Terug Gemeenteraad

Mon 18/12/2023 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Veiligheid

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • De gemeente wil haar 8 leefgemeenschappen eigentijds en leefbaar houden, waar het aangenaam en veilig is om te wonen en wil voortdurend blijven investeren in het voordeel van de inwoners op alle domeinen.

    Hiervoor dienen middelen gezocht te worden, die op een evenwichtige en herverdeelbare wijze en volgens de draagkracht van de inwoners kunnen gevestigd worden.

    De financiële toestand van de gemeente vergt om die redenen de invoering van rendabele belastingen.

    Door de verrekening van de fusiebonus (verlaging leninglasten) liet de financiële toestand van de gemeente toe om de aanvullende personenbelasting vast te stellen op 7,5% vanaf 2019.

    Voor een verantwoord financieel beleid koos het bestuur voor een lokale taxshift waarbij de aanvullende personenbelasting wordt verlaagd vanaf aanslagjaar 2024 naar 7,3%. De opcentiemen voor onroerende voorheffing werden verhoogd vanaf 2020. Zo komt het bestuur tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht voor de verschillende categorieën van belastingplichtigen (gezinnen en bedrijven).

Subsidies

  • Een Autonoom gemeentebedrijf wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd waardoor de winstgevendheid van het AGB moet gegarandeerd zijn. Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag men niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds. Het globale resultaat van de activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten. De winst/verlies-positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde (cfr. “Beslissing E.T. 129.288” van 19 januari 2016). Volgens de statuten van AGB Puurs-Sint-Amands wordt verkoop van gebouwen en gronden niet als uitzonderlijke opbrengst beschouwd daar het betrekking heeft op onroerend goed transacties, hetgeen voorzien is in het doel van het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit maakt dat wanneer in een bepaald jaar een verkoop van onroerend goed plaatsvindt, dit mee bijdraagt in het resultaat en streven naar en positief netto-resultaat.

    Om winstgevend te zijn, wordt tevens gewerkt met een prijssubsidie waarbij de gemeente er expliciet voor opteert om, rekening houdend met de sportieve, culturele en sociale functie van de sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, geen prijsverhogingen door te voeren ten aanzien van de gebruikers van deze infrastructuur. De gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, evenals evenementen van cultuur en vermaak toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente verbindt er zich zo toe om voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De hoogte van de prijssubsidie-factor werd berekend rekening houdende met het feit dat er tevens in 2023 onroerend goed wordt verkocht. Om winstgevendheid van het AGB te garanderen moet de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor het recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd worden met een factor 1,9.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorliggend prijssubsidiereglement goed te keuren. Via het reglement kiest de gemeente ervoor om prijssubsidies toe te kennen aan het AGB voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sportinfrastructuur, aan bezoekers van voorstellingen van cultuur of vermaak (eigen programmatie) in de socio-culturele infrastructuur en aan bezoekers van het museum Fort van Liezele dat sinds 1 mei 2023 open is voor het publiek en dit alles voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Er zal een prijssubsidiefactor worden toegepast van 1,9 op de prijzen (excl. BTW) die vooraf reeds werden beslist door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands via diverse tarief-beslissingen.

    Voor de toekomst blijft het een constante evenwichtsoefening om te oordelen of er al dan niet prijssubsidies noodzakelijk zijn en wat de hiervoor noodzakelijke factor is die moet worden toegepast op de toegangsprijzen.

Meerjarenplanning

  • De Raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft op 18 december 2023 de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026 van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands vastgesteld. De aanpassing van het meerjarenplan van de autonome gemeente- en provinciebedrijven moet, nadat ze is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van het moederbestuur.

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 19 december 2022, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2023 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2022 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2024 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 19 december 2022, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2023 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2022 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2024 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.

    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben elk hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
    De OCMW-raad heeft de meerjarenplanaanpassing (4) 2020-2026 voor haar deel vastgesteld in zitting van 18 december 2023. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
  • Jaarlijks is de gemeenteraad verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone op basis van een door de wetgever bepaalde verdeelsleutel. Dit bedrag komt overeen met het ingeschreven bedrag in de politiebegroting 2024 voor het aandeel van Puurs-Sint-Amands. Vanaf 1 januari 2023 trad de nieuwe politiezone Rivierenland in werking. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven van de voorziene werkings- en investeringstoelagen.

