Terug Gemeenteraad

Mon 25/11/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Mededelingen

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met mail van 17 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Cipal die op 7 november 2024 plaats had. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

    Wegens hoogdringendheid stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2024 het mandaat van de vertegenwoordiger vast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 17 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Iverlek die op 12 november 2024 plaats had. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
    Wegens hoogdringendheid stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2024 het mandaat van de vertegenwoordiger vast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 18 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Pidpa die op 25 november 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

    Wegens hoogdringendheid stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2024 het mandaat van de vertegenwoordiger vast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van Creat Services dv die op 26 november 2024 plaatsheeft. Wegens hoogdringendheid stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2024 het mandaat van de vertegenwoordiger vast. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 3 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Igemo die op 29 november 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 11 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Blijdorp die op 10 december 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 8 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene ver­gadering van Ivarem die op 13 december 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 14 november 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Isvag die op 19 december 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

Financieel beheer

  • Pony- en Ruiterclub Hippique kampt met wateroverlast op de buitenpistes van de club in sportpark De Schans. De club wil de pistes heraanleggen met een modern systeem van recuperatie en drainage en vraagt hiervoor een tussenkomst van de gemeente onder de vorm van een renteloze lening. 

Vergoedingen

  • De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de forfaitaire kostenvergoeding voor vrijwilligers.

    In de huidige beslissing, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 2 oktober 2017, wordt de vergoeding van de gidsbeurten bepaald op 33 euro per geleverde dagprestatie en per gids van de vriendenkring Hof van Coolhem, de VMPA Natuurgidsen en de Gidsenvereniging 'Scheldelanders' in de Puurse groendomeinen.  Deze vergoeding geldt niet alleen voor wandelingen die open staan voor het grote publiek als voor Puurse scholen, maar ook voor alle gidsbeurten in het Hof van Coolhem die kaderen binnen de werking en het programma van de Vriendenkring Hof van Coolhem. Momenteel zijn van deze organisaties enkel de vrijwilligers van het Hof van Coolhem door de gemeente aangesteld als vrijwilliger. 

    Artikel 10 van de wet betreffende de rechten van de vrijwilligers bepaalt welke forfaitaire kostenvergoeding maximaal, per dag en op jaarbasis, kan worden toegekend. Voor 2024 bedraagt de geïndexeerde forfaitaire kostenvergoeding maximaal 41,48 euro per dag en maximaal 1.659,29 euro per jaar. Deze bepalingen worden toegepast in het nieuwe reglement.

    Gelet op deze indexering wordt voorgesteld om de forfaitaire kostenvergoeding voor vrijwilligers als volgt te verhogen naar 41,48 euro per dag per vrijwilliger die is aangesteld door de gemeente om te gidsen in de natuurdomeinen van de gemeente. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen en dit met ingang van 1 december 2024. 

Subsidies

  • Een Autonoom gemeentebedrijf wordt als een bedrijfseconomische organisatie beschouwd waardoor de winstgevendheid van het AGB moet gegarandeerd zijn. Voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van afschrijvingen, aanleggen van provisies, …) en mag men niet louter vergelijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen/dagboek voor ontvangsten anderzijds. Het globale resultaat van de activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking te worden genomen. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten. De winst/verlies-positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde (cfr. “Beslissing E.T. 129.288” van 19/1/2016). Volgens de statuten van AGB Puurs-Sint-Amands wordt verkoop van gebouwen en gronden niet als uitzonderlijke opbrengst beschouwd daar het betrekking heeft op onroerend goed transacties, hetgeen voorzien is in het doel van het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit maakt dat wanneer in een bepaald jaar een verkoop van onroerend goed plaatsvindt, dit mee bijdraagt in het resultaat en streven naar en positief netto-resultaat. 

