Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/05/2024 - 20:00

Reglement evenementen - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Aanleiding

Voor de organisatie van evenementen werd een tijdje geleden een gedigitaliseerde aanvraagprocedure opgemaakt die de verwerking vereenvoudigt. Alle aanvragen voor evenementen lopen nu via dat kanaal.

Ook in de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening, die in werking trad op 1 april 2024, zijn er verwijzingen naar dit evenementenreglement.

Vandaar de noodzaak aan een evenementenreglement. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;

Toepasselijke regelgeving 

  • Algemene Bestuurlijke Politieverordening  Puurs-Sint-Amands, vastgesteld door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands op 4 maart 2024;
Adviezen

Advies werd gevraagd bij de Coördinator /Expert Integrale Veiligheid, Tinneke Dereymaeker.

De algemene vergadering van de vrijetijdsraad heeft op 15 mei positief advies gegeven voor het voorgestelde evenementenreglement

Feiten, context en argumentatie

In de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening, die in werking trad op 1 april 2024, zijn er verwijzingen naar een evenementenreglement.  

In dit reglement wordt bepaald voor welk soort activiteit het reglement van toepassing is en met welke regelgevingen daarbij rekening moet gehouden worden. Ook de aanvraagprocedure en -termijn worden omschreven.

Er werd geopteerd voor een vrij algemeen reglement met een beperkt aantal artikels en regels, maar wel met een aantal verwijzingen naar andere relevante reglementen of voorschriften die van toepassing kunnen zijn op evenementen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement vast te stellen. Het reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2024.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Luk Ceurvelt, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans
Tegenstanders: Bart De Schutter, Inge Faes, Heiko Van Muylder
Onthouders: Peter Lemmens, Els Knoops, Antoaneta Ciuca, Liliane Mariën
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 4 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand evenementenreglement vast:

Artikel 1. Doel

Jaarlijks worden veel evenementen georganiseerd in de gemeente Puurs-Sint-Amands

Dit reglement heeft tot doel het kader vast te leggen voor de organisatie van evenementen op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. 

Artikel 2. Definities

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis

Evenement: elke voor het publiek toegankelijke gebeurtenis, bijeenkomst of tijdelijke opstelling, met al dan niet betalende bezoekers en/of deelnemers, op het gebied van feesten, kermis, sport, kunst, cultuur, religie in de openbare ruimte of op privaat terrein.

Een evenement kan zowel indoor als outdoor plaatsvinden.

Openbare evenementen:

Een evenement is openbaar als om het even wie wordt toegelaten:

  • ofwel helemaal vrij toegankelijk
  • ofwel tegen betaling van een bedrag aan de ingang
  • ofwel op voorlegging van een uitnodiging of toegangskaart, wanneer die verspreid of verkocht werden zonder enige selectie, aan iedereen die erom vroeg
  • ofwel met een uitnodiging die geen individueel karakter heeft, of zonder naamsvermelding
  • ofwel met een uitnodiging die in de media is verschenen en voor iedereen bestemd is

 

Tijdens ieder evenement wordt het openbaar of privékarakter van de bijeenkomst beoordeeld op basis van de bovenstaande criteria.

 

Openbaar domein:

-       de openbare weg, met inbegrip van de bermen, voetpaden en de ruimten aangelegd als aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van voertuigen; 

-       de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen, pleinen, speelterreinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en ontspanning.

Een openbaar toegankelijk evenement op privé-locatie of -terrein wordt beschouwd als openbaar evenement .

Openbare weg:

Gedeelte van het gemeentelijke grondgebied dat in hoofdorde bestemd is voor het verkeer van personen of voertuigen en voor iedereen toegankelijk is binnen de bij wetten, besluiten en reglementen bepaalde perken. Het omvat tevens, binnen dezelfde perken van wetten en verordeningen, de installaties voor het vervoer en de bedeling van goederen, energie en signalen.

Artikel 3. Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op elk evenement op grondgebied dat wordt georganiseerd op grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

Artikel 4. Voorwaarden

4.1. M.b.t. de aanvraag:

Een evenement dient aangevraagd te worden als één van de onderstaande criteria van toepassing is;

  • het evenement vindt plaats op het openbaar domein of heeft impact hebben op het openbaar domein ruimte;
  • het evenement vindt plaats op de private eigendom, waarbij door het aantal verwachte aanwezige personen een impact op het openbaar domein verwacht wordt;
  • er is een vergunning noodzakelijk (bv. geluidsafwijking, drankvergunning,… );
  • er is materiaal nodig.

