Terug Gemeenteraad

Mon 09/09/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 februari 2019 het retributiereglement voor administratiekosten voor het verzenden van aangetekende zendingen en minnelijke invorderingen vastgesteld voor de periode van 5 februari 2019 tot en met 31 december 2025. Een aanpassing van dit reglement dringt zich op ingevolge een gewijzigde wetgeving.

    Voortaan bepaalt het Boek XIX van het Wetboek economisch recht - Schulden van de consument welke regels er moeten gerespecteerd worden om achterstallige betalingen bij consumenten in te vorderen. 

    In het boek XIX "Schulden van de consument" wordt iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen, als een onderneming aanzien. Het begrip onderneming dient heel ruim geïnterpreteerd te worden, want het verwijst naar iedere economische activiteit die op een duurzame en recurrente wijze wordt uitgeoefend. Onder economische activiteit wordt verstaan het tegen betaling aanbieden van goederen of diensten op een markt. De activiteit geeft aan dat het niet om een eenmalige actie moet gaan, maar om een duurzame activiteit op de markt, waardoor concurrentie met andere ondernemingen ontstaat. Noch de rechtsvorm, noch de wijze waarop de onderneming wordt gefinancierd speelt een rol. Het kan gaan om een natuurlijke persoon, een rechtspersoon, een vereniging of een publiekrechtelijk rechtspersoon. Bijgevolg kan elke entiteit die op duurzame wijze een economische activiteit uitoefent, als een onderneming worden beschouwd, wat dus ook het geval is voor een overheidsinstantie/lokaal bestuur.

    Overheidsinstanties worden dus beschouwd als “ondernemingen” voor wat betreft de activiteiten die geen deel uitmaken van hun wettelijke opdracht van algemeen belang.

    Zo zal bijvoorbeeld een gemeente die een zwembad, een bibliotheek of een cultureel centrum beheert voor dit soort activiteiten als een “onderneming” worden beschouwd. Een ander voorbeeld is de inning van parkeergelden (wat vaak wordt uitgevoerd door privébedrijven die voor rekening van een gemeente optreden).

    Dit zal niet het geval zijn wanneer de gemeente bv. belastingen en gas-boetes int, aangezien deze activiteit wél deel uitmaakt van haar openbare dienstverleningstaak. 

    Het begrip “consument” is te interpreteren volgens de algemene definities van art. I.1, 2°WER en omvat iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten diens handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit valt. Om te weten of iemand “consument” is dient gekeken te worden naar het doel of de bestemming van de geleverde goederen of diensten en niet per se naar de rechtspersoon of inschrijving bij het KBO (bv. in het geval van eenmanszaken). 

    In het geval dat een lokaal bestuur optreedt als 'onderneming' dient de invorderingsprocedure die t.a.v. consumenten werd voorzien door Boek XIX gevolgd te worden, hetgeen impliceert dat: 

    - de eerste aanmaning kosteloos moet zijn; 

    - er een wachttijd van 14 dagen dient gerespecteerd te worden alvorens verdere stappen mogen ondernomen worden of kosten mogen worden aangerekend. De termijn van 14 kalenderdagen start op de derde werkdag na verzending van betaalherinnering per post of op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering digitaal werd verzonden; 

    - de kosten die nadien mogen aangerekend worden, wettelijk geplafonneerd zijn tot onderstaand forfaitair schadebeding: 

    • 20 euro voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150 euro; 
    • 30 euro + 10% op schuldvorderingen in de schijf tussen 150,01 euro en 500 euro; 
    • 65 euro + 5% op schuldvorderingen in de schijf boven 500,01 euro met een maximum van 2.000 euro;

    - te verhogen met de wettelijke verwijlinterest zoals voorzien in artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties;

    - de wet bepaalde “pauzeknoppen” voorziet waarbij de invorderingsprocedure tijdelijk opgeschort moet worden (bv. indien de consument een afbetalingsplan aanvraagt of schuldbemiddeling aankondigt)

    Deze procedure geldt niet voor facturen die ten aanzien van bedrijven worden opgesteld en voor activiteiten die deel uitmaken van de wettelijk opdracht van algemeen belang.

    Voor schuldinvordering ten aanzien van ondernemingen gelden de regels van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Dit impliceert dat er bij laattijdige of onvolledige betaling vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling, verwijlinteresten, alsook een forfaitair schadebeding aangerekend mogen worden (in de praktijk doorgaans 10% van de hoofdsom), te verhogen met forfaitaire administratiekosten en eventuele bank-, port- en/of transactiekosten voor zover die van toepassing zijn en de desgevallende rechtsplegingvergoeding.