    Om winstgevend te zijn, wordt tevens gewerkt met een prijssubsidie waarbij de gemeente er expliciet voor opteert om, rekening houdend met de sportieve, culturele en sociale functie van de sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, geen prijsverhogingen door te voeren ten aanzien van de gebruikers van deze infrastructuur. De gemeente wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat sport- en socio-culturele-museale infrastructuur, evenals evenementen van cultuur en vermaak toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente heeft er zich toe verbonden om voor de periode vanaf 1/1/2024 tot en met 31/12/2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies. Op basis van het verwachte resultaat van het AGB Puurs-Sint-Amands op dat moment werd op de gemeenteraad van 29/1/2024 de prijssubsidiefactor van 1,6 voor 2024 goedgekeurd op de toegangsprijzen (excl. BTW) tot sportinfrastructuur en evenementen van cultuur of vermaak in socio-culturele-museale infrastructuur en dit ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf. De hoogte van de prijssubsidiefactor werd berekend rekening houdende met het feit dat er tevens in 2024 onroerend goed wordt verkocht. Uit tussentijdse evaluatie blijkt echter dat door vertraging in de verkoop van de 2de verdieping van het Sociaal Huis te Puurs, de subsidiefactor onvoldoende is en dat deze aangepast moet worden vanaf 1/11/2024. Om de winstgevendheid van het AGB te garanderen moet de prijs (exclusief btw) die de gebruiker voor het recht op toegang betaalt, vanaf 1/11/2024 tot 31/12/2024 vermenigvuldigd worden met een factor 9,5 in plaats van 1,6. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze aanpassing binnen het voorliggend prijssubsidiereglement goed te keuren. Via het reglement kiest de gemeente ervoor om prijssubsidies te blijven toekennen in 2024 aan het AGB voor het verlenen van recht op toegang aan gebruikers van de sportinfrastructuur, aan bezoekers van voorstellingen van cultuur of vermaak (eigen programmatie) in de socio-culturele infrastructuur en aan bezoekers van het museum Fort van Liezele. Vanaf 1/11/2024 tot 31/12/2024 zal de prijssubsidiefactor van 1,6 verhogen en zal er een prijssubsidiefactor worden toegepast van 9,5 op de prijzen (excl. BTW) die vooraf reeds werden beslist door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands via diverse tariefbeslissingen.  

    Voor de toekomst blijft het een constante evenwichtsoefening om te oordelen of er al dan niet prijssubsidies noodzakelijk zijn en wat de hiervoor noodzakelijke factor is die moet worden toegepast op de toegangsprijzen.

  • De uitbating van het Hof van Coolhem, Coolhemstraat 64 in Puurs-Sint-Amands is in handen van NEKTARI vzw, Pullaer 159 te 2870 Puurs-Sint-Amands. Op basis van verschillende preventieve rondgangen en gelet op de continuïteit van de verdere werking was het noodzakelijk om een aantal renovatiewerken te laten uitvoeren. De exploitant heeft ondertussen de facturen van de uitgevoerde aanpassingswerken bezorgd en vraagt een investeringstussenkomst van 70.000 euro. Alle voorwaarden en modaliteiten worden vastgelegd in een subsidieovereenkomst.

Meerjarenplanning

  • Jaarlijks is de gemeenteraad verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone op basis van een door de wetgever bepaalde verdeelsleutel. Dit bedrag komt overeen met het ingeschreven bedrag in de politiebegroting 2025 voor het aandeel van Puurs-Sint-Amands. Vanaf 1 januari 2023 trad de nieuwe politiezone Rivierenland in werking. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven van de voorziene werkings- en investeringstoelagen.

  • De Raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft op 25 november 2024 de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands vastgesteld. De aanpassing van het meerjarenplan van de autonome gemeente- en provinciebedrijven moet, nadat ze is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van het moederbestuur.

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 18 december 2023, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2024 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2023 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2025 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 18 december 2023, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2024 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2023 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2025 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.

    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben elk hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
    De OCMW-raad heeft de meerjarenplanaanpassing (5) 2020-2027 voor zijn deel vastgesteld in zitting van 25 november 2024. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
  • In de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027, zoals vastgesteld door de raad op 25 november 2024, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Het overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies is als bijlage bij het aangepaste meerjarenplan toegevoegd. Dit overzicht is louter informatief en houdt niet langer een beslissing in. Daarom wordt aan de gemeenteraad de lijst van de nominatieve subsidies ter goedkeuring voorgelegd. 

Ruimte

  • De dienst Groenbeheer (Ruimte) wenst een twee-assige container-aanhangwagen te vervangen die compatibel is met de tractor van de technische dienst. Op deze aanhangwagen wordt een vast container-optreksysteem gebouwd voor het optrekken van de reeds op de technische dienst aanwezige containers.