  • Artikel 68 van de wet civiele veiligheid stelt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden, in functie van het ontwerp van begroting.

  • In de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2026, zoals vastgesteld door de raad op 18 december 2023, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Het overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies is als bijlage bij het aangepaste meerjarenplan toegevoegd. Dit overzicht is louter informatief en houdt niet langer een beslissing in. Daarom wordt aan de gemeenteraad de lijst van de nominatieve subsidies ter goedkeuring voorgelegd. Tijdens de gemeenteraadscommissie d.d. 4 december 2023 betreffende de voorstelling van het MJPA4 werd herinnerd aan de intentie tot verhoging van de werkingssubsidies naar verenigingen toe omwille van gestegen kosten door o.a. energiefacturen. Deze wijziging (vanaf 2024) was nog niet voorzien, maar kan worden geïncorporeerd in deze beslissing en zal vervolgens via interne kredietverschuiving voor 2024 worden voorzien in het  meerjarenplan.

Ruimte

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Verbouwing aspergeluifel tot aspergepunt Hof van Coolhem” werd gegund aan INGENIEURS - EN ARCHITECTENBUREAU BRUNO CALLAERT, Molenstraat 24 te 2870 Puurs-Sint-Amand

    In het kader van de opdracht “Verbouwing aspergeluifel tot aspergepunt Hof van Coolhem” werd een bestek met nr. A2308 - 1 opgesteld door de ontwerper, INGENIEURS - EN ARCHITECTENBUREAU BRUNO CALLAERT, Molenstraat 24 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    Deze opdracht heeft specifieke betrekking op de bouwwerkzaamheden en niet op volgende onderdelen van het project:

    • Inrichtingswerken asperge-belevingspunt: scenografie, meubilair, props replica, infoborden, prints;
    • Digitale ontsluiting asperge-belevingspunt: digitale producten: opstellen en opvolgen.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 124.500,00 € excl. btw of 150.645,00 € incl. 21% btw.

    De totale uitgave van de opdracht (bouwwerkzaamheden + inrichtingswerken + digitale ontsluiting) wordt geraamd op 211.500,00 € excl. btw of 255.915,00 € incl. btw. Hiervoor wordt een subsidie toegekend door TOERISME VLAANDEREN, Grasmarkt 61 te 1000 Brussel voor een bedrag van 172.717,00 €.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 60 werkdagen in beslag zullen nemen.

  • Om de straatgoten en pleinen netjes te houden dienen deze bij regelmaat geveegd te worden om de voedingsbodems zoals aarde en bladeren weg te nemen.

    Door te vegen met onkruidborstels en opzuigwagen verwachten we steeds een aanvaardbaar straatbeeld te bekomen nu sinds het verbod op het gebruik van pesticiden een onkruidvrij straatbeeld niet meer te bereiken is.

    De huidige lopende opdracht "Vegen straatgoten en pleinen 2021-2023" met ref. G-2021-004 loopt af op 26 juni 2024.

    Hiermee rekening houdend stelt de dienst Groenbeheer voor om een nieuwe overheidsopdracht te starten.

    In het kader van de opdracht “Borstelen van straatgoten en pleinen” werd een bestek met nr. G-2023-069 opgesteld door de dienst Groenbeheer.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Borstelen van straatgoten en pleinen), raming: 116.500,00 € excl. btw of 140.965,00 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (Borstelen van straatgoten en pleinen), raming: 116.500,00 € excl. btw of 140.965,00 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 2 (Borstelen van straatgoten en pleinen), raming: 116.500,00 € excl. btw of 140.965,00 € incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 349.500,00 € excl. btw of 422.895,00 € incl. 21% btw.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Leefomgeving

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 maart 2022 het retributiereglement voor afgifte van composteerbenodigdheden vastgesteld voor de periode van 10 maart 2022 tot en met 31 december 2025. Conform artikel 6 van dit besluit werd de vaststelling van de tarieven gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. 