    Het bestuur probeert maximaal in der minne in te vorderen. In dat kader zal er ook worden samengewerkt met MyTrustO.  MyTrustO bekijkt in hoeverre de wanbetaler in aanmerking komt voor budgetbegeleiding of een afbetalingsplan. Indien de wanbetaler niet wenst samen te werken met MyTrustO, zal het dossier aan het aangestelde incassobureau of aan de gerechtsdeurwaarder worden overgemaakt voor verder gevolg.

    De kosten voor het verzenden van aanmaningen worden gedragen vanuit de algemene middelen. Wanneer een schuldenaar of belastingplichtige echter in gebreke blijft om de openstaande schuldvordering (tijdig) te betalen, kan niet verwacht worden dat de gemeente, en onrechtstreeks andere belastingplichtigen, mee betalen voor de extra kosten die de invordering van de schuld vergt. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement m.b.t. aanrekenen van administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen en minnelijke invorderingen vast te stellen. De nieuwe tarieven zijn van toepassing vanaf 1 oktober 2024, meer bepaald op facturen met factuurdatum 1 oktober 2024 en later. 

  • De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 9 september 2024 het reglement m.b.t. de tarieven voor het aanrekenen van administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen en minnelijke invorderingen vastgesteld voor de periode van 1 oktober 2024 tot en met 31 december 2025. 

    Dit reglement werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB naar aanleiding van nieuwe tarieven (boek XIX) die van toepassing zijn bij invordering van openstaande schuldvorderingen van het AGB. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement m.b.t. de tarieven voor het aanrekenen van administratiekosten voor het verzenden van aanmaningen en minnelijke invorderingen goed te keuren. 

Meerjarenplanning

Ruimte

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024009910 / OV 2024 36) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor het perceel gelegen te Winkelstraat 5A, 5de afdeling, sectie A, nr. 712K5.
    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg nr. 23 ter plaatse van de aanvraag opgenomen.
    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 26/06/2024 tot en met 25/07/2024.
    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Ondersteuning

ICT

  • De huidige softwareleverancier voor GIS, Columba (voorheen ORBIT GT), herwerkt dit jaar een belangrijk deel van zijn softwarepakket. De gemeente grijpt dit moment aan om een herverkenning van de GIS-markt te doen, en gaat daarbij op zoek naar een zo volledig mogelijk GIS-pakket.  

    De opdracht van Cipal dv met referentie “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” (Bestek CSMRTGIS21) is een raamovereenkomst met meerdere leveranciers waarbij Cipal dv optreedt als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016.

    De dienstverlenende vereniging Cipal ("Cipal dv") is een intergemeentelijk samenwerkingsverband overeenkomstig deel 3, titel 3 van het Decreet Lokaal Bestuur. Cipal dv telt heden 276 vennoten (Vlaamse steden en gemeenten, OCMW’s, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, hulpverleningszones, welzijnsverenigingen en stadsregio's) die van haar diensten gebruikmaken.

    De dienstverlenende vereniging Cipal legt zich niet langer zelf toe op het produceren en commercialiseren van software. De softwareproductie en de activiteiten die technisch van aard zijn werden de voorbije jaren ondergebracht in publiek-private partnerships. 

    De dienstverlenende vereniging Cipal startte daarom met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam "C-smart", dat beter aansluit bij de hedendaagse noden van de lokale besturen. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken. Daarbij zorgt ons samenwerkingsverband voor een efficiëntere verbinding tussen de lokale overheden enerzijds en de privéaanbieders van voornoemde technologieën anderzijds.

    De selectiebeslissing en de goedkeuring van het ontwerp van initieel bestek van de overheidsopdracht met als voorwerp “De verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” werd door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurd in zitting van 16 september 2021.

    De opdracht werd opgedeeld in 3 apart toewijsbare percelen:

    1. GIS-platform “als een dienst” o.b.v. een gedeelde configuratie;
    2. GIS-platform “als een dienst” op maat van de afnemer;
    3. Advies en ondersteuning bij implementatie.

