Terug Gemeenteraad

Mon 08/05/2023 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd via mail van 14 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering (jaarvergadering) van ZEFIER die op 8 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 21 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van ISVAG die op 1 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IVERLEK die op 23 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 6 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene jaarver­gadering van TMVS dv die op 20 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 28 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 9 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 21 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van PIDPA die op 16 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PIDPA   die op 16 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

    De bestuursorganen van Pidpa en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.

    In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige Pidpa).

    De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.

    De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.

    De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.

    Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 24 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IVAREM die op 16 juni 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

Financieel beheer

Jaarrekening

  • De gemeente ontving via Religiopoint de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Pieter Puurs.  Deze werd door de Kerkraad op 7 maart 2023 unaniem  goedgekeurd. De jaarrekening van de kerkfabriek is onderworpen aan het advies van de gemeenteraad en de goedkeuring van de provinciegouverneur.

Ruimte

  • De gemeente heeft de plicht om de herkenningstekens en 2 jaarlijks de hydrant te controleren en te testen.

    De opdrachtnemers dienen hier over een specifieke opleiding te beschikken maar het werk op zich is geschikt voor maatwerkbedrijven.

    In het kader van de opdracht “2-jaarlijks nazicht hydranten grondgebied Puurs-Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2023-012 opgesteld door de ontwerper.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (2-jaarlijks nazicht hydranten grondgebied Puurs-Sint-Amands), raming: € 63.240,00 excl. btw of € 76.520,40 incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (2-jaarlijks nazicht hydranten grondgebied Puurs-Sint-Amands), raming: € 63.240,00 excl. btw of € 76.520,40 incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 126.480,00 excl. btw of € 153.040,80 incl. 21% btw.

    De basisopdracht zal worden afgesloten voor een duur van 24 maanden. De opdracht kan nadien nog éénmaal worden verlengd voor 24 maanden. De maximale looptijd van dit dossier bedraagt dus 48 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • Enkele speeltoestellen op verschillende speelterreinen in Puurs-Sint-Amands moeten vervangen worden in het kader van de geldende veiligheidsnormen.

    In het kader van de opdracht “Vervangen speeltoestellen 2023” werd een bestek met nr. G-2023-022 opgesteld door de dienst Groenbeheer.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Leefomgeving

  • Het college initieerde op 15/12/2020 de opdracht voor de opmaak van een masterplan in Oppuurs.

    Dit vanuit de ambitie om de eigen identiteit van elke deelgemeente binnen de nieuwe fusiegemeente te versterken: Puurs als prominent hoofdorp en Sint-Amands aan de Schelde met toerisme in de kijker. Oppuurs ligt centraal, op quasi gelijke afstand, tussen beide dorpen Puurs en Sint-Amands. Voor Oppuurs werd volgende ambitie uitgesproken: “Oppuurs is een levendige en landelijke woonkern met een sterke troef door de ligging langsheen de Vlietvallei. Door deze relatie meer voelbaar te maken tot in het centrum van Oppuurs door middel van zichten en groene stapstenen, kan het dorp een nieuwe uitstraling krijgen! “

    Tegelijkertijd wou het gemeentebestuur via de Vlietvallei ook de relatie versterken met Lippelo. Dit werd mee bekeken in enerzijds het masterplan van Oppuurs en anderzijds in het masterplan van Lippelo. Voor de leesbaarheid werd beslist om de visie op de Vlietvallei in een aparte bundel masterplan Vlietnatuurpark op te nemen.

    Het college gunde deze opdracht op 2/2/2021 aan Atelier Horizon.

    In dialoog met de opdrachtgever werkte Atelier Horizon het masterplan volledig uit.

    Tijdens dit traject werd ook ruimschoots aandacht gegeven aan participatie en communicatie. Immers het masterplan wordt gemaakt voor de inwoners. Volgende participatiemomenten werden georganiseerd:

    -        Eerste participatieronde met de inwoners om voeling te krijgen met wat er leeft in het dorp (wat zijn aandachtspunten, troeven...): infomarkt februari 2020 

    -        Tweede participatie- en communicatieronde over het concept-masterplan met infomarkt op 14/3/2022  

    -        Derde participatie- en communicatieronde in Oppuurs over het concept-masterplan met infomarkt op 24/11/2022

    -        Vierde participatieronde in Oppuurs over de voetbal-/sportsite voor de omwonenden (van de voetbal-/sportsite) op 13/3/2023

    Tevens werden publicaties voorzien in het gemeentelijk infomagazine PSSST en in de digitale nieuwsbrief. De inwoners konden ook het concept-plan en de opgemaakte posters voor de infomarkten terugvinden op de projectpagina op de website van de gemeente https://www.puurs-sint-amands.be/masterplan-oppuurs-lippelo-beekvallei-2.

    Daarnaast vonden bilaterale gesprekken plaats met enkele belangrijke betrokkenen in het projectgebied: de jeugdverenigingen, de school, de verenigingen…

    Het concept-masterplan werd op 10/3/2022 voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie en op 15/3/2022 aan de Gecoro. De draftversie van dit finaal masterplan werd toegelicht aan de Gecoro op  21/3/2023 en aan gemeenteraadscommissie op 17/4/2023.

    Met de ontvangen feedback werd het masterplan Oppuurs finaal afgerond.

    Dit masterplan zal de leidraad vormen voor toekomstige projecten en acties binnen dit plangebied.