    Dit retributiereglement dient opgeheven te worden aangezien OVAM composteerbenodigdheden niet langer subsidieert. De gemeente zal daarom geen jaarlijkse verkoop meer doen van composteerbenodigdheden. Als alternatief zal een gemeentelijke subsidie worden voorgesteld op de gemeenteraad van 18 december 2023 aan de burgers wanneer zij zelf een compostvat, compostbak of wormenbak aankopen. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement voor afgifte van composteerbenodigdheden, zoals goedgekeurd in vergadering van 7 maart 2022, op te heffen met ingang van 1 januari 2024.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands wil composteren aanmoedigen, want wat gecomposteerd kan worden hoeft niet in de restafvalzak en de compost kan nog lokaal gebruikt worden. In het verleden bood OVAM geregeld subsidies aan voor groepsaankopen, waardoor er via IVAREM relatief goedkoop compostvaten en -bakken verdeeld konden worden. Deze subsidie wordt echter niet meer aangeboden door OVAM, waardoor de gemeente een alternatief heeft gezocht. Door ook wormenbakken toe te staan moedigen we ook inwoners aan die kleinschalig wonen. 

    De burger kan zelf een compostvat, compostbak of wormenbak naar keuze aankopen.

    De gemeente subsidieert deze aankoop na voorlegging van een factuur en de vermelding van het type en volume van het compostvat, compostbak of wormenbak.

    Het gebruik van een compostvat, compostbak of wormenbak leidt tot een vermindering van het gewicht in de restafvalzak. Dit is één van de doelstellingen in het Lokaal Materialenplan van OVAM.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit subsidiereglement m.b.t. compostvaten, compostbakken en wormenbakken vast te stellen.

  • Voor de gemeente Puurs-Sint-Amands werden in het verleden een lokale toezichthouder milieu en een verbalisant ruimtelijke ordening aangesteld.

    De handhavers gebruiken hiervoor momenteel een eigen dossieropvolgingssysteem en de opgemaakte handhavingsdocumenten worden per post verzonden naar de belanghebbenden(overtreder, parket, betrokken instanties).

    Door de komst van een nieuw, verplicht Vlaams Handhavingsplatform (VHP) zou de dossieropvolging efficiënter verlopen.

    Deze gemeenteraadsbeslissing is nodig om het protocol voor de aansluiting op het nieuwe Vlaams Handhavingsplatform inzake gegevensbescherming goed te keuren. 

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023028720 / OVV 2023 6) voor het verkavelen van gronden met aanleg van wegenis ingediend voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 2 en 12, met kadastrale gegevens afdeling 2 sectie C nrs. 48V, 48T, 48R, 50F, 50C, 50E, 50D, 55A2, 55V, 58X, 58P, 58N, 58C2, 58Z, 58B2, 59N, 59R, 60R, 69L en 69Y3.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke afschaffing van gemeenteweg nr. 35 opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 19/08/2023 tot en met 17/09/2023.

    Er werden standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023028720 / OV 2023 6) voor het verkavelen van gronden met aanleg van wegenis ingediend voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 2 en 12, met kadastrale gegevens afdeling 2 sectie C nrs. 48V, 48T, 48R, 50F, 50C, 50E, 50D, 55A2, 55V, 58X, 58P, 58N, 58C2, 58Z, 58B2, 59N, 59R, 60R, 69L en 69Y3.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn ter plaatse van de Pullaarsteenweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 27/08/2023 tot en met 25/09/2023.

    Er werden standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de gedeeltelijke afschaffing van de rooilijn te nemen, alvorens te beslissen over de aanleg van een nieuwe gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023028720 / o/ref. OV 2023 006) voor het verkavelen van gronden met aanleg van nieuwe wegenis ingediend voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 2 en 12, met kadastrale gegevens afdeling 2 sectie C nrs. 48V, 48T, 48R, 50F, 50C, 50E, 50D, 55A2, 55V, 58X, 58P, 58N, 58C2, 58Z, 58B2, 59N, 59R, 60R, 69L en 69Y3. Het dossier werd ontvankelijk en volledig verklaard op 17/08/2023.
    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen 27/08/2023 tot en met 25/09/2023.

