Mon 16/12/2024 - 20:00 Raadzaal
De start van de nieuwe legislatuur maakt het noodzakelijk om de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands opnieuw samen te stellen.
De samenstelling van de raad van bestuur is dezelfde als deze van de gemeenteraad.
Voor een nieuwe verkaveling gelegen aan Heiken in deelgemeente Sint-Amands is het aangewezen twee nieuwe straatnamen te voorzien.
De namen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' worden voorgesteld.
In het boek 'de geschiedenis van Sint-Amands' vind je een hele uitleg over de landbouw en aangezien de te bebouwen zone lang in gebruik is geweest voor landbouw, zijn deze benamingen hier wel op hun plaats.
Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnamen 'Castrumveld' en 'Klaverveld' door de gemeenteraad volgt een openbaar onderzoek overeenkomstig de decretale bepalingen. De nieuwe straatnamen worden voor advies voorgelegd aan de Vrijetijdsraad.
Sinds 1 juli 2005 was de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief in de provincie Antwerpen. De vzw ERSV Provincie Antwerpen werd opgericht op basis van het decreet van 7 mei 2004.
De vzw ERSV heeft in het recente verleden een evolutie gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en is nu een vzw zonder inhoud.
Aan de leden van de vzw ERSV wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands dient ten behoeve van de inwoners te voorzien in een goede politie, veiligheid en rust op de openbare wegen en plaatsen, en in openbare gebouwen. Deze bevoegdheid heeft met name betrekking op het handhaven van de openbare veiligheid en gezondheid. In dat kader bestaat de mogelijkheid om handhaving uit te voeren op basis van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP). De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands is bevoegd voor het vaststellen van de ABP.
In april 2024 werd de vroegere ABP Klein-Brabant vervangen door een volledig nieuwe ABP Puurs-Sint-Amands. Tijdens deze grondige herziening werd afgesproken dat er telkens in het najaar een nieuwe (beperkte) herziening zou plaatsvinden, om te kunnen inspelen op wijzigingen in hogere wetgeving en actuele problemen op het grondgebied. De bedoeling is dat de nieuwe versie van de ABP in werking treedt op 1 januari 2025.
De Algemene Bestuurlijke Politieverordening is geen statisch document, maar dient geregeld up-to-date gebracht te worden om de lokale overheid blijvend in staat te stellen een gepast antwoord te bieden inzake de bestuurlijke handhaving van fenomenen die de openbare orde verstoren en/of zorgen voor openbare overlast. Bovendien moet het document steeds in lijn liggen met veranderingen in hogere wetgeving.
De nieuwe versie de ABP, die ter goedkeuring wordt voorgelegd, omvat daarom een beperkt aantal wijzigingen. De specifieke motivatie voor de verschillende aanpassingen die worden doorgevoerd in de ABP, wordt opgenomen in een apart document, dat als bijlage aan de raadsleden wordt bezorgd.
Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden, maar vormen een onmisbare schakel wanneer sensibiliserende acties achterhaald zijn en repressieve handhaving noodzakelijk blijkt. Teneinde hierbij de nodige prioriteiten te stellen, werd in april 2024 tevens een handhavingskader bij de ABP opgesteld.
De raad wordt gevraagd dit voorstel van Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) vast te stellen.
In de Algemene Bestuurlijke Politieverordening Puurs-Sint-Amands wordt opgenomen dat het niet toegelaten is om zonder voorafgaande en schriftelijke toelating vuur te maken in de openbare ruimte.
Verschillende jeugdlokalen op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands hebben echter een locatie waar ze op regelmatige basis vuur maken, en waar een zogenaamde “vaste vuurplaats” gecreëerd werd. Deze vaste locatie kan ook worden gebruikt wanneer de jeugdlokalen verhuurd worden aan andere groepen.
Om enerzijds te vermijden dat deze (kamp)vuren telkens opnieuw aangevraagd en geadviseerd moeten worden, en anderzijds te verhinderen dat jeugdverenigingen vuur maken op locaties die hiervoor niet geschikt zijn, werd de Bijzondere politieverordening vuurhaarden rond de jeugdlokalen vastgesteld op de gemeenteraad van 24 juni 2024, waarbij verduidelijkt wordt of en in welke omstandigheden vuur kan worden gemaakt.