    Navolgend aan deze gemeenteraad zal de communicatiedienst de inwoners van Oppuurs informeren over de toekomstvisie van het bestuur over dit plangebied.

    De dienst patrimonium heeft gelijklopend met deze opdracht ook een intensief aankoopbeleid gevoerd voor strategische locaties. Hierdoor heeft de uitvoering van dit masterplan ook alle kans van slagen.

  • Het college initieerde op 15/12/2020 de opdracht voor de opmaak van een masterplan in Lippelo.

    Dit vanuit de ambitie om de eigen identiteit van elke deelgemeente binnen de nieuwe fusiegemeente te versterken: Puurs als prominent hoofdorp en Sint-Amands aan de Schelde met toerisme in de kijker. Voor Lippelo werd volgende ambitie uitgesproken: “Lippelo kenmerkt zich door zijn kleinschaligheid (een dorpje) en is quasi volledig omringd door een hoogwaardige natuurlijke en landschappelijke omgeving (Vlietvallei en bossen). Deze sterke troef moet behouden blijven en prominenter uitgewerkt worden.”

    Tegelijkertijd wil het gemeentebestuur via de Vlietvallei ook de relatie versterken met Oppuurs. Dit werd mee bekeken in enerzijds het masterplan van Oppuurs en anderzijds het masterplan van Lippelo. Voor de leesbaarheid werd beslist om de visie op de Vlietvallei in een aparte bundel masterplan Vlietnatuurpark op te nemen.

    Het college gunde deze opdracht op 2/2/2021 aan Atelier Horizon.

    In dialoog met de opdrachtgever werkte Atelier Horizon het masterplan volledig uit.

    Tijdens dit traject werd ook ruimschoots aandacht gegeven aan participatie en communicatie. Immers het masterplan wordt gemaakt voor de inwoners. Volgende participatiemomenten werden georganiseerd:

    -        Eerste participatieronde met de inwoners om voeling te krijgen met wat er leeft in het dorp (wat zijn aandachtspunten, troeven...): februari 2020 

    -        Tweede participatie- en communicatieronde over het concept-masterplan met infomarkt op  21/3/2022 (Lippelo) 

    -        Derde participatie- en communicatieronde over het concept-masterplan met infomarkt op 1/12/2022 (Lippelo) 

    Tevens werden publicaties voorzien in het gemeentelijk infomagazine PSSST en in de digitale nieuwsbrief. De inwoners konden ook het concept-plan en de opgemaakte posters voor de infomarkten terugvinden op de projectpagina op de website van de gemeente https://www.puurs-sint-amands.be/masterplan-oppuurs-lippelo-beekvallei-2.

    Daarnaast vonden bilaterale gesprekken plaats met enkele belangrijke betrokkenen in het projectgebied: de school, de verenigingen…

    In het voorjaar van 2023 werden ook de kinderen van de lagere school Libos via een participatietraject van Kind&Samenleving bevraagd over het masterplan van Lippelo. Deze participatie is zeer goed verlopen. De kinderen gaven waardevolle praktische tips met het oog op de uitvoering van het masterplan. Dit rapport is in opmaak.

    Het concept-masterplan werd op 10/3/2022 voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie en op 15/3/2022 aan de Gecoro. De draftversie van dit finaal masterplan werd toegelicht aan de Gecoro op  21/3/2023 en aan gemeenteraadscommissie op 17/4/2023.

    Met de ontvangen feedback werd het masterplan Lippelo finaal afgerond.

    Dit masterplan zal de leidraad vormen voor toekomstige projecten en acties binnen dit plangebied.

    Navolgend aan deze gemeenteraad zal de communicatiedienst de inwoners van Lippelo informeren over de toekomstvisie van het bestuur over dit plangebied.

    De dienst patrimonium heeft gelijklopend met deze opdracht ook een aankoopbeleid gevoerd voor strategische locaties. Hierdoor heeft de uitvoering van dit masterplan ook alle kans van slagen.

  • Het college initieerde op 15/12/2020 de opdrachten voor de opmaak van een masterplan in Oppuurs en Lippelo. Deze opdrachten werden op 2/2/2021 aan Atelier Horizon gegund.

    In beide masterplannen moest naast het uitwerken van een ruimtelijke visie voor het dorp, ook gezocht worden op welke wijze de relatie van elk dorp met de Vlietvallei kon versterkt worden en hoe de Vlietvallei een versterkende rol kon spelen tussen de deelgemeenten Oppuurs en Lippelo.

    Voor de leesbaarheid werd beslist om de visie op de Vlietvallei in een aparte bundel masterplan Vlietnatuurpark op te nemen.

    In dialoog met de opdrachtgever werkte Atelier Horizon de masterplannen voor Oppuurs en Lippelo volledig uit.