    In het kader van de opdracht “Aankoop container-aanhangwagen voor tractor” werd een bestek met nr. G-2024-056 opgesteld door Groenbeheer.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 70.000,00 € excl. btw of 84.700,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie en bijplaatsen van PoE camera’s te JOC Wijland” werd gegund aan OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    In het kader van de opdracht “Renovatie en bijplaatsen van PoE camera’s te JOC Wijland” werd een bestek met nr. G-2024-059 opgesteld door de ontwerper, OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.115,70 € excl. btw of 80.000,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Leefomgeving

  • Het college van burgemeester en schepenen besliste op 8 april 2021 om de opdracht opmaak RUP 'Dorpspark Kalfort'  uit te schrijven. Na offertevraag gunde het college deze opdracht op 18 mei 2021 aan Antea.

    Het college besliste op 19 mei 2020 om de opdracht voor de opmaak van een masterplan Dorpspark Kalfort uit te schrijven. Dit masterplan focust zich op het plangebied ingesloten door de L. Van Kerckhovenstraat/N16/de 2 spoorwegen (Sint-Niklaas–Mechelen en Puurs–Antwerpen). Het masterplan beoogt een ruimtelijke visie op korte en lange termijn uit te werken voor deze site. De opdracht werd op 16 juni 2020 gegund aan Atelier Horizon. Dit masterplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 juni 2021.

    Aangezien het plangebied overwegend uit recreatiegebied bestaat, dringt de nood zich op om een RUP op te maken. Dit RUP 'Dorpspark Kalfort' vertaalt dan het definitieve masterplan in een juridisch instrument.

    Deze actie werd verankerd in het goedgekeurde beleidsplan Ruimte en Mobiliteit, in werking sinds 7 juni 2024.

    Het college keurde de start- en procesnota goed op 5/10/2021. Vervolgens werden de start- en procesnota van 11/10/2021 tot en met 9/12/2021 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd. Op 27/10/2021 werd een participatiemoment georganiseerd in het gemeentehuis. De ontvangen adviezen en reacties van het publiek worden door het planteam verwerkt in de scopingsnota. Zo wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de opmerkingen en suggesties van de burger en adviesinstanties. Deze scopingsnota werd op 26/4/2022 ter goedkeuring aan het college voorgelegd.

    Met input van de tijdens de publieke raadpleging ontvangen adviezen en reacties werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerd een milieueffectenrapportage) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP bestaande uit een plan bestaande en juridische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota, werd door het college goedgekeurd op 26/4/2022. Ook een geüpdatete procesnota werd toegevoegd.

    Dit voorontwerp-RUP moet geadviseerd worden door de betrokken adviesinstanties. Het college van burgemeester en schepenen besliste om een digitale plenaire vergadering te organiseren. De adviesvraag en uitnodiging voor de plenaire vergadering werd op 3/5/2022 verstuurd. De digitale plenaire vergadering ging door op 1/6/2022.

    Op 1/6/2022 ontvingen we het advies van de dienst MER dat er geen plan-MER moet opgemaakt worden voor dit RUP omdat er geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten zijn.

    De ontvangen adviezen werden vervolgens verwerkt in een ontwerp-RUP. Dit ontwerp-RUP bestaat uit een plan bestaande juridisch planologische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota en de bijhorende procesnota.

    Dit ontwerp-RUP wordt nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd. Navolgend wordt een openbaar onderzoek georganiseerd van 9/12/2024 tot en met 6/2/2025.

  • De huidige concessieovereenkomst voor het beheer en de controle op het betalend parkeren en het gebruik van de parkeerschijf eindigt op 31 maart 2025.

    De dienst Mobiliteit stelt voor om een nieuwe concessieovereenkomst in de markt te plaatsen voor wat betreft de plaatsing van beheer en controle (betalend) parkeren op openbare weg, ondergronds en sportpark ten behoefte van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

    In het kader van de concessieovereenkomst “Beheer en controle (betalend) parkeren op de openbare weg, ondergronds parkeren gemeentehuis en parkeren sportpark” werd een bestek met nr. G-2024-051 opgesteld door Mobiliteit.