    Er werden standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de nieuwe gemeenteweg goed te keuren.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023030206 / OV 2023 70) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kapelstraat zn, Kapelstraat zn, 1e afdeling, sectie C nr. 198/A.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de vestiging van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 11/08/2023 tot en met 09/09/2023.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023096517, o/ref. OV 2023 359) voor stedenbouwkundige handelingen en een vegetatiewijziging ingediend voor de percelen gelegen te Groenstraat – Merellaan, 2870 Puurs-Sint-Amands, 3e afdeling sectie B nummers 236D2, 236E2, 236T, 254, 255, 260A, 260B, 260C, 261, 262, 263A, 263B, 264, 265, 266B, 266D, 271A, 272A, 272C, 273/2A, 274, 275A,276A, 277B, 277C, 277D, 277F en 302A.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is de gedeeltelijke wijziging en verplaatsing van een gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen, van 5 november 2023 tot en met 4 december 2023. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de gedeeltelijke wijziging en verplaatsing van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek en een besluit over de zaak van de wegen te nemen.

  • Er werd aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023087916 o/ref. OV 2023 012) voor het verkavelen van grond met stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Dendermondsesteenweg 202, 4e afdeling, sectie C nrs. 252C2, 278D en 278E.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een verplaatsing van een gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen, van 16/09/2023 tot en met 15/10/2023. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de verplaatsing van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek en een besluit over de zaak van de wegen te nemen.

Ondersteuning

HRM

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.

    De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein 

    1) Ondersteuning, met name:  

    Informatiemanagement 

    Wijziging van de functie van deskundig medewerker GIS (Bv) naar expert GIS (Av) 

    Lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands investeert sterk in ruimtelijk beleid en informatiemanagement. GIS bevindt zich op het snijpunt van beide uitdagingen. GIS-functionarissen zijn door hun complexiteit dan ook moeilijk invulbare functies. De verloning van de rol zoals deskundig medewerker GIS moet in verhouding staan met de cruciale positie die deze inneemt in onze ruimtelijk en informatie-omgeving en de kennis en competenties die daarbij horen.  

    2) Beleven, met name:    

    Programmatie 

    Schrapping van de functie ‘Bibliothecaris’ (Bv)  

    Het personeelslid dat aangesteld was in de functie van Bibliothecaris is in de loop van dit jaar (2023) met pensioen gegaan. De functiebenaming 'Bibliothecaris' wordt niet meer gehanteerd. We spreken nu over' deskundigen' en 'experten'. 

    3) Ruimte, met name:    

    Leefomgeving 

    Wijziging benaming van de functie ‘Expert klimaat’ (Av) naar de functie 'Expert klimaat en milieu' (Av) 

    Het team leefomgeving omvat diverse domeinen waaronder milieu en klimaat. De verwevenheid tussen deze domeinen onderling is dermate hoog dat het aangewezen is klimaat en milieu te integreren bij elkaarZodoende zal 1 expert milieu de rol van klimaat-en milieuexpert opnemen in de toekomst. Projectwerking is bovendien niet altijd strikt af te bakenen onder 1 domein, bijgevolg worden de diverse projecten en taken opgenomen door de klimaat- en milieuexpert of door de milieuexperten. Bovendien kan er sneller back-up voorzien worden binnen het team omdat er onderling kennisoverdracht is. 

    Werken / Bouwprojecten 

    Wijziging van de functie van deskundig medewerker (Bv) naar expert (Bx / Av) 

    De dienst werken omvat een team bouwprojecten. De opvolging van de bouwprojecten vraagt een grote expertise, bijgevolg is het noodzakelijk om deze complexe materie te laten opvolgen door experten. Toekomstgericht is het onmogelijk deze specifieke kennis te laten vervullen op deskundig niveau waardoor het nodig is het team om te vormen naar expertenteam. 

    Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening en continuïteit te voorzien.

    Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

Communicatie

  • Het gemeentebestuur van Puurs-Sint-Amands streeft ernaar om op een snelle en milieubewuste wijze het PSSST-magazine en het UIT-magazine te vervaardigen én tot bij de burgers te krijgen.

    De dienst communicatie stelt voor om een overheidsopdracht te organiseren voor het drukken én bedelen van de gemeentelijke magazines via een externe partner.