    In het bijzonder werden volgende zaken goedgekeurd in uitvoering van deze beslissing:

    • het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld. Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever en alle leden van de dienstverlenende vereniging verder de “afnemer” genoemd.
    • verwijzend naar het selectiedocument (punt 3.8): “Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst):
      • Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
    • het bestek waar het stelt (punt 3.4): “Cipal dv is, net als de afnemers van de raamovereenkomst, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht. Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
    • het bestek waar het stelt (punt 3.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”

    De raad van bestuur van Cipal dv heeft in zitting van 10 maart 2022 beslist om volgende percelen te gunnen

    • perceel 2 van voornoemde opdracht werd gegund aan Geo-IT bv, Potvlietlaan 5b 2600 Antwerpen.
    • perceel 3 werd gegund aan Geo Solutions NV, Prins Boudewijnlaan 41 2650 Edegem (als eerst gerangschikte) en GIM NV, Philipssite 5 bus 27 3001 Leuven (als tweede gerangschikte).
    • perceel 1 werd niet toegewezen.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;

    Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

    • de in de aankoopcentrale voorziene GIS oplossingen en diensten voldoen aan de behoefte van het bestuur;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van GIS oplossingen en diensten door aanbestedende overheden.

    De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).

    De dienst informatiemanagement heeft aan de hand van de beschikbare prijzen een indicatieve raming opgemaakt over een looptijd van 48 maanden (4 jaar):

    1) Uitgave eerste jaar (2025): 27.010,30 € excl. btw of 32.682,46 € incl. btw;

    • waarvan 7.403,86 € excl. btw of 8.958,67 € incl. btw: Implementatie en opleiding
    • waarvan 19.606,44 € excl. btw of 23.723,79 € incl. btw: Jaarlijks onderhoud

    2) Uitgave komende 3 jaar (2026, 2027 en 2028): 19.606,44 € excl. btw of 23.723,79 € incl. btw: Jaarlijks onderhoud

    Totaal budget over de gehele looptijd van 4 jaar: 85.829,62 € excl. btw of 103.853,84 € incl. btw

    Rekening houdend met bovenvermelde stelt de dienst Informatiemanagement (GIS) voor om af te nemen van deze raamovereenkomst met onmiddellijke ingang.

  • De opdracht van Cipal dv met referentie “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier waarbij Cipal dv optreedt als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016.

    De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting) en kan zich beroepen op afname via andere aankoopcentrales/opdrachtencentrales, raamovereenkomsten en/of overheidsopdrachten.

    De dienstverlenende vereniging Cipal ("Cipal dv") is een intergemeentelijk samenwerkingsverband overeenkomstig deel 3, titel 3 van het Decreet Lokaal Bestuur. Cipal dv telt heden 276 vennoten (Vlaamse steden en gemeenten, OCMW’s, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, hulpverleningszones, welzijnsverenigingen en stadsregio's) die van haar diensten gebruikmaken.

    De dienstverlenende vereniging Cipal legt zich niet langer zelf toe op het produceren en commercialiseren van software. De softwareproductie en de activiteiten die technisch van aard zijn werden de voorbije jaren ondergebracht in publiek-private partnerships. 

    De dienstverlenende vereniging Cipal startte daarom met de uitbouw van een dienstenaanbod, gekend onder de merknaam "C-smart", dat beter aansluit bij de hedendaagse noden van de lokale besturen. Het accent van de dienstverlening ligt op het gezamenlijk aankopen van IT-oplossingen en -diensten, op het verzorgen en beheren van veilige informatiestromen en op het bundelen van krachten om de uitdagingen inzake 'smart cities' aan te pakken. Daarbij zorgt ons samenwerkingsverband voor een efficiëntere verbinding tussen de lokale overheden enerzijds en de privéaanbieders van voornoemde technologieën anderzijds.

    Deze raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks producten en diensten, waaronder:

    • Personal devices
    • Servers
    • Netwerkapparatuur
    • Beveiligingsapparatuur
    • Kopieermachines & Printers
    • Multimedia
    • Opslag & Backup
    • Telecomapparatuur
    • Fraudepreventie en Identiteitsverificatie
    • Randapparatuur & Benodigdheden

    In het bijzonder werden volgende zaken goedgekeurd in uitvoering van deze beslissing:

    • het selectiedocument waar het stelt (punt 3.7): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
    • Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst): Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
    • het bestek waar het stelt (punt 4.8): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
    • Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;

    De raad van bestuur van Cipal dv heeft in zitting van 20 juni 2024 beslist om de opdracht te gunnen aan Dustin Belgium nv, met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B te 3110 Rotselaar.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;

    Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

    • de in de aankoopcentrale voorziene GIS oplossingen en diensten voldoen aan de behoefte van het bestuur;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van GIS oplossingen en diensten door aanbestedende overheden.