 

4.2. M.b.t. de vergunning:

Het evenement mag enkel plaatsvinden onder de voorwaarden zoals bepaald in de door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde vergunning. 

Ingeval het een evenement betreft dat een advies of vergunning van een hogere overheid vereist, dient de aanvrager rekening te houden met een bijkomende termijn voor het verkrijgen hiervan.

De burgemeester kan altijd strengere voorwaarden opleggen of afwijkingen toestaan.

De organisator dient, indien van toepassing, rekening te houden met volgende regelgevingen 

4.3. M.b.t. veiligheidsvoorwaarden:

Evenementen dienen veilig te worden georganiseerd.

In rangorde mogen deze weggebruikers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de inname:

•             Hulpdiensten

•             Zwakke weggebruiker

•             Openbaar vervoer

•             Overige weggebruikers

Artikel 5. Procedure

5.1. Aanvraag van een evenement:

De organisator van een evenement dient zijn aanvraag minstens 6 weken op voorhand in te dienen.

De aanvraag voor een evenement dient de inlichtingen te bevatten zoals bevraagd in de evenementenaanvraag in het digitaal platform. Enkel volledige dossiers worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

De aanvraag verloopt steeds via het digitaal platform.

Na het indienen van de aanvraag wordt automatisch een ontvangstbevestiging verzonden naar de aanvrager.

5.2 Adviezen:

Elke aanvraag zal geadviseerd worden door het evenementenloket nadat de nodige adviezen werden ingewonnen bij de betrokken diensten en/of instanties.

Laattijdige aanvragen, onvolledige aanvragen of aanvragen die niet zijn ingediend via het digitaal platform kunnen onontvankelijk verklaard worden.

5.3. Verlenen van de vergunning:

Het college van burgemeester en schepenen beslist of het evenement al dan niet kan plaatsvinden en verleent al dan niet de vergunning. De beslissing wordt meegedeeld aan de organisator.

In geval van (gedeeltelijke) afkeuring kan de organisator een nieuwe aanvraag indienen voor hetzelfde evenement, maar met andere of aanvullende dossierstukken. Deze tweede aanvraag zal aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd, dat opnieuw een beslissing zal nemen. De beslissing wordt meegedeeld aan de organisator.

5.4. Specifieke aanvragen

Voor specifieke evenementen of voor het bekomen van afwijkingen op dit reglement om bijzondere redenen, wordt advies op maat verstrekt door de verschillende diensten bevoegd voor het evenementenbeleid: politie, mobiliteit, milieu, brandweer, Dienst Integrale Veiligheid, …

Voor evenementen waarvoor geen geldende voorschriften voorhanden zijn, zal de politie, de brandweerzone en/of Dienst Integrale Veiligheid adviseren steunend op de geest en de logica van de wetgeving en hun beroepservaring.

Artikel 6. Controle

Zowel de politie als een afgevaardigde ambtenaar van de gemeente oefenen toezicht uit op de naleving van het huidig reglement en zijn bevoegd om overtredingen vast te stellen.

Alle innames of verkeersbelemmeringen die in strijd met huidig reglement inname openbaar domein en de vergunningen werden geplaatst of de veiligheid in het gedrang brengen, moeten op politiebevel of op bevel van een  afgevaardigde ambtenaar van de gemeente onmiddellijk worden verwijderd. Indien aan dit bevel geen gevolg wordt gegeven, zullen zij op kosten en risico van de vergunninghouder, hun eigenaars en/of gebruikers worden weggenomen.

De organisatoren en uitbaters van manifestaties en evenementen verlenen te allen tijde voorafgaand en tijdens het evenement toegang aan een  afgevaardigde ambtenaar van de gemeente en de hulp- en veiligheidsdiensten teneinde de veiligheid en de eventueel opgelegde maatregelen te controleren.

Artikel 7. Sancties

Wanneer het algemeen belang dit vereist of indien blijkt dat de verstrekte inlichtingen in de aanvraag niet correct zijn, kan de vergunning worden ingetrokken.

Het evenement kan onmiddellijk worden stopgezet indien wordt vastgesteld dat de voorwaarden zoals opgelegd in de toegekende vergunning niet worden nageleefd.

Artikel 8. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd vastgesteld op de gemeenteraad  van 27 mei 2024 en treedt in werking op 1 juni 2024.  Het reglement zal worden herzien, zodra de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.