    In het kader van de opdracht “Drukken en bedeling drukwerk PSSST magazine en UIT magazine ” werd een bestek met nr. G-2023-068 opgesteld door de dienst Communicatie.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 131.400,00 € excl. btw of 158.994,00 € incl. 21% btw.

    De looptijd van de opdracht bedraagt 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische zaken

Onroerend goedbeheer

  • Het AGB Puurs-Sint-Amands is eigenaar van o.m. drie sportsites met voetbalaccommodatie, die het AGB ook op basis van de bepalingen van de beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB dient te beheren/exploiteren. Gelet op de gewijzigde visie van deze sites, past dit niet langer in de beheersopdracht van het AGB en dienen de eigendommen door de gemeente aangekocht te worden.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht percelen grond, zijnde wegenis en groene zones Steenbossen, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbossen kadastraal gekend 3de afdeling sectie B nummers 638E2 P0000 (lot 26A), 638F2 P0000 (lot 26B), 638H2 P0000 (lot 27A) en 638K2 P0000 (lot 27B) met een oppervlakte volgens meting van 2390 m², 2749 m², 1957 m² en 3728 m², alsook de naakte eigendom van een perceel grond, zijnde een grond met een elektriciteitscabine (opstal), gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbossen kadastraal gekend 3de afdeling sectie B nummer 638 L2 P0000 (lot 28) met een oppervlakte volgens meting van 30 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein (m.u.v. lot 28).

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand de wegenis en groene zones, recent aangelegd bij het woonproject Kossaardhof, zijnde een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Liezele-Veld kadastraal gekend vierde afdeling sectie A nummer 159V met een oppervlakte volgens meting van 1092,97 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee stroken grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B delen van nummers 253 en 254 met een oppervlakte volgens meting van 102,31 m² en 49,64 m², tegen een totaalprijs van € 911,70, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor het verbeteren van de toegang naar RUP Steenbossen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van de oude Chiro-site aan de L. Van Kerckhovenstraat, zijnde percelen grond met gebouwen, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Leopold Van Kerckhovenstraat 66 kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 852G en 851A met een oppervlakte volgens kadaster van 6403 m² en 2767 m², tegen een totaalprijs van € 695.850,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendommen binnen het projectgebied masterplan Dorpspark Kalfort.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Reststraat 35 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B deel van nummer 3T2 met een oppervlakte volgens meting van 75,14 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente verkrijgt drie stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Poorteveld/Roteveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D delen van nummers 394, 396 en 397 met een oppervlakte volgens meting van 548,39 m², 159,12 m² en 213,20 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Poortersveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D delen van nummers 388A en 388B met een totale oppervlakte volgens meting van 12.876,26 m². De ruiling geschiedt met een opleg van € 100.644,40 (incl. dossierkosten) te betalen aan ons bestuur. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, ter realisatie van de gemeenteweg opgenomen in het RUP Poortersbossen.

Facilitair beheer en gebouwen

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer bij Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden in nieuwe en lopende (raam)overeenkomsten van CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamcontract met ref. 'Waterautomaten met bijhorende verbruiksproducten - juli 2021' afgesloten waarin wij als deelnemer bij TMVS kunnen toetreden.

    De raamovereenkomst van CREAT met ref. 'Waterautomaten met bijhorende verbruiksproducten’ is momenteel lopende en heeft als contractuele einddatum 30 juni 2026. Deelnemende besturen kunnen instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst. Deelopdrachten (zoals deze) worden steeds gesloten voor een periode van vijf jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.

    De opdracht werd door CREAT gegund aan de firma Aqualex, Nijverheidslaan 60A, 8540 Deerlijk.

    Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.

    Hiermee rekening houdend stelt de dienst Gebouwenbeheer voor om voor de afname van drinkwatersystemen voor onze organisatie toe te treden tot voornoemd raamcontract van CREAT.

    De raming van de opdracht op jaarbasis bedraagt € 11.000,00 excl. btw of € 13.310,00 incl. btw.