    De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

    De looptijd van deze opdracht bedraagt 48 maanden (4 jaar) en kan eventueel nog twee keer met 12 maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op 72 maanden (6 jaar) kan komen.

Onroerend goedbeheer

  • Fluvius/Iverlek voorziet de plaatsing van een nieuwe elektriciteitscabine in de Haagstraat. Het is noodzakelijk een erfdienstbaarheid te vestigen op een perceel gemeente-eigendom, thans in erfpacht gegeven, zodat de leidingen de verbinding kunnen maken tussen de huidige straat en de nieuwe cabine. De erfdienstbaarheid wordt kosteloos gevestigd op een perceel grond kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 240C met een oppervlakte van 39,85 m².
    Voor de cabine zelf wordt een opstalrecht gevestigd op de eigendom van de gemeente Puurs-Sint-Amands, thans in erfpacht gegeven, grondgebied Puurs ter plaatse Haagstraat, kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 240C met een oppervlakte van 28,55 m², voor een periode van 99 jaar, tegen een symbolische euro.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs nabij de L. Van Kerckhovenstraat kadastraal gekend 1ste afdeling sectie D deel van nummer 813C met een oppervlakte volgens meting van 1040,30 m² en deel van nummer 813B met een oppervlakte volgens meting van 276,63 m² tegen een totaalprijs van € 13.169,30. Deze verkoop gebeurt ter realisatie van het masterplan Dorpspark Kalfort m.b. de oprichting van nieuwe jeugdlokalen.  

  • Strook grond Fok - Afstand

    De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, gelegen voor de rooilijn, gelegen te Sint-Amands ter plaatse Fok kadastraal gekend vijfde afdeling sectie B deel van nummer 883F met een oppervlakte volgens meting van 100,48 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • Strook grond Voortstraat - Afstand

    De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond, gelegen voor de rooilijn, gelegen te Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend zesde afdeling sectie B deel van nummer 111W met een oppervlakte volgens meting van 34 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht de wegenis gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Winning kadastraal gekend 2de afdeling sectie C nummer 611A P0000 met een oppervlakte volgens meting van 16459 m² en de groene buffer gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Winning kadastraal gekend 2de afdeling sectie C nummer 611B P0000 met een oppervlakte volgens meting van 6452 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de wegenis en groene buffer te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een perceel grond, zijnde wegenis en groene zones, aangelegd bij het woonproject Schoenmakersstraat en deel van de Winkelstraat/Kuipersstraat, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Schoenmakersstraat en deel van de Winkelstraat/Kuipersstraat kadastraal gekend 5de afdeling sectie A nummer 704B7 met een oppervlakte volgens kadaster van 1510 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de wegenis en groene zones te voegen bij het openbaar domein.

  • Stroken grond Meirstraat - Aankoop

    De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Meirstraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 233L met een oppervlakte volgens meting van 119,27 m² en deel van nummer 228H met een oppervlakte volgens meting van 4.117,78 m²,  tegen een totaalprijs van € 150.000,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze stroken naast de waterloop.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Brugskensveld kadastraal gekend 1ste  afdeling sectie C nummers 308A en 308B met een oppervlakte volgens kadaster van 2625 m² en 4530 m², voor 3/12de in volle eigendom, tegen een totaalprijs van € 10.732,50 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van de doelstellingen opgenomen in het rivierencontract.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van twee percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Lautersbemden kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummers 709E en 710 met een oppervlakte volgens kadaster van 3730 m² en 4830m², tegen een totaalprijs van € 25.680,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze percelen in de nabijheid van het Loutersveld.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Het Kammeland kadastraal gekend eerste afdeling sectie A deel van nummer 47F met een oppervlakte volgens meting van 503 m², tegen een totaalprijs van € 6.018,00, inclusief opstanden (zijnde een waterput). Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de aanleg van een fietspad naast de oude spoorlijn tussen de V. Vergauwenstraat en de Zeutestraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Wolfstraat/Bergels kadastraal gekend vierde afdeling sectie B deel van nummer 95A met een oppervlakte volgens meting van 547 m², tegen een totaalprijs van € 3.282,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een buffergracht bij de heraanleg van de Wolfstraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Wolfstraat/Bergels kadastraal gekend vierde afdeling sectie B deel van nummer 96N met een oppervlakte volgens meting van 336 m², tegen een totaalprijs van € 2.016,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een buffergracht bij de heraanleg van de Wolfstraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Wolfstraat/Bergels kadastraal gekend vierde afdeling sectie B deel van nummer 96P met een oppervlakte volgens meting van 328 m², tegen een totaalprijs van € 1.968,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een buffergracht bij de heraanleg van de Wolfstraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond, aan de naastliggende eigenaar, gelegen grondgebied Oppuurs aan de Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A delen van nummer 389A groot volgens meting 62,06 m² en 67,42 m², tegen een totaalprijs van € 26.813,53 (incl. € 700,00 opmetingskosten). Deze strook zal gevoegd worden bij de eigendom Kattestraat 30.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond, aan de naastliggende eigenaar, gelegen grondgebied Oppuurs aan de Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 389A groot volgens meting 189,63 m², tegen een totaalprijs van € 38.594,58 (incl. € 350,00 opmetingskosten). Deze strook zal gevoegd worden bij de eigendom Kattestraat 28.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond, aan de naastliggende eigenaar, gelegen grondgebied Oppuurs aan de Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 389A groot volgens meting 37,29 m², tegen een totaalprijs van € 7.870,65  (incl. € 350,00 opmetingskosten). Deze strook zal gevoegd worden bij de eigendom Kattestraat 26.

