Bij het begin van elke legislatuur moet de gemeenteraad de officiële inspraakorganen bij het gemeentebeleid benoemen en erkennen.
De gemeenteraad is vrij om te bepalen hoeveel adviesraden er worden erkend.
Alhoewel niet decreet verplicht, heeft de gemeenteraad in het participatiereglement, zoals vastgesteld in vergadering van 27 januari 2025, bepaald om een seniorenraad te installeren.n.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Regelgeving
Onder voorbehoud van positieve advisering van deze ontwerpstatuten van de ouderenraad op 19 juni 2025.
Voorgesteld wordt om de term seniorenraad in ouderenraad te wijzigen, om aan te sluiten bij de officiële terminologie van de Vlaamse overheid en de Vlaamse Ouderenraad. Deze uniforme benaming bevordert duidelijkheid, herkenbaarheid en consistentie binnen het Vlaamse beleid rond ouderen. Om die representativiteit te verhogen stellen we ook voor om de leeftijdsgrens op te trekken van 60 jaar naar 65 jaar. Uitzonderingen kunnen steeds worden aangevraagd.
We blijven kiezen voor een gestructureerde maar open invulling van de ouderenraad met een bestuur en algemene vergadering.
De ouderenraad is voldoende representatief voor de doelgroep en bestaat niet enkel uit afgevaardigden van (ouderen)verenigingen en organisaties. Ook geïnteresseerde burgers, deskundigen, vertegenwoordigers van woonzorgvoorzieningen, lokale dienstencentra kunnen deelnemen aan de vergaderingen. Er is ook de mogelijkheid tot het organiseren van werkgroepen rond bepaalde thema's, wat kan zorgen voor een grotere betrokkenheid bij bepaalde dossiers.
De ouderenraad komt minstens drie keer per jaar samen.
Een afvaardiging van de jeugdraad en ouderenraad wordt ook altijd uitgenodigd op de algemene vergaderingen van de vrijetijdsraad.
De voorstelstatuten worden voorgelegd aan de algemene vergadering van de ouderenraad op 19 juni 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de statuten van de ouderenraad goed te keuren met ingang van 1 juli 2025.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande statuten van de ouderenraad goed:
Artikel 1: Doel
Ingevolge de beslissing van de gemeenteraad van 27 januari 2025 wordt in de gemeente Puurs-Sint-Amands een gemeentelijke ouderenraad opgericht in uitvoering van artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur.
Via inspraak en participatie helpt de ouderenraad mee aan het uitbouwen van een gemeentelijk ouderenbeleid om zo het algemeen welzijn van senioren in Puurs-Sint-Amands te bevorderen.
De concrete taken zijn onder meer de volgende:
a) Op vraag van het gemeentebestuur of op eigen initiatief adviezen uitbrengen over alle aangelegenheden die relevant zijn voor het voorbereiden, het uitvoeren en het evalueren van het ouderenbeleid in de gemeente Puurs-Sint-Amands;
b) Het organiseren en stimuleren van overleg en samenwerking tussen verenigingen, burgers, woonzorgvoorzieningen, lokale dienstencentra en andere organisaties met een link naar ouderen of ouderenbeleid;
c) Een systematische doorstroming van informatie over het brede gemeentelijke ouderenbeleid van en naar verenigingen en geëngageerde burgers.
d) Actief meewerken aan de opmaak van de strategische meerjarenplanning m.b.t het horizontale en beleidsdomeinoverschrijdende ouderenbeleid. Het bespreken van dossiers die ouderen aanbelangen. Het deelnemen aan werkgroepen rond specifieke thema’s;
e) Het steunen, vergroten en bewaken van de kwaliteitsvolle werking van de erkende Puurs-Sint-Amandse ouderenverenigingen en verenigingen met een ouderenwerking en onderlinge uitwisseling van informatie;
f) Leden van de ouderenraad zijn automatisch ook lid van de vrijetijdsraad van Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: Samenstelling van de ouderenraad
De ouderenraad moet voldoende representatief zijn voor de doelgroep.
We streven naar een soepele en werkbare structuur om een dynamische ouderenraad te kunnen vormen gebaseerd op vrijwillig engagement en zo ruim mogelijke inspraak.
De ouderenraad bestaat uit een algemene vergadering, een bestuur en (eventuele) werkgroepen.
ALGEMENE VERGADERING
Artikel 3: Doelstelling en bevoegdheden van de algemene vergadering (AV)
Tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoort:
Artikel 4: Samenstelling van de algemene vergadering (AV)
Artikel 5: Lidmaatschap
2. Elke geïnteresseerde niet-georganiseerde burger kan lid worden van de ouderenraad en moet voldoen aan volgende voorwaarden:
De ouderenraad wil ook inzetten op occasionele participatie om mensen en verenigingen zo thematisch te kunnen aanspreken en te betrekken bij onderwerpen die hen aanbelangen.