Beleven

Erfgoed en toerisme

  • Ter nagedachtenis van de slachtoffers van het nazisme tijdens WOII biedt de gemeente Puurs-Sint-Amands de mogelijkheid aan om een struikelsteen, een kasseivormige steen, te plaatsen in het voetpad voor de (laatste) woon-, verblijf-, werk- of studeerplaats van het slachtoffer. De naam struikelsteen is de vertaling van het Duitse woord ‘Stolperstein’ en is een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig dat sinds 1995 uitgegroeid is tot een kunstmonument van zo’n 80.000 stenen die over meer dan 26 Europese landen en tot zelfs buiten Europa verspreid liggen. 

    Om de aanvraagprocedure voor de struikelsteen te verduidelijken/vereenvoudigen en initiatiefnemers duidelijkheid te verschaffen, werd een reglement opgemaakt dat de procedure, voorwaarden en gevolgen van de aanvraag tot plaatsing van een struikelsteen overzichtelijk en duidelijk weergeeft. De aanschaf van de struikelsteen wordt bekostigd door de aanvrager en de gemeente neemt de plaatsing voor haar rekening. 

    Dit herdenkingsinitiatief vormt een mooie aanvulling op de verschillende herdenkingsinitiatieven die de gemeente Puurs-Sint-Amands zelf organiseert of mee ondersteunt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement vast te stellen. 

Zakelijk beheer

Fort van Liezele
  • De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 19 december 2022 het kaderreglement m.b.t. tarieven tickets voor het museum Fort van Liezele vastgesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. 

    Naar aanleiding van een melding van een lokale basisschool dat het tarief voor schoolbezoek van €9/leerling te hoog is en moeilijk ligt wegens de maximumfactuur, werd een aanpassing voorgesteld.

    Er wordt geopteerd voor een bijkomend kortingstarief van €5 voor alle schoolbezoeken van 7 - 12 jarigen en voor begeleiders van minstens 2 betalende -12 jarigen bij alle schoolbezoeken.

    In die zin heeft de raad van bestuur van het AGB het initiële kaderreglement van 19 december 2022 aangepast in vergadering van 18 december 2023.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor tickets Museum Fort Liezele goed te keuren.

Toegevoegde agendapunten

  • N-VA:

    Om van een democratie te kunnen spreken moeten we dus niet alleen een beleid hebben dat steunt op een meerderheid, maar moeten we ook een meerderheid hebben die de minderheid behandelt zoals ze zelf behandeld wil worden. En dat is gebleken dat dit niet het geval is in onze gemeente!

    Dat hebben wij vastgesteld op 22 november in een mail van de gemeentelijke diensten die, neem ik aan, per ongeluk verzonden is geweest naar alle raadsleden. Ik citeer:

    “Collega’s,

    Op maandag 18 december 2023 vindt een volgende gemeenteraad / OCMW-raad / RVB AGB  / AV ZB plaats. 

    AANDACHT!

    Alle punten en eventuele bijlagen moeten volledig in e-notulen worden ingebracht uiterlijk DONDERDAG 30 NOVEMBER 2023 voor 18.00 u. voor bespreking op de vergadering van de meerderheidsfractie van dinsdag  5 december 2023.

    De agenda en toelichtende nota zullen dan elektronisch worden bezorgd aan de raadsleden op vrijdag 8 december 2023.

    Vanaf dan worden ook de ontwerpbeslissingen en bijhorende bijlagen via “eNotulen” ter beschikking gesteld aan de raadsleden.”

    Einde citaat.

    Duidelijker kan een ongelijke behandeling van raadsleden in deze gemeente niet zijn. Uit deze mail blijkt dat de meerderheid haar macht over de administratie misbruikt om het gelijkheidsbeginsel te schenden en haar eigen raadsleden sneller te informeren over de komende gemeenteraad.

    Meer zelfs de agendapunten worden pas aan de oppositie bezorgd, nadat de meerderheid er over heeft kunnen vergaderen.

    Gelet op bovenstaande elementen vragen wij de stemming op volgende artikels

    1. Het gemeentebestuur stopt vanaf heden met het vooraf bezorgen van de agendapunten van de gemeenteraad aan de raadsleden van de meerderheidsfractie. En bezorgt die voortaan aan alle raadsleden tegelijk op een moment conform het decreet lokaalbestuur.
    2. We passen artikel 2 S1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan als volgt: “De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht kalenderdagen vóór de dag van de vergadering op elektronische wijze (via mail) bezorgd aan alle gemeenteraadsleden. Alle hiertoe nodige documenten worden op hetzelfde moment bezorgd aan alle raadsleden, uitzonderingen voor de meerderheidsfractie zijn niet toegelaten.