    Tijdens dit traject werd ook ruimschoots aandacht gegeven aan participatie en communicatie. Immers het masterplan wordt gemaakt voor de inwoners. Zowel in de participatiemomenten voor Oppuurs als Lippelo werd de visie op de Vlietvallei toegelicht op volgende momenten:

    -        Eerste participatieronde met de inwoners van Oppuurs om voeling te krijgen met wat er leeft in het dorp en wat de verwachtingen zijn voor de Vlietvallei (wat zijn aandachtspunten, troeven...): infomarkt februari 2020

    -         Eerste participatieronde met de inwoners van Lippelo om voeling te krijgen met wat er leeft in het dorp en wat de verwachtingen zijn voor de Vlietvallei (wat zijn aandachtspunten, troeven...): februari 2020 

    -        Tweede participatie- en communicatieronde in Oppuurs over het concept-masterplan inclusief het deel van de Vlietvallei met infomarkt op 14/3/2022  

    -        Tweede participatie- en communicatieronde in Lippelo over het concept-masterplan inclusief het deel van de Vlietvallei met infomarkt op  21/3/2022

    Tevens werden publicaties voorzien in het gemeentelijk infomagazine PSSST en in de digitale nieuwsbrief. De inwoners konden ook het concept-plan en de opgemaakte posters voor de infomarkten terugvinden op de projectpagina op de website van de gemeente, zie https://www.puurs-sint-amands.be/masterplan-oppuurs-lippelo-beekvallei-2

    Daarnaast vonden bilaterale gesprekken plaats met enkele belangrijke betrokkenen in het projectgebied: eigenaars, Natuurpunt…

    Het concept-masterplan werd op 10/3/2022 voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie en op 15/3/2022 aan de Gecoro. Een extra toelichting over het Vlietnatuurpark werd op 27/10/2022 aan de gemeenteraadscommissie gegeven.

    De draftversie van dit finaal masterplan werd toegelicht aan de Gecoro op  21/3/2023 en aan gemeenteraadscommissie op 17/4/2023.

    Met de ontvangen feedback werd het masterplan Vlietnatuurpark finaal afgerond.

    Dit masterplan zal de leidraad vormen voor toekomstige projecten en acties binnen dit plangebied.

    Navolgend aan deze gemeenteraad zal de communicatiedienst de inwoners van Oppuurs en Lippelo informeren over de toekomstvisie van het bestuur over dit plangebied. 

    De dienst patrimonium heeft gelijklopend met deze opdracht ook een actief aankoopbeleid gevoerd zodat een wandelpad langsheen de Vliet tussen Oppuurs en Lippelo kan gerealiseerd worden in de toekomst.

    Om de visie op de Vlietvallei meer in de kijker te zetten voor de inwoners, werd een aparte projectpagina op de website aangemaakt, zie https://www.puurs-sint-amands.be/vlietpark.

  • De einddatum van de lopende opdracht "Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil" met ref. G-2019-031 bedraagt 31 december 2023 en kan niet meer worden verlengd.

    Hiermee rekening houdend stelt de Milieudienst voor om een nieuwe overheidsopdracht op te starten voor het ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil vanaf 1 januari 2024.

    In het kader van de opdracht “Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil 2024, 2025, 2026 en 2027” werd een bestek met nr. G-2023-021 opgesteld door de Milieudienst.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil 2024), raming: € 296.410,00 excl. btw of € 358.656,10 incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil 2025), raming: € 296.410,00 excl. btw of € 358.656,10 incl. 21% btw;
    • Verlenging 2 (Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil 2026), raming: € 296.410,00 excl. btw of € 358.656,10 incl. 21% btw;
    • Verlenging 3 (Ophalen en afvoeren van de restfractie-gewoon huisvuil 2027), raming: € 296.410,00 excl. btw of € 358.656,10 incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.185.640,00 excl. btw of € 1.434.624,40 incl. 21% btw.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden. De opdracht kan nadien maximaal driemaal stilzwijgend worden verlengd voor telkens 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022134391, o/ref. OV 2022 426) voor stedenbouwkundige handelingen (verbouwen van de woning) ingediend voor het perceel gelegen te Jan Hammeneckerstraat 38, 2870 Puurs-Sint-Amands, met kadastrale gegevens 3de afdeling, sectie A nr. 242 P9 .

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de rooilijnplannen ter plaatse van de Moorstraat en Jan Hammeneckerstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 03 februari 2023 tot en met 04 maart 2023.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijnen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van de rooilijnplannen te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeentewegen in de vorm van een zaak van de wegen.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de rooilijnplannen Moorstraat en Jan Hammeneckerstraat goed te keuren.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022134391, o/ref. OV 2022 426) voor stedenbouwkundige handelingen (verbouwen van de woning) ingediend voor het perceel gelegen te Jan Hammeneckerstraat 38, 2870 Puurs-Sint-Amands, met kadastrale gegevens 3de afdeling, sectie A nr. 242 P9.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeentewegen Jan Hammeneckerstraat en Moorstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 03 februari 2023 tot en met 04 maart 2023.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeentewegen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeentewegen Moorstraat en Jan Hammeneckerstraat goed te keuren.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022134337, o/ref. OVV 2022 23) voor het verkavelen van gronden met aanleg van wegenis ingediend voor de percelen gelegen te St.-Katharinastraat 82, 2870 Puurs-Sint-Amands, met kadastrale gegevens 2e afdeling sectie C nrs. 96/G, 99/P, 100/E en 106/D.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de St.-Katharinastraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 31 december 2022 tot en met 29 januari 2023.

    Er werd een standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van het rooilijnplan St.-Katharinastraat goed te keuren.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022134337, o/ref. OVV 2022 23) voor het verkavelen van gronden met aanleg van wegenis ingediend voor de percelen gelegen te St.-Katharinastraat 82, 2870 Puurs-Sint-Amands, met kadastrale gegevens 2e afdeling sectie C nrs. 96/G, 99/P, 100/E en 106/D.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 31 december 2022 tot en met 29 januari 2023.

    Er werden standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot aanleg van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de nieuwe gemeenteweg goed te keuren.