Deze bijzondere politieverordening werd opgesteld naar aanleiding van de bezoeken van de veiligheidsrondgangen bij de diverse jeugdlokalen in het bijzijn van een vertegenwoordiger van Brandweerzone Rivierenland. Tijdens de meest recente rondgang werd vastgesteld dat één van de jeugdbewegingen, Chirojongens Sint-Amands, geen vaste vuurplaats heeft op hun nieuwe locatie, waardoor zij geschrapt kunnen worden uit de lijst van verenigingen met specifieke voorwaarden (artikel 5 §8).
Het blijft belangrijk te vermelden dat deze verordening enkel van toepassing is op de vuurhaarden die worden aangelegd door de jeugdverenigingen en enkel op de locaties waarvoor door de vertegenwoordiger van de brandweerzone een toelating werd gegeven. Vuurhaarden op andere locaties dan diegene vermeld in deze verordening, dienen nog steeds het voorwerp uit te maken van een toelatingsaanvraag aan de burgemeester, via het evenementenloket van de gemeente.
De raad wordt gevraagd deze Bijzondere politieverordening vast te stellen.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 16 december 2019 het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten vastgesteld. Naar aanleiding van de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands heeft de gemeenteraad in vergadering van 25 maart 2024 artikel 6 van dit reglement aangepast.
Aangezien de gemeente moeilijkheden ondervindt om tot invordering over te gaan bij belastingplichtigen die zijn gevestigd in een land waarmee geen verdrag inzake fiscale invordering is afgesloten, wordt voorgesteld om in eerste instantie de adverteerder te taxeren, waardoor er zich een aanpassing van artikel 3 opdringt. Er wordt ook voorzien in een afzonderlijke definitie van het begrip "adverteerder" in artikel 2.
Ook het (principiële) belastbaar feit in artikel 1 van het belastingreglement wordt uitgebreid van niet-geadresseerd "reclamedrukwerk" (en daarmee gelijkgestelde producten) naar niet-geadresseerd "drukwerk" (en daarmee gelijkgestelde producten).
Het nieuwe Decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen bepaalt dat, indien het belastingreglement aan een belastingplichtige oplegt om aangifte te doen van gegevens op basis waarvan de belasting wordt vastgesteld, het belastingreglement voortaan een uiterste datum van indiening van de aangifte dient te bevatten.
Gelet op deze wijziging wordt voorgesteld om in artikel 6 de aangiftetermijnen als volgt aan te passen:
Om interpretatieproblemen te vermijden, wordt de terminologie 'huis-aan-huis verspreiding' geschrapt in het belastingreglement. Het bestuur wil immers de verspreiding van alle niet-geadresseerde drukwerken belasten.
De gemeente maakt kosten voor de ophaling en de verwerking van afval dat gegenereerd wordt door de verspreiding van het niet-geadresseerd drukwerk. Niet-geadresseerd drukwerk wordt in alle brievenbussen gedeponeerd zonder dat de bestemmelingen hierom hebben gevraagd, terwijl geadresseerd drukwerk selectief wordt verspreid en slechts in een aantal brievenbussen terechtkomt, zodat voor deze laatste de vervuiling kleiner is. Bovendien komt niet-geadresseerd drukwerk regelmatig op de openbare wegen terecht. Volgens het beginsel 'de vervuiler betaalt' zijn de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van de schade voor rekening van de vervuiler. Gezien de steeds stijgende kost en milieu-impact van de papierproductie en afvalverwerking voelt de gemeente zich genoodzaakt om de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken te belasten. Voorgesteld wordt om deze belasting te heffen per bedeling en hierbij te differentiëren naargelang het gewicht van het niet-geadresseerd drukwerk of daarmee gelijkgesteld product. Hoe groter het gewicht, hoe groter de vervuiling (en de daarmee samenhangende kost voor de gemeente en het milieu).
In het licht van de bovenvermelde doelstellingen, is het redelijk en objectief verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor drukwerk afkomstig van lokale besturen, socio-culturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, verenigingen zonder winstoogmerk (voor zover ze sociale of culturele doeleinden hebben) en vormings- en onderwijsinstellingen, omdat deze instellingen vaak gemeentelijke taken op zich nemen en/of bijdragen tot het algemeen belang en/of het openbaar nut.
