Mon 13/10/2025 - 20:00 Raadzaal
De gemeenteraad dient een deontologische code aan te nemen. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie.
De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Het ontwerp van deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen.
Dit ontwerp werd voorafgaandelijk besproken met de verschillende fractieleiders.
Conform de deontologische code voor lokale mandatarissen wordt een deontologische commissie geïnstalleerd.
Deze commissie waakt over de naleving van de deontologische code door alle lokale mandatarissen.
Het doel van de deontologische commissie is eerst en vooral het bevorderen van het zelfcorrigerend vermogen van het lokaal bestuur.
Deze deontologische commissie is samengesteld uit dertien raadsleden af te vaardigen door de gemeenteraad. Alle fracties, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, maken deel uit van die deontologische commissie en vaardigen hierin minimaal één raadslid af per fractie. De specifieke samenstelling van deze commissie gebeurt pro rata de politieke samenstelling van de gemeenteraad.
Deze berekeningswijze geeft volgend resultaat:
cd&v-teamkoen (20): 8,96 -> 9 leden
N-VA (4): 1,79 -> 2 leden
VLAAMS BELANG (3): 1,34 -> 1 lid
Open Groen (2): 0,89 -> 1 lid
Conform de deontologische code voor lokale mandatarissen wordt een deontologische commissie geïnstalleerd.
De gemeenteraad kiest een voorzitter van de deontologische commissie.
De Hulpverleningszone Rivierenland bezorgde op 9 september de informatie over de te voorziene gemeentelijke dotaties voor de dienstjaren 2026-2031.
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2026 aan de zoneraad van de Hulpverleningszone Rivierenland te kunnen voorleggen voor goedkeuring, dienen de 18 gemeenteraden van de zone de dotaties voor de jaren 2026-2031 goed te keuren. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 1 november 2025.
Op 18/12/2024 werd er een aanvraag tot omgevingsvergunning (o/ref. OV 2025 134) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Ooievaarsnest, afdeling 2 sectie D nrs. 393F, 393G, 400/2 C, 413C2, 413X2, 413A3, 423Z, 423A2, 423X, 428C,
466D, 466C en 467A. In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 2 opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 07/08/2025 tot en met 05/09/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot opheffing van deze gemeenteweg nr. 2.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer de Vlaamse Overheid een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 2 goed te keuren.
Op 18/12/2024 werd er een aanvraag tot omgevingsvergunning (o/ref. OV 2025 134) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Ooievaarsnest, afdeling 2 sectie D nrs. 393F, 393G, 400/2 C, 413C2, 413X2, 413A3, 423Z, 423A2, 423X, 428C,
466D, 466C en 467A. In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 24 opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 07/08/2025 tot en met 05/09/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 24.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer de Vlaamse Overheid een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 24 goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023108513 / OV 2025 134) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Ooievaarsnest, afdeling 2 sectie D nrs. 393F, 393G, 400/2 C, 413C2, 413X2, 413A3, 423Z, 423A2, 423X, 428C,
466D, 466C en 467A.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Ooievaarsnest opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 07/08/2025 tot en met 05/09/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer de Vlaamse Overheid een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Ooievaarsnest goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025044834 / OV 2025 139) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Buisstraat 15-17, 5e afdeling, sectie A nr. 370/T/2, 370/N/2 en 370/P/2.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg ter plaatse van de Buisstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 13/07/2025 tot en met 11/08/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Buisstraat goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2025043503 / OV 2025 122) voor stedenbouwkundige handelingen en voor ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend voor de percelen gelegen te Beiaardhof met kadastrale gegevens 1ste afdeling, sectie B nrs. 858A, 858B, 135N, 135R en 139M (deel).
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een vaststelling van de gemeenteweg ter plaatse van Beiaardhof opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 25/07/2025 tot en met 23/08/2025.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de vaststelling van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de vaststelling van de gemeenteweg Beiaardhof goed te keuren.