  • Midden 2023 erkent de Vlaamse Regering 4 regio's als Nationale Parken. Nationaal Park Scheldevallei diende een kandidatuur in. Nationaal Park Scheldevallei is een aaneenschakeling van zogenoemde natuurkernzones die zich uitstrekt van Antwerpen tot Gent langsheen de Schelde en haar aftakkingen. Ook in de gemeente Puurs-Sint-Amands werden natuurkernzones bepaald die deel zullen uitmaken van de kandidatuur Nationaal Park bij toetreding. 

    Na alle voorbereidingen stelt de coördinerende projectgroep 'Nationaal Park Scheldevallei' een samenwerkingsovereenkomst voor, waarmee de gemeente toetreedt tot de groep van gemeenten en steden die deel uitmaken van het Kandidaat Nationaal Park Scheldevallei. 

    Zoals aangegeven in de omzendbrief van de Vlaamse Overheid van 25/04/2023, wordt voorzien dat kandidaten de tijd krijgen om na inwerkingtreding van het uitvoeringsbesluit, hun kandidatuur hierop aan te passen voor zover noodzakelijk. Dit is het Besluit dat uitvoering geeft aan het Decreet van de Vlaamse Regering betreffende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg. 

    Zoals opgenomen in Art. 2 van de samenwerkingsovereenkomst, volgt het realiseren van een type 3 of 4 gebied enkel uit het opstellen van een natuurbeheerplan en dit kan enkel op basis van vrijwilligheid door of met volledig akkoord van de eigenaar van het gebied.  

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  • Vanuit verschillende Vlaamse beleidslijnen worden de steden en gemeenten aangespoord om werk te maken van werken aan het openbaar domein: de inrichting van Hoppin-punten, het toegankelijk maken van haltes voor het openbaar vervoer en ingrepen voor ontharding en vergroening.

    Aan dergelijke werken gaat vaak een technisch ontwerp vooraf, evenals aanvullende studies zoals de opmeting bestaande toestand, de opmaak van omgevingsvergunningsaanvragen, werftoezicht en veiligheidscoördinatie. 

    De omvang van dergelijke opdrachten is vaak relatief klein, terwijl de administratieve last om hier een overheidsopdracht voor uit te schrijven heel groot is. Een kaderbestek toegankelijk voor meerdere gemeenten beperkt de administratieve last en ontzorgt deze gemeenten bij de aanstelling van een studiebureau.

    Er werd een kaderbestek opgemaakt door IGEMO, Schoutestraat 2 te 2800 Mechelen met ref. GUBES2200013.

    In dit bijhorend bestek werden volgende percelen opgenomen:

    • Perceel 1:  Inrichting en aanpassingen openbaar domein en wegenisontwerp (inclusief omgevingsvergunning)
    • Perceel 2: Werftoezicht
    • Perceel 3: Veiligheidscoördinatie
    • Perceel 4: Landmeetkunde

    Bovengenoemde opdracht werd gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    De raad van bestuur van IGEMO heeft na het voeren van de plaatsingsprocedure het Kaderbestek GUBES2200013 voor studieopdrachten voor uitvoeringswerken van Hoppinpunten, kleine infrastructurele ingrepen aan het openbaar domein met het oog op ontharding en vergroening en voor toegankelijke bushaltes binnen Regio Rivierenland  gegund aan Landmeters- en studiebureau Van Opstal bv, Hoogstraat 6 e 2870 Puurs-Sint-Amands.

    Gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst kan er worden ingestapt in deze overeenkomst.

  • Binnen het decreet Basisbereikbaarheid werken de Vervoerregio’s een regionaal vervoerplan uit. Binnen dat vervoerplan wordt het openbaar vervoer gestructureerd in een gelaagd netwerk. Daarbij is het de intentie van de vervoerregio’s om mobipunten uit te bouwen op belangrijke locaties binnen dat netwerk. Deze mobipunten worden vormgegeven binnen het merk Hoppinpunt waarvoor Vlaanderen een merkarchitectuur heeft ontwikkeld. De realisatie van deze Hoppinpunten wordt toevertrouwd aan de wegbeheerder: het Agentschap Wegen en Verkeer voor gewestwegen en de lokale besturen voor gemeentewegen. Voor de realisatie worden subsidies ter beschikking gesteld aan de lokale besturen die afhankelijk zijn van het netwerkniveau van het Hoppinpunt (interregionaal, regionaal, lokaal of buurthoppinpunten). 

    Daarnaast lanceerde Vlaanderen in 2021 het Charter Masterplan Toegankelijkheid met een ambitie om de toegankelijkheid van de bushaltes drastisch te verhogen. Voor Vlaanderen wordt een ambitieniveau van 50% toegankelijke bushaltes op het kernnet en aanvullend net naar voren geschoven. Voor de bushaltes gelegen langs gemeentewegen wordt vanuit Vlaanderen een subsidie voorzien om de aanpassingen uit te voeren.

    Om tegemoet te komen aan deze doelstellingen en ter ondersteuning van de werking van ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen’ starten SOLVA (dienstverlenend samenwerkingsverband binnen het Land van Aalst) en de Provincie Oost-Vlaanderen het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen.’ Het project heeft als doel om de aanleg van het netwerk aan Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes te ondersteunen. Binnen het project worden de lokale besturen gefaciliteerd bij het ontwerp, de technische uitwerking, de realisatie en de communicatie. Het project richt zich daarbij op Hoppinpunten gelegen langs gemeentewegen waar de steden en gemeenten als wegbeheerder voor bevoegd zijn.