    Amendement ingediend door CD&V-teamkoen: 

    Het, voorafgaand aan de definitieve agenda en ontwerpbesluiten, voorbereiden en bespreken van de voorstellen tot agendapunten en ontwerpbesluiten binnen de meerderheidsfractie is een politiek proces dat ook in de andere gemeenten gebeurt.

    Artikel 19 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en de agenda van de vergadering opstelt. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.

    Dus college bereidt voor en bespreekt de agendapunten die op de gemeenteraad komen. Als meerderheid bespreken ze deze ontwerpagenda en voorstellen van ontwerpteksten dan ook met hun meerderheidsfractie. Een logisch politieke voorbereiding die hieruit voortvloeit.

    Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van deze mogelijkheid.

    Dus ook de raadsleden van de andere fracties hebben deze mogelijkheid om agendapunten en ontwerpteksten vooraf te bespreken; zij hebben hiertoe zelfs de tijd tot 5 dagen vóór de vergadering maar kunnen die natuurlijk ook al voor het versturen van de definitieve agenda door de voorzitter in hun eigen fractievergaderingen bespreken.

    De mail die vanuit het secretariaat vertrekt naar de diensten spreekt ook niet van de definitieve punten en agenda. Alles staat op dat moment nog in voorbereiding of op kladagenda. De definitieve agendapunten en bijlagen worden gelijktijdig op hetzelfde moment (in bulk) aan alle raadsleden bezorgd.

    “Collega’s,

    Op maandag 18 december 2023 vindt een volgende gemeenteraad / OCMW-raad / RVB AGB  / AV ZB plaats. 

    AANDACHT!

    Alle punten en eventuele bijlagen moeten volledig in e-notulen worden ingebracht uiterlijk DONDERDAG 30 NOVEMBER 2023 voor 18.00 u. voor bespreking op de vergadering van de meerderheidsfractie van dinsdag  5 december 2023.

    De agenda en toelichtende nota zullen dan elektronisch worden bezorgd aan de raadsleden op vrijdag 8 december 2023.

    Vanaf dan worden ook de ontwerpbeslissingen en bijhorende bijlagen via “eNotulen” ter beschikking gesteld aan de raadsleden.”

    Dus zoals ook elders bereidt de meerderheid (CBS en hun fractieleden) de agendapunten voor en bespreekt deze ontwerpagendapunten en voorstellen tot beslissing.

    De definitieve agenda wordt vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad en wordt samen met de definitieve ontwerpbeslissingen en bijhorende documenten op de desbetreffende vrijdag (min. acht kalenderdagen voor de zitting) gelijktijdig verzonden aan alle raadsleden conform het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 1 van het voorgesteld besluit wordt geschrapt omdat dit niet klopt met de werkelijkheid. Niet de (definitieve) agenda met bijhorende stukken, maar het voorstel van agenda met bijhorende stukken worden vooraf bezorgd aan de meerderheidsfractie om hen in besloten kring toe te laten een gedragen voorstel van agenda voor te dragen aan de voorzitter van de gemeenteraad. 

    Besluit:

    Artikel 1: Artikel 1 van het voorgesteld besluit wordt geschrapt.

    Artikel 2: Artikel 2 §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aangepast als volgt: “De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht kalenderdagen vóór de dag van de vergadering op elektronische wijze (via mail) bezorgd aan alle gemeenteraadsleden. Alle hiertoe nodige documenten worden op hetzelfde moment bezorgd aan alle raadsleden.

    In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.

    Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de OCMW-raad spoedeisende punten zijn.

    Stemming van het amendement:

    Met 17 stemmen voor (Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Patrick Pauwels, Luk Ceurvelt, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans), 11 stemmen tegen (Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Liliane Mariën)

    Het amendement wordt goedgekeurd. Het besluit wordt in die zin aangepast.

Mededelingen

Vragen