De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot de kosteloze minnelijke beëindiging van de erfpacht op de gronden gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Broekstraat kadastraal gekend 7de afdeling sectie B nummers 208E, 208F en 243C met een oppervlakte volgens kadaster van 803 m², 115 m² en 610 m² en tot de aankoop van een perceel grond, thans bebouwd met een parochiezaal, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Broekstraat kadastraal gekend 7de afdeling sectie B nummer 202B2 met een oppervlakte volgens kadaster van 778 m² tegen een totaalprijs van € 160.000,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging binnen de contouren van het masterplan Lippelo.
De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Oude Kerkstraat 20 kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummer 63C met een oppervlakte volgens kadaster van 85 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 280.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom naast het Veerhuis op de Kaai, waardoor de restauratie kan geoptimaliseerd worden. De woning is ook gelegen binnen de contouren van het masterplan Echo's van de Schelde.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, gelegen voor de rooilijn, te Oppuurs ter plaatse Meir kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 92E2 met een oppervlakte volgens meting van 71,62 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, gelegen voor de rooilijn, te Breendonk ter plaatse Molenheide 1 kadastraal gekend 3de afdeling sectie A deel van nummer 433D met een oppervlakte volgens meting van 12,34 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond te Lippelo ter plaatse Lippelodorp kadastraal gekend 7de afdeling sectie B delen van nummers 351D en 220/2F met een oppervlakte volgens meting van 189,26 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, thans aangelegd als voetpad, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Buisstraat 38 kadastraal gekend 5de afdeling sectie A deel van nummer 692/F7 P0000 met een oppervlakte volgens meting van 29,98 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Ons bestuur bezit enkele percelen gronden aan de Essendries. Deze gronden zijn momenteel braakliggend. Het is raadzaam deze te verkopen aan de aanpalende eigenaar. De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Molengracht/Essendries kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 426 met een oppervlakte volgens kadaster van 2805 m² en deel van nummer 423B met een oppervlakte volgens meting van 2.948,80 m² tegen een totaalprijs van € 31.717,80.
In de gemeenteraad van 26 mei 2025 werd het verkoopdossier voor het oude gemeentehuis van Ruisbroek goedgekeurd. Er werd gekozen voor een verkoop onder gesloten omslag, waarbij de prijs als enige criterium werd gehanteerd.
Na de gemeenteraad van 26 mei 2025 werd het verkoopdossier uitvoerig en ruim gepubliceerd. Er werden vele plaatsbezoeken georganiseerd. De biedingen, met een minimum vastgestelde verkoopprijs die werd vastgesteld op € 250.000,00, dienden ingediend te zijn uiterlijk op vrijdag 12 september 2025 om 12u00.
Er werd 1 geldige regelmatige bieding ontvangen, zodat de verkoop kan toegewezen worden tegen € 265.000,00.
Het lokaal bestuur is op zoek naar een nieuwe partner voor de periodieke schoonmaak van de gemeentelijke gebouwen.
De opdrachtnemer wordt geacht al het nodige materieel en personeel te voorzien om de gevraagde dienstverlening te kunnen bieden.
In het kader van de opdracht “Schoonmaak periodiek gebouwen Puurs-Sint-Amands ” werd een bestek met nr. A-2025-006 opgesteld door Schoonmaak en Logistiek.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 480.000,00 € excl. btw of 580.800,00 € incl. btw (100.800,00 € btw medecontractant).
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden. Er kunnen maximaal 3 verlengingen zijn van telkens 12 maanden. De maximale looptijd inclusief verlengingen bedraagt 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat AGB Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands wenst het Veerhuis te restaureren en te herbestemmen als vakantielogies in het kader van het masterplan Echo’s van de Schelde. Hiervoor wenst de gemeente een beheersovereenkomst af te sluiten met Stichting Kempens Landschap vzw, die een meerwaarde kan betekenen als erfgoedvereniging.
Stichting Kempens Landschap vzw is een waardevolle partner voor het herwaarderen van onroerend erfgoed. Deze beheersovereenkomst vormt een kader met principiële afspraken.