    Het doel van de opdracht is om kwalitatieve mobipunten in te richten onder de merknaam van HOPPIN om de combimobiliteit te garanderen in Zuid-Oost-Vlaanderen. Daarmee gepaard gaat het verhogen van herkenbaarheid en uniformiteit van Hoppinpunten via de gemeenschappelijke aankoopcentrale. Het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen’ wordt een hefboomproject om de volgende jaren te werken aan een sterk netwerk van kwalitatieve Hoppinpunten en een veelvoud aan toegankelijke bushaltes. Binnen de stuurgroep wordt bestaande expertise van de Mobipunt vzw en Provincie Oost-Vlaanderen meegenomen. Zo maakt de regio werk van een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer, het stimuleren van combimobiliteit en duurzame verplaatsingswijzen en een meer toegankelijke en inclusieve samenleving.

    Binnen dit project werd een aankoopcentrale opgestart voor het inrichten van de Hoppinpunten. Deze aankoopcentrale wordt niet alleen gebruikt door de 21 steden en gemeenten die onder SOLVA vallen. In samenwerking met Provincie Oost-Vlaanderen en de intercommunales SOLVA, Veneco, DDS, Interwaas en IGEMO worden in totaal 70 steden en gemeenten opgenomen voor het aanbod van de aankoopcentrale. In de aankoopcentrale worden fietsoverkappingen, schuilhuisjes, fietsenstallingen en ander straatmeubilair aangeboden om uniforme Hoppinpunten in te richten op het grondgebied van deze 70 steden en gemeenten. Dit alles draagt bij aan de uniformiteit en herkenbaarheid van Hoppinpunten in Oost-Vlaanderen en een deel van Antwerpen.

    Er werd een bijhorend bestek met ref. REG0750-02 opgemaakt door Team Mobiliteit van SOLVA, Gentsesteenweg 1B te 9520 Sint-Lievens-Houtem.

    Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

    De Raad van Bestuur van SOLVA gunde de opdracht “Leveringen via Aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen” met ref. REG0750-02 in zitting van 6 september 2023 aan de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieders, zijnde:

    • Perceel 1 (Leveren en plaatsen van fietsnietjes met rechthoekige kokers volgens 3.4.1 uit het bestek): WOLTERS MABEG, Leuerbroek 1074 te Kinrooi tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 16 kalenderdagen;
    • Perceel 2 (Leveren en plaatsen van fietsnietjes met ronde buizen volgens 3.4.2 uit het bestek): WOLTERS MABEG, Leuerbroek 1074 te Kinrooi tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 16 kalenderdagen;
    • Perceel 3 (Leveren, plaatsen en onderhoud van elektronische fietskluis volgens 3.4.3 uit het bestek): WOLTERS MABEG, Leuerbroek 1074 te Kinrooi tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 48 kalenderdagen;
    • Perceel 4 (Leveren, plaatsen en onderhoud van elektronische lockers volgens 3.4.4 uit het bestek) werd niet gegund en zal later eventueel opnieuw opgestart worden.
    • Perceel 5 (Leveren, plaatsen en onderhoud van fietspompen en fietsherstelpalen volgens 3.4.5 uit het bestek): Trafiroad NV, Nieuwe Dreef, 17 te 9160 Lokeren tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 30 kalenderdagen;
    • Perceel 6 (Leveren, plaatsen en onderhoud van fietsoverkappingen en schuilhuisjes volgens 3.4.6 uit het bestek): Epsilon Cities, Industrieterrein Kanaal Noord, 1159 te 3960 Bree tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 25 kalenderdagen;
    • Perceel 7 (Leveren en plaatsen van reguliere zitbanken en picknicktafels volgens 3.4.7 uit het bestek): WOLTERS MABEG, Leuerbroek 1074 te Kinrooi tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 15 kalenderdagen;
    • Perceel 8 (Leveren en plaatsen van afvalbakken voor afvalscheiding volgens 3.4.8 uit het bestek): WOLTERS MABEG, Leuerbroek 1074 te Kinrooi tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 21 kalenderdagen;
    • Perceel 9 (Leveren van antiparkeerpaaltjes volgens 3.4.9 uit het bestek): Trafiroad NV, Nieuwe Dreef, 17 te 9160 Lokeren tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver. De leveringstermijn wordt vastgesteld op 30 kalenderdagen.
    • Perceel 10 (Leveren van symbooltegels volgens 3.4.10 uit het bestek) werd niet gegund en zal later eventueel opnieuw opgestart worden.

    Gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst kan er worden ingestapt in deze overeenkomst.

Ondersteuning

HRM

  • De opdracht omvat het sluiten van een overeenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van de gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant volgens de principes van loonruil. Het huidige aantal medewerkers die tewerkgesteld worden bij de gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant wordt bedraagt: 515 personen.

    De gemeente, het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant beoogt hierbij een voor haar kostenneutrale operatie uit te voeren, met een minimale administratieve last voor zowel haar eigen werking als voor de werknemer die gebruik wenst te maken van het systeem van fietslease. Het moet bovendien mogelijk zijn om op het einde van de leaseperiode de fiets individueel over te nemen tegen een overeengekomen restwaarde. In het aanbod zijn onder meer inbegrepen: pechverhelping, jaarlijks onderhoud en een verzekering tegen diefstal.