In het licht van diezelfde doelstellingen, is het tevens redelijk en objectief verantwoord om niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten vrij te stellen wanneer deze worden verspreid in het kader van een volksraadpleging, aangezien deze in functie staat van het algemeen belang (zie ook artikel 305 tweede lid Decreet van 22 december 2017). Hetzelfde geldt voor burgerparticipatie en politiek drukwerk en verkiezingsdrukwerk. Deze drukwerken hebben een informatieve functie en dragen bij tot een actieve democratie.
Het is eveneens verantwoord om een vrijstelling te voorzien voor niet-geadresseerde drukwerken waarvan de totaal bedrukte oppervlakte voor meer dan 33% bestaat uit een vast redactioneel (niet-publicitair) gedeelte dat lokaal informatief nieuws (met inbegrip van aankondigingen, verslagen en vacatures) bevat inzake de gemeente Puurs-Sint-Amands en omliggende gemeenten, aangezien dergelijke drukwerken zo ook een bepaalde taak van algemeen belang of openbaar nut vervullen door plaatselijk nuttige informatie te verstrekken aan de inwoners van de gemeente.
In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tevens redelijk en objectief verantwoord om een (in de tijd beperkte) vrijstelling te voorzien voor de lokale handelaars van de gemeente die geconfronteerd worden met een sterk verminderde toegankelijkheid (en zichtbaarheid) van hun handelszaak ten gevolge van openbare werken.
In het licht van bovenvermelde doelstellingen is het tenslotte ook redelijk en objectief verantwoord om publicaties van minder dan 10 gram die uitgaan van lokale kleinhandelaars van de gemeente vrij te stellen om hen de kans te geven hun activiteiten kenbaar te maken via -in gewicht beperkt- niet-geadresseerd drukwerk, omdat de gemeente de lokale economie wenst te ondersteunen.
De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de invoering van rendabele belastingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 februari 2019 het belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren vastgesteld.
Artikel 6 van dit reglement werd aangepast ingevolge een gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2024 in functie van de verhuis van de maatschappelijk zetel van de gemeente van Hoogstraat 29 naar Forum 6.
Het Agentschap van Binnenlands Bestuur heeft de gemeente in kennis gesteld van het feit dat de regelgeving met betrekking tot de wedkantoren werd gewijzigd. Er werd verzocht om het bestaande belastingreglement in die zin aan te passen.
Aangezien de gemeente geen private bureaus voor telecommunicatie noch wedkantoren op haar grondgebied heeft, wordt de voorkeur gegeven aan het schrappen van deze inrichtingen uit het belastingreglement. Hierdoor zal het belastingreglement enkel nog betrekking hebben op nachtwinkels.
Nachtwinkels leggen door de aard en het tijdstip van hun activiteiten, meer dan andere types handelszaken, extra druk op veiligheids- en andere gemeentelijke openbare diensten op het vlak van handhaving van de nachtrust, openbare orde en openbare veiligheid. Een teveel aan dergelijke zaken schaadt de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat. Deze neerwaartse evolutie moet door gerichte acties worden tegengehouden, zodat een verscheiden en kwaliteitsvol aanbod van handelszaken kan blijven bestaan.
De eigenaars van de panden moeten zich bewust zijn van het feit dat zij een grote medeverantwoordelijkheid dragen bij verhuur van hun goed voor activiteiten die de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en het imago van het winkelapparaat schaden, reden waarom zij solidair en ondeelbaar gehouden zijn tot betaling van deze belasting.
De belasting op de nachtwinkels neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel enerzijds een bijdrage in de kosten te leveren voor het bestrijden van de overlast en anderzijds een doordacht lokaal economisch beleid in de handelskernen te voeren. Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op de nachtwinkels, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement opnieuw vast te stellen.
Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands kent aan bepaalde categorieën van inwoners sociale voordelen toe. Het betreft gezinnen waarvan minstens één persoon tot de categorie van de "rechthebbende op een verhoogde tegemoetkoming inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging" behoren, alsook alleenstaanden met gezinslast. De toelage wordt rechtstreeks verrekend op het aanslagbiljet voor de algemene gemeentebelasting en de vaste afvalbijdrage op basis van de gegevens aangeleverd door de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid (KSZ).
