek georganiseerd van 5/2/2024 tot en met 4/4/2024.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022122455, o/ref. GMI 2022 385) ingediend voor het wegenis- en rioleringsproject Nijvendries, Nijven (deel), Schaddekensdries (deel) en Voortstraat te 2890 Puurs-Sint-Amands met vaststelling rooilijn. De aanvraag heeft betrekking op volgende kadastrale percelen: 6de afdeling sectie B nrs. 256A, 371N, 288E2, 253, 315F, 370F, 252C, 161M, 295B, 263G, 290, 289H, 289F, 291C, 289M, 289G, 293B, 2891L, 366D, 254C, 363E, 366C, 370G, 255A, 366B, 294A, 172, 371K, 366F, 264B, 254A, 361K, 168F, 254B, 264C, 360H, 273L, 368H, 361H, 315H en 389D.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van gemeentewegen opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 9 oktober 2023 tot en met 7 november 2023. Er werden opmerkingen en bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak van de wegen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023107390 / OV 2023 395) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Breutheide, 7e afdeling, sectie B nr. 27A.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg ter plaatse van de Breutheide opgenomen, met vaststelling van een nieuwe rooilijn.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 09/11/2023 tot en met 08/12/2023.

    Er werd één standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Werken

  • De vraag naar standplaatsen is groter dan het huidig aanbod.

    Een uitbreiding van het woonwagenpark is daarom aangewezen.

    Op de gemeenteraad van 21 november 2022 werd reeds een bestek en raming voor de uitbreiding van het woonwagenpark, opgemaakt door studiebureau Sweco, Arenbergstraat 13, bus 1 te 1000 Brussel goedgekeurd.

    De subsidiërende overheid, Wonen in Vlaanderen, stelde echter bijkomende eisen waardoor het dossier volledig herbekeken diende te worden. De Vlaamse regering heeft inmiddels beslist om de subsidiëring vanaf 1 januari 2024 definitief stop te zetten. 

    Hiermee rekening houdend werd door de technische dienst een aangepast ontwerp opgemaakt voor 6 standplaatsen.

    Het ontwerp werd opgemaakt vanuit het standpunt dat we de standplaatsen, in waterdoorlatende materialen, door onze eigen diensten laten uitvoeren en voor de sanitaire units prefab units voorzien.

    Per 2 standplaatsen wordt een prefab sanitaire unit zonder berging voorzien met daarin 2 badkamers (1 per standplaats).

    Voor het leveren en plaatsen van de units werd een bestek met nr. G-2023-075 opgesteld door de technische dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 210.000,00 € excl. btw of 254.100,00 € incl. 21% btw (Btw medecontractant). 

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    De omgevingswerken zullen gefaseerd uitgevoerd worden door onze eigen diensten.

  • Om de centra van de deelgemeenten op te fleuren worden er jaarlijks eenjarige bloemen voorzien van mei tot oktober.

    We organiseren hiervoor een prijsvraag.

    In het kader van de opdracht “Huur en onderhoud zomerbloemen 2024 - 2025 - 2026” werd een bestek met nr. G-2024-006 opgesteld door Groenbeheer.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 62.450 € excl. btw of 72.504,50 € incl. btw per jaar.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De wegenis in de Wolfstraat en Walsingen is in erbarmelijke staat en de riolering dient vernieuwd te worden.

    De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat met zijstraten en Walsingen” werd oorspronkelijk gegund aan studiebureau Talboom uit Puurs. Hun activiteiten zijn overgenomen door  SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel.

    Er zullen werken uitgevoerd worden in de Wolfstraat (incl. Walsingen) vanaf de N17 tot aan Liezele-Dorp (kort voor de Theo Andriesstraat) en in Liezelbroek. Er wordt een gescheiden riolering aangelegd waarbij regenwater maximaal wordt afgekoppeld op openbaar domein en op de aanpalende private eigendommen.

    In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken in Wolfstraat met zijstraten en Walsingen” werd een bestek met nr. G-2024-008 opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel. Voor rioolbeheerder Pidpa zijn deze projecten gekend als K-19-079 (Walsingen) en K-19-084 (Wolfstraat). Ze hebben van VMM een toezegging voor rioleringssubsidie.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 8.012.417,79 € excl. btw of 9.695.025,53 € incl. 21% btw.

    Een deel van de kostprijs wordt betaald door rioolbeheerder PIDPA, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk. Dit deel wordt geraamd op 7.263.586,52 € incl. 21% btw.

    Het aandeel voor het gemeentebestuur wordt geraamd op 2.009.453,72 € excl. btw of 2.431.439,01 € incl. 21% btw (421.985,29 € btw in medecontractant).

    Een deel van de riolering en de afkoppelingswerken wordt doorgerekend aan het gemeentebestuur via het derdebetalerssysteem van Pidpa. Dit deel wordt geraamd op 266.569,19 € excl. 21% btw. of 322.548,72 € incl. 21% btw (55.979,53 € btw in medecontractant).

    Het totaal aandeel van de gemeente in het project wordt geraamd op 2.276.022,91 € excl. btw of 2.753.987,73 € incl. 21% btw (477.964,82 € btw in medecontractant)

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 200 werkdagen in beslag zullen nemen.