    In deze raamovereenkomst ligt de focus op een breed aanbod waaruit medewerkers kunnen kiezen en een groot netwerk van fietshandelaars. De aflossing van de maandelijkse leasekost zal worden gerealiseerd volgens het principe van flexibele verloning, via hetzij de eindejaarspremie, hetzij het inruilen van vakantiedagen, hetzij een combinatie van beide. Daarnaast is een koppeling of volledige integratie van de fietslease met het Lima platform van Cipal Schaubroeck een sterke meerwaarde. Integraties tussen deze systemen zorgt voor tijdsbesparing, voorkomt fouten en beperkt de loonadministratie tot een minimum.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd om procedure te voeren en in naam van het OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant bij de gunning van de opdracht op te treden. 

    In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van personeel” werd een bestek met nr. G-2023-020 opgesteld door de dienst HRM.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 219.000,00 excl. btw of € 264.990,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

    Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van OCMW Puurs-Sint-Amands en Zorgbedrijf Klein-Brabant bij de gunning van de opdracht zal optreden.

    Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Hemelrijken 2A kadastraal gekend 5de afdeling sectie A deel van nummer 404A met een oppervlakte volgens meting van 140,90 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • Ons bestuur kocht recent een perceel grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Kattestraat. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 134A met een oppervlakte volgens kadaster van 7537 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 15.074,00.

  • De gemeente verkrijgt een perceel grond, voor één/derde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Hoogveld kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 278C met een oppervlakte volgens kadaster van 3145 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 134A met een oppervlakte volgens meting van 1048,97 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen binnen het masterplan Oppuurs (voetbalsite).

  • De gemeente verkrijgt een perceel grond, voor één/derde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Hoogveld kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 278C met een oppervlakte volgens kadaster van 3145 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 134A met een oppervlakte volgens meting van 1049,18 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen binnen het masterplan Oppuurs (voetbalsite).

  • De gemeente verkrijgt een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Hagaerden kadastraal gekend 4de afdeling sectie C deel van nummer 122C met een oppervlakte volgens meting van 440,11 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Hagaerden kadastraal gekend 4de afdeling sectie C deel van nummer 196C met een oppervlakte volgens meting van 689,25 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen binnen het masterplan 'Het Vlietnatuurpark'.

  • De gemeente verkrijgt twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Hagaerden kadastraal gekend 4de afdeling sectie C delen van nummer 196C met een oppervlakte volgens meting van 689,25 m² en 368,65 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse De Hagaerden kadastraal gekend 4de afdeling sectie C deel van nummer 196B met een oppervlakte volgens meting van 1353,64 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen binnen het masterplan 'Het Vlietnatuurpark'.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Melis Kasteel kadastraal gekend zevende afdeling sectie B deel van nummer 27A met een oppervlakte volgens meting van 578,73 m², tegen een totaalprijs van € 3.472,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van het Middelpunt van Vlaanderen. Dit perceel is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de gebruiker wordt een uittredingsovereenkomst gesloten voor een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Melis Kasteel kadastraal gekend zevende afdeling sectie B deel van nummer 27A met een oppervlakte volgens meting van 578,73 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 1.028,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.

Aankoopbeheer

  • De huidige leveringscontracten voor elektriciteit en aardgas lopen beiden op 31 december 2023 ten einde. Voor levering van elektriciteit en aardgas vanaf 1 januari 2024 moeten nieuwe contracten worden afgesloten.

    In het verleden werd een samenaankoop georganiseerd door Fluvius (vroeger: Eandis), Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. Zij organiseren sinds 2020 geen samenaankoop meer voor lokale besturen voor wat betreft de aankoop van elektriciteit en aardgas.

    Dit heeft er in 2020 voor gezorgd dat de dienst Aankoop zelf een aanbesteding heeft georganiseerd voor levering van elektriciteit en aardgas in 2021, 2022 én 2023.

    Volgende besturen en partners stapten eveneens mee in deze overeenkomst:

    • Autonoom Gemeentebedrijf Puurs, Hoogstraat 29 (BE 0880.652.805)
    • OCMW Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48 (BE 0697.665.075)
    • Zorgbedrijf Klein-Brabant, Palingstraat 44 (BE 0664.681.216)
    • Kerkfabriek Sint-Pieter, Beiaardhof 3 bus 1 (BE 0211.415.458)

    Na het voeren van de plaatsingsprocedure werd de levering van elektriciteit en aardgas gegund aan de firma Electrabel N.V. (Engie), Simon Bolivarlaan 34 te 1000 Brussel.

    Lokale besturen hebben voor de aankoop elektriciteit en aardgas heden de keuze tussen twee alternatieven, zijnde:

    1. Instappen in het aanbod energielevering van het Vlaams Energiebedrijf (VEB), een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA) naar privaat recht, opgericht als naamloze vennootschap, onder toezicht van minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. Het VEB heeft vergunningen om energie (elektriciteit en gas) te leveren in de 3 gewesten, is een 100% overheidsbedrijf met als doelgroep de brede Vlaamse overheid.
    2. Eigen aanbesteding, eigen consultatie vrije markt.

    Rekening houdend met deze twee keuzes heeft de dienst Aankoop een bijkomend transparant marktonderzoek gedaan om de voor- en nadelen af te wegen. Deze bevindingen werden verzameld in een begeleidende nota.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28 maart 2023 akte genomen van deze nota én ondersteunt het voorstel om in te stappen in de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB).