Walsingen
  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 106L2 met een oppervlakte volgens meting van 328 m², tegen een totaalprijs van € 1.300,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 106M2 met een oppervlakte volgens meting van 529m², tegen een totaalprijs van € 1.143,12 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond, voor één/tweede in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 10C met een oppervlakte volgens meting van 327 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

Wagenpark

  • In de meerjarenbegroting staat in 2024 de aankoop van een kniklader voor de uitvoeringsdiensten. Deze zal ingezet worden voor infrastructuurwerken, nivelleerwerken van landbouwwegels, onderhoud groenbermen en andere werken binnen de technische dienst.

    In het kader van de opdracht “Aankoop kniklader” werd een bestek met nr. G-2024-044 opgesteld door Openbare Werken Technische Dienst.
    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.115,70 € excl. btw of 80.000,00 € incl. 21% btw.
    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

Welzijn en samenleven

Sociale zorg

  • Naar aanleiding van enkele recente wijzigingen in de regelgeving betreft wijk-werken stuurde IGEMO een voorstel-addendum bij de oorspronkelijke gebruikersovereenkomst naar de gebruikers van de wijk-werkcheques. De oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 25/2/2019. 

    Voornaamste aanpassingen in het addendum zijn: 

    - VDAB zal de wijk-werkcheques in eigen beheer uitgeven omdat hun partner 'Edenred' deze opdracht niet meer opneemt;

    - Ook politiezones en hulpverleningszones kunnen in de toekomst gebruik maken van wijk-werkcheques;

    - Tussen gebruikers en wijk-werker mag geen bloedverwantschap zijn tot in de tweede graad, ze mogen ook niet op hetzelfde adres wonen; 

    - De wijk-werker mag geen activiteiten uitvoeren voor eigen rekening;

    Daarnaast zijn de wijzigingen eerder administratief van aard t.o.v. de eerste versie. 

    Tevens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele zaken te verduidelijken of op te schonen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het addendum bij de gebruikersovereenkomst tussen de gebruiker en de organisator wijk-werken goed te keuren. 

  • Op 1 oktober 2023 traden de bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 in werking.

    Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen werd op 1 januari 2024 een nieuw toewijzingsreglement van kracht. Het toewijzingsreglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 november 2023.

    Thans dringt er zich een aanpassing op van dit toewijzingsreglement van Woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant. 

    In dit toewijzingsreglement werden woningen opgenomen die voorzien zijn voor rolstoelgebruikers.

    De panden die geselecteerd werden voor de doelgroep “rolstoelgebruikers” werden geschrapt, aangezien deze anders voorbehouden moeten blijven voor deze doelgroep.

    Dit wil zeggen dat de panden leeg zouden blijven staan als er geen enkele kandidaat-huurder is die rolstoel gebonden is. Dit zou voor veel leegstand zorgen.

    Bijgevolg werd volgende noot toegevoegd aan de pandenlijst voor deze doelgroep: 'Deze woningen worden niet specifiek voorbehouden voor de doelgroep rolstoelgebruikers. Op het moment dat een kandidaat-huurder die rolstoel gebonden is zich aandient, wordt er gekeken of een geschikt pand beschikbaar is. Als er geen rolstoel gebonden kandidaat-huurders zijn, wordt het pand aan een andere kandidaat-huurder die niet rolstoel gebonden is toegewezen.'

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing van het toewijzingsreglement goed te keuren.

Mededelingen

Vragen