Om de gegevensuitwisseling door de KSZ aan de gemeente vlot en veilig te laten verlopen, moet een overeenkomst worden afgesloten. De bestaande overeenkomst nr. 20/013 met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) liep voor de periode 2020-2024. Het is daarom aangewezen een nieuwe overeenkomst nr. 25/007 met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid af te sluiten, zodat de huidige werkwijze, in het belang van de rechthebbenden, in 2025 kan voortlopen. Deze overeenkomst nr. 25/007 moet ter kennisneming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De gemeente heeft de intentie om een investeringssubsidie toe te kennen aan de vzw Savanti Sint-Amands voor vernieuwingen aan de tennisaccommodatie. Alle voorwaarden en modaliteiten worden vastgelegd in een subsidieovereenkomst.
Een Autonoom gemeentebedrijf wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd waardoor de winstgevendheid van het AGB moet gegarandeerd zijn. Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag men niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds. Het globale resultaat van de activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten. De winst/verlies-positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde (cfr. “Beslissing E.T. 129.288” van 19 januari 2016). Volgens de statuten van AGB Puurs-Sint-Amands wordt verkoop van gebouwen en gronden niet als uitzonderlijke opbrengst beschouwd daar het betrekking heeft op onroerend goed transacties, hetgeen voorzien is in het doel van het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit maakt dat wanneer in een bepaald jaar een verkoop van onroerend goed plaatsvindt, dit mee bijdraagt in het resultaat en streven naar en positief netto-resultaat.
Om winstgevend te zijn, wordt tevens gewerkt met een prijssubsidie waarbij de gemeente er expliciet voor opteert om, rekening houdend met de sportieve, culturele en sociale functie van de sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, geen prijsverhogingen door te voeren ten aanzien van de gebruikers van deze infrastructuur. De gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, evenals evenementen van cultuur en vermaak toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente verbindt er zich zo toe om voor de periode vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. De hoogte van de prijssubsidie-factor werd berekend rekening houdende met het feit dat er tevens in 2025 onroerend goed wordt verkocht. Om winstgevendheid van het AGB te garanderen moet de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor het recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd worden met een factor 2,3.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het voorliggend prijssubsidiereglement goed te keuren. Via het reglement kiest de gemeente ervoor om prijssubsidies toe te kennen aan het AGB voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sportinfrastructuur, aan bezoekers van voorstellingen van cultuur of vermaak (eigen programmatie) in de socio-culturele infrastructuur en aan bezoekers van het museum Fort van Liezele en dit alles voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025. Er zal een prijssubsidiefactor worden toegepast van 2,3 op de prijzen (excl. BTW) die vooraf reeds werden beslist door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands via diverse tarief-beslissingen.
Voor de toekomst blijft het een constante evenwichtsoefening om te oordelen of er al dan niet prijssubsidies noodzakelijk zijn en wat de hiervoor noodzakelijke factor is die moet worden toegepast op de toegangsprijzen. Als tijdens het jaar blijkt dat de subsidiefactor onvoldoende is, kan deze worden aangepast.
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in artikel 332 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.
Het aantal leden is wettelijk vastgelegd op minimum 9 en maximum 13 (voorzitter inbegrepen). Minimum één vierde van de leden zijn deskundigen waaronder de voorzitter. Minimum 4 maatschappelijke geledingen (milieu- en natuurverenigingen, verenigingen van werkgevers of zelfstandigen, verenigingen van handelaars, verenigingen van landbouwers en verenigingen van werknemers) zetelen in de GECORO. Maximum twee derden van de leden mag van hetzelfde geslacht zijn.
De gemeenteraad moet beslissen welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de GECORO. Deze vraag wordt nu voorgelegd.
Naast het aanschrijven van maatschappelijke geledingen, worden ook architecten en deskundigen van Puurs-Sint-Amands aangeschreven. Eveneens zal via de digitale nieuwsbrieven een oproep gedaan worden naar inwoners om zich kandidaat te stellen.
De gemeenteraad benoemt later de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De raad wordt hier verzocht de geledingen vast te stellen.
De gemeenteraad wordt gevraagd te beslissen dat de gemeente Puurs-Sint-Amands op datum van de gemeenteraadsbeslissing haar beheerrechten met betrekking tot de opdrachten “inzameling textielafval” en “verwerking van textielafval” overdraagt aan IVAREM.