    Volgende deelnemende besturen en partners wensen eveneens mee in te stappen in het aanbod van het VEB:

    • Autonoom Gemeentebedrijf Puurs, Hoogstraat 29 (BE 0880.652.805)
    • OCMW Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48 (BE 0697.665.075)
    • Zorgbedrijf Klein-Brabant, Palingstraat 44 (BE 0664.681.216)
    • Kerkfabriek Sint-Pieter, Beiaardhof 3 bus 1 (BE 0211.415.458)

    De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gemandateerd door de deelnemende besturen en partners om in hun naam op te treden voor de toetreding én bij de opmaak van de overeenkomsten.

    In geval van een juridisch geschil is elke deelnemende partner verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

    Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt krachtens het decreet van 15 juli 2011 op als speler en facilitator op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas.

    Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) treedt op als aankoopcentrale waardoor het bestuur vrijgesteld is van het voeren en organiseren van een eigen plaatsingsprocedure. In toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten kunnen overheidsopdrachten voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden samengevoegd.

    Het aanbod van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) omvat in grote lijnen volgende elementen:

    1. Ontzorging aanbesteding

    Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject: het VEB werkt als aankoopcentrale die de energie zelf eerst aankoopt en instaat voor de achterliggende aanbestedingen. Hierdoor mogen lokale besturen een energiecontract aangaan met het VEB als vergunde energieleverancier zonder een eigen aanbesteding te moeten doen.

    Het VEB wordt energieleverancier voor zowel elektriciteit als aardgas.

    In Vlaanderen is > 95% van alle lokale besturen klant bij VEB.

    2. Groene stroom

    100% groene stroom die CO² neutraal is.

    3. Kosten

    Het VEB werkt enkel met een kostendekkende vergoeding:

    • Winst maken is niet het oogmerk van VEB (Vlaamse Overheid als aandeelhouder).
    • Er zijn geen bijkomende kosten.
    • Schaalvoordeel (de kostendekkende vergoeding daalt naarmate het aantal klanten en het volume van het VEB toeneemt).
    Op basis van de huidige verbruiken wordt de kostendekkende vergoeding geraamd op:
    • Elektriciteit: € 2,90/MWh verbruik
    • Aardgas: € 2,10/MWH verbruik
    • Per EAN-nummer: € 48,00/jaar

    4. Contract en looptijd

    Flexibiliteit in looptijd: Het lokaal bestuur kan kiezen voor hoelang ze de overeenkomst aangaat.

    De minimum looptijd is 1 jaar.

    5. Partnerbesturen OCMW, kerkfabrieken, …

    Er zijn twee mogelijkheden:

    • ofwel instappen in het contract van het lokaal bestuur
    • ofwel zelf een contract met het VEB afsluiten

    6. Tariefformule energiecomponent

    Het VEB hanteert een flexibele aankoopstrategie.

    De klant kan kiezen voor de aankoop op de korte- of langetermijnmarkt:

        Korte termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een variabele prijs. Gezien over meerdere kalenderjaren is dit gemiddeld gezien goedkoper dan een vaste prijs.
        Lange termijnmarkt wil zeggen energie aankopen aan een gedeeltelijk vaste prijs. Hierbij wordt op voorhand een deel van de energie aangekocht aan een vaste prijs. Dit zorgt dan weer voor meer budgetzekerheid om lange termijn.

    De aanbestedende overheid en de partnerbesturen hebben m.a.w. de mogelijkheid om de prijzen vast te klikken voor een bepaald volume én een bepaalde periode.

    De budgetten worden opgemaakt op basis van de prijzen op de termijnmarkt.

    7. Facturatie

    Standaard elektronische facturatie (dit betekent tevens een concrete besparing).

    De betaaltermijn bedraagt 30 dagen.

    Ondersteuning bij de vermindering van het aantal facturen door het bundelen van afnamepunten per ‘cluster’ of kostenplaats (in overleg met dienst Financiën).

    8. Ondersteuning bij budgetopmaak

    Budgetopmaak (maandelijks) ter beschikking op maat van (lokale) besturen. Dit voor het lopende kalenderjaar alsook het daarop volgende kalenderjaar.

    9. Energiedelen

    Energiedelen kan enkel bij SMR3 meters. Het VEB kan een overzicht bezorgen van welke meters op dit meetregime zitten.

    Is er een meter die gedurende het contract moet worden omgezet naar meetregime 3, dan kan het VEB dit kosteloos omzetten.

    Qua kosten is er een extra kost per EAN voor aansluitingen in de energiedeelgroep. Deze hebben een jaarlijkse kost van 96/EAN t.o.v. €48/EAN voor degene die niet in een energiedeelgroep zitten.

    De OCMW raad verleent in zitting van 8 mei 2023 de goedkeuring voor het mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst.

    De raad van bestuur Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands verleent in zitting van 8 mei 2023 de goedkeuring voor het mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst.

    De raad van bestuur Zorgbedrijf Klein-Brabant verleent in zitting van 21 juni 2023 de goedkeuring voor het mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst. Gelet op het feit dat de goedkeuring slechts kan worden verleend na goedkeuring van deze beslissing, verleende het Directiecomité Zorgbedrijf Klein-Brabant in zitting van 11 april 2023 reeds een principieel akkoord om mee in te stappen in deze overeenkomst.

    De kerkraad Sint-Pieter Puurs-Sint-Amands verleent in zitting van 17 april 2022 de goedkeuring voor het mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands om op te treden voor de toetreding en bij de opmaak van de overeenkomst.