  • In het kader van de opdracht “Opwaardering Steenbossen te Puurs-Sint-Amands” werd een bestek met nr. 481580 opgesteld door de ontwerper, Antea Belgium NV, Roderveldlaan 1, te 2060 Antwerpen.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 654.295,13 excl. btw of € 791.697,11 incl. 21% btw (€ 137.401,98 btw medecontractant voor werken in onroerende staat)

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 100 werkdagen in beslag zullen nemen.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Een deel van de kostprijs wordt betaald door de Polder Vliet en Zielbeek, Stationsstraat 25 te 2870 Puurs-Sint-Amands. Dit deel wordt geraamd op € 202.232,10 excl. btw. Ze hebben een subsidieaanvraag ingediend bij VMM en deze aanvraag is eind december 2023 door de minister aanvaard. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst met de Polder opgesteld die moet worden bekrachtigd voor de gunning.

    Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. De raming van dit deel bedraagt € 452.063,03 excl. btw. of € 546.996,27 incl. 21% btw (btw medecontractant)

  • De voetbalvelden en grasvelden in Puurs-Sint-Amands moeten tijdens het maaiseizoen periodiek worden onderhouden.

    De Gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om procedure te voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.

    Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

    In het kader van de opdracht “Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2024-001 opgesteld door Groenbeheer.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2024-2025), raming: 74.440,00 € excl. btw of 90.072,40 € incl. 21% btw;

    • Verlenging 1 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2025-2026), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw;

    • Verlenging 2 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2026-2027), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw;

    • Verlenging 3 (Onderhoud voetbalvelden en grasvelden voor de gemeente Puurs-Sint-Amands 2027-2028), raming: 74.440,00 € excl. btw of 87.460,00 € incl. btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 297.760,00 € excl. btw of 352.452,40 € incl. btw.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden en kan maximaal driemaal worden verlengd voor telkens 12 maanden (maximale looptijd: 48 maanden).

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

    Een deel van de kostprijs wordt betaald door Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands. Dit deel wordt geraamd op 12.440,00 € (op jaarbasis).

    Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden.

Ondersteuning

ICT

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 284P met een oppervlakte volgens meting van 82,98 m², tegen een totaalprijs van € 16.596,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor het verbeteren van de toegang naar RUP Steenbossen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse De Rest kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 21A met een oppervlakte volgens meting van 523,41 m², tegen een totaalprijs van € 2.617,05, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij de Vliet en binnen het masterplan Groene Ring.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs ter plaatse Zeutestraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie A deel van nummer 49G met een oppervlakte volgens meting van 21,22 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.

  • Ons bestuur kocht recent percelen grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld. Deze percelen grond zijn nog in gebruik en dienen te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 819B, 824A, 824E, 825 en 829G met een oppervlakte volgens kadaster van 7140 m², 1550 m², 445 m², 1975 m² en 2120 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 26.460,00.

  • Fiberklaar voorziet, voor de uitrol van het glasvezelnetwerk, de plaatsing van een nieuwe cabine in Ruisbroek aan de Achterhoefweg. Het is noodzakelijk een recht van opstal en een erfdienstbaarheidszone te vestigen op een perceel gemeente-eigendom. 
    Voor de cabine zelf wordt een opstalrecht gevestigd voor een periode van 60 jaar op een perceel gemeente-eigendom gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E met een oppervlakte volgens meting van 29,48 m², tegen een totale éénmalige vergoeding van € 8.000,00. Bijkomend zal een erfdienstbaarheid gevestigd worden op een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Achterhoefweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 3E. De erfdienstbaarheidszone dient voor de toegang en het aanleggen, installeren, onderhouden, beheren, vervangen en leggen van de glasvezelkabels en koelleidingen ten behoeve van het pop-station, tussen de cabine en het openbaar domein, voor dezelfde duurtijd dan het opstalrecht. De erfdienstbaarheidszone zal kosteloos toegekend worden.

Walsingen
  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 105F met een oppervlakte volgens meting van 369 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8E2 met een oppervlakte volgens meting van 105 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4X met een oppervlakte volgens meting van 73 m² en deel van nummer 4Z met een oppervlakte volgens meting van 107 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 4S met een oppervlakte volgens meting van 204 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 5N2 met een oppervlakte volgens meting van 43 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

Facilitair beheer en gebouwen

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamcontract met ref. 'Koffieautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' afgesloten waarin wij als deelnemer bij TMVS kunnen toetreden.

    De raamovereenkomst van CREAT met ref. 'Koffieautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' is momenteel lopende en heeft als contractuele einddatum 30 juni 2026. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst. Deelopdrachten (zoals deze) worden steeds gesloten voor een periode van vijf jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.

    De opdracht werd door CREAT gegund aan de firma Selecta, Industrieweg 10A te 2850 Boom.

    Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing. De dienst Aankoop stelt voor om toe te treden tot voornoemd raamcontract van CREAT voor de koffieautomaten voor het nieuw gemeentehuis en later, naar behoefte, de opdracht uit te breiden naar andere locaties.

     

Dienstverlening

Doelgroepen

  • In het kader van de bouw van nieuwe lokalen en de daaraan gekoppelde verhuis van de erkende jeugdverenigingen Chiromeisjes Sint-Amands en Chirojongens Sint-Amands wordt er vanuit het gemeentebestuur een subsidie voorzien om de inrichtingsinvesteringen van de nieuwe lokalen te Sint-Amands mee te financieren en zo het vrijwillige jeugdwerk in de gemeente kwalitatief te ondersteunen.

    Er wordt een overeenkomst opgemaakt tussen het gemeentebestuur en BOCSAM vzw. BOCSAM vzw is het overkoepelende orgaan dat de infrastructuur van zowel chirojongens als chiromeisjes beheert en de nieuwbouw van deze verenigingen als bouwheer opvolgt.

    Via deze overeenkomst wordt er 140.000 euro voorzien voor de kosten die voortkomen uit de inrichting van het nieuwe lokaal ten gevolge de verhuis daar naar toe.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

Mededelingen

Vragen