Volgens recente cijfers van Vlaams minister van Wonen Melissa Depraetere (Vooruit) kampt Puurs-Sint-Amands met een aanzienlijk tekort aan sociale woningen. Het tekort bedraagt maar liefst 122 sociale woningen, waarmee onze gemeente de kroon spant in de regio Mechelen. Terwijl Bornem in het groen staat, hinkt Puurs-Sint-Amands ver achterop.
Hoewel de lokale huisvestingsmaatschappij Woonveer aangeeft dat er projecten in de pijplijn zitten, blijft de wachtlijst meer dan 1.000 inwoners lang. Ondertussen staan er in bestaande sociale wijken – zoals het Boudewijnhof of Flierke – woningen langdurig leeg door administratieve vertragingen, nalatenschappen of trage renovatieprocedures.
Burgers getuigen in de pers dat er “veel gebouwd wordt, maar blijkbaar geen plaats is voor sociale woningen”. Alles wijst dus op wat wij in de oppositie “appartementisering” noemen: een sterke toename van hoogbouwprojecten in het centrum, zonder evenredige uitbreiding van het sociale woonaanbod.
Tegelijk wijzen cijfers en signalen erop dat sociale woningen te vaak worden toegewezen aan mensen die het Nederlands niet beheersen. Dat ondermijnt integratie, samenhang in de buurt en het draagvlak voor sociale huisvesting. Dit getuigt dus van een structureel “onze mensen laatst”-beleid en dat is uiteraard niet waar het Vlaams Belang voor staat. Wij willen met dit punt duidelijk pleiten voor het principe: “Geen Nederlands? Geen sociale woning.”
Op die manier zullen allicht ook significant veel aanvragers op de wachtlijst wegvallen, waardoor meer ruimte komt om sociale woningen toe te wijzen aan onze mensen. Want zij hebben hier al heel hun leven gewoond en bijgedragen aan ons sociaal systeem en in sommige schrijnende gevallen staan zij al 10 jaar op een wachtlijst. Deze mensen zijn ten einde raad en daarvoor willen wij nadrukkelijk op de barricades staan in deze gemeenteraad.
Het Vlaams Belang vraagt dat Puurs-Sint-Amands dus de eenvoudige logica toepast dat sociale woningen in de eerste plaats aan onze mensen toekomen die bijdragen, geïntegreerd zijn en de Nederlandse taal machtig zijn.
Amendement ingediend door cd&v-teamkoen:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de interne procedure die door Woonveer wordt gevolgd met betrekking tot de opvolging van de taalkennisvereiste en stelt vast dat deze verloopt conform de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen.
Artikel 2:
De gemeenteraad nodigt jaarlijks Woonveer uit in de gemeenteraadscommissie Ruimte om verslag uit te brengen omtrent de voortgang van de sociale woningbouw en het naleven van de taalvereisten.
Het voltijds statutair ambt van Algemeen directeur (decretale graad) werd vacant verklaard door de gemeenteraad in zitting van 8 september 2025 waarbij de aanwervingsprocedure, bevorderingsprocedure, selectieprocedure, selectiecommissie evenals de wervingsreserve werd vastgesteld.
De oproep tot de kandidaten gebeurde extern via een publicatie op Jobsolutions, VVSG.be, Jobat.be, VDAB-site, Publinieuws, De Zondag, sociale media en intern via eigen website en PuurSamen vanaf 9 september 2025, met uiterste inschrijvingsdatum 2 oktober 2025.
De aanstellende overheid, in deze de gemeenteraad, dient te beslissen welke personen toegelaten worden tot de selectieprocedure voor Algemeen Directeur op basis van de algemene toelatingsvoorwaarden en de algemene en specifieke aanwervingsvoorwaarden of bevorderingsvoorwaarden zoals vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 8 september 2025.
Omdat het hier om een zeer privacygevoelige materie gaat, wordt deze zaak in besloten vergadering behandeld en hebben raadsleden m.b.t. dit agendapunt een zwijgplicht naar derden (beroepsgeheim). Overtreding hiervan kan aanleiding geven tot tuchtrechtelijke en strafrechtelijke sancties (zie deontologische code)