Beleven

Sport

  • Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

    HV in min

    -

    € 21.563,64

    Bijwerken

    +

    € 105.692,92

    Totaal excl. btw

    =

    € 84.129,28

    Btw

    +

    € 17.667,15

    TOTAAL

    =

    € 101.796,43

    Deze verrekening overschrijdt het bestelbedrag met 15,88%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 613.963,49 excl. btw of € 742.895,82 incl. 21% btw bedraagt.

    Motivering voor deze verrekening:
    Gezien de gewijzigde wetgeving rond mogelijke PFAS vervuiling diende de grond opnieuw onderzocht te worden alvorens deze kon afgevoerd worden.
    Bij de controles werden verhoogde PFAS waarden vastgesteld waardoor de oorspronkelijke code 211 niet meer van toepassing was.
    Deze verrekening is de kostprijs voor het afvoeren van de vervuilde gronden en de daarbij horende extra kosten (opladen, rijplaten,...).

    Voor deze verrekening wordt geen termijnsverlenging toegekend.

  • De aannemer LESUCO NV, Leuvensebaan 317 te 3040 Huldenberg diende vorderingsstaat 7 - eindstaat in dewelke werd ontvangen op 23 maart 2023.

    De werken bereikten een bedrag van:

    Bestelbedrag

     

    € 529.834,21

    Bedrag verrekeningen

     

    € 84.129,28

    Bestelbedrag na verrekeningen

     

    € 613.963,49

    Btw

    +

    € 128.932,33

    TOTAAL

    =

    € 742.895,82

    Bedrag vorige vorderingsstaten

     

    € 490.021,80

    Prijsherzieningen

    +

    € 10.360,03

    Totaal excl. btw

    =

    € 500.381,83

    Btw

    +

    € 105.080,19

    TOTAAL

    =

    € 605.462,02

    Huidige vorderingsstaat

     

    € 109.182,97

    Prijsherzieningen

    +

    € 88,02

    Totaal excl. btw

    =

    € 109.270,99

    Btw

    +

    € 22.946,91

    TOTAAL

    =

    € 132.217,90

    Eindtotaal uitgevoerde werken

     

    € 599.204,77

    Prijsherzieningen

    +

    € 10.448,05

    Totaal excl. btw

    =

    € 609.652,82

    Btw

    +

    € 128.027,10

    TOTAAL

    =

    € 737.679,92

    De werken werden correct uitgevoerd.

Spel

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 1 juli 2019 het reglement forfaitaire kostenvergoeding vrijwilligers/animatoren vastgesteld.

    Voor het bepalen van de nieuwe forfaitaire kostenvergoeding werd uitgegaan van het onderscheid tussen animatoren, animatoren met attest en hoofdanimatoren. Via dit systeem kunnen animatoren/vrijwilligers doorgroeien en worden zij gestimuleerd om een cursus/vorming te volgen. De vrijwilligers/animatoren worden ingezet tijdens de vrijetijdsactiviteiten (spel, sport, Grabbelpas, events,...) die gemeente Puurs-Sint-Amands aanbiedt doorheen het jaar en tijdens de verschillende vakanties.

    In het huidige reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 juli 2019, worden de vergoedingen van de 3 categorieën vrijwilligers bepaald op: 

    Vrijwilliger/Animator zonder attest: 28 euro/dag
    Vrijwilliger/Animator met attest:     32 euro/dag
    Vrijwilliger/Hoofdanimator:             34 euro/dag

    Artikel 10 van de wet betreffende de rechten van de vrijwilligers bepaalt welke forfaitaire kostenvergoeding maximaal, per dag en op jaarbasis, kan worden toegekend. Voor 2023 bedraagt de geïndexeerde forfaitaire kostenvergoeding voorzien van maximaal 40,67 euro per dag en maximaal 1.626,77 euro per jaar. Deze bepalingen worden toegepast in het nieuwe reglement.

    Gelet op deze indexering wordt voorgesteld om de forfaitaire kostenvergoeding voor animatoren/vrijwilligers als volgt te verhogen: 

    Vrijwilliger/Animator zonder attest: 30 euro/dag
    Vrijwilliger/Animator met attest:     35 euro/dag
    Vrijwilliger/Hoofdanimator:             38 euro/dag

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen en dit met ingang van 1 juli 2023.

Welzijn en samenleven

Samenleven

  • De Eerstelijnszone (ELZ) Klein-Brabant Vaartland wil graag met een cofinanciering van de Vlaamse regering en de drie lokale besturen van de ELZ, Bornem, Puurs-Sint-Amands en Willebroek, een (voltijds) intergemeentelijke preventiewerker aanwerven om de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen te realiseren. Dit om het preventiewerk zowel gemeentelijk als intergemeentelijk uit te bouwen in samenwerking met de eerstelijnszone Klein Brabant Vaartland. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de principes voor de aanwerving en de financiering van een intergemeentelijke preventiewerker gezondheid niveau B (bachelor) goed te keuren. Deze medewerker zal één dag per week voor Puurs-Sint-Amands beschikbaar zijn. Deze samenwerking kost 6.054 euro aan de gemeente op jaarbasis.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd zich akkoord te verklaren dat het lokaal bestuur een engagement aangaat gedurende de volledige legislatuur en het jaar 2025, meer bepaald van juli 2023 tot en met december 2025 of tot het moment dat de middelen van Vlaanderen vervallen voor einde 2025 en hiervoor de nodige middelen vrij te maken via het budget gezondheid.

Mededelingen

Vragen

Besloten

Ruimte

Leefomgeving