    Deze concessie is opgedeeld in volgende percelen:

    • Perceel 1 (Beheer en controle parkeren zone op openbare weg)
    • Perceel 2 (Beheer en controle ondergronds parkeren gemeentehuis)
    • Perceel 3 (Beheer en controle parkeren sportpark De Schans)

    Percelen 1, 2 en 3 worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023089321 / OV 2024 136) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend nl. infrastructuurwerken in de R. Verbelenstraat, A. Tersagostraat en Beiaardhof. De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres R. Verbelenstraat 27, 29, 31, 33, /2, /1, 35, /301, /203, /103, /202, /201, /102, /101, 37, 39, 56, 60 en 88 en met als kadastrale omschrijving, 1ste afdeling, sectie B nrs. 30 F, 31D3, 31F3, 90P, 91K, 91F, 92K, 104G2, 107V, 110R, 204F2, 210/2, 851C, 851D, 851E, 852A.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Provinciale baan Londerzeel -Temse (grondgebied Puurs), dat werd goedgekeurd op 7/11/1921 opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 06/10/2024 tot en met 04/11/2024.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023089321 / OV 2024 136) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor infrastructuurwerken in de R. Verbelenstraat, A. Tersagostraat en Beiaardhof. De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres R. Verbelenstraat 27, 29, 31, 33, /2, /1, 35, /301, /203, /103, /202, /201, /102, /101, 37, 39, 56, 60 en 88 en met als kadastrale omschrijving, 1ste afdeling, sectie B nrs. 30 F, 31D3, 31F3, 90P, 91K, 91F, 92K, 104G2, 107V, 110R, 204F2, 210/2, 851C, 851D, 851E, 852A.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de R. Verbelenstraat en A. Tersagostraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 06/10/2024 tot en met 04/11/2024.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Werken

  • De Hondsmarkt dient gerenoveerd te worden en tegelijkertijd wenst Pidpa de riolering te vernieuwen. Voor deze realisatie wordt er een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd. 

    Deze samenwerkingsovereenkomst kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Puurs naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 25 februari 2019. Deze overdracht ging effectief in op 1 mei 2019.

    Voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project heeft Pidpa/HidroRio een samenwerkingsovereenkomst voorgesteld.

    Bij Pidpa is dit project gekend als "Weg- en rioleringswerken in Hondsmarkt - Project K-24-042".

    De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

    Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.

    Op basis van hun financiële bijdrage en de complexiteit van het project wordt voorgesteld dat de gemeente zal optreden als bouwheer.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.

  • In het kader van het masterplan "Echo's van de Schelde" worden 2 dijkmodules gebouwd op de Scheldedijk. De Vlaamse Waterweg wenst op de module "Scheldestrand" een tijmeterinstallatie te plaatsen. Voor de financiering en het onderhoud van deze installatie wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgelegd.

    De huidige tijmeterinstallatie in de Schelde is verouderd en het staketsel waar het op staat is in slechte toestand. De module Scheldestrand wordt net naast deze locatie gebouwd en het is opportuun voor De Vlaamse Waterweg om de nieuwe tijmeterinstallatie op deze module te integreren.

    In het ontwerp werd hiermee rekening gehouden. De constructie van het gedeelte voor de tijmeterinstallatie wordt geraamd op 210.478,85 € excl. Btw.

    Om het gebruik, de financiering en het onderhoud vast te leggen, is het wenselijk een samenwerkingsovereenkomst op te stellen tussen beide partijen.

    De Vlaamse Waterweg zal deze overeenkomst eveneens ter goedkeuring voorleggen aan haar bestuur.

  • Het weg- en rioleringsontwerp waar initieel een beperkt aandeel was voor Pidpa werd gekoppeld met het opwaartse GIP-project van de Kattestraat (K-15-052). Hierdoor evolueerde het dossier naar een volwaardig weg- en rioleringsdossier en dient de samenwerkingsovereenkomst daarop aangepast te worden.

    De gemeente Sint-Amands gunde op 28/03/2014 aan Grontmij Belgium (momenteel Sweco Belgium) de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de parking Kattestraat met een ontsluiting naar het sportpark.

    Op 12/08/2015 kwam vanuit de gemeente Sint-Amands aan Pidpa de vraag om voor dit project een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten, dit met als aandeel voor Pidpa de aanleg van een RWA-stelsel. Deze SAOV werd op 07/10/2015 opgesteld en door Pidpa en gemeente ondertekend.