Om vergaderingen van de adviesraad bij te wonen en mee te werken aan adviezen moet je geen permanent lid zijn van de ouderenraad.
Artikel 6: Hernieuwing en beëindiging lidmaatschap
Jaarlijks wordt het lidmaatschap van leden van erkende verenigingen hernieuwd via het erkennings- en subsidiedossier. Lidmaatschap van geïnteresseerde burgers, woonzorgvoorzieningen en organisaties met een link naar ouderen of het ouderenbeleid wordt automatisch verlengd.
Aan een mandaat van een lid van de algemene vergadering komt een einde door:
Artikel 7: Rechtsgeldigheid
De algemene vergadering van de ouderenraad vergadert minstens 3 keer per jaar.
De ouderenraad kan naar eigen believen extra bijeenkomsten plannen, al dan niet rond een specifiek thema.
De ouderenconsulent (tot aan de volgende organogramaanpassing gebruiken wij nog de term seniorenconsulent) neemt de secretariaatsfunctie op.
Artikel 8: Vergaderingen
BESTUUR
Artikel 9: Doelstellingen en bevoegdheden
Tot de bevoegdheden van het bestuur behoort:
Artikel 10: Samenstelling
Elk lid van de ouderenraad van 65 jaar of ouder kan zich kandidaat stellen voor het bestuur.
Kandidaten voor het bestuur worden door de algemene vergadering verkozen/goedgekeurd.
Het bestuur streeft naar een samenstelling:
Artikel 11: Verantwoording
WERKGROEP
Artikel 12: Doelstelling en bevoegdheden
Tot de bevoegdheid van de werkgroepen behoort:
Artikel 13: Samenstelling
De algemene vergadering en het bestuur kunnen steeds werkgroepen oprichten, al dan niet tijdelijk van aard. In deze werkgroepen zetelen:
Artikel 14: Verantwoording
Een afgevaardigde van de werkgroep(en) rapporteert op de algemene vergadering over de voorbije bijeenkomsten.
Elk lid van de ouderenraad heeft het recht om vragen te stellen of aanvullingen te formuleren i.v.m. de door de werkgroep behandelde onderwerpen.
AFSPRAKEN MET HET LOKALE BESTUUR
Artikel 15: Ondersteuning vanuit de gemeente
De gemeente stelt onderstaande ter beschikking van de ouderenraad:
Artikel 16: Afspraken met het lokale bestuur betreffende informatie-uitwisseling
a) Het college van burgemeester en schepenen zal hun vragen tot advies steeds schriftelijk stellen met:
b) De ouderenraad krijgt de gewenste informatie die nodig is om advies op te stellen van het gemeentebestuur, tenzij hiertegen wettelijke bezwaren bestaan;
c) Het gemeentebestuur voorziet voldoende tijd om een antwoord te krijgen op een adviesvraag. Elke adviesvraag wordt door het gemeentebestuur overgemaakt aan de secretaris van de ouderenraad. Deze agendeert de adviesvraag op de eerstvolgende bestuursvergadering om het verdere traject voor het opmaken van het advies vast te leggen.
d) Alle adviezen van de ouderenraad, deze op eigen initiatief en deze op vraag van de gemeente, worden overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
e)      Het college van burgemeester en schepenen zal steeds binnen de vier weken (te rekenen vanaf de kennisneming) op een advies van de ouderenraad schriftelijk en gemotiveerd melden welk gevolg aan het advies van de ouderenraad gegeven wordt of welke procedures men nog zal volgen voor men tot een besluit komt. In dit laatste geval zal men ook een vermoedelijke datum vermelden waarop men tot een besluit zal komen.
Artikel 17: Openbaarheid van verslagen
De algemene vergadering en de verslagen ervan zijn openbaar. Raadplegen kan via de website van Puurs-Sint-Amands.
Artikel 18: Wijzigen statuten
Een voorstel tot wijziging van de statuten van de ouderenraad wordt voorgelegd aan de algemene vergadering en nadien aan de gemeenteraad.
Artikel 19: Opheffingsbepaling
De statuten van de seniorenraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 9 september 2019, worden opgeheven met ingang van 1 juli 2025.
Artikel 20: Goedkeuring en inwerkingtreding
De statuten van de ouderenraad werden goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 juni 2025 en treden in werking vanaf 1 juli 2025.