De gemeenteraad wordt gevraagd te beslissen dat de gemeente Puurs-Sint-Amands op datum van 01/01/2025 haar beheerrechten met betrekking tot de opdrachten “inzameling van grofvuil op afroep" en "Verwerking van grofvuil" overdraagt aan IVAREM.
Op 12/04/2024 werd er een aanvraag tot omgevingsvergunning (o/ref. OV 2023 395) voor stedenbouwkundige handelingen geweigerd voor de percelen gelegen te Breutheide, 7e afdeling, sectie B nr. 27/A. In deze aanvraag tot omgevingsvergunning was een wijziging van het tracé van een gemeenteweg opgenomen. Deze wijziging werd tijdens de omgevingsvergunningsprocedure goedgekeurd in de gemeenteraad van 29/01/2024. Door de juridische onzekerheid die nu bestaat over de genomen beslissing van de gemeenteraad, wordt deze beslissing formeel ingetrokken.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024078719 / OV 2024 207) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Breutheide, 7e afdeling, sectie B nr. 27A.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Breutheide opgenomen, met vaststelling van een nieuwe rooilijn.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 27/09/2024 tot en met 26/10/2024.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 november 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Projectgebied Beiaardhof: Bouw van een woonontwikkeling met ondergrondse parking”.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. G-2021-042.
De gemeenteraad keurde in zitting van 21 november 2022 de verkoop van de loten en de aankoop van de parkeerplaatsen goed voor de weerhouden inschrijver.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 10 december 2024 deze (gedeeltelijke) overdracht van opdrachtnemer goed. De oorspronkelijke opdrachtnemer, Investpro Projects NV, blijft eveneens gehouden tot uitvoering van de opdracht.
Bijgevolg is het noodzakelijk om het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 te herzien zodat de verkoop van de loten wordt toegewezen aan Investpro Vastgoed NV. De aankoop van de garages gebeurt nog steeds tegen het vastgelegde bedrag waarbij de grondaandelen worden gekocht van Investpro Vastgoed NV en de constructie/opstal van Investpro Projects NV.
De dienst Ruimte stelt voor om een nieuwe opdracht op te starten voor het verwerken van diverse afvalfracties afkomstig van uitgevoerde werken in eigen beheer:
De dienst Openbare Werken voert de afvalfracties zelf naar de afvalverwerkingsbedrijven.
In het kader van de opdracht “Verwerken afvalfracties voor technische dienst ” werd een bestek met nr. G-2024-065 opgesteld door de dienst Ruimte.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 847.605,00 € excl. btw of 1.025.602,05 € incl. 21% btw.
Percelen 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Op de gemeenteraad van 28 maart 2022 keurde de raad de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur, Pidpa, Aquafin en het gemeentebestuur Bornem goed.Aquafin en Pidpa hebben ondertussen een verregaande samenwerking afgesloten. De samenwerking heeft impact op de opvolging en beheer van de gezamenlijke wegenwerken.
Voor dit project werd in onderling overleg Aquafin aangewezen als beheerder. Om dit juridisch vastte leggen is het noodzakelijk de samenwerkingsovereenkomst aan te passen.
Op de gemeenteraad van 16 december 2010 werd een samenwerking tussen Puurs-Sint-Amands en Pidpa goedgekeurd voor de overdracht riolering binnen werkingsgebied Sint-Amands naar HidroRio . Deze overdracht ging effectief in op 1 maart 2011.
Aquafin had reeds een studiebureau, S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 45 te 2830 Willebroek, aangesteld voor de werken op hun gedeelte van de Kattestraat.
Omdat beide projecten in het verlengde ven elkaar gelegen zijn was het opportuun om deze gezamenlijk uit te voeren.
Op de gemeenteraad van 28 maart 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project.
Bij Pidpa is dit project gekend als ‘Kattestraat -Project K-21-083 PU en BOR3027’.
Op de gemeenteraad van 4 maart 2024 werden de lastvoorwaarden en de raming voor dit gezamenlijk dossier goedgekeurd.
Op het college van 26 juni 2024 werd de gunning van dit dossier goedgekeurd.
Naar aanleiding van de verregaande samenwerking hebben zij onderling beslist dat Aquafin verder zal instaan voor de uitvoering en het beheer van deze opdracht. De samenwerkingsovereenkomst werd daarom aangepast.