    Hierin was de gemeente Sint-Amands als bouwheer opgenomen en was er voor Pidpa geen aandeel in het ereloon voorzien.

    Intussen evolueerde dit project naar een rioleringsontwerp dat voorziet in de aanleg van een DWA- en RWA-stelsel, dat gekoppeld wordt met het opwaartse GIP-project van de Kattestraat (K-15-052).

    Dit noodzaakt een herziening van de samenwerkingsovereenkomst waarvoor gevraagd wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed te keuren, deze vervangt integraal de voorgaande versie van 07/10/2015. 

     
     

Ondersteuning

HRM

  • Policy Telewerk - Goedkeuring

    De RSZ indexeerde de maximale toegestane maandelijkse vergoeding voor structureel telewerk vanaf 1 juni 2024.

    Gevolg gevend aan deze indexering willen we onze eigen telewerkvergoeding voor structureel telewerk procentueel evenredig laten stijgen van 5€ naar 5,1€ voor een volledige dag telewerk (de helft voor een halve dag), en dit retroactief vanaf 1 juni 2024.

    Tegelijk wensen we onze telewerkvergoeding te koppelen aan de toekomstige indexeringen van de maximale toegestane maandelijkse vergoeding door de RSZ, zodat onze vergoeding procentueel evenredig mee stijgt bij een volgende indexering. 

    Deze elementen dienen opgenomen te worden in de telewerkpolicy.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023 biedt de Vlaamse lokale besturen de mogelijkheid hun rechtspositieregeling te moderniseren en dit op diverse vlakken.

    In het kader van het Decreet Regiovorming hebben de algemeen directeurs van de Regio Rivierenland ervoor geopteerd om in de mate van het mogelijke een gezamenlijke basis van rechtspositieregeling uit te werken voor heel de regio om ongezonde concurrentie tussen de diverse lokale besturen te vermijden en de regiomobiliteit (mobiliteit van personeel tussen de diverse besturen van Rivierenland) te faciliteren.

     

    Een volgende fase in de uitwerking van een regionale rechtspositieregeling is nu afgerond waarbij er een akkoord is rond de hoofdstukken "Opvolging, feedback, evaluatie en vorming tijdens de loopbaan", "Doorstroom" en "Uitstroom".

    Wat betreft de Opvolging, feedback, evaluatie en vorming tijdens de loopbaan werd er geopteerd om de lokale besturen de vrijheid te geven dit zelf in te vullen mits behoud van de evaluatie. 

    Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands wil van deze mogelijkheid gebruik maken. Hiervoor is het noodzakelijk dat onze huidige rechtspositieregeling wordt aangepast.

    Er werd gekozen om het proces van opvolging, feedback en evaluatie te vereenvoudigen, waarbij er jaarlijks minstens een formeel geregistreerd feedbackgesprek plaatsvindt, ondersteund door informele feedbackgesprekken. Indien het functioneren van een personeelslid niet naar verwachting is, wordt het personeelslid ondersteund met informele gesprekken en eventueel een extra formeel gesprek. Blijft het functioneren van het personeelslid ondanks deze ondersteuning en bijsturing ontoereikend, dan kan beslist worden om het personeelslid op ambtelijk niveau te evalueren. Het personeelslid wordt van de start van het evaluatietraject op de hoogte gebracht door middel van een formeel gesprek met vermelding van de verbeterpunten gekoppeld aan een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP).

    De bestaande overgangsbepaling wordt verfijnd zodat het duidelijk is dat lopende evaluaties, op inwerkingtreding van deze rechtspositieregeling, afgehandeld worden volgens de regeling die van kracht was bij het opstarten van het evaluatietraject.

    Wat betreft de hoofdstukken "Doorstroom" en "Uitstroom" wordt de tekst die op regioniveau van Rivierenland is overeengekomen, opgenomen.

    Daarnaast wordt de reeds van kracht zijnde hogere wetgeving rond ziekte tijdens vakantie en omstandigheidsverlof geïntegreerd.

    Het college stelt de gemeenteraad dan ook voor de hiernavermelde aanpassing rechtspositieregeling vast te stellen.

Communicatie

  • Onze oorspronkelijke webleverancier TOBANIA werd overgenomen door Sopra Steria. Het gemeentebestuur ontving van Sopra Steria eind september 2024 een schrijven waarin ze te kennen gaven dat ze de ondersteuning en ontwikkeling van de bestaande website op zeer korte termijn stopzetten omwille van financieel-economische redenen.

    Concreet betekent dit dat:

    • de ondersteuningsovereenkomst eindigt in januari 2025
    • ze nog een tijdelijke toegang aanbieden tot de applicatie tot en met juni 2025
    • tijdens deze periode de website as-is beschouwd
    • de ondersteuning zonder enige garantie, in regie en op best-effortbasis wordt uitgevoerd
    Om deze dwingende reden zijn we genoodzaakt om snel op zoek te gaan naar nieuwe websiteleverancier. We stellen voor om hiervoor gebruik te maken van het raamcontract van de Stad Brugge. We verkiezen deze procedure omwille van de urgentie en efficiëntie.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 06 mei 2019 de goedkeuring om deel te nemen aan de raamovereenkomst 'ICT-opdrachtencentrale met verschillende percelen (ICT-producten en diensten ten behoeve van de lokale/provinciale besturen)' van de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de aankoop van diverse ICT-producten en -diensten.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij overeenkomstig artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;

    Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

    • perceel 4 van de raamovereenkomst kan een oplossing bieden om te voldoen aan de behoefte van deze opdracht;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • de gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (= geen afnameverplichting).

    Er wordt voorgesteld de aankoop tot stand te brengen via Perceel 4 'Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning' van het raamcontract van de opdrachtencentrale van Stad Brugge.

    Perceel 4 werd toegewezen aan de firma CRONOS PUBLIC SERVICES, Veldkant 33 bus A te 2550 Kontich.

    Op basis van een analyse van de huidige functionaliteiten, omvang, complexiteit en webkoppelingen raamde CRONOS de uitgave voor deze opdracht op 160.000,00 € excl. btw of 193.600,00 € incl. btw. 

    Rekening houdend met bovenvermelde stelt de dienst Communicatie voor om beroep te doen op Perceel 4 'Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning' voor de uitwerking van deze opdracht.

ICT

  • De organisatie heeft met de toepassing Recreatex van leverancier Vintia een toepassing die verschillende van onze processen digitaal ondersteunt.

    De leverancier heeft aangegeven dat ze het proces kinderopvang en activiteiten voor kinderen niet meer verder zullen ontwikkelen. We zien ook dat deze toepassing niet meer voldoet aan onze vereisten. Daarom wil het lokaal bestuur een nieuwe toepassing aankopen.

    In het kader van de opdracht “Software kinderopvang en vakantiewerking” werd een bestek met nr. G-2024-047 opgesteld door Informatiemanagement.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Software kinderopvang en vakantiewerking sep 2025 - sep 2026), raming: 24.793,38 € excl. btw of 29.999,99 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (Software kinderopvang en vakantiewerking sep 2026 - sep 2027), raming: 24.793,38 € excl. btw of 29.999,99 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 2 (Software kinderopvang en vakantiewerking sep 2027 - sep 2028), raming: 24.793,38 € excl. btw of 29.999,99 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 3 (Software kinderopvang en vakantiewerking sep 2028 - sep 2029), raming: 24.793,38 € excl. btw of 29.999,99 € incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 99.173,52 € excl. btw of 119.999,96 € incl. 21% btw.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Juridische zaken

  • Op 28 juni 2021 werd door de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met de Koninklijke Vereniging voor Natuur- en Stedenschoon vzw (afgekort KVNS) en Stichting Kempens Landschap goedgekeurd.

    Partijen hebben al verregaand uitvoering gegeven aan deze samenwerkingsovereenkomst: de molen is reeds verplaatst, de nodige premies werden bekomen, er werd een opdracht uitgeschreven voor het selecteren van een aannemer en de restauratie is al in verregaande fase.

    Tijdens de uitvoering is het noodzakelijk gebleken om de oorspronkelijke overeenkomst op bepaalde punten aan te passen. Dit gebeurt bij een addendum.