Deze aanpassing wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.
Doorheen de jaren is de dienstverlening naar onze burger gegroeid en digitaler geworden. De actieve netwerkcomponenten hebben hierdoor een organische groei meegemaakt die gelijk liep met de groei van onze dienstverlening. Dit zorgt ervoor dat de netwerkcomponenten organisch gegroeid zijn en dus een verscheidenheid aan merken, modellen en capaciteiten kennen. Daarnaast is de complexiteit binnen Informatietechnologie in brede zin en netwerk in enge zin toegenomen.
Om de dienstverlening te blijven garanderen en waar mogelijk te verbeteren hebben we daarom contact opgenomen met dienstenleveranciers die ons kunnen ondersteunen in deze taak. Geen enkele dienstenleverancier die we contacteerde kon ons nu een, gedeeltelijk, supportcontract aanbieden omdat we een enorme verscheidenheid aan apparatuur hebben. Het is daarom aangeraden op korte termijn onze actieve netwerkcomponenten te uniformiseren en een supportcontract af te sluiten.
Concreet willen we:
Hiervoor hebben we offertes ontvangen via het raamcontract van de Stad Brugge. De prijzen van deze offertes zijn geldig tot en met december 2024 omwille van de urgentie en efficiëntie verkiezen we daarom deze procedure te volgen.
De gemeenteraad verleende in zitting van 06 mei 2019 de goedkeuring om deel te nemen aan de raamovereenkomst 'ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)' van de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de aankoop van diverse ICT-producten en -diensten. In datzelfde besluit werd het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering.
De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De gemeenteraad heeft in zitting van 5 september 2022 een beslissing genomen over een zaak der wegen in kader van een omgevingsvergunningsaanvraag. De gevraagde verplaatsing werd niet goedgekeurd. De vergunningaanvrager diende op 6 oktober 2022 beroep aan bij de Vlaamse Minister tegen dit gemeenteraadsbesluit. De Minister heeft bij Besluit van 24 september 2024 het beroep gegrond verklaard en heeft het voormelde gemeenteraadsbesluit vernietigd. De gemeenteraad neemt hiervan akte.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Streybempden kadastraal gekend eerste afdeling sectie A nummers 189 en 191A met een oppervlakte volgens kadaster van 5220 m² en 2953 m², tegen een totaalprijs van € 40.865,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, deze stroken zullen aangewend worden voor de aanleg van een zachte verbinding langsheen de Vliet.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend zesde afdeling sectie B deel van nummer 168C met een oppervlakte volgens meting van 15 m² (lot 8), tegen een totaalprijs van € 2.250,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een voetpad bij de heraanleg van de Voortstraat.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend zesde afdeling sectie B deel van nummer 168D met een oppervlakte volgens meting van 4 m² (lot 9), tegen een totaalprijs van € 600,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een voetpad bij de heraanleg van de Voortstraat.
De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Oppuursdorp 25 kadastraal gekend 6de afdeling sectie B nummer 91E met een oppervlakte volgens kadaster van 414m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 350.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom binnen de contouren van het masterplan Oppuurs en de nabije omgeving van de kerk.
De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 263P met een oppervlakte volgens kadaster van 4505 m², tegen een totaalprijs van € 7.508,33, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij RUP Lichterstraat.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Wachtingstraat kadastraal gekend 3de afdeling sectie B delen van nummers 523A en 523B met een oppervlakte volgens meting van 66,56 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente verkrijgt volgende eigendommen:
1/ een woning gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Lippelodorp 29 kadastraal gekend 7de afdeling sectie A nummer 111B met een oppervlakte volgens kadaster van 720 m²;
2/ een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Lippelodorp kadastraal gekend 7de afdeling sectie A nummer 107E met een oppervlakte volgens kadaster van 789 m²;
3/ een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Doelstraat 15 kadastraal gekend 7de afdeling sectie A nummer 125B met een oppervlakte volgens kadaster van 285 m²;
In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Nieuwstraat kadastraal gekend 2de afdeling sectie A zonder nummer met een oppervlakte volgens meting van 703 m². De ruiling geschiedt met een opleg te betalen door ons bestuur van van € 279.600,00. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen percelen grond en gebouw zijn gelegen binnen de contouren van het masterplan Lippelo.