Onroerend goedbeheer

  • Woning Hof-ten Berglaan 23 - Aankoop

    De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hof-ten Berglaan 23 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 509G met een oppervlakte volgens kadaster van 396 m², wordt te koop aangeboden. Ons bestuur is ook reeds in het bezit van de woningen Hof-ten Berglaan 21 en 25. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 340.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij de site van het nieuwe gemeentehuis, het CC Binder en de parking in het binnengebied Hooiveld-Hof-ten Berglaan.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee stroken grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend zesde afdeling sectie B deel van nummer 168F met een oppervlakte volgens meting van 52 m² (lot 1) en deel van nummer 168E met een oppervlakte volgens meting van 20 m² (lot 2), tegen een totaalprijs van € 10.800,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een buffergracht bij de heraanleg van de Nijvendries.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend zesde afdeling sectie B deel van nummer 165K met een oppervlakte volgens meting van 18 m² (lot 3), tegen een totaalprijs van € 2.700,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, voor de aanleg van een buffergracht bij de heraanleg van de Nijvendries.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee stroken grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Nijvendries kadastraal gekend zesde afdeling sectie B delen van nummers 294A en 295B met een oppervlakte volgens meting van 12 m² (lot 6) en 8 m² (lot 7), tegen een totaalprijs van € 1.500,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken grond te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van verschillende percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Winkelveld kadastraal gekend 1ste afdeling sectie D ,  nummers 451, 568, 569, 570, 572A, 573, 574, 575D, 579C en 579D met een oppervlakte volgens kadaster van 4655 m², 9350 m², 11200 m², 7524 m², 5417 m², 3560 m², 1595 m², 8860 m², 9400 m² en 4745 m²,  tegen een totaalprijs van € 350.895,21, zijnde de aankoopprijs inclusief de aktekosten. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze percelen grond naast de Molenbeek in het RUP Poortersbossen (bouwvrije zone voor beheer van de waterloop).

  • Strook grond Leipark - Afstand

    De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Het Hooge Veld kadastraal gekend 2de afdeling sectie A nummer 243G2 met een oppervlakte volgens kadaster van 429 m² en volgens meting van 428,66 m² en een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Donkstraat kadastraal gekend 2de afdeling sectie A nummer 243H2 met een oppervlakte volgens kadaster van 83 m² en volgens meting van 82,83 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein (wegenis Leipark).

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse E. Verhaerenstraat 1 kadastraal gekend 5de afdeling sectie A deel van nummer 2L met een oppervlakte volgens meting van 13,83 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.

  • Strook grond Winkelstraat - Afstand

    De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Winkelstraat kadastraal gekend 5de afdeling sectie A deel van nummer 712K5 met een oppervlakte volgens meting van 32,09 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook grond te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht de wegenis gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A deel van nummer 205D2 met een oppervlakte volgens meting van 1847 m² en de groene zones gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Kattestraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie A delen van nummer 205D2 met een oppervlakte volgens meting van 270 m² en 2135 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de wegenis te voegen bij het openbaar domein en de groene zones te voegen bij het privaat domein.

  • Stroken grond Forum - Ruiling

    De gemeente verkrijgt twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Begijnhofstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 842A met een oppervlakte volgens meting van 12 m² (lot 1) en 217,48 m² (lot 3). In ruil staat ons bestuur een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Kloosterhof kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 457L met een oppervlakte volgens meting van 25,27 m² (lot 2). De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen stroken grond (loten 1 en 3) worden gevoegd bij het openbaar domein.

  • Ons bestuur bezit een perceel grond met vijver gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs nabij de Konijnenstraat ter plaatse Lautersveld. Ons bestuur heeft in deze buurt geen andere percelen in eigendom, daarom zal het perceel gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs nabij de Konijnenstraat ter plaatse Lautersveld kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 727N met een oppervlakte volgens kadaster van 2650 m² verkocht worden tegen een totaalprijs van € 15.000,00.

  • Op 16 december 2019 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de overeenkomst voor de publiek-private samenwerking met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de sites Loutersveld en Haverbok te Puurs-Sint-Amands met inbegrip van de ruil van gronden. Conform de bepalingen zou de overeenkomst per 14 januari 2025 van rechtswege komen te vervallen. Door diverse factoren is slechts de helft van de opschortende voorwaarden vervuld. Er wordt voorgesteld om deze overeenkomst minnelijk te verlengen met een nieuwe periode van 5 jaar, te rekenen vanaf 13 januari 2025.

Aankoopbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is deelnemer van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (hierna genoemd: TMVS dv), Botermarkt 1 te 9000 Gent waardoor kan worden toegetreden én gebruik gemaakt van raamovereenkomsten aangeboden door CREAT aankoopcentrale (hierna genoemd: CREAT).

    De schaalgrootte van CREAT laat toe om gunstigere voorwaarden en prijzen te bekomen; alsook een besparing aan tijd aangezien het bestuur wordt vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.

    CREAT aankoopcentrale heeft een raamcontract met ref. 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van (technische) controles op installaties en toestellen in het beheer van afnemers van de aankoopcentrale CREAT' gepubliceerd op 13 mei 2024 en afgesloten waarin wij als deelnemer van TMVS kunnen toetreden.

    De raamovereenkomst heeft betrekking tot het op periodieke basis onderwerpen aan een wettelijk verplichte technische controle van toestellen, machines en installaties in onze gebouwen opdat deze voldoen aan de (arbeids)veiligheid. Via deze overeenkomst worden de technische controles of keuringen op een onafhankelijke, objectieve en professionele manier uitgevoerd.

    De raamovereenkomst van CREAT met ref. 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van (technische) controles op installaties en toestellen in het beheer van afnemers van de aankoopcentrale CREAT' start op 1 februari 2025 en heeft als contractuele einddatum 31 januari 2028.

    De opdracht werd via cascade-systeem volgens volgende rangschikking toegewezen aan de 1/Normec BTV, Roderveldlaan 2 te 2600 Berchem en 2/ACEG, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever.

    Momenteel kunnen enkel klanten die zich voor directe deelname hadden opgegeven, instappen in deze raamovereenkomst – na ontvangst en goedkeuring van hun voorstel op maat. De aanvragen voor latere deelname worden gebundeld op vaste tijdstippen en toegewezen via het cascade-systeem.

    De dienst Aankoop heeft voor de aanvang van de procedure aan CREAT laten weten dat ons bestuur onmiddellijk wenst deel te nemen in de raamovereenkomst.

    Een wordt voorstel op maat opgemaakt door de eerste in de rangschikking, zijnde Normec BTV.

    Op de prijzen is geen bijdrage in de werking van toepassing.

    Rekening houdend met bovenstaande stelt de dienst Aankoop voor toe te treden tot voornoemd raamcontract van CREAT.

    De raming bedraagt voor de gemeente Puurs-Sint-Amands bij benadering € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw op jaarbasis.

Facilitair beheer en gebouwen

  • De huidige opdracht voor de bruikleen/huur en aankoop van sanitaire toestellen en aanvulproducten voor de gemeentelijke gebouwen moet opnieuw in de markt worden gezet.

    De dienst Faciliteit beheer stelt voor om AGB Puurs-Sint-Amands te mandateren om procedure te voeren en in naam van Gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.

    In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van sanitaire toestellen en aankoop bijhorende producten” werd een bestek met nr. A-2024-004 opgesteld door Facilitair beheer.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

    Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat AGB Puurs-Sint-Amands de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd 178.785,00 € excl. btw of 216.329,85 € incl. 21% btw.

Dienstverlening

Doelgroepen

  • In het kader van de bouw van nieuwe lokalen en de daaraan gekoppelde verhuis van de erkende jeugdverenigingen Chiromeisjes Kalfort en Chirojongens Kalfort wordt er vanuit het gemeentebestuur een subsidie voorzien om de verhuis en de inrichting van de nieuwe lokalen te Kalfort mee te financieren en zo het vrijwillige jeugdwerk in de gemeente kwalitatief te ondersteunen.

    Er wordt een overeenkomst opgemaakt tussen het gemeentebestuur en Hangaar66. Hangaar66 is het overkoepelende orgaan van zowel chirojongens als chiromeisjes dat het proces en de bouw van de nieuwbouw van deze verenigingen als bouwheer opvolgt.

    Via deze overeenkomst wordt er 140.000 euro voorzien voor de kosten die voortkomen uit de inrichting van het nieuwe lokaal en de verhuis daar naar toe.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

Vragen